Teksti, kuvat & mittaukset Teppo HirviKunnas, Heikki Kivelä
Etsitkö jalustalle tai tason päälle sopivia, laadukkaita, mutta silti vielä kohtuuhintaisia kaiuttimia? Tästä hieman sekalaisesta joukosta löytyi itse asiassa erinomaisia vaihtoehtoja moneen makuun ja sijoitukseen.
Testissä mukana: Bowers & Wilkins 607 S3, Cabasse Minorca MC40, Dynaudio Emit 10, Klipsch RP-600M II ja Q-Acoustics 5020.
Siinä missä budjettiluokan kaiuttimet ovat monelle valmistajalle eräänlaisia sisäänheittotuotteita, niin keskihintaluokan malleissa nähdään usein jo vähän kalliimpien mallisarjojen tekniikkaa ja piirteitä reilusti edullisemmassa paketissa. Reilusti alle tonnilla voi saada esimerkiksi varsin hyvä-äänisen ja pystyvän kaiutinparin monenlaisiin kuuntelumieltymyksiin. Otimme vertailuun viisi jalustakaiutinta hintahaarukassa 700–900 euroa.
Jalustakaiuttimet on tarkoitettu nimensä mukaisesti sijoitettavaksi jalustalle, mutta yhtä lailla ne sopivat yleensä kokonsa puolesta myös tason päälle tai jopa hyllyyn. Tv-taso tai vastaava on hyvin yleinen sijoituspaikka kaiuttimille, ja vaikka tilaa olisi isommille lattiakaiuttimille, moni suosii mieluummin sirompia jalustakaiuttimia. On myös todennäköisempää saada samalla rahalla laadukkaammat jalustakaiuttimet kuin suurempikoteloiset lattiakaiuttimet. Lisäksi pienemmät kaiuttimet toimivat pääsääntöisesti paremmin pienemmissä huoneissa kuin isot. Hieman vaimeampi ja ei niin alas ulottuva bassotoisto saattaa olla parempi vaihtoehto kuin voimakas ja alas ulottuva mutta korostunut ja kumiseva basso.
Kaiuttimen paikka ratkaisee
Seinän tai minkä tahansa rajapinnan läheisyys vaikuttaa kaiuttimen toistoon, erityisesti sen bassotoistoon. Mitä lähempänä seinää (esimerkiksi alle puolen metrin etäisyydellä) kaiutin on, sitä enemmän basso voimistuu. Tämä pitäisi olla huomioitu paitsi kaiuttimen suunnittelussa myös sen valinnassa, jos kaiuttimet on ajateltu sijoitettavaksi tason päälle tai peräti kirjahyllyyn. Toki bassoja voi tarvittaessa esimerkiksi vähentää vahvistimen sävynsäädöillä, mutta ne vaikuttavat myös kaikkein matalimpiin taajuuksiin, joita pienillä kaiuttimilla ei taas haluttaisi vaimentaa.
Refleksikaiuttimissa refleksiputken tukkimisella voidaan helposti vaimentaa bassotoistoa. Tämä mahdollisuus oli tarjolla myös tämänkertaisen vertailun kaiuttimissa, sillä valmistajista peräti kolme viidestä on lisännyt myyntipakkauksiinsa refleksiaukkoihin sopivat vaahtomuovitulpat.
Bowers & Wilkins 607 S3
Bowers & Wilkins 607 S3:ssa käytetään huomattavasti arvokkaammista malleista löytyvää Continuumbassokeskiäänielementtiä sekä tuuman titaanikalottia diskantissa. Huomio kiinnittyy diskantin suojaritilän kauniiseen kuviointiin.
B&W 607 S3:n diskantin takakammio on mielenkiintoinen suppilo. Sillä hallitaan elementin takasäteilyä.
B&W:n refleksiaukko sijaitsee perinteisesti kotelon takaseinässä. Putken pinnan kuviointi oletettavasti kontrolloi ilmavirtausta putken suulla.
B&W 607 S3:n takaa löytyy asialliset ja tanakat naparuuvit, jotka mahdollistavat myös kaksoisjohdotuksen. Myyntipakkauksen mukana tulee lisäksi vaahtomuovitulpat refleksiputkien tukkimiseksi. Yksinkertainen ja toimiva konsti esimerkiksi nurkkasijoituksen aiheuttaman bassovasteen muutoksen kontrollointiin.
Cabasse Minorca MC40
Cabassen Minorca MC40:n alumiinivalurunkoinen bassoelementti on kaikin puolin järeän oloinen.
Cabasse on varustanut Minorca MC40:n koaksiaalisella keskiääni-diskanttielementillä. Näin ollen kaiutin on toimintaperiaatteeltaan kolmitie ja poikkeaa siten vertailun kaksitietoteutuksista.
Cabasse Minorca MC40:n takaa löytyy refleksiaukko sekä peruslaadukkaat naparuuvit kaiutinkaapeleille. Terminaalin kiiltävän aluslevyn valmistusmateriaali osoittautui muoviksi.
Cabasse Minorca MC40:n jakosuodin on suorastaan eksoottinen ja sisältää paljon komponentteja.
Dynaudio Emit 10
Dynaudio Emit 10:n merkin itse valmistama bassokeskiäänielementti on todella tanakkaa tekoa tuplamagneetteineen.
Dynaudio Emit 10:n refleksiputki on erikoinen turbiinimallinen toteutus. Liitinterminaali on peruslaadukasta tekoa.
Dynaudio Emit 10:n jakosuodin on kiinnitetty suoraan liitinpaneeliin, ja siinä on rautasydänkela, pari kondensaattoria ja vastusta. Ei mitään ihmeellistä, mutta toimii. Kotelon sisällä on polyesterivanua vaimennusaineena kohtalaisesti.
