Torvikaiuttimistaan tuttu pitkän linjan äänentoistotekijä Klipsch päivitti hiljattain suositun Reference Premiere -sarjansa, joka tarjoaa peräti 16 eri kaiutinvaihtoehtoa niin vakavammalle harrastajalle kuin laadukkaaksi starttipaketiksikin. Tutustuimme sarjan isoimpiin malleihin.
Äänentoiston historiassa on muutama valmistaja, joiden tarina ansaitsee tulla kerratuksi säännöllisin väliajoin. Yhdysvaltojen Indianapolisissa päämajaansa pitävä Klipsch on yksi niistä.
Perustajansa Paul W. Klipschin mukaan nimetty merkki on ollut yksi maailman varteenotettavimmista kaiutinvalmistajista jo vuodesta 1946. Kerrotaan, että toisessa maailmansodassakin palvellut, monen eri alan osaaja Klipsch olisi voinut valita rintamalta paluun jälkeen jonkin muunkin keinon ansaita elantonsa, mutta häntä kiinnosti kotiäänentoisto ja erityisesti sen parantaminen kaiuttimien osalta.
Vielä 1940-luvulla aitoa live-esitystä etäisestikin muistuttavan kuuntelukokemuksen tuottamisen esteenä oli kotioloissa useampikin äänentoistoteknillinen pullonkaula, joista ehkä merkittävin oli kaiutin. Tuohon aikaan, ennen transistorivahvistimien keksimistä, yleisesti käytössä olleet putkivahvistimet eivät kyenneet tuottamaan kaiuttimen kannalta kovinkaan suuresti hyödynnettäviä tehoja, joten kaiutinsuunnittelussa jouduttiin käyttämään erinäisiä vippaskonsteja.
Yksi keino parantaa kaiuttimen äänentoistoa oli käyttää torvikuormitettuja elementtejä. Sinänsä kyse on ikivanhasta keksinnöstä, joka paitsi kasvattaa äänenvoimakkuutta myös lisää sen suuntaavuutta. Esimerkkinä toiminee alkeellinen megafoni eli eräänlainen tötterö, joka asetetaan suun eteen huudon vahvistamiseksi.
Vaikka ideaalitilanteessa torvikuormitettu elementti on ääneltään särötön ja tarkka, huonosti suunniteltu torvikaiutin voi kuitenkin kuulostaa honottavalta ja vääristyneeltä. Juuri tältä pohjalta Paul W. Klipsch aloitti oman torvikaiutinteknologiansa kehittämisen, ja samaa polkua valmistaja on kulkenut siitä lähtien.
Ehdottomasti tunnetuin Klipschin torvikaiutin on Klipschorn tai K-Horn, joka on ollut tuotannossa pienin muokkauksin aina merkin perustamisesta vuodesta 1946 lähtien. Näin ollen se on myös maailman pisimpään tuotannossa ollut kaiutinmalli. Mutta torvet ovat olleet ja ovat edelleen elimellinen osa myös muita Klipschin kaiutinmalleja.
Tällä kertaa tarkastelemme Klipschin hiljattain päivittynyttä laajaa Reference Premiere -sarjaa, josta saimme testiin RP-8000F-lattiakaiuttimet, RP-600M-jalustakaiuttimet sekä RP-504C-keskikaiuttimen. Kyseessä on nykyaikainen keskihintaluokan kaiutinmallisto, jonka suunnittelussa on otettu huomioon sekä kotiteatteri- että kaksikanavakäyttö. Mutta millaista torvitekniikkaa siinä käytetään?
Katso tästä video Klipsch Reference Premiere -sarjasta. Juttu jatkuu videon alla!
Valmistajan tavaramerkkejä
Kaikista Klipschin kaiuttimista (pois lukien subwooferit) löytyy juuri tietynlaiset torvielementit, joille valmistaja on antanut nimen Tractrix. Vaikka kyseessä on Klipschin rekisteröimä tavaramerkki, itse periaate – jolle ei tosin löydy suomenkielistä vastinetta – on tuttu matematiikasta ja fysiikasta jo 1670-luvulta.
