HMD Global, suomalainen yritys, joka on tullut tunnetuksi Nokia-puhelimistaan, esitteli Barcelonan lanseeraustilaisuudessaan merkittävän strategiamuutoksen. Alun perin syksyllä 2023 ilmoitettu strategiamuutos pohjautuu monibrändistrategiaan, johon kuuluu paitsi HMD-brändi myös erilaiset lisensointikumppanuudet ja brändiyhteistyöt.
HMD Original -tuotevalikoimaan lisäksi HMD Global paljasti yhteistyön leluyhtiö Mattelin ja Barbie-brändin kanssa. Vaikka odotettiin ensimmäisten HMD-tuotteiden julkistuksia, niiden kerrottiin saapuvan vasta kesällä. Ennakkokuvassa näkyvä Barbie-simpukkapuhelin ja ikoninen Nokia-puhelin symboloivat uutta suuntausta, kun HMD Global pyrkii rakentamaan brändistään nuorekkaamman ja modernimman.
HMD:n strategian ytimessä on ihmisläheisyys, ja sen tavoitteena on tuoda markkinoille tuotteita, jotka ovat helppoja korjata ja ympäristöystävällisiä. Viime vuonna Euroopassa myydyistä HMD-puhelimista neljännes oli helposti itse korjattavia, ja tänä vuonna tavoitteena on saavuttaa kolme neljäsosaa. Heinäkuussa julkaistavan HMD-puhelimen korjattavuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota, erityisesti näytön vaihtamisen osalta.
Uutena innovaationa HMD esitteli HMD Fusionin, joka mahdollistaa ulkopuolisille lisävarustevalmistajille ja kehittäjille erilaisten lisäominaisuuksia tarjoavien kuorten valmistamisen HMD-puhelimiin. HMD julkaisi suunnittelutiedostot ja ohjelmistointegraatiotiedot, antaen mahdollisuuden monipuolistaa puhelinten käyttökokemusta.
HMD Globalin perustaja ja toimitusjohtaja Jean-Francois Baril kertoi, että yritys haluaa olla muutoksen suunnannäyttäjä monibrändistrategiallaan, kehittäen uusia HMD-alkuperäislaitteita, luoden Nokia-puhelimia ja tekemällä yhteistyötä tunnettujen kumppaneiden kanssa. Vaikka HMD:n vuosi 2022 oli vaikea, yritys ilmoitti parantaneensa operatiivista kannattavuuttaan merkittävästi ja saavuttaneensa voitollisen tuloksen vuonna 2023.
On mielenkiintoista seurata, miten HMD Globalin uusi strategia otetaan vastaan ja miten se vaikuttaa yrityksen menestykseen tulevaisuudessa.
Kommentit