Klipsch RP-600M II
Klipsch RP-600M II:n diskanttielementti lepää silikonisen torvisuuntaimen kurkussa.
Klipsch RP-600M II:n bassokeskiääninen on asiallinen, peruslaadukas peltirunkoinen elementti. Kaiuttimen osat ovat kaikin puolin asialliset, vaikkakin työn jälki on jenkkiläisittäin vähän korutonta. Siisti kaiutin siitä huolimatta.
Klipsch RP-600M II:n takana on muista poiketen suorakaiteenmuotoinen refleksikanavan aukko sekä siistit ja tanakat naparuuvit kaksoisjohdotukselle.
Klipsch RP-600M II:n jakosuotimessa on runsaasti komponentteja: rauta- ja ilmasydänkeloja, kondensaattoreita sekä pari vastusta. Tämä viittaa siihen, että kyseessä on jotain muuta kuin perusjako.
Q-Acoustics 5020
Q Acoustics 5020:n diskantti on hermeettisesti suljettu ja mekaanisesti rungosta eristetty kalotti. Q Acoustics 5020:n takaa löytyy refleksikanavan aukko sekä omaperäiset, tanakat naparuuvit.
Q Acoustics 5020:n kotelo oli niin tiukasti suljettu, ettei sitä ollut mahdollista järkevästi avata. Tässä valmistajan havainnekuvia elementeistä ja kaiuttimen sisäisistä osista.
Vakuuttava viisikko
Saimme tähän vertailuun testattavaksemme viisi erilaista tason päälle tai tarvittaessa jopa kirjahyllyyn sopivaa kaiutinta reilusti alle tuhannen euron hintaluokassa. Nämä kaiuttimet eivät siis ole erityisen edullisia mutteivät myöskään erityisen kalliita.
Nykypäivänä alle tuhannella eurolla saa kyllä kaikin puolin laadukkaat kaiuttimet, jotka sopivat pitkälti lähes minkä tahansa oheiskaluston kumppaniksi. Hyvää äänenlaatua metsästettäessä on hyvä pitää mielessä, että kaiutinvalinta vaikuttaa kokonaisuudessa toiseksi eniten heti huoneen akustisten ominaisuuksien jälkeen, kun taas esimerkiksi vahvistinvalinnalla ei arkisessa kuuntelussa välttämättä ole niinkään suurta merkitystä – kunhan se vastaa käyttäjänsä tarpeita eikä ole selvästi alitehoinen.
Tässä vertailussa tutustuimme jalustakaiuttimiin tutuilta valmistajilta. Brittiläinen, vuonna 1966 perustettu ja nykyään Masimon omistuksessa oleva Bowers & Wilkins eli tuttavallisemmin B&W ei merkkinä esittelyitä liiemmin kaipaa. Vertailun malli 607 S3 julkaistiin hiljattain vasta viime vuonna, ja se on saanut maailmalla hyvän vastaanoton.
Cabasse puolestaan on aina 1950-luvulta toiminnassa ollut ranskalainen kaiutinvalmistaja, jonka Minorca MC40 on vuodelta 2011. Mallin ikä ei kuitenkaan tässä vertailuryhmässä näy saati kuulu.
Useimmille tuttu merkki lienee myös Dynaudio, joka tulee Tanskasta. Alkuperäinen Emit M -sarja vuodelta 2015 oli Dynaudion näkemys superluokan lähtötason kaiuttimesta, ja sen periaatteet ovat vahvasti läsnä myös vuodelta 2021 olevassa Emit 10 -mallissa.
Amerikkalainen Klipsch on myös todellinen äänentoistoalan klassikkovalmistaja aina vuodesta 1946. Edelleen aktiivisesti mallisarjojaan päivittävä merkki toi tässä vertailussa esiintyvän RP-600 M II:n markkinoille vuonna 2022.
Brittimerkki Q Acoustics poikkeaa vertailun valmistajista muita selvästi tuoreempana. Vasta 2006 perustettu merkki on kuitenkin ehtinyt kohota yhdeksi keskeisimmistä eurooppalaisista kaiutinvalmistajista. Sen malli 5020 on B&W:n ohella tuoreimmasta päästä ja julkaistu vuonna 2023.
Vaihtelevia visuaalisuuksia
Vertailumme kaiuttimet jakautuvat koon ja ulkonäön puolesta kahteen selvään porukkaan: pienempiä ovat B&W, Dynaudio ja Q Acoustics, kun taas Cabasse ja Klipsch ovat kotelomitoiltaan selvästi edellä mainittua kolmikkoa suurempia. On silti mainittava, etteivät Cabasse tai Klipsch mitenkään poikkeuksellisen suuria kaiuttimia ole edes omassa tuotekategoriassaan.
Siinä missä kotelon koko vaikuttaa niin teknisesti kuin visuaalisestikin, tärkeää on myös viimeistelypuoli. Vertailun kaiuttimista B&W 607 S3 on saatavilla mustana, valkoisena ja tammiviimeistelyllä, Cabasse Minorca MC40 puolestaan kiiltävän valkoisen ohella sekä kiiltävänä että mattapintaisena mustana, Dynaudio Emit 10 mustana, valkoisena ja pähkinäpuisena, Klipsch RP-600M II tummalla tai pähkinäpuisella viimeistelyllä ja Q Acoustics 5020 mustana ja valkoisena sekä tammi- ja ruusupuuviimeistelyin. Jokaisen kaiuttimen mukana tulee magneettikiinnitteinen pölysuojaverkko.
