Hyvin menestynyt Focal Kanta N°2 on saanut seuraa saman sarjan kolmitiekaiuttimesta Kanta N°3:sta, jonka äänessä on hienovaraisuutta ja raakaa voimaa rinta rinnan.

Teksti: Mats Meyer-Lie
Kuvat: Valmistaja
Mittaukset: Hifi&Musik

Vaikka nykyään brändit tuntuvat olevan tärkeämpiä kuin itse tuotteet, voi kuitenkin kysyä, onko se sitten lopulta niin hyvä asia, että merkki tunnetaan sivutuotteesta pikemminkin kuin varsinaisesta ydinliiketoiminnasta? Otetaan esimerkiksi tunnettu englantilainen kaiutinyritys B&W. Se alkoi jonkin aikaa sitten valmistaa myös laadukkaita kuulokkeita, eikä siinä mitään, mutta sen seurauksena moni tuntuu nykyään kuvittelevan, että kuulokkeet ovat ainoa tuote, jota B&W valmistaa.

Se, onko näin käymässä myös Focalille, on epävarmaa, mutta myös ranskalaismerkki on viime aikoina alkanut investoida poikkeuksellisen hienojen kuulokkeiden valmistukseen. Kun tiedetään, että kuulokemarkkinat eivät ole vielä saturoituneet, kyseessä on varmasti viisas veto, sillä näin Focal samanaikaisesti paitsi laajentaa asiakaskuntaansa myös tekee tuotemerkkiään tunnetummaksi. Mutta vaikka pinnalta saattaakin näyttää, että Focal ei enää olisi niin kiinnostunut perinteisestä hifikaiutinvalmistuksesta, on se edelleen innovatiivinen ja teknologiasuuntautunut kaiutinbrändi, joka hallitsee kaiuttimien koko tuotantoketjun alusta loppuun.

Vuosikymmenten ajan yhtiö on tehnyt huippututkimusta muun muassa kartiomateriaaleihin ja magneetin rakenteisiin kuten myös jakosuotimiin ja poikkeaviin koteloratkaisuihin liittyen. Yksi esimerkki: kuka muu valmistaja voi ylpeillä käyttävänsä kaiuttimissaan 16 tuuman sähkömagneettisia bassoäänisiä!

Hifikaiuttimia etsivälle Focalilla on tarjota kuusi mallisarjaa, joiden huipulla on neljännestonnin painava ja 200 000 euroa maksava Utopia-sarjan Grande Utopia EM EVO. Vain muutama vuosi sitten Focal julkaisi visuaalisesti samankaltaisen mutta ylellistä Utopia-sarjaa pienemmän Sopra-sarjan.

Melko hiljattain ilmestyi myös Kanta-kaiutinsarja, joka asettui Sopran ja hieman edullisemman ja pitkäikäisemmän Electra-sarjan väliin. Kanta-sarjan ensimmäinen kaiutin oli rohkean orgaanisesti muotoiltu Kanta N°2 -lattiamalli. Viime syksynä sarja täydentyi Kanta N°1 -jalustakaiuttimella, isokokoisella keskikaiuttimella ja huippuluokan Kanta N°3 -lattiakaiuttimella, jossa on kaksi kahdeksan tuuman bassoelementtiä.


Teknisesti kehittynyt

Kanta-kaiuttimissaan valmistaja tuo ensimmäistä kertaa yhteen kaksi sen kehittämää teknistä erikoisuutta: beryllium-diskanttielementin sekä kartioelementin lasi- ja pellavakuitukerroksella. Voileipärakenteinen kartio on paitsi jäykkä ja erittäin kevyt myös vaimennusominaisuuksiltaan ja lineaarisuudeltaan hyvä.

Kanta-sarjan kehitystyö vaati pitkän ajanjakson muun muassa siksi, että Focalin piti löytää uusi materiaaliyhdistelmä kaiuttimen virtaviivaisen etuosan valmistukseen. Osa valetaan yhtenä kappaleena patentoidusta suuritiheyksisestä polymeeristä, joka Focalin mukaan on perinteiseen mdf-levyyn verrattuna sekä jäykempi että värähtelemättömämpi. Levyn kaareva muoto ja upotetut elementit vähentävät diffraktioita eli ehkäisevät haitallisia heijastuksia kotelon reunoista.

Kanta N°3:ssa on tuorein versio Focalin beryllium-diskanttielementistä nimeltä IAL3. Flax-bassoäänisessä on uusi magneetti (NIC) ja keskiäänisessä uusi ripustus.

