Vertailussa neljä kompaktin kokoista ja kohtuuhintaista kaiutinta, jolla parannat äänentoiston aivan uudelle tasolle.


Hifi- ja äänentoistoharrastuksella yleisemminkin on taipumus muuttua välineurheiluksi, ja siinä urheilussa tulee helposti vauhtisokeaksi. Aivan erityisesti näin tapahtuu kaiuttimien kohdalla.

Niiden parissa loppupäätelmä vaikuttaa usein olevan, että mitä kookkaampi kaiutin, sen parempi ääni. Ja niinhän se tietenkin onkin, sillä jos huoneen haluaa täyttää äänenpaineella ja syvällä bassolla, mikään ei ole siihen niin hyvä ratkaisu kuin pari tukevaa ja kotelotilavuudeltaan riittävän suurta lattiakaiutinta.

Ne tosin vievät paljon tilaa ja tulevat kalliiksi, puhumattakaan siitä, ettei äänenlaatukaan ole aina paras mahdollinen – etenkään silloin, jos laadun kriteerinä käytetään muutakin kuin kykyä täyttää huone äänellä.

Kaikki on tietenkin suhteellista, mutta jos kaiuttimelta ei haeta vain suurta äänenpainetta, eikä tilaakaan ole ylen määrin tai budjetti suuren suuri, niin silloin on hyvä syy ja nykyään myös loistava mahdollisuus hankkia todella laadukkaat jalustakaiuttimet hyvään hintaan.

Eikä tämä koske vain ensiostajaa: myös vaativa audiofiili voi yllättyä, kuinka paljon rahalleen saa vastinetta, jos ei tyydy aivan markkinoiden halvimpiin hyllykaiuttimiin.

Tulimme tähän tulokseen testaamalla neljä pientä raskassarjalaista, jotka ovat noin 400 euroa maksavat Elacin Debut B6, Monitor Audion Bronze 2 ja Q Acousticsin 2030 sekä hiukan kalliimpi, alle 600 eurolla markkinoilla oleva Dalin Zensor 3.


Dali Zensor 3
Puhdasääninen ja tasapainoinen

Huolimatta siitä, että Dali on viime vuosina alettu yhdistää mielikuvatasolla ylellisempiin kaiutinmalleihin ja edistyksellisiin elementtiratkaisuihin, sillä on aina ollut valikoimassaan myös hyviä ja huokeita jalustakaiuttimia.

Testin Zensor 3 on elegantti, pianolakattu kaksitiekaiutin taakse päin suunnatulla refleksiputkella. Diskanttielementti on Dalin suunnittelema tuuman dome ultrakevyellä kalvolla. Bassokeskiääninen on Dalille luonteenomaiseen tapaan punertava seitsentuumainen. Myös tämä elementti on Dalin omaa suunnittelua. Kartion liikenopeuden maksimoimiseksi kevyt puukuitukartio on saanut seurakseen nopealiikkeisen kuparipinnoitetun alumiinipuhekelan sekä kaksoismagneetin.

Dali on myös panostanut poikkeuksellisen tukevan kotelon valmistamiseen muun muassa käyttämällä jäykistävää rimoitusta mdf-kotelon sisällä.

Kaiken kaikkiaan Zensor 3 on yllättävän kunnianhimoisesti rakennettu pikku kaiutin

Zensor 3 kuulostaa kuin pirteältä vitamiinipilleriltä elävällä dynamiikalla ja kirpeän ilmavalla äänen tarkkuudella. Henkilökohtaisesti yllätyin suuresti kaiuttimen äänen hienostuneesta yksityiskohtaisuudesta, mutta myös komeasta, itsevarmasta ja eteenpäin suuntautuvasta tavasta toistaa musiikkia.

Mitään informaatiota ei vaikuta kadonneen matkalla, ja musiikki kaikkinensa on esillä suoraan paljaana ja peittelemättömästi. Näin tasokas toistotyyli on selvässä ristiriidassa hinnan kanssa!

Zensor 3 on epätavallisen puhdasääninen ja hyvin tasapainoisesti soiva kaiutin, joka voi tehdä vaikutuksen niin tarkkakorvaisiin äänen ammattilaisiin kuin myös niihin, jotka ovat etsimässä pieniä, iloisesti ja ennakoitavasti musiikkia toistavia bilekaappeja. Niin tai näin, Zensor 3 on fantastinen pieni kaiutin, joka vain kasvaa tehtävässään, kun sille antaa lisävastuuta.