Kotelon viimeistelyhän ei varsinaisesti vaikuta kaiuttimen äänenlaatuun millään tavalla, joten valinnan voi tehdä puhtaasti esteettisin perustein. Siinä missä puujäljitelmät ja valkoiset versiot saattavat näyttää miellyttävämmältä osana talon muuta sisustusta, musta on aina muodissa ja toimii varsinkin hämärissä kuunteluhuoneissa. Tumma mattaviimeistely on tarpeen myös siinä tapauksessa, jos kaiuttimia käytetään osana kotiteatterijärjestelmää, jossa yksittäisten osasten on hyväkin olla mahdollisimman huomiota herättämättömiä ja haittaamatta kuvantoistoa.
Tekniikasta ja toteutuksista
Neljä viidestä vertailun kaiuttimista ovat toimintaperiaatteeltaan sinänsä melko tavanomaisia kaksitiekaiuttimia bassorefleksikoteloissa. Ainoan poikkeuksen tekee Cabasse, jonka Minorca MC40 on kolmitie bassoelementillä sekä koaksiaaliperiaatteella toteutetulla keskiääni–diskanttielementillä.
Elementeistä puheen ollen, oikeastaan jokaisessa mallissa materiaalit ja toteutukset ovat pykälää pitemmälle mietittyjä. Esimerkiksi B&W:llä on käytössä huomattavasti arvokkaammista malleista löytyvä Continuum-bassokeskiäänielementti. Myös Cabasse on lainannut Minorca MC40:n BC10-koaksiaalielementtiin samoja suunnittelulinjoja kuin valmistajan lippulaivasarja The Sphèressä. Dynaudiolla taas on käytössä muun muassa talon omaa tuotantoa oleva magnesiumsilikaattipolymeeristä (MSP) valmistettu bassokeskiäänisen kartio, ja lisäksi valmistaja kertoo Emit 10:n suunnittelussa hyödynnetyn myös heidän ultra highend -tason kaiuttimien innovaatioita.
Klipsch puolestaan luottaa perinteisiin, ja myös RP-600M II on toteutettu valmistajalle tyypillisesti torvikuormitteisella diskantilla. Uutta on liki koko kotelon yläosan kattava, 90 x 90 Tractrix -torvi, jonka kurkussa istuu tuuman titaanikalottidiskantti.
Myös Q Acoustics on hyödyntänyt talon omia innovaatioita. Esimerkiksi 5020:n diskantti on hermeettisesti suljettu ja mekaanisesti eristetty kaiuttimen rungosta, ja bassokeskiäänisen kartiomalli on C3 Continuous Curved Cone.
Sisältä kurkistettuna jokaisen kaiuttimen osatekijät ovat peruslaadukasta tavaraa. Koteloissa on sisäisiä tukia, vaimennusainetta, elementeissä asialliset rakenteet sekä jakosuotimissa toimivat ratkaisut.
Poikkeuksiakin on, kuten esimerkiksi Cabassen sangen kehittynyt ja eksoottinen jakosuodin – ainakin verrattuna esimerkiksi Dynaudion simppelimpään toteutukseen.
Kaiuttimista Q Acoustics 5020 tosin osoittautui testipenkissämme sellaiseksi tapaukseksi, ettei sitä rikkomatta tai ilman erikoistyökaluja näyttäisi saavan auki. Arvioimme sen sisuskalut valmistajan tarjoamien materiaalien pohjalta.
Mistä valita?
Vertailun kaiuttimet ovat tyyliltään jokseenkin erilaisia, ja kuten sanottua myös kokoluokkia on kaksi. Yhteistä kuitenkin on suhteellisen lähelle osuva hinta ja ilahduttavasti se, että jokainen kaiuttimista kuulosti kaikin puolin hyvältä. Toisaalta tämä on melko tyypillistä, kun on kyse selvästi jo hieman hintavammista kaiuttimista.
Toki jokaisella kaiuttimella oli omanlaisensa soundi, mutta kaikki soivat periaatteessa tasapainoisesti. Erot ovatkin usein nyansseja, ja myös musiikkimaku sekä kuuntelutottumukset vaikuttava erojen kokemiseen. Itse asiassa jopa kaiuttimen sijoitus saattaa tehdä äänen suuremman eron kuin mitä kaiuttimien välillä on.
Kun sen enempää hinta kuin mikään muukaan yksittäisominaisuus ei nouse selkeästi vedenjakajaksi tässä vertailuviisikossa, suosittelemme kuuntelemaan ennakkoluulottomasti itse mahdollisuuksien mukaan vaikka jokaista kaiutinta!
Ja kuten aina, kaiuttimien mittauksista sekä toimituksen kuunteluarvioista saa osviittaa siitä, millainen balanssi ja profiili kullakin kaiuttimella on.
Vertailun kaksi suurempaa kaiutinta ovat Klipsch RP-600M II (vasemmalla) ja Cabasse Minorca MC40 (oikealla).
Tämän vertailun kaiuttimien kompaktimman laidan edustajat ovat Bowers & Wilkins 607 S3 (vasemmalla), Dynaudio Emit 10 (keskellä) ja Q Acoustics 5020.
Mittaukset
Kaiuttimista mitattiin toistovasteet käyttäen Room EQ Wizard -ohjelmaa. Mittaus tehtiin yhden metrin etäisyydeltä käyttäen neljän ohmin kuormalla vakioitua kahden voltin jännitettä vastaavaa tasoa. Näin vastemittauksista on nähtävissä kaiuttimien herkkyyserot ja herkkyyden keskimääräinen arvo kyseisellä jännitteellä, joka vastaa yhden watin tehoa neljän ohmin kuormaan. Kahdeksan ohmin kuormalla kahden voltin taso vastaa 0,5 watin tehoa.
