Raskaampi, tuo highendiksikin kutsuttu, perinnehifikö katoavaa kansanperinnettä? Ei ainakaan Hotelli Vantaassa nähtyjen ja kuultujen kattausten takana seisoneiden näytteilleasettajien ja messuvieraiden enemmistön mielestä. Tuoteuutuuksia löytyi joka lähtöön. Niin uuden tulemisensa kokeneiden vinyylinkyntäjien, viimeisimmän sukupolven digitaaliteknologian kuin kaiken noiden ääripäiden väliin putoavan laitetarjonnankin muodossa. Yksittäisten laitteiden hintahaitari ulottui kolminumeroisista lukemista viisinumeroisiin asti.

Yhteensä 28 näytteilleasettajaa ja ovien aukeamisesta alkaen tasaisena virtana paikalle saapunut monisatapäinen yleisö muodostivat yhtälön, jonka lopputulema todistaa kiinnostuksen laadukasta äänentoistoa kohtaan kestäneen hyvin ajan haasteet.

Kuka sanoi, että äänentoistolaitteiston pitää olla musta tai valkoinen? Fine Tune Audion edustaman, kanadalaisen Oracle Audion Paris-sarjaa saa vaikka helakanpunaisena. Paris V -levysoitin kantaa kannellaan Pro-Ject 9 -äänivartta, josta signaali kulkee Paris PH 200 -esivahvistimeen. Kokonaisuuden täydentää Paris CD 250 -soitin.

Nippon Hifin maahantuoma Pure Audio Project Trio 15 TB edustaa dipolitoimisten, takaa avointen toistimien koulukuntaa. Kaiutinta on saatavana monella eri laajakaistaisella keskiääni/diskantilla, mutta 15-tuumaiset wooferit ovat kaikissa versioissa Eminencen Alphat. Tyyppimerkinnän TB tarkoittaa Tangbandia. Kaiuttimen herkkyys noin yli 90 dedibeliä per watti, mikä tarkoittaa mahdollisuutta käyttää vähän pienempitehoistakin vahvistinta.

Dynaudion Contour-sarjan uusin tulokas, 54-kiloinen järeä 60 piti seuraa 15-kiloiselle 10-pikkuveljelleen. Molemmissa on maineikkaan Esotar-sarjan 28 millimetrin diskanttielementti ja alumiinilevyllä varustettu julkisivu. Countourit ovat refleksiviritteisiä ja impedanssiltaan neljäohmisia. Dynaudiot tuo maahan Scanteknik.

Ruark R4:stä on moneksi. Se soittaa cd-levyt ja virittäytyy niin dab- kuin fm-taajuuksillekin. Usb:llä hoituu sekä signaalin sisääntulo että latausvirran anto. Bluetooth ja aptx kuuluvat varustukseen kuten myös kahdet kuulokeliitännät, kolmikanavainen vahvistin, kaiutinpari ja subwoofer. Kaukosäädettävää monitoimivatkainta edustaa Audelec.

Italialaiset taitavat muotoilun. Ja tekniikan. Sound Galleryn demoama Pathos Inpol Heritage yhdistää putkiteknologian digitaaliseen mikroprosessoriohjailuun, etuasteessaan kaksoistriodit ja päätteensä puolijohdetoteuksella. Eli vahvistin on niin sanottu hybridi. Kosketusnäytöllä varustettu Musiteca-striimeri täydentää kokonaisuuden.

Maineikkaan amerikkalaisen sähköstaattisten kaiutinten valmistaja Martin Loganin uusi Impression ESL 11A kiinnosti Audiokaupan osastolle poikennutta messuyleisöä. Huonekorjausvalmiudella varustettu kaiutin on kaksineuvoista tyyppiä, sillä sen bassotoistosta huolehtii kahden kahdeksantuumaisen elementin pari, jota ajaa 2 x 275 watin d-luokkainen vahvistin.

Hifihuone näköalapaikalla, soimassa McIntosh-laitteiston ajama Sonus Faber Guarneri Evolution -pari. Äänilähteenä näissä maisemissa harvemmin tavattu MT-10-levysoitin.

Torvikaiuttimillaan mainetta niittänyt puolalainen hORNS esiintyi Stars and Stripesin messuhuoneessa Spec RSA-G3EX -vahvistimen kera. Asialla oli kahdella basso/keskiäänisellä ja torvikuormitteisella tuuman diskantilla varustettu Aria II.

Uutta tulemistaan tekevä brittiläinen Cyrus ja saman valtakunnan kaiutinvalmistaja Spendor muodostivat toimivan kokonaisuuden osuuskunta Witchwoodin huoneessa. Midikokoinen elektroniikka ja D7-kaiuttimet hoitivat hommansa eleettömän tyylikkäästi.

Olisiko tässä Vantaan messujen highendein levysoitin. Hifiklinikan kahden äänivarren taktiikalla pyörivää Transrotor-tornia höysti Heedin vahvistinkalusto. Vieressä soittovuoroaan odottelee puolalainen Fezz Audio Titania -putkimasiina.

Messujen muotovalioita. Tanskalaiset Gato-vahvistimet kiinnittivät katseita HifiQ:n huoneessa. PRD-3 S -etuvahvistin sisältää myös da-muuntimen, ja Twin-FET-teknologialla ryyditetty PWR-222-monovahvistin pukkaa kahdeksan ohmin kuormaan täydet 250 wattia.

Kantti kertaa kantti ei ole ainoa mahdollinen kaiuttimen muoto. Sveitsiläinen Ensemble pyöristi linjat Ondinaksi ja varusti kaiuttimen tyylinmukaisella ARC-jalustalla. Kokoistaan isommalla äänellä silatun kaiutinparin hintalapusta löytyy viisinumeroinen lukema. Ensimmäinen numero on 2. Ensemblet tuo maahan alan konkari, legendaarinen Santtu Engineering.

Slovenialainen Pear Audio Analogue valmistaa levysoittimia, jotka eivät ulkoisella olemuksellaan koreile. Malliston edullisin, Captain John Handy kantaa päällään Comet 1-äänivartta, joka puolestaan kannattelee Shelter 501 III -mc-äänirasiaa.

Sound Factorin Mitro Koskiluoma lykkää Ear Classic -cd-soittimeen sille oikeutta tekevää musiikkia. Miehen takana häämöttää valmistajansa huonekorjauksella tasapainotettu tummanpuhuva Avangarde Zero1 XD.

Concept Hifin pelkistettyä settiä. Monitor Audion Apex-sarjan kaiuttimet, SVS SB-16 subbari ja Integran järeä kotiteatterivahvistin.

Kansainvälistä laajakaistaisuutta Entiren tapaan. Suunnittelussa ja markkinoinnissa on mukana ahvenanmaalaisuutta ja ruotsalaisuutta, englantilaispohjaisissa kaiutinelementeissä tanskalaisuutta. Kotelot valmistetaan Helsingissä. Mallisto on suunnattu sekä koti- että studiokäyttöön. Messuilla kuultiin sarjan pienimpiä, S:sää ja M:ää.

Solaudion Petri Sallisen kelpaa nojailla uuteen Flare-kaiuttimeensa. Hänen luotsaamansa messut onnistuivat kokoamaan alan keskeiset toimijat ja yleisön hyvän äänen äärelle.

Lue lisää tapahtumasta seuraavasta AVPlus-numerosta, joka ilmestyy maaliskuun 30. päivä!

Teksti & kuvat: Jaakko Eräpuu