Jabra on ilmoittanut yllättäen vetäytyvänsä kuluttajille suunnattujen kuulokkeiden markkinoilta. Tämä tarkoittaa, että juuri julkistetut Elite 8 Active Gen 2 ja Elite 10 Gen 2 ovat viimeiset kuluttajille suunnatut Jabra-kuulokkeet.

Jabra on ollut Suomessa suosittu kuulokemerkki, mutta emoyhtiö GN Groupin mukaan Elite-tuotesarjan uudelleensuuntaaminen premium-segmenttiin vuonna 2023 johti kannattavuuden parantumiseen. GN Groupin arvio kuitenkin on, että erittäin kilpailluilla markkinoilla pärjäämiseksi tarvittavat investoinnit eivät ole riskin arvoisia. Tämän seurauksena myös Bluetooth-mono-kuulokkeiden Talk-tuotesarja ajetaan alas.

GN Store Nordin toimitusjohtaja Peter Karlstromer toteaa, että päätös lopettaa Elite- ja Talk-tuotelinjat on osa strategiaa keskittyä markkinoille, joilla on mahdollista saavuttaa kannattavaa kasvua ja vahvaa tuottoa. Vaikka Jabra on onnistunut kilpailemaan haastavilla markkinoilla tuomalla kuluttajille innovatiivisia tuotteita, markkinatilanne on muuttunut. Nykyarvion mukaan investoinnit kuluttajakuulokkeisiin eivät tuota riittävästi verrattuna muihin mahdollisuuksiin, kuten kuulonhuollon, yritysten ja pelaamisen sektoreilla.

GN Group jatkaa tukea Jabra-kuulokkeille useiden vuosien ajan. Jabra keskittyy jatkossa yrityksille suunnattuihin kuuloketuotteisiin Evolve-tuotesarjassa. Vuonna 1869 perustetun tanskalaisen GN Groupin muita brändejä ovat muun muassa ReSound, SteelSeries, Beltone, Interton, BlueParrott, Danavox ja FalCom.

www.jabra.com