Kaiuttimista mitattiin myös niiden sähköinen impedanssi ja vaihe suhteessa taajuuteen. Kovin matalalle laskeva impedanssi (alle kolmeen ohmiin) saattaa aiheuttaa joillekin vahvistimille ongelmia. Yhdenkään tämän vertailun kaiuttimen impedanssi ei kuitenkaan laske alle kolmen.
Vaihevasteen osalta kovin voimakkaat vaihemuutokset eivät ole myöskään toivottuja, ja ne vaikuttavat eniten kaiuttimen toiston ajalliseen ja tietynlaiseen rytmilliseen tarkkuuteen. Yhteyttä näiden välillä ei ole välttämättä kuitenkaan aina todettavissa. Suuret muutokset vaiheessa voivat kertoa myös jakosuodattimen toteutuksesta.
Taajuusvasteen mittauksessa käytettiin aikaikkunointia, jolla voidaan tehokkaasti eliminoida huoneen aiheuttamien heijastusten vaikutus vasteeseen aina 300–500 hertsiin saakka. Näin mittaus vastaa pitkälle täysin kaiuttomassa huoneessa tehtyä vapaakenttävastetta, lukuun ottamatta siis matalimpia taajuuksia. Matalat taajuudet mitattiin erikseen niin sanottuna lähimittauksena bassoelementin ja refleksiaukon edestä. Näiden toisto summattiin toisiinsa ja lopulta yhdistettiin yhden metrin etäisyydeltä tehtyyn, aikaikkunoituun mittaukseen.
Mittaukset tehtiin suoraan kaiuttimen edestä (punainen kuvaaja) sekä 20:n (musta kuvaaja) ja 45 asteen (sininen kuvaaja) kulmassa. Kulmassa mitattu vaste kuvaa, miten kaiutin säteilee eri taajuuksia sivulle. Kulmasta mitatun vasteen pitäisi noudattaa suoraan edestä mitatun vasteen muotoa mutta olla lineaarisesti korkeita taajuuksia kohden laskeva. Koska huonetilassa ääntä heijastuu kaiuttimien sijoituksesta, huoneen muodosta ja sen akustiikasta riippuen enemmän tai vähemmän myös kuuntelupaikalle, niin suuret poikkeamat sivulta mitatussa vasteessa eivät ole luonnollisestikaan toivottuja.
Teoreettisesti paras (eli tasaisin) toistovaste oli mittaustemme mukaan Cabasse Minorca MC40 -kaiuttimella, vaikkakin sen basson taso laskee selvästi muita korkeammalla. Myös Klipsch RP-600M II soi hienosti, mutta sekä kuunteluissa että mittauksissa havaittu keskialueen vaimenema tekee toistosta hivenen ääripääpainotteisen. Bassonnälkäiselle tämän tyyppinen profiili saattaa tosin olla juuri se oikea.
Dynaudion Emit 10:n yläkeskialueen mutkaisuus (korostuma noin 1,5 kilohertsissä ja vaimenema noin 1,8 kilohertsistä diskanttia kohden) taas selittää osin toiston koettua helppoutta ja miellyttävyyttä. Muuten mittaustulos on melko siisti.
Vastaavasti B&W 607 S3:n selkeä, voimakas korostus yläkeskialueelta diskanttiin selittää kaiuttimen kirkkaaksi koettua toistoa. Tämäntyyppiselle toistollekin on tosin omat paikkansa, esimerkiksi jos on mieltynyt tummempisävyiseen ja rauhallisempaan musiikkiin tai kuuntelutilan akustiikka on kuiva.
Q Acoustics 5020:n mittaustulos on sekin kunnossa, mutta sen bassotoisto oli kokonaisuudessaan hiukan ohutta. Tämäkään ei välttämättä haittaa, jos kuunneltava musiikki ei tarvitse älytöntä potkua tai jos kuunteluvoimakkuudet eivät ole erityisen suuria.
Kaikkien kaiuttimien mitattujen toistovasteiden ja kuunteluarvioiden välillä oli siis havaittavissa yhteyttä muttei välttämättä suoraa. Vaste ei todellakaan aina niin sanotusti kerro tai näytä, miltä kaiutin kuulostaa. Se selviää vain kuuntelemalla.
Bowers & Wilkins 607 S3
Bowers & Wilkins 607 S3:n toistovaste suoraan edestä (punainen kuvaaja), 20 astetta sivusta (musta kuvaaja) sekä 45 astetta sivusta (sininen kuvaaja).
Bowers & Wilkins 607 S3:n impedanssi- ja vaihevaste.
Cabasse Minorca MC40
Cabasse Minorca MC40:n toistovaste suoraan edestä (punainen kuvaaja), 20 astetta sivusta (musta kuvaaja) sekä 45 astetta sivusta (sininen kuvaaja).
Cabasse Minorca MC40:n impedanssi- ja vaihevaste
Dynaudio Emit 10
Dynaudio Emit 10:n toistovaste suoraan edestä (punainen kuvaaja), 20 astetta sivusta (musta kuvaaja) sekä 45 astetta sivusta (sininen kuvaaja).
Dynaudio Emit 10:n impedanssi- ja vaihevaste.
Klipsch RP-600M II
Klipsch RP-600M II:n toistovaste suoraan edestä (punainen kuvaaja), 20 astetta sivusta (musta kuvaaja) sekä 45 astetta sivusta (sininen kuvaaja).