Kanta N°3:n täysin uusitun beryllium-diskanttielementin taakse on lisätty muun muassa uudenlainen, takasäteilyä absorboiva ja säröä pienentävä akustinen labyrintti, joka mahdollistaa myös alemman jakotaajuuden käytön. Se, että korkeammista valmistuskustannuksista huolimatta Focal on halunnut käyttää hiuksenohutta beryllium-kartiota, johtuu pelkästään tämän kevytmetallin erinomaisista kiihtyvyys- ja pysähtymisominaisuuksista.

Lisäksi kartio alkaa osittaisvärähdellä huomattavasti korkeammalla taajuudella kuin muilla materiaaleilla (ehkä timanttia lukuun ottamatta). Tämän seurauksena ylimmistä diskanttiäänistä puuttuu liika terävyys ja karhea kovuus (sibilantit), jotka usein vaivaavat esimerkiksi alumiinikartioisia diskanttielementtejä. Kartion ripustus on kestävää poronia. Sen ansiosta elementin resonanssitaajuus on niin matala, ettei resonanssia tarvitse erikseen vaimentaa suotimella. Berylliumin ja poronin käytön Focal on lainannut Utopia- ja Sopra-sarjan kaiuttimista, mutta yllä mainittu kompakti akustinen vaimennus diskanttikartion takana löytyy ainoastaan Kanta-sarjan kaiuttimista.

Diskanttielementin särötason lähes pakkomielinen pienentäminen on yksi asia. Vähintään yhtä tärkeää Focalille on ollut saada aikaan neutraali ja erittäin nopeaääninen keskialueen toisto. Niinpä sovittaakseen keskiäänisen yhteen uuden diskanttielementin kanssa Focal valitsi sen seuraksi viritetyn keskiäänisen hienosti muotoillulla Flax-pellavakuitukartiolla.   Kevyemmän rakenteen ja tehokkaamman magneetin lisäksi myös kartion ripustus on uusittu liikenopeuden ja dynamiikan parantamiseksi. Tuned Mass Dampingiksi nimetty tekniikka on saanut inspiraation Formula 1 -autoista. Kartion ripustukseen on lisätty kaksi viritettyä putkimaista rengasta, jotka vakauttavat ripustuksen liikettä luomalla vastakkaisen heiluriliikkeen. Tuloksena on entistäkin kontrolloidumpi kartion liike ilman heikentävää vaikutusta dynamiikkaan.

Kanta N°3:ssa on kaksi taakse suunnattua refleksiaukkoa. Liittimet ovat tasokkaat, mutta niitä on vain yksi pari, koska Focal ei suosittele kaksoisjohdotusta.

Sekä keskiääninen että bassoääniset on varustettu kiihtyvyyttä parantavalla NIC-magneettirakenteella, jossa on uudenlainen oikosulkupiiri kelassa esiintyvien häiritsevien induktanssimuutosten minimoimiseksi. Sekä NIC- että TMD-tekniikka tulevat Sopra- ja Utopia-sarjoista.

Uniikkia tästä kaiuttimesta ei tee vain uusi vaimennettu etulevy vaan myös tapa, jolla loput kotelosta on puristettu yhteen useasta vanerikerroksesta. Valitulla menetelmällä kotelosta on saatu lähes resonoimaton kaiuttimen koosta huolimatta. Lisäksi kaiutin pysyy tiukasti paikallaan lattialla neljällä kapealla ja helposti säädettävällä metallijalalla.


Kaiuttimissa on valmiiksi asennettuna tukevat jalat, joissa puolestaan on helposti säädettävät piikit.

Näkymättömiä voimia

Kanta N°3 kuuluu niihin upeisiin ja värikylläisesti soiviin kaiuttimiin, jotka tekevät suuren vaikutuksen kuuntelijaan jo muutamassa sekunnissa. Tässä suhteessa sitä voi verrata Vivid Audio Giya 4- ja YG Acoustics Hailey 1.2 -huippukaiuttimiin. Nekään jotka eivät innostu kaiuttimesta yhtä paljon, eivät voi kiistää sitä, että aivan kuten Vividin ja YG:n tapauksessa, Focal ei ole tämän kaiuttimen kohdalla antanut tekniikan mennä musiikin edelle.

Päinvastoin. Huolimatta lähes laboratoriotason tarkkuudesta ja yksityiskohtien teräväpiirteisyydestä Kanta N°3 pystyy tarjoamaan musiikkia isolla sydämellä ja mielekkäänä musiikillisena kokonaisuutena sen sijaan että se toistaisi musiikkia vain korrektisti ja kylmän analyyttisesti. Kylmäksi Kanta N°3:sen rikasta, värikästä ja tasaisesti sykkivää äänimaailmaa voi vähiten kuvata. Kanta N°3:lla kuuntelija voi antautua musiikille mutta myös päästä sisään akustiseen tilaan, jossa muusikot ja laulajat toistuvat juuri oikeassa mittasuhteessa.