Hinta: 598 € / pari
Toimintaperiaate: Kaksitie-bassorefleksi
Elementit: 25 mm diskantti & 180 mm basso-keskiääninen Jakotaajuus: 2,6 kHz
Nimellisimpedanssi: 6 Ohm
Herkkyys: 88 dB
Mitat (l x k x s): 21 x 35 x 29 cm
Paino: 6,3 kg
Lisätiedot: www.dali-speakers.com, www.jjhifi.fi


lac Debut B6
Antelias muskelipaketti

Harvasta budjettiluokan kaiuttimesta on etukäteen kohistu ja kirjoitettu yhtä paljon kuin Elac Debutista, saksalaisvalmistajan tuoreimmasta aloitustason kaiutinsarjasta. Asian voi ymmärtää sitä taustaa vasten, että kyseessä on ensimmäinen tunnetun kaiutinsuunnittelijan, Andrew Jonesin Elacille suunnittelema mallisarja.

Pienessä Debut B6:ssa Elac on satsannut kaiuttimen sisuskaluihin, ja aivan kuten Dali Zensorissa, erityisen suurta huomiota on kiinnitetty kaksitiekaiuttimissa niin tärkeän basso-keskiäänisen laatuun. Debut B6:ssa on Elacin itsensä kehittämä 6,5-tuumainen elementti, jonka jäykkä mutta kevyt kartio on valmistettu kevlaria muistuttavasta synteettisestä polymeeristä nimeltä aramidi. Diskanttielementti on tekstiilidome ja varustettu matalalla torvella suuntaavuuden kontrolloimiseksi eikä niinkään herkkyyden lisäämiseksi.

Alemman herkkyyden myös huomaa, sillä B6 vaatii hieman enemmän äänenvoimakkuutta kuin testin muut kaiuttimet. Ei tosin paljon. Subjektiivisesti arvioiden B6 kuulostaa 2–3 desibeliä epäherkemmältä kuin esimerkiksi Dali tai Monitor Audio. Toisaalta tämän ”puutteen” kaiutin korvaa voimakkaalla ja isolla äänellä!

Elac Debut 6 maalaa ääntä isoin pensselinvedoin. Ääni tekee suuren vaikutuksen bassotoiston ollessa täyteläisen painavaa ja vankkaa. Juuri bassotoiston paino ja voima on uskomatonta, kun ottaa huomioon, minkä kokoisesta kotelosta se lähtee. Jos haussa on pieni hylly- tai jalustakaiutin, jonka ääni on rikas ja täyteläinen tukevalla bassolla, Elac Debut B6:n tarjoamaa vaihtoehtoa ei voi sivuuttaa!

Totta on, että Elac B6:ssa ei ole samaa äänen yksityiskohtaisuutta ja herkkyyttä eikä ilmavuutta kuin Dalissa tai Monitor Audiossa. Sen sijaan B6:n toistotyyli on suurpiirteisempi ja anteliaampi, ja kuten jo sanottu, bassoissa on voimaa, joka pitää kuulla ymmärtääkseen.


Hinta: 399 €
Toimintaperiaate: Kaksitie-bassorefleksi
Elementit: 25 mm diskantti & 165 mm basso-keskiääninen
Jakotaajuus: 3 kHz
Nimellisimpedanssi: 6 Ohm
Herkkyys: 87 dB
Mitat (l x k x s): 22 x 36 x 25 cm
Paino: 6,5 kg
Lisätiedot: www.elac.com, www.scanteknik.fi


Monitor Audio Bronze 2
Mukava ja kaikkiruokainen

Englantilaisella Monitor Audiolla on useita luksuskaiutinmalleja, jotka huipentuvat yli 20 000 euroa maksavaan puhelinkioskin kokoiseen Platinum PL500 II -kaiuttimeen. Suurimmat otsikot Monitor Audio on kuitenkin kerännyt keskihintaisilla ja budjettiluokan kaiuttimillaan. Yksi tällainen mallisarja on pitkäikäinen Bronze, joka esiteltiin maailmalle 15 vuotta sitten ja on nyt viidennessä sukupolvessa.

