Spotifyllä on kova vauhti päällä tilaajamäärien kasvattamisessa. Yhtiö on julkistanut osavuosituloksensa, joka kertoo maksullisten tilaajien määrän nousseen vuoden alun 70 miljoonasta 83 miljoonaan.
Kiitos kasvusta kuuluu suurelta osin perhetilauksille, joiden käyttäjät Spotify on todennut uskolliseksi tilaajaryhmäksi. Yhdysvalloissa myös Hulu-suoratoistopalvelun kanssa tarjotut kytkysopimukset ovat olleet yhtiön mukaan hyvä kasvun lähde.
Mukaan ei ole laskettu ilmaistilaajia. Kun nekin otetaan mukaan, käyttäjiä on yhteensä noin 180 miljoonaa. Huhtikuussa uusitun ilmaisversion yhtiö ilmoittaa houkutelleen myös uutta käyttäjäkuntaa maksulliselle puolelle. Mainoksista saadut tulot olivat sen sijaan varsin vaatimattomat 123 miljoonaa euroa.
Liikevaihto kasvoi 1,14 miljardista eurosta 1,27 miljardiin, mutta tappiot kasvoivat entisestään – operatiivinen tappio oli 90 miljoonaa ja nettotappio 394 miljoona euroa. Tappiot ilmeisesti selittyvät ainakin osin panostuksella mainontaan. Spotify on tehnyt raskaita tappiota koko olemassaolonsa ajan, eikä tilanne siis ole edelleenkään muuttunut. Suurelta osin yhtiön tulosta rasittaa rojaltimaksut.
Maksullisen version tilaajia tarvitaankin kipeästi, sillä Spotify listautui keväällä pörssiin. Toisiksi suosituin suoratoistopalvelu Apple Music on alkanut noin 50 miljoonalla tilaajallaan hätyytellä konkaria, mutta kaulaa on vielä reilusti. Niistä noin kahdeksan miljoonaa on ilmaiskokeilijoita. Keväällä kuitenkin Applen huhuttiin menneen Yhdysvalloissa jo ohi Spotifystä.
Kommentit