Tapa, jolla kaiutin jäljittelee ja erottelee äänitystilan ulottuvuuksia, on ilmiömäinen. Tässä suhteessa Kanta N°3 saa monet muut kaiuttimet kuulostamaan pieniltä ja mitättömiltä. Tämä ominaisuus ei palaudu vain Focalin elementteihin tai jakosuotimiin, vaan kyse on taidosta, jolla Focal on onnistunut saamaan kaiuttimen soimaan vaihevirheettömästi ja tervehenkisesti yhtenä kokonaisuutena. Oikealla kuunteluetäisyydellä ja -korkeudella Kanta N°3 soi laajakaistakaiuttimien tyyliin kuin ihanteellisena pistelähteenä. Tätä tunnetta vahvisti vaikutelma siitä, että mitoistaan huolimatta Kanta N°3 onnistui täysin häviämään huoneesta. Focal ei siis ole onnistunut rakentamaan ainoastaan niin sanotusti hyvin kuollutta koteloa vaan ennen kaikkea akustisesti ikään kuin näkymättömän baffelin.

Kanta N°3 on suuri kaiutin – suurempi luonnossa kuin kuvissa – ja suunniteltu jopa 80 neliömetrin huoneisiin. Huoli Kanta N°3:n sopivuudesta pienempiin kuunteluhuoneisiin osoittautui kuitenkin lähinnä akateemiseksi. Tukkimalla refleksikanavan aukot mukana tulevilla vaimennustulpilla sekä siirtämällä kaiuttimia hieman kauemmaksi takaseinästä tuotti sekä vivahteikkaan että syvän bassotoiston aina 25 hertsiin asti.

Kaikkein vaikuttavinta oli kaiuttimen tiukka ote keski- ja alabassoista, aivan kuin huoneessa olisi ollut kaksi paalujunttaa kytkettynä Primaren 60-wattiseen I15-vahvistimeen.  Puhumattakaan siitä, miten kaiutin uhkui raakaa räjähtävää voimaa yhdessä Burmester 956 Mk 2 -työjuhdan kanssa. Tämä saksalainen veturi Kanta N°3:n edessä tarjosi sellaista basson voimaa, että huonetilavuus alkoi olla rajoittava tekijä – mikä oli yhtä pelottavaa kuin hauskaakin! Kanta N°3:n kaltaista bassotoiston laatua voisi oikeutetusti odottaa paljon suuremmasta kotelosta ja kahdesta 10-tuumaisesta bassoäänisestä, ei kahdesta 8-tuumaisesta.

Suoraan diskantin edestä mitattuna (vihreä) on vaste hyvin lineaarinen ja epätasaisuudet merkityksettömiä. Vastaavasti 30 asteen kulmasta (keltainen) tilanne on sama hyvin loivalla diskanttilaskulla, joka jyrkkenee 60 asteen kulmasta (punainen).

Impedanssivaste (vihreä) on tasainen ja helppo vahvistimelle, mutta kaiutin vaatii virtaa 80:n ja 600 hertsin välillä. Vaiheessa (punainen) on äkillisiä muutoksia alle 100 hertsissä.


Ykkönen omiensa joukossa

Kanta N°3 on huipputekninen raskaan sarjan kaiutin, joka korkeasta hinnastaan huolimatta tarjoaa akustisesti hyvää vastinetta rahalle. Kaikella kunnioituksella Utopia-sarjaa kohtaan, Kanta N°3 saattaa hyvinkin olla yksi Focalin monipuolisimmista ja menestyksekkäimmistä kaiutinmalleista!

+ Sointikuva
+ Äänen täsmällisyys
+ Syvä, iskevä bassotoisto
– Iso koko

Focal Kanta N°3

Hinta: 9 990 € / pari
Edustaja: Kruunuradio
Lisätiedot: Focal

Toimintaperiaate: 3-tie-bassorefleksikaiutin
Diskantti: 1 x 27 mm, beryllium
Keskiääninen: 165 mm, pellava
Bassot: 2 x 210 mm, pellava
Jakotaajuudet: 250 Hz / 2,5 kHz
Herkkyys: 91 dB
Nimellisimpedanssi: 8 Ohm
Mitat (LxKxS): 49 x 148 x 75 cm
Paino: 53 kg / kpl