Monitor Audiolla on toki vieläkin edullisempia kaiuttimia, mutta ne ovat enemmän lifestyletyylisiä satelliittikaiuttimia eikä niinkään perinteisiä kaiuttimia.

Uuden sukupolven Bronze-kaiuttimet eivät tyydy tuttuihin ratkaisuihin. Esimerkkinä käy Bronze 2:n poikkeuksellinen basso-keskiääninen.
Kyse on Monitor Audion itsensä suunnittelemasta elementistä patentoidulla ultrakevyellä metallikartiolla, jonka seos on alumiinia ja magnesiumia. Kartio on vielä keraamisesti pintakäsitelty paremman jäykkyyden ja vaimennuksen saavuttamiseksi. Silver-sarjasta tuttu elementti on nyt päätynyt aloitustason sarjan kaiuttimeen ja saanut samalla paremman ripustuksen.

Valmistajan erikoisuuksiin kuuluu myös kullanvärinen diskantti, jonka kalvo on samaa alumiini-magnesiumseosta kuin bassoäänisessä mutta pinnoitettu nyt kultakerroksella suuremman resonanssivaimennuksen saavuttamiseksi.

Aivan kuten Dali ja vielä enemmän Elac, Monitor Audio Bronze 2 on kaiutin, jonka suoritustaso ylittää reippaasti oman painosarjansa keskiarvon ja tarjoaa vaikuttavan värikästä ja elämänmyönteistä ääntä hyvällä bassopotkulla. Se on todellinen turboahdettu kaiutin, jonka toisto sävähdyttää.

Bassotoisto on vahvaa, mutta kuten Elacinkin tapauksessa, äänestä voi tulla liian pullea ja paksu kaiuttimen ollessa liian lähellä takaseinää. Bronze 2:n äänimaailma on jossakin Dalin elegantin detaljirikkauden ja Elacin rempseän voimakkaan toiston välissä. Minkä näistä valitsee, riippuu tietenkin kunkin omista mieltymyksistä ja mausta. Bronze 2 on innoittava allround-kaiutin, joka osaa tuoda musiikkiin elämäniloa.


Hinta: 400 €
Toimintaperiaate: Kaksitie-bassorefleksi
Elementit: 25 mm diskantti & 165 mm basso-keskiääninen
Jakotaajuus: 3,1 kHz
Nimellisimpedanssi: 8 Ohm
Herkkyys: 90 dB
Mitat (l x k x s): 19 x 35 x 28 cm
Paino: 5,3 kg
Lisätiedot: www.monitoraudio.co.uk, www.concepthifi.fi


Q Acoustics 3020
Pieni, mutta tarkka ja erotteleva

Englantilainen Q Acoustics korostaa usein, miten se eroaa monesta muusta valmistajasta keskittymällä alusta alkaen tuottamaan insinööritieteiden pohjalta teknisesti parhaat mahdolliset kaiuttimet budjettiluokassa.

Moni muukin sanoo samaa, mutta tosiasia on, että harva kaiutinvalmistaja on onnistunut luomaan teknisesti niin kompromissittomia kaiuttimia luokassaan kuin Q Acoustics. Se on esimerkiksi pohtinut pitkään mahdollisuutta valmistaa budjettitason kaiutin, jossa elementit olisivat omissa koteloissaan ja koteloiden välissä olisi viskoelastista vaimennusainetta resonanssien poistamiseksi.

Aivan näin pitkälle Q Acoustics ei ole mennyt uusimmassa 3020-versiossaan. Pieni kaiutin on kuitenkin vaikuttavasti koottu. Sen etu- ja kansilevyn on kaksinkertaista mdf-levyä ja niiden välissä kerros vaimennusainetta. Lisäksi kotelo on jäykistetty sisältä strategisista kohdista. Ei hullumpaa näin pienikokoiselle kaiuttimelle!

Q Acoustics 3020:n basso-keskiäänisen kartio on paperi-aramidiseosta, jolla valmistaja on pyrkinyt hyvin neutraaliin ääneen. Uusi diskanttielementti on domen ja rengassäteilijän hybridi laajemman toistokaistan ja pienemmän särön saavuttamiseksi. Bassoelementin aiheuttamien häiriöiden vähentämiseksi diskanttielementti on joustavasti kiinni etulevyssä.

