Iisalmelainen Genelec on valmistanut laatukaiuttimia jo 40 vuotta, ja nykyään heidän nerokkaan huonekorjausteknologiansa ansiosta minkä tahansa kuuntelutilan vaikutukset saa entistä paremmin hallintaan. Testasimme The Ones -sarjan 8341 SAM -keskimallin.
Teksti ja ruudunkaappaukset: Magnus Fredholm
Kuvat: Valmistaja
SAM-kirjainyhdistelmä tulee sanoista Smart Active Monitoring, eikä älykkyys jää vain nimen tasolle. Esimerkkinä toimii vaikkapa se, että kaiuttimet voi kytkeä tietokoneeseen usb-interfacen kautta yhdessä mikrofonin kanssa ja analysoida siten toisto kuuntelupisteessä. Sen jälkeen mukaan tulee GLM eli Genelec Loudspeaker Management, joka osaa hienosäätää äänen taajuuskohtaisesti juuri sopivaksi. Nämä mittaustulokset siirtyvät suoraan kaiuttimille, jotka siten ovat optimoitu kuuntelutilaan ja -pisteeseen.
Kolmen The Ones -mallin (8351, 8341 ja 8331) lisäksi SAM-teknologia löytyy myös muun muassa perinteisistä monitoreista (aina pienestä, nelituumaisella basso–keskiäänisellä varustetusta 8320A-mallista kahdeksantuumaiseen 8350A:han) kuten myös Master-studiosarjan ammattilaistyökaluista ja subwoofereista.
Vasemmanpuoleisista dip-kytkimistä säädetään basson roll-off, pöytäsijoituksen kompensaatio sekä basson ja diskantin tilt, jotka toimivat vain silloin, kun kaiuttimissa ei käytetä GLM-korjausta. Liittimet on sijoiteltu pystysuuntaisesti, joten asennus käy näppärästi eivätkä johdot tökötä turhaan viemässä tilaa. Jalustaratkaisu puolestaan mahdollistaa kaiuttimien suuntauksen kätevän hienosäädön ylös- ja alaspäin. Lisäksi monitorin voi myös asettaa kyljelleen.
The Ones
Ensimmäinen The Ones -sarjan kaiutin, 8351, lanseerattiin vuonna 2015, ja vaikka se on nyt testaamaamme 8341 SAM -mallia selvästi suurempi, hintaeroa ei mallien välillä kuitenkaan useimmilla jälleenmyyjillä ole kuin muutamia satasia. Sarjan pienin 8331 taas on seitsemän senttimetriä pienempi ja selvästi edullisempi, mutta toisaalta se ei soikaan yhtä voimallisesti (104 desibeliä verrattuna 110 desibeliin) tai ulotu niin matalalle (58 vastaan 45 hertsiä) kuin testimallimme 8341. Julkaisunsa aikaan 8351 oli kaikin puolin uniikki kaiutin, ja kaksi pienempää mallia tulivat sen rinnalle vasta noin vuosi sitten.
Totuttuun Geneleciin nähden uudet The Ones -mallit näyttävät hiukan erilaisilta. Mukana on kuitenkin perinteistä kertova 19 millimetrin diskantti keskellä 9-senttimetristä keskiäänistä, ja nämä elementit jakavat saman magneettipiirin mutta niillä on kuitenkin omat vahvistimensa. Etulevyn takana koaksiaalielementin alla taas on kaksi 17 kertaa 9 senttimetrin ovaalinmuotoista bassoelementtiä, joiden toteutukselle valmistaja on antanut nimen ACW, Acoustically Concealed Woofers. Maininnan ansaitsee vielä yksi kirjainyhdistelmä, MDE eli Minimum Diffraction Enclosure, joka viittaa kaiuttimen kotelorakenteeseen. Tällä tekniikalla ja pehmeän pyöristetyillä muodoilla valmistaja pyrkii minimoimaan heijastumia.
Kuvassa GLM-ohjauspaneeli tietokoneen näytöllä, valmis mittaus sekä kuvaaja kuuntelupisteeltä. Punainen graafi on tilanteesta ennen mittausta, sininen on sovellettu taajuuskorjausasetus ja vihreä lopullinen tulos GLM-korjauksen jälkeen. Kaiuttimet kannatti totisesti mitata, sillä muuten haastavassa huoneessa tasapaino kanavien välillä olisi ollut vinksallaan, kun vasemman kaiuttimen puolella on nurkka ja oikealla puolella avautuu käytävä.