Klipschin Reference Premiere -sarjan kaiuttimien tapauksessa uusittu Hybrid Tractrix -periaate liittyy paitsi diskanttielementtiin myös refleksikanavaan. Testiin saamissamme kaiutinmalleissa on jokaisessa yhden tuuman titaanidiskantti. Materiaalivalintana titaani on valmistajan mukaan kevyttä mutta kestävää verrattuna perinteisemmin käytettyihin alumiiniin, polymeeriin tai silkkiin. Elementissä on lisäksi eräänlaisena mekaanisena suodattimena toimiva vaiheplugi, joka samanaikaisesti tasoittaa taajuusvastetta mutta myös suojaa elementtiä. Hybrid Tractrix -torvielementin suulla taas on valettu silikonimatto, joka osaltaan hillitsee torvitekniikan tarpeettomia resonansseja ja parantaa taajuusvastetta.
Kaiuttimen takana refleksiaukon ja -kanavan puolella Tractrix taas tarkoittaa perinteisemmistä putkimallisista toteutuksista poiketen pitkulaista neliskanttista ratkaisua, jonka suu avautuu kaarevasti ulospäin. Valmistajan mukaan refleksiaukon muotoilu vähentää ilmavirtauksen johdosta aiheutuvaa turbulenssia ja ylimääräistä tuhinaa. Lattiamallissa refleksiaukko sijaitsee takana kotelon alaosassa, kun taas jalusta- ja keskikaiutinmalleissa se on sijoitettu keskemmäs.
Reference Premiere -sarjan kaiuttimissa on Tractrixin lisäksi toinenkin Klipschin omaa suunnittelua edustava elementtiteknologia, joka on woofereista löytyvä Cerametallic-nimen saanut toteutus. Sen kohdalla kyse on kartion metallisen kerroksen anodisoinnista, jolloin siihen muodostuu keraaminen pinnoite. Tämä tekee kartiosta jäykemmän ja kestävämmän. Prosessin avulla elementteihin on saatu myös näyttävä kuparinen pinta, joka on kieltämättä omalaatuinen mutta komea visuaalinen yksityiskohta.
Isompaan ja pienempään kokonaisuuteen
Klipschin Reference Premiere -sarjaan kuuluu kaikkiaan 16 erilaista kaiutinmallia samoilla perusperiaatteilla, joten niistä voi vaivatta rakentaa esimerkiksi monipuolisen Dolby Atmos -kotiteatterijärjestelmän erillisine lisä-surround-kanavineen.
Katso tästä sarjan esittelyvideo (juttu jatkuu videon jälkeen):
Sarjan lattiakaiutinvalikoima koostuu neljästä eri mallista, joista massiivisin RP-8060FA sisältää kotelon päälle upotetut elementit Dolby Atmos -järjestelmän korkeuskanavalle. Sen alapuolella on nyt tarkastelemamme yksinkertaisempi mutta melkein yhtä kookas RP-8000F sekä kolme pienempää lattiakaiutinmallia.
Klipsch RP-8000F on toimintaperiaatteeltaan kaksitiekaiutin refleksikotelossa kahdella kahdeksan tuuman wooferilla ja tuuman diskantilla. Jakotaajuudeksi valmistaja ilmoittaa 1 750 hertsiä, herkkyydeksi 98 desibeliä (2,83V/1m), nimellisimpedanssiksi kahdeksan ohmia ja taajuusvasteeksi 32–25 000 hertsiä (±3dB).
RP-8000F on lattiakaiuttimeksi melko kookas – ei massiivinen, mutta solakampiakin vaihtoehtoja löytyy. Kaiuttimen korkeus on 109,5 senttimetriä, leveys 27,7 senttimetriä ja syvyys 44,6 senttimetriä. Massaa yhdellä kaiuttimella on 27,2 kilogrammaa. Kotelo on mdf-levyä, ja viimeistelyvaihtoehtoja on kaksi, tumma ebony ja ruskea walnut.
Koputtelutestin perusteella kaiuttimen kotelo on melko resonoimaton ja tanakka, tosin sisään kurkistettaessa vaimennusainetta ei näyttänyt olevan erityisen runsaasti. Muuten sisäinen kaapelointi ja rakenne vaikutti siistiltä.
Työn jälki muutenkin on kauttaaltaan erinomaista, eikä törröttäviä ruuvinkantoja tai liimaussaumoja näy missään. Kokonaisuuden viimeistelee magneeteilla paikalleen loksahtava pölysuoja, jonka ansiosta tumma pylväs maastoutuu hämärässä koostaan huolimatta huomaamattomaksi osaksi kotiteatteria. Sinänsä näyttävän kaiuttimen visuaalinen vaikuttavuus korostunee paremmin ruskealla viimeistelyllä. Testiin saamamme tumma versio oli lähinnä arvokas ja hillitty.