Klipsch RP-600M II:n impedanssi- ja vaihevaste.
Q-Acoustics 5020
Q Acoustics 5020:n toistovaste suoraan edestä (punainen kuvaaja), 20 astetta sivusta (musta kuvaaja) sekä 45 astetta sivusta (sininen kuvaaja).
Q Acoustics 5020:n impedanssi- ja vaihevaste.
Kuunteluarviot
Kaiuttimet kuunneltiin AVPlussan toimituksessa avoimesti ja omaan tahtiin, eli kumpikin kuuntelija tiesi, mitä kaiutinta hän kuuntelee ja sai valita itse musiikkinäytteet sekä määritellä äänenvoimakkuuden.
Kaiuttimet sijoitettiin noin 50 senttimetriä korkeille tukeville kaiutinjalustoille, jotka kumpikin kuuntelija sai sijoittaa ja suunnata itse. Pääsääntöisesti kaiuttimet olivat noin 1,8 metrin etäisyydellä toisistaan ja suunnattuna kuuntelupaikalle, joka sijaitsi noin 2,5–3 metrin etäisyydellä. Vahvistimena oli Arcam DiVA A85 ja ohjelmalähteenä Bluesound Node 2i sekä Yamaha CDX-S300 -cd-soitin.
Ohessa kuunteluarviomme sekä arvosanat kullekin kaiuttimelle.
Bowers & Wilkins 607 S3
Teppo Hirvikunnas
Ensivaikutelma oli mahtipontinen. Voisi sanoa suorastaan dynaaminen. Ääntä lähtee helposti, eli herkkyys vaikuttaa olevan suurehko. Ääni on kaiuttimen kokoon nähden suuri.
Yleisbalanssi on kirkas, mutta ei kuitenkaan rasittavuuteen asti. Tämä saattaa tosin olla myös makuasia, ja joillain äänitteillä diskantti soi kyllä melkoisen korostuneesti esimerkiksi haitsujen ääntä korostaen. Keskialue soi sinänsä siististi, mutta basso ja erityisesti diskantti peittävät sitä allensa. Loudnessmainen, ehkä jopa lämmin soundi. Basso soi siis jyhkeästi ja keskialue vaimeammin. Kaipaisin kuivempaa ja erottelevampaa soundia. Bassot korostuvat etenkin kun kaiutin on sijoitettuna lähelle seinää, esimerkiksi tason päälle. Tulppaamalla bassotoisto napakoittuu. Suosittelen erityisesti lähellä seinää sijoitettuna. Jalustalla soundi on parhaimmillaan. Basson ja myös diskantin tasoa voi toki (ja pitää) säätää jossain määrin mieleisekseen vahvistimen sävysäädöillä. Klassinen ja akustinen musiikki soivat heleästi ja erottelevasti. Kevyellä musalla dynaaminen ja kokoaan isompi ääni. Tietty räväkkyys ja kaupallisuus äänessä ei välttämättä istu mielikuvaan tyypillisestä brittisoundista. Keskialue jää mielestäni liikaa basson ja diskantin varjoon. Itse en oikein pitänyt, vaikka soundi varmasti monia miellyttääkin.
Arvosana: 3 / 5
Heikki Kivelä
Kaunis ja yksityiskohtainen diskantti saa symbaalit helmeilemään ja tuo toistoon ilmavuutta. Ylemmältä alueelta hiukan särmikkäämmällä musiikilla ja kovemmalla äänenvoimakkuudella tämä tuo toistoon kuitenkin ripauksen kireyttä, mikä ei kuitenkaan äidy ongelmaksi asti varsinkaan maltillisemmalla kuunteluvoimakkuudella. Bassotoisto on enemmän dynaamista ja sopusuhtaista kuin erityisen syvää tai lahkeisiin tarttuvaa. Toisto pysyy silti kasassa yllättävän kovaakin kuunneltuna. Hiukan tummasävyisemmillä äänitteillä kaiutin kuulostaa hyvin miellyttävältä.
Arvosana: 3,5 / 5
Cabasse Minorca MC40
Teppo Hirvikunnas
Ensivaikutelma itse asiassa oikein hyvä: tässä vaikuttaa olevan selvästi ainesta. Ääni on keskialueelta erotteleva, selkeä ja realistinen. Toimii myös bassopään osalta aika mukavasti lähellä seinää, putket tulpattuna vieläkin paremmin. Jalustalla etäämmällä seinästä basso vaimenee, mutta balanssi on edelleen kohdallaan. Basso soi erottelevasti ja realistisesti ollen silti mukavan jämäkkä. Kovin alas toisto ei ulotu, ja muutenkin basson dynamiikan rajat tulevat vastaan muita nopeammin. Toisto on avara ja ilmava, myös ihan fyysisesti leveyden ja syvyyden puolesta.
Vie kuuntelussa mennessään eli tekee mieli kuunnella lisää, mikä on hyvä merkki. Ehkä aavistus torvimaista sävyä ylämiddlessä. Kokonaisuutena pidin kovasti.
Arvosana: 4 / 5
Heikki Kivelä
Vaikka kaiutin on joukon suurimpia, sen tuottama ääni ei ole mitenkään erityisen raamikasta, enemmänkin kontrolloitua ja täyteläistä. Erityisesti keskialueen resoluutio poikkeaa muista, mutta tämä mennee paljolti myös kaiuttimen kolmitieperiaatteen piikkiin ja on sen eduksi. Siinä missä ylempi toistokaista on luontevan ja valmiin kuuloinen, basso-osastolla voisi olla enemmän syvyyttä. Tosin rajapintojen läheisyys voi tässäkin toimia bassoa tukevana sijoitusratkaisuna. Varsinkin hiukan maltillisemmalla äänenvoimakkuudella kaiuttimen tasapainoinen ote vakuuttaa.