Näppärä 3020 on testin selvästi pienin kaiutin.
Jos sen asettaa vapaasti jalustalle huoneen keskelle, se soi paljon ohuemmin ja rajoittuneemmin kuin muut. Niinpä tämä kaiutinvelho toimii parhaiten, kun se asetetaan lähelle takaseinää, josta ääni saa tarpeellista lisälämpöä.

Muussa suhteessa kaiuttimen ääni on testin reippain ja selkein. Se kaivaa musiikista yksityiskohtia kirurgin tarkkuudella ja pistemäisyydellä. Lisäksi 3020 on monitori sanan varsinaisessa merkityksessä.

Nopearytmiseen ja erottelevaan Q Acousticsiin verraten Elac alkaa yhtäkkiä kuulostaa uneliaalta ja kiireettömältä.

Mutta kuten sanottu, kaiutin on pieni eikä voi toistaa musiikkia niin vahvasti ja voimakkaasti kuin testin muut kaiuttimet. Huolimatta puhtaasta ja tarkasta bassotoistosta, kaiutin vaatii todennäköisesti tukea subwooferilta, jos haetaan laajakaistaista ja tasapainoista stereoääntä. Jos sen sijaan haussa on päättäväisesti ja tarkasti, lähes virheettömästi soiva pieni kaiutin, 3020 on oikea valinta.


Hinta: 399 €
Toimintaperiaate: Kaksitie-bassorefleksi
Elementit: 25 mm diskantti & 125 mm basso-keskiääninen
Jakotaajuus: 2,9 kHz
Nimellisimpedanssi: 4 Ohm
Herkkyys: 88 dB
Mitat (l x k x s): 17 x 26 x 23 cm
Paino: 4,6 kg
Lisätiedot: www.qacoustics.co.uk, www.kruunuradio.fi


Kompaktien kaiuttimien juhlaa

Kuten alussa todettiin, kaiuttimia testatessa on helppo syyllistyä vauhtisokeuteen ja pitää vakuuttavuuden rajana suurta kokoa ja vähintään nelinumeroista hintaa. Siksi ei ehkä ole niin kummallista, että tällä kertaa meillä ei ollut erityisen korkeita odotuksia testin pieniä ja tavallisia kaksitierakenteisia kaiuttimia kohtaan.

Ja ehkä juuri samasta syystä innostuimme hieman liikaakin huomattuamme, miten hyviltä – jopa uskomattoman hyviltä – nämä kaiuttimet tosiasiassa kuulostivat! Tällä kertaa tuntui todellakin, että testin kaikki kaiuttimet olivat voittajia!

Kaikki kaiuttimia kuunnelleet olivat yhtä mieltä siitä, että Dali, Elac ja Monitor Audio muistuttivat ääneltään yllättävän paljon toisiaan.

Kaikkien äänessä oli merkittävästi enemmän kokoa, voimaa ja painoa kuin pelkästä kotelotilavuudesta olisi voinut päätellä. Elac oli testin todellinen muskelimasa, ja sillä on enemmän vetoa ja painoa bassotoistossa kuin muilla.

Monitor Audio seuraa lähellä perässä mutta on ääneltään pirteämpi ja läsnäolevampi kuin Elac. Jopa Dali tarjoaa hienoa menoa bassoissa mutta soi muuten avoimemmin ja ilmavammin. Sen äänessä on vaikuttavia audiofiilihyveitä, kuten musiikin yksityiskohtien esiin nostaminen ja läpikuultavuus.

Pieni Q Acoustics ei kykene kilpailemaan toistokaistan laajuudella, mutta kaiutin tarjoaa koulukirjaesimerkin puhtaasta ja hypertarkasta äänestä. Toisaalta vaimeampi bassopää antaa tasapainoisen toiston myös pienessä huoneessa ja/tai lähelle seinää sijoitettaessa. Yhdessä subwooferin kanssa 3020:sta saa lyömättömän ratkaisun.

Artikkeli julkaistu aikaisemmin AVPlus-lehden numerossa 1/2017
Teksti: Mats Meyer-Lie – Kuvat: Hifi & Musik – Kuunteluarviot: Jonas Bryngelsson
(alkuperäisartikkeli Hifi & Musik – Ruotsi)