RP-8000F:n takaa löytyy refleksiaukon lisäksi liitäntäpaneeli, jossa on kaapeleiden kiinnitystä varten naparuuvit tuplana. Näin ollen kaiutinta on mahdollista ajaa tuplajohdotettuna siten, että woofereille ja diskantille menee omat kaapelinsa. Muuten perushyvien naparuuvien hienoinen miinus on kaapelille tarkoitetun aukon suhteellisen pieni halkaisija. Paksumpia johtoja käytettäessä kannattaa siis hyödyntää esimerkiksi banaaniliittimiä.
Sama vakuuttava kädenjälki näkyy myös nyt testaamassamme RP-600M:ssä, joka on Reference Premiere -sarjan kolmesta jalustamallista kookkain. Myös se on bassorefleksiperiaatteella toteutettu kaksitiemalli, jossa on yksi 6,5-tuumainen woofer sekä tuuman diskantti. Sen jakotaajuudeksi valmistaja ilmoittaa 1 500 hertsiä, herkkyydeksi 96 desibeliä (2,83V/1m), nimellisimpedanssiksi kahdeksan ohmia ja taajuusvasteeksi 45–25 000 hertsiä (±3dB).
Myös RP-600M on jalustakaiuttimeksi suurehko, ja ominaisuuksiensa puolesta se voisi toimia pienemmässä kotiteatterijärjestelmässä hyvin myös pääkaiutinparina. Sen korkeus on 39,9 senttimetriä, leveys 20,2 senttimetriä ja syvyys 30,1 senttimetriä. Massaa yhdellä kaiuttimella on 7,3 kilogrammaa. Kotelo viimeistelyineen ja ominaisuuksineen on sama kuin lattiamallissa, eli takaa löytyy mahdollisuus kaksoisjohdotukselle.
Reference Premiere -sarjassa on peräti viisi erilaista keskikaiutinta, joista testiin saamamme RP-504C on jälleen vaihtoehdoista suurin. Toimintaperiaatteeltaan se on niin sanottu 2,5-tie, jossa 5,25-tuumaisista woofereista kaksi toistaa alle 500 hertsin taajuudet ja toiset kaksi kaistan välillä 500–1 500 hertsiä, ja sitä korkeammista taajuuksista huolehtii tuuman diskantti. RP-504C:n herkkyys on 97 desibeliä (2,83V/1m), nimellisimpedanssi kahdeksan ohmia ja taajuusvaste 58–25 000 hertsiä (±3dB). Myös sen kotelo on viimeistelyineen linjassa lattia- ja jalustamallien kanssa, mutta niistä poiketen kaiuttimessa on vain yhdet naparuuvit kaiutinkaapeleille. Kooltaan RP-504C on – kuten sanottua – kookas: leveyttä on 79,1 senttimetriä, korkeutta 17,3 senttimetriä, syvyyttä 36,7 senttimetriä ja painoa 15,4 kilogrammaa.
Yleisellä tasolla Reference Premiere -sarjan kolmesta testiin saamastamme kaiutintyypistä jää kaikin puolin asiallinen vaikutelma. Vaikka massiivisempiakin malleja on kussakin kategoriassa nähty, nämä kaiuttimet edustavat kuitenkin fyysisiltä ominaisuuksiltaan sitä suurempaa sarjaa.
Varsinkin RP-8000F-lattiamalli on oikeasti kookas kaiutin, joka kaipaa ympärilleen tilaa ja avaruutta. Kokonaisuus on kuitenkin toteutettu fiksusti, ja hyvänä esimerkkinä kaikkien näkökulmien huomioimisesta toimii vaikkapa kaiuttimen jalusta. Tavanomaisten tassujen tai piikkien sijasta RP-8000F:n pohjassa on eräänlaiset kiskot, jotka paitsi kallistavat kaiuttimen aavistuksen kohti kuulijaa myös pitävät sen tukevasti paikallaan, mikä on tärkeä ja tarpeellinen ominaisuus reilusti yli metrisen pylvään kohdalla.