Arvosana: 3,5 / 5
Dynaudio Emit 10
Teppo Hirvikunnas
Ensivaikutelma on tumma ja hillitty, jopa liikaakin? Äänimaiseman edessä on ikään kuin paksuhko verho. Ääni saisi olla elävämpi ja kirkkaampi. Muutama pykälä vahvistimesta diskanttia tuo ääneen elävyyttä ja ilmavuutta. Bassotoisto on hieman epämääräinen ja kumisee ainakin lähellä seinää tason päälle sijoitettuna. Se paranee, kun putkiin laittaa vaahtomuovitulpat, mutta napakkuutta saisi olla enemmän. Jalustalla parempi, mutta siinäkin yleissävy on mielestäni jotenkin raskas ja tumma. Sinänsä siisti ääni ja ainesta, mutta minun makuuni aivan liian hillitty ja tummasävyinen. Dynamiikkaa ja erottelua saisi olla enemmän. Toimii kenties parhaiten rockilla, jazzilla ja myös osittain klassisella kera pienen diskantin korostuksen. Ääni paranee, kun kuuntelee lähempää. Jotenkin hankala. Ei huono, eikä äänessä sinänsä ole mitään fataalia vikaa, mutta makuuni jotenkin liian lattea ja myös tumma, ei vain innosta yhtään.
Arvosana: 2,5 / 5
Heikki Kivelä
Nätti ja sopusuhtainen toisto koko kaistalla. Erityisesti alemmalla keskialueella on sopivasti massaa, eivätkä kaistan ääripäät ole mainittavasti koholla. Basso-osaston seurattavuus on helppoa. Läsnäoloalue on luonteva, ja laulaja ottaa hyvin oman spottinsa keskellä. Virveli räsähtää oikeaoppisesti, ja akustisessa kitarassa on myös runkoa. Alin bassoosasto on dynaaminen ja kontrolloitu ja kestää kaiuttimen kokoon nähden myös kuunteluvoimakkuutta. Aivan alimmat taajuudet eivät kuitenkaan toistu ehjänä erityisen lujaa. Muuten kaikin puolin siisti ja monella musiikilla toimiva vaihtoehto.
Arvosana: 4 / 5
Klipsch RP-600M II
Teppo Hirvikunnas
Ensivaikutelmana todella tanakka basso, dynaaminen soundi ja suuri herkkyys. Ääntä kuulostaa lähtevän kaiuttimista helposti ja paljon. Lähellä seinää basson taso on aika voimakas, jota pystyy tosin hillitsemään jonkin verran vahvistimen säädöillä. Sinänsä bassoalueella on yritystä erotteluun ja sellaista tervettä voimaa. Jalustalla toimii selvästi paremmin.
Keskialue soi melko jäsentyneesti ja realistisesti, joskin alamiddle saisi olla mielestäni hieman enemmän esillä. Diskantti on hieman suttuinen. Sellainen heleys ja kimallus jää uupumaan. Sinänsä ylärekisterin soundissa on räväkkyyttä ja dynamiikkaa. Liikaako? Makuasia. Kevyellä musiikilla, erityisesti rockilla, Klipsch kuitenkin toimii mielestäni parhaiten.
Arvosana: 2,9 / 5
Heikki Kivelä
Klipschin saundissa koko kuuluu. Reippaasti ääripääkorosteinen saundi on vertailun maltillisempiin vaihtoehtoihin nähden selvästi ronskimpi mutta myös viihdyttävämpi. Bassossa on syvyyttä ja iskevyyttä, ja läsnäoloalueelta diskanttiin on korostunut mutta yksityiskohtainen sävy. Omalla tavallaan toisto on mittaluokassaan vieläkin pykälää isompaa. Kuitenkin lujalla äänenvoimakkuudella kuunneltuna toistoon ilmaantuu hiukan rasittavia piirteitä, mutta peruskuuntelussa, vähän kovempaakin, toisto pysyy hyvin kasassa ja on yksityiskohtaista ja menevää. Äänenpaineen määrä ei ole kompromissi laadun suhteen.
Arvosana: 3,8 / 5
Q Acoustics 5020
Teppo Hirvikunnas
Aika ok ensivaikutelma. Ei mitään erityistä huomautettavaa, mutta mikään ei myöskään oikein säväytä.
Tämä on sinänsä ihan hyvä merkki. Lähellä seinää tason päälle sijoitettuna bassossa on aavistus raskautta. Putket tulpattuna tulos on parempi, mutta toisaalta alimmat bassot häviävät. Perusbalanssi on rauhallinen ja siisti. Selkeä ja raikas ääni. Tosin ylärekisterissä on paikoin joillain äänitteillä hieman pistävää sävyä. Bassojen suhteen siis toimii myös lähellä seinää hyvin, vaikka basso ei tällöin ole toistoltaan kaikkien napakin. Bassotoistossa on hieman sellainen pakotettu sävy. Kokonaisuutena silti hyvä ja tasapainoinen perustoistin hyvinkin monenlaiselle musiikille.
