Pelikoneet tulivat koteihin 1980-luvulla. Kotitietokoneet ja konsolikoneet valtasivat suurimman osan suomalaisistakin kodeista. Teinit ja aikuiset saivat kosketuksen digitaaliseen pelaamisen maailmaan. Kukaan ei voinut vielä silloin kuvitellakaan, millainen tilanne olisi 2020-luvulla. Nykyään yleisin pelikone on taskusta löytyvä älypuhelin, millä pelaa kasino– ja muut pelit yhtä sukkelasti kuin erilaiset taktiset pelit tai seikkailupelitkin. Kotitietokone ei olekaan välttämättä se perheen pääpelikone. Miten asiat ovat muuttuneet näin ja miksi?


Online-pelaaminen vs. paikallinen pelaaminen

Yksi iso muutos johtuu pelaajien käyttäytymisestä, jonka muutos alkoi yli 30 vuotta sitten. Pelaajat huomasivat, että pelejä voi pelata kotonakin. Enää ei tarvinnut mennä pelisaliin tai pelihalliin – sama muutos on tapahtunut myös rahapelaamisessa. Suomessa on vuosikymmeniä ollut tuhansia pelikoneita, niin sanottuja kolikkoautomaatteja, ympäri maata hajasijoitettuna. Nykyaikainen pelaaja ei halua enää mennä pelin luo vaan haluaa pelata missä ja milloin haluaa.

Tämä on mahdollista mobiilipelaamisen kautta. Mobiilipelaaminen on rahapeleissäkin ollut jo arkipäivää viime vuodet. Tuhannet online-pelit ovat parin klikkauksen päässä, kun taas lähiökapakassa tai kaupassa on pari pelikonetta. Lisäksi online-kasinoiden pelikoneiden voitot ovat niihin verrattuna moninkertaiset. Monet suomalaiset ovatkin jo voittaneet miljoonia nettipeleistä.

Online-pelaaminen mahdollistaa pelaajille myös entistä vastuullisemman pelaamisen.

Hajasijoitetuissa pelikoneissa on vuosikausia pelattu taskun pohjalta löytyviä kolikoita ja menty vaihtamaan niitä jopa kassalta lisää pelaamista varten. Peliseurantaa ei ole pelaajille ollut tarjolla, koska ei ole ollut myöskään minkäänlaista tunnistautumista. Netissä nettikasinolla jokainen pelaaja on tunnistettu. Pelaamisesta jää myös selvä tilasto, jonka avulla jokainen online-pelaaja voi seurata, valvoa ja rajata omaa pelaamistaan. Joka pelaaja voi siis oikeasti pelata vastuullisesti.

Eihän kukaan halua pelata liikaa. Pelit, joissa ei ole tällaista seurantaa, ovat kuitenkin mahdollistaneet tilanteet, joissa pelaaja itse ei edes huomaa pelaavansa päivittäin liikaa. Nykyaikaiset valvontavälineet online-kasinoilla ja pelaajien omat mahdollisuudet rajoittaa omaa pelaamistaan ovatkin lisänneet oikeasti vastuullisten pelaajien määrää. Samalla peliongelmaisten määrä on vähentynyt Euroopan-laajuisesti.


Online-pelaaminen on kasvussa

Nettipelaaminen lähti kasvuun heti 1990-luvulla, kun rahaliikenne tuli mahdollisesti peleissä, mutta myös rahapelien lisenssimarkkinat tulivat saataville. Tuli maita, jotka ottivat vastuukseen rahapelaamisen seurannan, verottamisen ja lakiasiat. Alkoi nettirahapelien aikakausi, joka on edennyt nykyään siihen pisteeseen, että käytännössä lähes jokaisella Euroopan maalla on oma lisenssijärjestelmänsä ja nettipelaamisen mahdollisuudet rahapeleissä.

Varsinkin Englannissa ja Pohjoismaissa eli Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa on otettu online-pelaaminen haltuun mallikkaasti. Muu Eurooppa tulee perässä.

Suurin eurooppalainen pelaamisen kasvu onkin tulossa lähivuosina näistä Keski-Euroopan maista, joissa pelaaminen on enemmän vielä perinteissä kiinni kuin näissä pohjoisissa maissa. Keskieurooppalaiset pelaajatkin ovat kuitenkin vähitellen löytämässä online-pelaamisen helppouden ja nopeuden sekä pelien tarjonnan laajuuden.

Pelaaminen ei ole ainoa asia, mikä digitaalisessa maailmassa on kasvussa. Pelaamisen kasvu vain kuvastaa sitä isompaa siirtymää, mikä on tapahtumassa ihmisten arjessa. Entistä enemmän tavallisia arkisia asioita hoidetaan digitaalisilla alustoilla. Ne hoidetaan usein mobiilisti, omalla älypuhelimella, eikä haluta odottaa kotiin pääsemistä. Älypuhelimesta onkin tullut hallinnointiväline, jonka avulla arjen asioita järjestellään. Se on entistä useammin myös se väline, jolla maksuliikenne ja pankkiasiat hoidetaan.


