Vaikka ammattina on autohifimyyjä, niin kahden pienen lapsen isä ei voi uhrata koko autoa autohifille. Onneksi nykypäivän ratkaisuilla laadukasta autoäänentoistoa haluavan vaatimukset voidaan täyttää yllättävän helposti.
Teksti ja kuvat: Janne Soilakari Laitekuvat: Valmistajat
Pasi Kalliojärvi on 45-vuotias autohifiliikkeen myymälävastaava tamperelaisessa Powerset-liikkeessä. Hän on harrastanut äänentoistoa aina nuoruusvuosista lähtien. Äkkiseltään voisi kuvitella, että tällainen kaveri ei kovinkaan helposti tyydy oman autonsa äänentoistossa mihinkään perusratkaisuihin. Näin kuvitteli Pasi itsekin, ennen kuin vähän pakon sanelemana joutui miettimään asian uusiksi omassa, vuosimallin 2017 Skoda Octavia RS:ssä. Peruslähtökohtana oli pitää auto mahdollisimman muuttumattomana kuljetuskapasiteetin, käytön ja myös sisustuksen suhteen. Skodassa onkin edelleen käytössä alkuperäinen soitin ja alkuperäiset kaiuttimet!
Tärkein komponentti
Monissa uusissa autoissa alkuperäistä soitinta on vaikea tai peräti mahdoton vaihtaa parempaan. Tämä ei ole kuitenkaan este laadukkaalle äänentoistolle. Tärkein yksittäinen laite vakiosetin peruspäivitystä suunniteltaessa on signaaliprosessorin sisältävä monikanavainen vahvistin eli niin sanottu dsp-vahvistin. Se ikään kuin nappaa äänisignaalin auton vakiosoittimelta ja poistaa siitä mahdolliset taajuuskorjailut. Lopputulemana on puhdas ja käsittelemätön äänisignaali eteenpäin vietäväksi.
Tässä tapauksessa tehtävän hoitaa Helix P SIX DSP Mk2. Se sisältää 6 x 120-wattisen vahvistimen ja 8-kanavaisen signaaliprosessorin, jonka säätömahdollisuudet ovat erittäin monipuoliset. Helixin dsp-vahvistin on yhdistetty vakiosoittimeen adapterikaapelilla.
Koskemattomat etuovet
Kaikki ääni lähtee viime kädessä kaiuttimista – myös autossa. Siksi ensimmäinen vaihe on yleensä kaiuttimien päivitys parempiin. Nyt niin ei kuitenkaan tehty, vaan Octaviassa on alkuperäiset aivan perustason kaiuttimet, eikä edes mitkään uutta autoa ostettaessa erikseen ruksittavan lisävarustepaketin ekstrat, vaan todellakin ne kaikista karvalakeimmat peruselementit, jotka kuuluvat hintaan. Pasi ei edes ole avannut autonsa ovipaneeleja, joten kaikki kaapeloinnit ja vaimennuksetkin ovat juuri sellaiset kuin ne tehtaan jäljiltä ovat olleet.
Ainoa kaiutinpuolen muutos on tavaratilan vararengaskotelon paikalle kustomityönä tehty kotelo ja siinä 12-tuumainen subwoofer-elementti. Näin saatiin bassotoisto jo sellaiselle tasolle, mistä kotona voi vain haaveilla. Takakontti onkin ainoa paikka, johon on tehty hieman enemmän muutoksia. Mukaan haettiin samaa RSteemaa kuin auton ohjaamossakin. Tavaratilan kuljetuskapasiteetti on kuitenkin edelleen sataprosenttisesti käytössä. Kun pohjan suojamatto laitetaan paikoilleen, ei subbariasennuksesta näy jälkeäkään.
Säädöissä salaisuus
Helix P SIX DSP Mk2 -dsp-vahvistimen suurin vahvuus on sen lähes rajattomat säätömahdollisuudet. On taajuuskorjausta, suodattimia, vaiheenkääntöä ja aikaviiveitä. Myös tehoa on auton omaan vakiosoittimeen verrattuna lähes kymmenkertaisesti. Näillä eväillä ja tietenkin lisäbasson avulla vakiolaitteistosta saatiin puristettua esiin premium-tason äänentoisto, bassotoiston osalta jopa vielä parempi. Aikaisemmin soundi oli kompressoidun kuuloinen, tunkkainen ja bassotoisto sellaista outoa kuminaa ja muminaa. Nyt ääni on selkeästi puhtaampi ja luonnollisempi. Ääni aukeaa paljon avarammin ja ilmavammin. Diskanttialueen selkeys ja rasittamattomuus on alkuperäiseen nähden huikeaa luokkaa. On vaikea uskoa, että kyseessä todellakin ovat auton vakiokaiuttimet.
Pelkän dsp-vahvistimen asentaminen valmiiden adapterikaapelien avulla vakiosoittimen ja vakiokaiuttimien väliin paransi tässä tapauksessa soundia huomattavasti. Kyse on tietysti myös dsp:n säädöistä, joiden määrittely jätetään yleensä asiantuntijan tehtäväksi.
Toki huimasti parantuneeseen ääneen oli suuri vaikutus myös tavaratilan 12-tuumaisella subbarilla, vaikka pienempikin varmaan riittäisi, jopa ihan sellainen takapenkin selkänojaa vasten tuleva (katso esimerkiksi AVPlus 8/19).
Tämän äänentoistopäivityksen kohdalla on onnistuttu tekemään minimivaivalla maksimaalinen parannus. Auton vakiolaitteistoa voidaan parantaa usein melko helposti ja kohtuukustannuksin. Tämän laitteiston kokonaishinta tarvikkeineen oli noin 1 500 euroa.
Skoda Octavia Combi RS 230 DSG
Vuosimalli: 2017
Ohjelmalähde: Alkuperäinen + älypuhelin
Kaiuttimet: Alkuperäiset (edessä ja takana)
Signaaliprosessori/vahvistin: Helix P SIX DSP Mk2 (1 199 €)
Subwoofer: Ground Zero GZUW 12SQX (12”) (199 €)
Lisätarvikkeet: Match PP-AC 92b vahvistimen adapterijohto (45 €), Match PP-ISO 2 vahvistimen adapterijohto (49 €), Helix URC.3 kaukosäädin (39 €)
Tuotteiden maahantuoja/ edustaja: AI Group Oy
Lisätietoja: www.powerset.fi ja
Kommentit