Streaming-maailmassa Q2 2023:n markkinaosuusluvut ovat paljastaneet taistelun ykköspaikasta alan suurimpien toimijoiden kesken. Tyypillisesti varautuneilla Suomen suoratoistomarkkinoilla käydään nyt kova kamppailu, kun HBO Max ja Prime Video ottavat yhteen halutusta kolmannesta sijasta. Viaplay pitää johtoasemaa niukalla 1 prosentin erolla.
Suomalainen suoratoistomarkkina tiukassa tilanteessa
Tuoreimmat tiedot paljastavat kovan kilpailun HBO Maxin ja Prime Videon välillä, molempien pitäessä tasapuolista osuuttaan Suomen suoratoistomarkkinoilla. Viaplay sen sijaan onnistuu pitämään pientä etumatkaa kilpailijoihinsa nähden 1 prosentin marginaalilla. Tämä tiukka kilpailu korostaa sisällön, käyttäjäkokemuksen ja hinnoittelustrategioiden merkitystä yleisön huomion herättämisessä.
Netflix ja Disney+ kärjessä
Tässä suoratoistokamppailussa huipulla löytyy Netflix, joka nauttii mukavasta 3 prosentin etumatkasta lähimpään kilpailijaansa, Disney+:aan. Tämä korostaa Netflixin kestävää suosiota ja vahvaa sisältökirjastoa, joka jatkaa tilaajien houkuttelemista ympäri maailman. Kilpailu pysyy kovana, kun Disney+ ponnistelee kohti valtaistuinta ja tavoittelemaan suoratoistojätin asemaa.
Markkinaosuuksien kehitys vuonna 2023
Vaikka yleinen suoratoistomaisema on pysynyt suhteellisen vakaana, yksi toimija erottuu merkittävällä kasvullaan. HBO Max on saanut todistaa merkittävää 1 prosentin kasvua markkinaosuudessaan maaliskuusta lähtien. Tämä ylämäki kuvastaa strategisten sisältöhankintojen ja innovatiivisten tarjousten vaikutusta. Toisaalta kilpailijat, mukaan lukien Disney+, Viaplay ja Prime Video, ovat säilyttäneet asemansa, mikä viestii hetkellisestä tasapainosta.
CMore:n takaisku
Yksi osallistuja on kokenut takaiskun muodossa -1 prosentin markkinaosuuden laskusta kesäkuuhun mennessä. Tämä lasku voi johtua erilaisista tekijöistä, kuten kiristyvästä kilpailusta ja muuttuvista katsojien mieltymyksistä. Tämä tapahtuma toimii muistutuksena siitä, että jopa vakiintuneiden toimijoiden on jatkuvasti sopeuduttava muuttuvaan suoratoistomaisemaan.
Kun suoratoistosota jatkuu kehittymistään, Suomen markkinoiden dynamiikka toimii mikrokosmina maailmanlaajuiselle suoratoistomaisemalle, missä vakiintuneet jätit ja uudet kilpailijat taistelevat yleisön huomiosta alati laajenevassa digitaalisessa maailmassa.
Tilastot JustWatch:ilta.
Kommentit