Arvosana: 3,5 / 5
Heikki Kivelä
Pitkälti isosti ja puhtaasti soiva kaiutin, joka kuitenkin säästelee varojaan voimakkuuden noustessa. Tämä niistää hiukan bassotoiston syvyyttä mutta säilyttää dynaamisen ja mukaansatempaavan toiston. Diskantissa on ripaus ilmavaa kimallusta, mikä toimii hienosti varsinkin kevyemmällä musiikilla. Vastaavasti bassotoisto on selvästi muita hiukan ohuempaa mutta kuten sanottua luonteeltaan toimivaa. Kaiuttimet voi olla hyvä sijoittaa lähemmäs rajapintoja, jotta alin basso pääsee paremmin oikeuksiinsa. Muuten helppo ja tasapainoinen kokonaisuus.
Arvosana: 3,8 / 5
Bowers & Wilkins 607 S3
Kirkkaasti kehittynyt
Bowers & Wilkins 607 S3 on tyylikäs ja monin tavoin arvokkaan oloinen kaiutin. Sen työn laatu, yksityiskohdat ja elementit ovat kuin selvästi arvokkaammassa kaiuttimessa. Kaiutin on saatavilla kolmella eri viimeistelyllä.
Tässä vertailussa B&W 607 S3 edusti porukan pienikokoisempaa ryhmää, mutta lähinnä vain kotelotilavuuden puolesta. Ääntä kaiuttimesta kyllä lähtee reippaahkosti, ja toiston profiili on valmistajalle ominaiseen tyyliin melko diskanttikorosteinen. Toisaalta se tuo hyvin eloa hiukan tummasävyisempiin äänitteisiin, mutta toisaalta räikeämmät näytteet voivat helposti kuulostaa melko kireiltä varsinkin lujempaa kuunneltuna. Muuten 607 S3:ssa ei ole sen enempää kuunteluiden kuin mittaustenkaan puolesta isommin valittamista.
Kokonaisuutena kyseessä on kaiutin, jossa on dynaaminen, kirkas, realistinen ja mittakaavaltaan reilu toistoprofiili. Tätä hienoa kaiutinta voi suositella myös akustisesti hiukan kuivempiin kuunteluhuoneisiin.
Hinta: 800 euroa
Cabasse Minorca MC40
Kookkaampi kolmitie
Cabasse Minorca MC40 poikkeaa vertailun muista kaiuttimista paitsi koon myös toteutuksensa puolesta: se on kolmitiekaiutin varustettuna koaksiaalisella keskiääni–diskanttielementillä. Pykälää reilummasta kotelosta, massasta ja bassoelementistä huolimatta Minorca MC40 on soinniltaan melko rauhallinen. Molempien kuulijoiden mielestä sen toisto oli kaikin puolin kunnossa. Erityisesti keskialueella oli tarvittavaa täyteläisyyttä ja erottelukykyä, mikä mennee osin myös kolmitieperiaatteen piikkiin. Joka tapauksessa Minorca MC40 toimii hienosti omalla hillityllä otteellaan monenlaista musiikkia toistettaessa.
Teknisesti kyseessä on järeillä elementeillä ja monimutkaisella jakosuotimella varustettu kaiutin, jonka kotelon viimeistely ei välttämättä ole ihan samalla viivalla muun toteutuksen kanssa. Tämähän ei tosin kuunteluissa haittaa. Vertailuryhmän kallein kaiutin antaa varsin kohtuullisesti vastinetta rahalle ja toimii epäilemättä monessa eri ympäristössä.
Hinta: 900 euroa
Dynaudio Emit 10
Kompaktin miellyttävä
Yksi vertailuviisikon pienemmän porukan edustajista, Dynaudio Emit 10, on päällisin puolin melko koreilematon kaiutin. Näyttävän ulkomuodon sijaan tanskalaisvalmistaja on mitä luultavimmin satsannut kaikki pelimerkkinsä kaiuttimen sisäiseen toteutukseen, mistä kertoo muun muassa todella tanakkaa tekoa oleva, tuplamagneetein varustettu bassokeskiäänielementti.
Soinniltaan Emit 10 on melko rauhallinen tapaus – toisen koekuuntelijan mielestä jopa vähän liiaksikin. Vaikka tämä riippuu kunkin kuuntelijan omista mieltymyksistä ja tilasta, jossa kaiutinta kuunnellaan, myös mittausten valossa Emit 10:n läsnäoloalueella on selvä vaimenema. Toisaalta tämä rauhoittaa hiukan särmikkäämmän kuuloisia musiikkinäytteitä, mutta jo valmiiksi tummasävyisten kappaleiden kuuntelu voi jäädä hiukan hampaattomaksi.
Emit 10 onkin hyvä esimerkki kaiuttimesta, jolla on oma äänellinen profiilinsa, ja kannattaa itse varmistua siitä, osuuko se omaan makuhermoon.
Hinta: 730 euroa
Klipsch RP-600M II
Rohkea ja raamikas
Klipschin kaiuttimissa on totuttu kuulemaan valmistajan niin kutsuttua talon saundia, eikä RP600M II tee tässä asiassa lainkaan poikkeusta. Kyseessä on raamikas kaiutin, jonka torvidiskantti ja kookas bassokeskiääninen luovat menevän ja dynaamisesti iskevän toiston, jossa on rohkeaa ääripääkorosteisuutta. RP-600M II ei silti ole mikään yksiniittisesti nakuttava toistin, vaan vähän äänenvoimakkuutta ja sijoituspaikkaa varioimalla siitä saa irti myös rauhallisempia sävyjä. Parhaimmin kaiutin kuitenkin toimii, kun sille syöttää räväkkää rockia eikä kainostele äänenvoimakkuuden kanssa.
Teknisesti RP-600M II luottaa monen muun Klipsch-kaiuttimen tavoin torvikuormitteiseen diskanttiin. Jakosuotimessa taas on runsaasti komponentteja, mikä viittaisi siihen, että jako ei ole toteutettu yksinkertaisinta mahdollista tapaa noudattaen. Kokonaisuus on silti vakuuttava ja ääneltään iso. Kaiutinta voisi suositella kuulijalle, joka ei erityisemmin himmailusta piittaa!
