Yhdysvaltalaisen thrash metal yhtye Slayerin Marshall-rivistö Tuska-festivaaleiden päälavalla vuonna 2008. Kuva: Jaakonam/Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)
Marshall on kiistatta yksi kaikkien aikojen legendaarisimmista vahvistinmerkeistä. Nyt se saa uuden taustayhtiön, jossa on mukana Marshall-kuulokkeita valmistava ruotsalainen Zound Industries, kertoo Forbes.
Zound Industries on valmistanut vuodesta 2010 lisenssillä kuluttajille tarkoitettuja kuulokkeita ja kaiuttimia, jotka tekevät kunniaa Marshall-vahvistimille. Se oli aikoinaan vahvistinmerkiltä uusi aluevaltaus kuluttajamarkkinoille.
Ja se on ollut menestys. Vuonna 2022 Zound Industries ampaisi peräti 44 prosentin nousutahtiin. 300 miljoonan dollarin liikevaihdolla yhtiö tahkosi yli 10 prosentin liikevoiton. Marshall-kuulokkeita ja -kaiuttimia myydään nyt yli 90 maassa. Diili on sujunut ilmeisen harmonisissa merkeissä, sillä se on jatkunut jo toistakymmentä vuotta.
Työntekijöitä Marshall Amplificationilla on 200 Milton Keynesin pääkonttorillaan ja 300 vietnamilaisessa tehtaassaan. Zoundilla taas on noin 280 työntekijää Tukholman pääkonttorillaan. Kauppahintaa ei ole paljastettu.
Kauppaan kuuluvat myös Marshall Amplificationin muut brändit kuten Natal Drums, Marshall Records ja Marshall Live Agency. Uuden yhtiön voimin designia ja brändiä on tarkoitus kehittää perinteitä kunnioittaen. Forbesin haastatteleman uuden yhtiön toimitusjohtajan Jeremy de Maillardin mukaan yhteistyön voimin on tarkoitus löytää uusia innovaatioita ja tapoja yhdistää musiikin tekijät musiikin kuuntelijoiden kanssa.
Yhtiön perusti Jim Marshall vuonna 1962. Varhaisia Marshall-vahvistimen käyttäjiä olivat esimerkiksi Eric Clapton ja Jimi Hendrix, jonka käyttämä kahden kaiutinkaapin ja niiden päällä olevan vahvistimen käyttäjä muuttui nopeasti miltei pakolliseksi soittajan rock-uskottavuuden kannalta. Mitä isompi rivi “Marsuja” lavalla on, sitä kovempi luonnollisesti on kepittäjä.
Jim Marshall kuoli vuonna 2012, minkä jälkeen yhtiön toimintaa ovat pyörittäneet hänen poikansa Terry, tyttärensä Victoria ja myös muut perheenjäsenet. Terry on ollut mukana suunnittelussa aivan yhtiön alusta asti, ja Marshallin perheestä tulee Marshall Groupin suurin omistaja. Sen osuus on 24 prosenttia.
Yhtiön kenties merkittävin tuote eli “Plexi”-vahvistin tuotti 100 watin tehon, minkä turvin äänenpainevarannot ovat mojovat. Ohessa video, jolla asiaa havainnollistetaan käytännössä.
Kommentit