IFA Global Press Conference on lFA-messuja edeltävä lehdistötapahtuma. Tänä vuonna se järjestettiin Espanjan Andaluciassa.
Tapahtumaan osallistui yli 300 journalistia 55 maasta ympäri maailmaa.
Yhtenä osallistujista tietenkin AVPlus-lehti ja avplus.fi-verkkosivusto.
Mutta ensin muutama sana IFA:sta
IFA eli Internationale Funkausstellung Berlin on Euroopan ja koko maailmankin mittakaavassa eräs suurimmista ja vanhimmista kulutuselektroniikan messutapahtumista.
Ensimmäinen IFA oli jo vuonna 1924.
Aina syyskuun alussa järjestettävät IFA-messut ovat valtava tapahtuma:
Messualue käsittää 24 isoa messuhallia valtavalla messualueella. Esimerkiksi viime vuonna näytteilleasettajia oli 1814 ja tapahtumassa vieraili 6 päivän aikana yli 240.000 kävijää!
Jos viihde-elektroniikka, mobiililaitteet, tietotekniikka ja kodinkoneet yhtään kiinnostavat, niin tämä tapahtuma on koettava.
Tänä vuonna IFA on 6.-11. syyskuuta.
Ja takaisin IFA lehdistökonferenssiin
IFA:n lehdistökonferenssi koostuu useita alan huippupuhujista ja mm. alan markkinatutkimuksia tekevän GFK:n raporteista ja ennusteista. Tapahtumassa on mukana myös alan yrityksiä, tänä vuonna mm. saksalainen TV-merkki Metz, Sennheiser ja myös Suomesta oli edustaja – Safera Sense -kodin turvallisuuteen ja ruoanlaittoon liittyvällä älykotituotteellaan.
Trendit
Tilaisuudessa oli paljon asiaa kulutuselektroniikka alan kehityksestä. Sisältäen siis myös mobiililaitteet, tietotekniikan, audiolaitteet, televisiot sekä suuret ja pienetkin kodinkoneet.
Yleisesti voidaan sanoa, että markkinat ovat kasvaneet kokonaisuudessaan (myynnin arvo) tyydyttävällä tavalla ja yllättäen suurinta kasvua oli Eurooppassa (+6%).
Tämän on syntynyt ennen kaikkia älypuhelinten sektorilla kalliiden premium-mallien myynnin kasvusta, älykotituotteista ja sellaisesta yllättävästä tuoteryhmästä kuin johdottomat ja pölypussittomat varsi-imurit (peräti +45 % kasvu). Tosin kokonaismyynnistä tämä ovat vain prosentin luokkaa,
Kuluttajat ovat valmiita ja halukkaita hankkimaan kalliimpia tuotteita kuin aikaisemmin. Tuo “älytuotteiden” sektori on ehkä enemmänkin yleinen trendi, joka koskee kaikkia tuoteryhmiä ja tuotteita, joihin liittyy “älykkyyttä”. Nämä tuotteet kiinnostavat laajasti. Ja myös kuulokkeiden myynti on jatkanut rajua kasvuaan, toki sen osuus kokonaisuudesta on vain kaksi prosenttia.
Mutta edelleenkin puhelimet siis hallitsevat kokonaismarkkinoita todella vahvasti. Ei tarvitse ihmetellä miksei stereoita enää myydä samaan tahtiin kuin joskus vuosituhannen tuolla puolen.
Raportin mukaan perinteisin audiosegmentin myynti laski (edelleen) viime vuonna 2 %. Valoa kokonaisuuteen toi toki bluetooth-kaiuttimien kasvu ja yllättäen myös kaiuttimien myynti kasvu. Tässä kategoriassa on tosin mukana myös soundbar-kaiuttimet, joka on varmasti tuon kasvun takana. Alla olevasta grafiikasta näkee miten eri tuoteryhmien myynti jakautuu.
Kulutuselektroniikan eri tuoteryhmien myynnin jakauma globaalisti
Kuva: GFK-myyntiraportti 2018
Jos aihe kiinnostaa enemmänkin, niin täältä löytyy koko iFA Global Press Conference 2109 materiaali.
Kulutuselektroniikan kehityksestä ja trendeistä kertova raportti on ladattavissa täältä.
Tapahtumassa oli myös erilaisia tuotepresentaatioita
Metz Blue?
Saksalainen, paikallisesti erittäin arvostettu ja toki suomessakin jossain määrin tunnettu TV-valmistaja Metz, esitteli uuden tuotelinjan markkinointi nimeltään Metz Blue ja suuntaa nyt laajasti globaaliin jakeluun. Myös siis Suomeen. Nykyään Metz on kiinalaisen Skyworth -televisio ja elektroniikkavalmistajan omistuksessa.
Metz Blue on nyt uudelleen nimettyä Metz Classic mallistoa edullisempi laaja mallisto televisioita, joissa on kuitenkin samoja ominaisuuksia ja tekniikka kuin kalliimmissa “aidoissa” Metzeissä. Hieman sekavaa, mutta katsotaan mitä tuleman pitää.
Ainakin design ja ominaisuudet (mm. Android käyttöliittymä) vaikuttivat asiallisilta. Pohjoismaiden (siis myös Suomen) jakelun pitäisi olla selvillä syksyllä.
Lisätietoja: Metz Blue
Vihdoinkin? Sennheiser soundbar
Kaikkein kiinnostavin tuote ja uutinen oli Sennheiserin Ambeo -soundbar-kaiutin. Kyllä vain, tunnettu kuuloke- ja myös mikrofonivalmistaja Sennheiser ilmoitti itse asiassa jo kolme vuotta sitten ensimmäistä kertaa esitellyn soundbar-kaiuttimen tulosta vihdoinkin myyntiin.
Kyseessä on yli 2000 euron hintainen soundbar, joka pitää sisällään kokonaan uudenlaista tekniikkaa monikanavatoiston luomiseksi yhdestä kaiutinkokonaisuudesta.
Ainakin tilaisuudessa järjestetyssä esittelyssä kaiutin pystyi loihtimaan suorastaan uskomattoman avaran surround-äänen niin elokuviin kuin musiikkiin.
Ambeon pitäisi tulla myyntiin jo ennen kesää. Pyrimme saamaan sellaisen testiin niin pian kuin mahdollista.
Lisätietoja: Sennheiser Ambeo
Suomesta älykkyyttä
Mukana oli tosiaan myös suomalainen yritys Safera Espoosta.
Safera on tunnettu liesivahtituotteistaan ja esitteli tapahtumassa uuden Safera Sense -tuotteen, jota voisi kutsua vaikka älykkääksi keittiösensoriksi (eng. Smart Cooking Sensor). Saa nähdä millä tuotenimikkeellä tämä tulee lopulta Suomessa myyntiin.
Kyse on siis lieden yläpuolelle sijoitettava useita erilaisia sensoreita/antureita sisältävä yksikkö, joka mittaa mm. lämpötilaa, kosteutta ja ilman laatua. Laite varoittaa edelleen päälle jääneestä liedestä ja osaa jopa katkaista sen virran. Se kertoo ilman laadun, muistuttaa liesituulettimen käyttämisestä ja yhdessä sovelluksen kanssa se osaa jopa kertoa koska paistinpannu on riittävän kuuma ja koska ruoka on valmista.
Lisätietoja: www.safera.fi
Kommentit