Älypuhelin pelikoneeksi

1980-luvulla alkoi kodeissa varustelukisat siitä, kenellä oli uusin kotitietokone, eniten muistia ja isoin kuvaruutu tai eniten pelejä. Siihen aikaan pelit käytiin pitkälti ostamassa pelikaupoista, ja tietokoneet ja niiden osat käytiin itse hakemassa kaupoista. Netin tuleminen muutti tämän kaiken.

Nykyään ei Euroopasta löydy monta pelikauppaa, joka myisi digitaalisia pelejä suuressa mittakaavassa. Suuri osa tietokoneiden ja niiden osienkin myynnistä on siirtynyt verkkokauppaan. Digitaalisessa pelaamisessa vastaavasti on siirrytty täysin digitaaliseen jakeluun. Pelejä ei siis enää ostella todellisina kappaletavaroina vaan ladataan suoraan pelikoneelle nettipalveluista.

Mobiilipelaamisen kasvutarinat alkavat Aasiasta. Siellä kodin nettiliittymän hinta nousi niin korkeaksi, että käytännössä kotitietokoneen aika meni ohi. Isot miljoonakaupungit alkoivat siirtyä mobiiliaikaan, ja sovelluskehittäjät alkoivat ensisijaisesti tehdä sovelluksia mobiilikäyttäjät mielessään. Sama kehitys näkyi nopeasti myös Euroopassa ja Suomessa – kun muun muassa kiinalainen Tencent osti Supercellin miljoonilla. Kun sovellukset ja pelit siirtyivät mobiilimaailmaan, oli vain ajan kysymys, milloin myös enemmistö pelaajista alkaisi pelata ensisijaisesti mobiilipelejä.

Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa muutos ei ole ollut yhtä radikaali, sillä kotien nettiliittymät eivät ole hintavia ja monet haluavat yhä pelata tietokoneella tai konsoleilla. Mobiilipelaaminen on siitä huolimatta kasvanut kaikilla alueilla.

Pelikone on koko ajan mukana, ja pelaajat arvostavat entistä enemmän helppoutta, joustavuutta ja nopeutta. Älypuhelin on vastaus nopeaan ja vaivattomaan pelaamiseen.

Jos matopeli todisti aikoinaan mobiilipelaamisen mahdollisuudet, niin nykyaikaiset pelit ja uudet älypuhelimet ovat vieneet ne aivan uudelle tasolle. Se, että kasinopelit ovat pelattavissa mobiilisti, ei ole mikään iso saavutus. Suoratoiston kautta kuitenkin on pelattavissa myös periaatteessa kaikki perinteisen kasinon livepelitkin oikeiden kasinopöytien luota, ja se alkaa olla jo pelaamista seuraavalla tasolla. Tai se, että niin sanottu e-urheilu tuli yhdeksi pelaamisen osaksi, ja tämä kilpapelaaminen on jo nyt mahdollistanut tuhansille ihmisille uuden ammatin pelaamisen parissa. Se on sekä nykyaikaa että avaus tulevaisuuteen. Digitaalinen pelaaminen, mobiilipelaaminen ovat vasta kulkunsa alussa, ja pelaaminen kehittyy hetki hetkeltä eteenpäin ja monipuolisemmaksi.


Älypuhelin sai lisävälineitä

Koska pelaaminen on siirtynyt entistä enemmän mobiiliin ja älypuhelimella pelattavaksi, on markkinoille tullut aktiivipelaajille myös lisävälineitä, älypuhelimiin on saatavilla erilaisia peliohjaimia, joiden avulla pelaaminen on entistä helpompaa. Näitä apuvälineitä ei välttämättä tarvita tavallisessa arkipelaamisessa eikä esimerkiksi kasinopeleissä.

Jos haluaa menestyä kilpapelaamisessa, erilaiset apuvälineet voivat hyvinkin tulla tarpeeseen. Ammattilaistasolla erot parhaiden välillä ovat todella pienet ja voittaminen voi olla kiinni ohjaimesta ja sen tarkkuudesta.

Pelaaminen on siis siirtynyt entistä enemmän tasolle, missä kyse on enemmänkin pelaajan omasta ajasta ja halusta pelata jotain peliä. Käytännössä kaikki pelit ovat pelattavissa mobiilisti jopa sekunneissa ja älypuhelimien muistissa on tilaa. Useimmilla meistä on kohta monia mobiilipelejä ladattuna puhelimissa.

Kasinopelit ovat pääosin saatavilla suoraan selaimella, ja kaikki pelit ovat saatavilla parin klikkauksen takaa. Ei siis mikään ihme, että pelaamista on tullut yksi eniten kasvava aikuisten vapaa-ajan viettotapa. Itse asiassa noin 50 prosenttia suomalaisista aikuisista pelaa jotain digitaalista peliä kohtuullisen aktiivisesti, ja moni näistä nimenomaan erilaisia digitaalisia kasinopelejä.

Mikä on sinun suosikkipeliä mobiilissa maailmassa?