Hinta: 800-880 euroa
Q Acoustics 5020
Siisti ja tasapainoinen
Q Acousticsin 5020 on yksi vertailuryhmän visuaalisesti miellyttävimmistä kaiuttimista. Sen kompakti mutta syvä, reunoistaan pyöristetty kotelo istuu nätisti monenlaiseen sisustukseen. Kauniin designin kääntöpuolena on se, että kotelo vaikuttaisi olevan liimattu kokoon, joten elementin joskus hajotessa sitä tuskin pystyy erikseen vaihtamaan.
Molempien kuulijoiden mielestä 5020:n saundi oli tasaisen varmaa, hyvää keskitasoa. Sointibalanssi ei suosi erityisemmin mitään musiikkilajia, vaan kaikkiruokaisena 5020 toistaa omalla tasapainoisella otteellaan kaiken, mitä sille tarjoilee. Pienestä koosta ja elementistä johtuen bassotoisto ei ole erityisen muhkeaa, mutta tässä kokoluokassa lopputulos ei ole lainkaan hassumpi.
Vertailun kolmesta pienestä mallista Q Acoustics erottui vähiten persoonallisella toistollaan, mutta monen asian ollessa oikeansuuntaisia sen miellyttävään saundiin on helppo tykästyä varsinkin pitemmissä kuuntelusessioissa.
Hinta: 800 euroa
Merkki & Malli | B&W 607 S3 | Cabasse Minorca MC40 | Dynaudio Emit 10 | Klipsch RP-600M II | Q-Acoustics 5020 |
---|---|---|---|---|---|
Hinta | 800 euroa | 900 euroa | 730 euroa | 800–880 euroa | 800 euroa |
Maahantuoja/edustaja | BW Group Finland | Ideaali Tec | Audiokauppa | Loudgroup | Simex |
Lisätietoja | bowerswilkins.combwgroup.fi | cabasse.comideaali.fi | dynaudio.comaudiokauppa.fi | klipsch.comloudgroup.fi | qacoustics.comhifi.fi |
Rakenne | 2-tie, refleksi | 3-tie, refleksi | 2-tie, refleksi | 2-tie, refleksi | 2-tie, refleksi |
Elementit | |||||
– Basso/keskiääni, nimellis-/tehollinen(* halkaisija | 130 mm / 105 mm | 170 mm / 135 mm | 140 mm / 105 mm | 165 mm / 130 mm | 125 mm / 110 mm |
– Diskantti | 25 mm | 27 mm | 28 mm | 25 mm (Tractrix-torvi) | 25 mm |
Jakotaajuus | Ei ilm. | 900 Hz, 3,2 kHz | 3,7 kHz | 1,5 kHz | 2,5 kHz |
Toistoalue | 40 Hz - 33 kHz (-6 dB) | 65 Hz - 23 kHz | 52 Hz – 35 kHz | 44 Hz - 25 kHz (±3 dB) | 53 Hz - 30 kHz (-6 dB) |
Kotelon viritystaajuus (* | 43 Hz | 41 Hz | 55 Hz | 50,5 Hz | 55 Hz |
-6 dB alarajataajuus (* | 45 Hz | 64,3 Hz | 47,1 Hz | 40 Hz | 42 Hz |
Nimellisimpedanssi | 8 Ohm | 8 Ohm | 6 Ohm | 8 Ohm | 6 Ohm |
Minimi-impedanssi (* | 4,3 Ohm @ 196 Hz | 3,0 Ohm @ 180 Hz | 4,3 Ohm @ 196 Hz | 3,1 Ohm @ 188 Hz | 3,0 Ohm @ 300 Hz |
Herkkyys (2,83 V/1 kHz/1 m) | 84 dB | 89 dB | 86 dB | 94,5 dB | 87,9 dB |
Vahvistinsuositus | 30–100 W | Ei ilm. | Ei ilm. | Ei ilm. | 25–100 W |
Liittimet | Naparuuvit | Naparuuvi | Naparuuvi | Naparuuvit | Naparuuvi |
Kaksoisjohdotus | Kyllä | Ei | Ei | Kyllä | Ei |
Paino (kpl) | 4,65 kg | 8,5 kg | 6,4 kg | 8,20 kg | 7 kg |
Mitat (l x k x s) | 165 x 300 x 207 mm | 230 x 400 x 280 mm | 170 x 290 x 272 mm | 202 x 400 x 330 mm | 180 x 284 x 293 mm |
Viimeistelyt | Musta / Valkoinen / Tammi | Mattamusta / Kiiltävä valkoinen / Kiiltävä musta | Musta / Valkoinen / Pähkinäpuu | Tumma puu / Pähkinäpuu | Musta / Valkoinen / Tammi / Ruusupuu |
Toimitussisältö | Magneettikiinnitteiset pölysuojaverkot, refleksiputkien vaahtomuovitulpat | Magneettikiinnitteiset pölysuojaverkot | Magneettikiinnitteiset pölysuojaverkot, refleksiputkien vaahtomuovitulpat | Magneettikiinnitteiset pölysuojaverkot | Magneettikiinnitteiset pölysuojaverkot, refleksiputkien vaahtomuovitulpat |
Muuta | Koaksiaalinen keskiääni–diskanttielementti 100 mm + 27 mm |
Valmistajan ilmoittamat arvot paitsi *) mittausarvo
Jaa Jaa artikkeli