Koko kuuluu äänessä
Kuten yllä tuli kerrottua, saimme tutkittavaksemme Reference Premiere -sarjan kunkin kategorian suurimmat mallit (jos Dolby Atmos -integraation sisältävää RP-8060FA-lattiamallia ei oteta huomioon), joten myös kuuntelutesteiltä oli vara odottaa astetta isompaa jälkeä.
Tämä myös toteutui käytännössä, ja kaiuttimet paljastivat paljon paitsi omasta suorituskyvystään myös soveltuvuudestaan kuuntelutiloihimme.
Aloitimme kuuntelut tutustumalla koko paketin integroituvuuteen 5.0-konfiguraatiolla eli ilman subwooferia. Kiviseinäisessä ja matalakattoisessa, kuuntelupisteestä katsottuna vasemmanpuoleiselta sivultaan avoimessa tilassa erillistä subwooferia ei tullut kaivanneeksi, koska jo pääkaiuttimien voimallinen bassotoisto ulottui siinä määrin alas. Samalla RP-8000F paljasti kuitenkin tilan taipumuksen korostaa tiettyjä bassotaajuuksia, mikä kieltämättä verotti aavistuksen bassotoiston tarkkuutta.
Tilanne parantui kuitenkin hyödyntämällä viritinvahvistimen taajuuskorjainta ja vaimentamalla alle 60 hertsin taajuuksia muutaman desibelin (materiaalista ja toistovoimakkuudesta riippuen), jolloin bassotoistoon tuli tarvittavaa ryhtiä ja ketteryyttä. Kokeilimme myös refleksiaukkojen tulppaamista, mutta taajuuskorjaimen säätö tuotti kaikin puolin luonnollisemman lopputuloksen.
Alabassoja lattiakaiuttimista siis lähti (myös pelkästään stereona kuunneltaessa), mutta niiden kannalta olisi hyvä, jos kuuntelutila olisi hiukan isompi ja mielellään myös ainakin jonkin verran akustoitu. Keskiääni- ja diskanttitoiston suhteen toistossa ei ollut mitään mukisemista, pikemminkin päinvastoin.
Valmistajan lupaukset Hybrid Tractrix -diskantin suuntaavuudesta ja puhtaudesta pitivät varsin hyvin paikkansa. Etenkin helposti ruuhkautuvalla keskiäänikaistalla 1–2 kilohertsissä (missä sijaitsee myös diskantin jakotaajuus) jälki oli lähtökohtaisesti helppoa ja luontevaa kuultavaa. Mikään ei korostunut, ja eri taajuusalueet olivat tasapainossa. Tämä ei tarkoita, etteikö mukana olisi myös tarvittavaa tarkkuutta, sillä etenkin sähäkämmäksi tuotetulla musiikilla Klipschit kyllä paljastivat selvästi sen, mitä osuuksia äänitteen profiilissa on terävöitetty ja mitä ei.
Kun koko paketin asiallisesta yhteistoiminnasta ja synergiaeduista oli saatu tarpeeksi todisteita, tutustuimme kaiuttimiin myös erikseen. Tällä kierroksella erimerkiksi RP-504C-keskikaiutin vakuutti erittäin ulottuvaisella ja puhtaalla toistollaan. Kotiteatterikäyttöä ajatellen hyvä keskikaiutin on äärimmäisen tärkeä, sillä iso osa esimerkiksi dialogista on monikanavamateriaalissa yleensä kohdistettu juuri sen toistettavaksi. RP-504C:n kohdalla oli ilo huomata, että sen toiminta-alue ja toistoprofiili on tehty sopimaan astetta haastavammallekin materiaalille. Esimerkiksi puheäänessä on mukana tarpeeksi uskottavaa bottnea mutta myös yläkeskiäänialueen erottelevuutta ja selkeyttä.
Myös monikanavasetupissa surround-kaiuttimien virkaa toimittaneet RP-600M:t osoittautuivat mainioksi vaihtoehdoksi pienemmän tilan pääkaiuttimiksi. Toistokaistan ulottuvuus ja puhtaus molemmilla äärilaidoilla sekä yllättävän suuret äänenpainevarat nostivat jalustamallin kertaheitolla sarjansa monikäyttöisimpiin kaiutinpareihin. Kuuntelutilassamme sukulaisuussuhde lattiamalliin oli selvä, mutta kompaktimman toteutuksen kontrolloidumpi luonne lujempaa kuunneltaessa vakuutti jopa aavistuksen RP-8000F:ää enemmän.