Yhdistä ja mittaa
The Ones -kaiuttimet ottavat vastaan sekä analogista (xlr) että digitaalista (aes/ebu) signaalia. Ja jos käytät jälkimmäistä, mukana on läpivienti, jolla da-muuntimen signaalin saa yhdestä kaiuttimesta molempiin. Tämän lisäksi aktiivimalliset kaiuttimet tarvitsevat luonnollisesti virtaa, ja jos tarkoituksena on käyttää GLM-ohjelmistoa, myös verkkoyhteys on välttämätön kaiuttimien sekä GLM-adapterin välillä.
Kaiuttimien sijoituksen ja kytkennän jälkeen alkaa täydellisen äänen metsästys, jolloin GLM-ohjelmisto astuu mukaan kuvioon. Kaiuttimien toiston voi mitata yhdestä tai kolmesta pisteestä, ja kaiuttimia voi myös säätää joko yhdessä tai erikseen. Valmistaja itse suosittelee monipistemittausta etenkin kotikäyttöön, ja jos kyseessä on akustoimaton tila, kaiuttimet kannattaa hienosäätää yksitellen. Mutta joka tapauksessa GLM-ohjelmiston käyttö on sekä hauskaa että opettavaista, joten sen kanssa kannattaa puuhastella koko rahan edestä. Testissämme valtaosa kuuntelusta tapahtui balansoimattomana Hegel Voicen ja Yamaha WXC-50:n avustuksella, mutta testasimme myös balansoitua kytkentää RME:n Fireface UCX -interfacella.
GLM-ohjelmisto on nyt versiossa 3, ja se tarjoaa muun muassa 20-alueisen taajuuskorjaimen, jossa 16 aluetta on täysin parametrisiä. Kun mittaukset on tehty, GLM muodostaa niistä optimaalisimman toistoprofiilin. Tosin GLM:n tulos ei kaikissa tapauksissa tarkoita viivasuoraa vastetta. Yhdessä haastavammassa huoneessa oikean kaiuttimen 70–130 hertsin alue ei tahtonut asettua uomiinsa, mutta tämä on yksinomaan tilan ominaisuuksista johtuvaa, eikä taajuuskorjaus pure siihen välttämättä muutenkaan.
Varsin hauskaa ja toisaalta hankalaa oli yrittää tehdä taajuuskorjaus manuaalisesti, mutta sekin yritys kannatti. Lisäksi tutut takapaneelin dippikytkimet basson ja diskantin säädölle osoittautuivat jälleen kerran olevan loistava tapa äänensävyn nopeaan muokkaamiseen.
Lineaarinen, täsmällinen ja iskevä
Aina silloin tällöin YouTubessa törmää videoihin, joissa joku väittää, ettei studiomonitoreja kannattaisi käyttää kotioloissa, sillä ne tuottavat ääntä vain ammattilaistason kriteerien pohjalta – ikään kuin ammattilaismonitorit toistaisivat musiikin vain siten kuin se studiossa on suunniteltu toistettavan, ja että vain hifikaiuttimet kuulostavat aidolta hifiltä. Näihin argumentteihin on syytä suhtautua varauksella, sillä ne ovat vain subjektiivisia mielipiteitä siitä, miltä jonkun kaiuttimen pitäisi kuulostaa.
Genelecin kaiuttimet ovat toki pohjimmiltaan hyvin lineaarisia, ja jos vielä ajat GLM-ohjelmiston korjauksen kotioloissa, saatat ikään kuin saada vähän liiaksikin tietynlaista peittelemätöntä totuutta äänitteestä. Mutta tästä on myös helppo pitää, ja on pelkästään hyvä, että kaiuttimien vasteen saa mahdollisimman puhtaaksi tilasta riippumatta.
