Dominika Egorovan (Jennifer Lawrence) ura Bolshoi-teatterin ihailtuna prima ballerinana on ohi silmänräpäyksessä, kun hän loukkaantuu kesken esityksen. Samalla hänen elämänsä on ohi. Teatteri omistaa hänen asuntonsa ja on maksanut hänen sairaan äitinsä (Joely Richardson) hoidon, mutta nyt he menettäisivät kaiken.
Dominikan Vanja-eno (Matthias Schoenaerts) tarjoaa apuaan ja vaikka tarjous ei ole houkutteleva, Dominikan on suostuttava.
Pian enon esittämät vaihtoehdot muuttuvat entistä huonommiksi: Dominika voi valita haluaako hän kuolla vai lähetetäänkö hänet valtiolliseen koulutuslaitokseen, jossa hänestä tehtäisiin ”varpunen” eli tiedustelupalvelun koulutettu viettelijä. Tuossa koulussa ja ylipäätään pysyäkseen hengissä Dominika oppii nopeasti käyttämään sekä kehoaan että mieltään halutulla tavalla ja antamaan molemmat valtion palvelukseen, sen aseiksi. Koulutus on vaativa ja nöyryyttävä. Lukkojen tiirikoimistuntien ohella Dominikan on riisuuduttava luokan edessä ja annettava hänen raiskaamistaan yrittäneen miesoppilaan naida itseään.
Edellä mainittu kohtaus kiteyttää elokuvan tunnelman ja maailman. Se on kiero ja julma paikka, jossa väkivalta ja valta ovat vastenmielisellä tavalla yhtä. Vallassa olevat miehet ovat sovinistisia ja sadistisia sikoja, naiset heidän kertakäyttöisiä pelinappuloitaan.
Jennifer Lawrence heittäytyy epäkiitolliseen rooliinsa Dominikana ihailtavalla tavalla. Hän on raivoisa ja voimakas, epätoivossaan kekseliäs ja päättäväisyydessään ilmeetön, raaka ja viettelevä. Lawrence on elokuvan kiistaton tähti, joka paitsi jättää muut näyttelijät varjoonsa myös kannattelee valovoimallaan koko tarinaa.
Elokuva perustuu entisen CIA-agentin Jason Matthewsin samannimiseen kirjaan. Nälkäpeli-elokuvien ohjaaja Francis Lawrencen luoma kokonaisuus jää mahtipontisen mässäilevässä julmuudessaan kuitenkin tarkoituksellisen epämiellyttäväksi mutta myös latteaksi.
Katso elokuvan traileri tästä:
Ensi-ilta: 2.3.2018
Genre: Jännitys
Ohjaus: Francis Lawrence
Pääosassa: Jennifer Lawrence, Joel Edgerton, Matthias Schoenaerts
Maa: USA
Kommentit