YHTEENVETO
Hyvästä on vara valita
Kokonaisvaikutelma Klipschin tuoreimman Reference Primieren suorituskyvystä jäi jokaisen testaamamme kaiutinmallin kohdalla roimasti plussan puolelle monellakin eri osa-alueella. Työn jälki, viimeistely, käyttöön valjastettu tekniikka sekä tärkeimpänä itse äänenlaatu olivat kaikki sarjassaan ja hintaluokassaan moitteettomalla tasolla.
Reference Premiere -sarjaan kannattaa kuitenkin tutustua laajemmin, sillä malliston eri vaihtoehdot antavat mahdollisuuden hakea juuri oman tilan ominaisuuksiin parhaiten vastaavan kokonaisuuden. Esimerkiksi RP-8000F on selvästikin isomman ja avaramman tilan kaiutin, jonka bassovarannot eivät takuulla lopu kesken, mutta toisaalta se voi liian pienessä tilassa olla hiukan liiankin päällekäyvä tapaus.
Jalustamalli RP-600M taas toimii mainiosti niin surround-kanavissa kuin pienemmän tilan pääkaiuttiminakin, olipa tarjolla monikanavaääntä tai perus-stereota musiikin muodossa. Soundbar-valmistajien taas kannattaisi ottaa mallia RP-504C:n kyvyistä keskikaiuttimena, sillä sarjassaan se oli hämmästyttävän monipuolinen ja ulottuvainen tuttavuus.
Testimme perusteella sarjan 16 eri kaiutinmallia tarjonnevat takuulla rutkasti varteenotettavia vaihtoehtoja vähän vaativammallekin harrastajalle – olipa tähtäimessä kotiteatteri tai kaksikanavajärjestelmä.
+ Iso ja tasapainoinen toisto
+ Hyvä äänellinen integraatio
+ Viimeistely ja työn jälki
– Isot kaiuttimet vaativat tilaa
Klipsch RP-8000F
Suositushinta: 799 € / kpl
Toimintaperiaate: 2-tielattiakaiutin bassorefleksikotelossa
Diskantti: 1” titaanikalotti Hybrid Tractrix -torvella
Basso–keskiääni: 2 x 8” Cerametallic-wooferit
Taajuuskaista: 32–25 000 Hz (±3dB)
Herkkyys: 98 dB (2,83V/1m)
Nimellisimpedanssi: 8 Ohm
Jakotaajuus: 1 750 Hz
Kotelomateriaali: MDF
Viimeistelyvaihtoehdot: Ebony & Walnut
Mitat (l x k x s): 27,7 x 109,5 x 44,6 cm
Paino: 27,2 kg
Klipsch RP-600M
Suositushinta: 699 € / pari
Toimintaperiaate: 2-tiejalustakaiutin bassorefleksikotelossa
Diskantti: 1” titaanikalotti Hybrid Tractrix -torvella
Basso–keskiääni: 6,5” Cerametallic-woofer
Taajuuskaista: 45–25 000 Hz (±3dB)
Herkkyys: 96 dB (2,83V/1m)
Nimellisimpedanssi: 8 Ohm
Jakotaajuus: 1 500 Hz
Kotelomateriaali: MDF
Viimeistelyvaihtoehdot: Ebony & Walnut
Mitat (l x k x s): 20,2 x 39,9 x 30,1 cm
Paino: 7,3 kg
Klipsch RP-504C
Suositushinta: 699 € / kpl
Toimintaperiaate: 2,5-tiekeskikaiutin bassorefleksikotelossa
Diskantti: 1” titaanikalotti Hybrid Tractrix -torvella
Basso–keskiääni: 4 x 5,25” Cerametallic-wooferit
Taajuuskaista: 58–25 000 Hz (±3dB)
Herkkyys: 97 dB (2,83V/1m)
Nimellisimpedanssi: 8 Ohm
Jakotaajuudet: 500/1 500 Hz
Kotelomateriaali: MDF
Viimeistelyvaihtoehdot: Ebony & Walnut
Mitat (l x k x s): 79,1 x 17,3 x 36,7 cm
Paino: 15,4 kg
Lisätiedot:
Loudgroup Oy
Klipsch
Kommentit