Epäilemättä GLM-pohjainen huonekorjaus tullee kuitenkin jakamaan mielipiteitä puolesta ja vastaan. Varmaa on kuitenkin se, että siitä on enemmän hyötyä studiossa kuin kotioloissa. Ja varsinaisia voittajia ovat he, joiden studio on liikkuvaista sorttia, sillä GLM-korjauksella SAM-kaiuttimien toistoon voi luottaa lähestulkoon missä vain työskennellessä. Silti on todennäköistä, että monet hifiorientoituneet kuuntelijat käyttävät The Ones -kaiuttimia ilman GLM-korjausta.
Niin tai näin, 8341 SAM -kaiuttimen kohdalla toiston täsmällisyys on esimerkillistä, ja kliseinen sanonta kaiuttimien häviämisestä äänen edessä on täyttä totta. Sama pätee taajuuslineaarisuuteen. Jokaisella musiikin osatekijällä on oma luonteva tilansa, ja mitä tahansa kaiuttimista kuuntelee, se kuulostaa juuri siltä miltä pitäisikin.
Mutta onko tämä kaikki hyvästä? Kyllä, jos kysytään meiltä, jotka arvostavat värittymätöntä toistoa. Äänen kokonaisuus on hämmentävän hyvä, ja vaikka 8341:t eivät ole juuri keskimääräisiä jalustakaiuttimia suurempia, niiden bassovarannot riittävät useimpiin tarpeisiin (kuten mittauksista näkyy, alle 40 hertsissä on jo täysi tohina).
Kaikki yksityiskohdat välittyvät ongelmitta: murisevat kontrabassot, narisevat trumpetit, yleisön yskähdykset ja heiveröisimmätkin detaljit, jotka yleensä hukkuvat massan alle, erottuvat omalla tontillaan. Tätä on helppo arvostaa – varsinkin, kun tämän tyyppinen korkean resoluution toisto ei todellisuudessa kuulosta lainkaan rasittavalta vaan päinvastoin yhtenäiseltä ja houkuttelevalta. Myös stereokuvan laajuus ja syvyys sekä sen tarkka piirto ovat luokassaan mainiota kuultavaa, kiitos nerokkaan kotelosuunnittelun.
YHTEENVETO
Älykäs referenssikaiutin
Genelec The Ones 8341 SAM on kaiutin, joka mielestämme istuu mainiosti sekä olohuoneeseen että studioon. Kytkemällä kaiutinparin yhtä laadukkaaseen signaalilähteeseen saa varsin korkealuokkaisen ja minimalistisen äänentoistolaitteiston.
Lisäksi Genelec-kaiuttimet ovat erittäin hyvin liikuteltavissa, sillä niille on olemassa kantopussit ja kestävät laatikot. Näinpä niiden roudaaminen kodin ja studion välillä ei ole minkään luokan ongelma.
GLM-korjauksella sama ääni seuraa käyttäjän mukana tilasta riippumatta, mikä on varmasti hyvä asia sekä musiikista nautiskelijan että ääniammattilaisen mielestä. Eikä 8341:n ulkonäkökään ole vaatimaton. Siksipä se kiehtonee heitäkin, jotka kiinnittävät huomiota myös muotoseikkoihin.
Kaikissa tapauksissa kaupan päälle tulee todellista referenssitason ääntä.
+ Mainio äänenlaatu
+ Monipuolinen säädettävyys
+ Muotoilu ja ulkonäkö
– GLM-korjaus ei välttämättä paranna toistoa haasteellisissa tiloissa
Kuuntelulaitteisto
Hegel Röst
RME Fireface UCX
Yamaha WXC-50
Genelec 8341 SAM
Hinta: Noin 2 800 – 3 100 €/kpl (riippuen viimeistelystä ja jälleenmyyjästä)
Lisätiedot: www.genelec.fi
Toimintaperiaate: 3-tie-aktiivikaiutin, bassorefleksikotelo
Tulot: XLR, AES/EBU
Elementit: 2 kpl 17 x 9 cm basso, 9 cm keskiääni, 19 mm diskantti
Jakotaajuudet: 500 Hz/3,5 kHz
Vahvistintehot: 250/150/150 W
Mitat (l x k x s): 23,7 x 37 x 24,3 cm
Paino: 9,8 kg/kpl
Käytettyäni 5 päivää olen täysin samaa mieltä arttikkelin kanssa
Glm3 pitää ostaa erikseen
Suattaa olla