Kävimme kokeilemassa Xiaomin Mi Electric Scooter M365 -sähköpotkulaudan. Aurinkoinen päivä ja Helsingin Suvilahden avoin asfalttikenttä soivat tuulahduksen alkavasta kesästä. Tänä keväänä sähköpotkulautoja onkin surahdellut huomattavan paljon ainakin pääkaupunkiseudun katukuvassa, ja niiden hieman luova parkkeeraus on puhuttanut. Oli siis hauska päästä tutustumaan uuteen villitykseen.

Jo ensisilmäyksellä Xiaomi Mi Electric Scooter M365 vakuuttaa jämäkkyydellään. 8,5 tuuman kokoisissa pyörissä on ilmatäytteiset renkaat, joten varsin epätasaisella ja elämää nähneellä testiasfaltillakin kyyti on yllättävän tasaista. Paikkojen irtoamista hampaista ei tarvinnut pelätä. Monissa skootterimalleissa renkaat ovat umpikumia, mikä tarkoittaa yleensä hieman kovempaa ajotuntumaa.

Kaasua annostellaan peukalolla ja vauhtia pystyy hillitsemään lokasuojan päälle astumisen lisäksi käsivälitteisesti. Neljän ledin rivi kertoo akun lataustilasta.

Käyttö on ensikertalaisellekin helppoa. Skootterille potkaistaan ensivauhdit, minkä jälkeen peliin astuu sähkömoottori. Se on harjaton ja teholtaan 250 wattia. Nopeutta suitsitaan moottorikelkkamaiseen tapaan peukalolla oikeanpuoleisen kahvan sivussa olevasta vivusta.

Huippunopeudeksi luvataan 25 kilometriä tunnissa. Maksimikantavuudeksi ilmoitetaan sata kiloa. Vaikka allekirjoittaneen vaaka näyttää pari kiloa enemmän, skootteri kuljetti testaajaa mukavaa vauhtia – sovelluksen mukaan noin 20 kilometriä tunnissa. Vääntöä on mukavasti, sillä huippunopeuteen kulkupeli kiihtyy kuljettajan massasta huolimatta rivakasti. On helppo uskoa, että kevyempi matkustaja saavuttaa luvatun huippunopeuden.

Xiaomin potkulaudassa on luottamusta herättävät varusteet: ilmatäytteiset renkaat, abs-levyjarrut ja jarruvalo.

Potkulaudassa on lukkiutumattomat abs-levyjarrut. Ne puraisevat vauhdin pois yllättävänkin tehokkaasti, joten aluksi jarrutehon annostelu vaatii hieman tarkkuutta. Jarrutusta voi halutessaan vielä entisestään tehostaa polkaisemalla jalalla takalokasuojan päälle. Skootteri lataa etujarrulla jarruttaessa akkua. Kanssakulkijoiden informoimiseksi takaa löytyy myös jarruvalo ja edestä led-ajovalo. Likaa ja vesiroiskeita vastaan skootteri on suojattu ip54-tasoisesti.

Akun luvataan riittävän 30 km riippuen tietysti nopeudesta ja kuljettajan painosta. Akku ladataan verkkovirtapistokkeeseen liitettävällä matkalaturilla. Lataustilaa pystyy seuraamaan merkkivaloista. Lataamisen pitäisi kestää noin viisi tuntia. Puolet siitäkin on jo niin käyttökelpoinen kantama, sillä luultavasti nopeammin tulee raja vastaan siinä, miten kauan jaksaa seisoa melko staattisessa asennossa skootterin päällä.

Potkulauta ei välttämättä voitakaan pyöräilyä vaikkapa 10 km:n päästä sivukyliltä kirkolle. Skootterilla voi kuitenkin hyvin kuvitella taittavansa muutaman kilometrin työ- tai koulumatkan. Taajamissa ja urbaanissa olosuhteissa sillä on myös hauska pörräillä – pistäytyä vaikka rannalla, puistossa ja kahvilassa kulloisenkin mielenjuolahduksen mukaan. Erityisen hauskaksi kokemuksen voi kuvitella, jos mukana on matkakaveri. Moottori on toki äänekkäämpi kuin kauramoottori mutta kuitenkin kohtalaisen hiljainen, joten keskustelukin onnistuu ääntä lievästi korottamalla.

Android- ja iOS-käyttöjärjestelmälle on saatavilla ilmainen sovellus, jolla pystyy muun muassa seuraamaan sähköpotkulaudan tietoja, päivittämään laiteohjelmiston, lukitsemaan potkulaudan ja säätämään vakionopeuden.

“Säilytys kaupungilla on suurin kysymysmerkki joka pikatestauksella tulee mieleen.”

Skootteri taittuu lukituksen avaamisen jälkeen kannettavaan muotoon niin, että ohjaustanko kaatuu takapyörän päälle. Niinpä sen voi laittaa myös auton peräkonttiin. Painoa on kohtuullisen paljon kantamista ajatellen – 12,2 kiloa – mutta ei niin paljon kuin useimmilla polkupyörillä. Alta löytyy jalka, jonka voimin skootteri pysyy pystyssä joutohetkinä. Skootterin kuitenkin nappaa mielellään mukaan vaikkapa kauppaan tai työpaikalle siivouskomeroon, sillä useamman satasen laitteen jättäminen ulkosalle tuntuu hieman riskaabelilta.

Säilytys kaupungilla on suurin kysymysmerkki joka pikatestauksella tulee mieleen. Muutoin reissu oli joutuisaa ja ensivaikutelma laitteesta oli hauska. Sillä voi hyvin kuvitella viilettävänsä ainakin kesäkauden ja miksei osan syksyäkin.

Skootteri maksaa Suomessa 499 euroa. Käyttäjän suositusikä on 16 vuotta, -pituus 120–200 cm ja -paino sata kiloa. Laki ei velvoita käyttämään kypärää, mutta sitä suositellaan.

www.xiaomi-mi.net