Teksti AVPlus-Toimitus Kuva HeadPhonesty
Audiomaailmaa ravistelevat muutokset uhkaavat ikonisten brändien tulevaisuutta. Perinteiset huippuluokan audiobrändit ovat ajautuneet taloudellisiin vaikeuksiin. Samaan aikaan tanskalainen Jamo ja kanadalainen Energy on myyty kiinalaisille yrityksille, mikä viittaa merkittävään murrokseen audioalan perinteissä ja markkinadynamiikassa.
Perinteisten audiobrändien kriisi
VOXX International Corporationin omistamat Klipsch, Jamo, Pioneer, Onkyo ja Magnat, sekä Masimon hallinnoimat Denon, Marantz, Polk Audio, Bowers & Wilkins, Definitive Technology ja Boston Acoustics ovat kohdanneet vaikeuksia nopeasti muuttuvilla markkinoilla. Kuluttajien mieltymykset ovat siirtyneet massiivisista kotiteatterijärjestelmistä ja yleensälin perinteisestä hifistä kohti kompakteja ja edullisempia ääniratkaisuja, kuten soundbareja ja langattomia kaiuttimia. Tämä kehitys on aiheuttanut huomattavaa laskua huipputason audiotuotteiden myynnissä.
Masimon kuluttaja-audion tulot laskivat 31,3 miljoonaa dollaria vuoden 2024 ensimmäisten yhdeksän kuukauden aikana. Voxx International puolestaan raportoi 15,4 prosentin laskun kulutuselektroniikan tuloissa ja 6,2 prosentin vähennyksen premium-audiotuotteiden myynnissä. Näiden brändien tulevaisuus on epävarma, ja markkinoilla liikkuu jo huhuja mahdollisista tuotantokatkoksista tai brändien lakkauttamisesta vuoteen 2025 mennessä. D
Osana laajempaa uudelleenjärjestelyä VOXX International myi Jamo- ja Energy-brändit kiinalaisille Rayleigh Labille ja Cinemasterille elokuussa 2024. Jamo, joka perustettiin Tanskassa vuonna 1968, on tunnettu skandinaavisesta muotoilustaan ja laadukkaasta äänentoistostaan. Energy, kanadalainen brändi, on puolestaan ollut pitkään arvostettu kaiutinteknologian edelläkävijänä.
Rayleigh Lab, Shenzhenissä toimiva audioalan tutkimus- ja kehitysyhtiö, sekä Kiinan suurin audiojakelija Cinemaster aikovat hyödyntää näitä brändejä vahvistaakseen asemaansa globaalilla audiosektorilla. Jamo ja Energy liittyvät näin osaksi nopeasti kasvavaa kiinalaista audiomarkkinaa, jonka teknologinen kehitys ja markkinapeitto ovat kasvaneet huomattavasti viime vuosina.
Mitä tämä tarkoittaa audioalalle?
Audiobrändien vaikeudet ja omistajavaihdokset heijastavat alan syvällisiä rakenteellisia muutoksia. Perinteiset brändit, jotka rakensivat maineensa korkealuokkaisten äänijärjestelmien varaan, joutuvat nyt kilpailemaan täysin eri markkinasegmentissä. Kuluttajien vaatimukset ovat muuttuneet: pienemmät, helpommin asennettavat ja edullisemmat tuotteet hallitsevat markkinoita.
Lisäksi globaali tuotanto- ja jakelurakenne muuttuu. Kiinalaisten yritysten omistajuus Jamo- ja Energy-brändeissä viittaa siihen, että globaali audioteollisuus on yhä enemmän riippuvainen Kiinan markkinoista ja valmistuskapasiteetista. Tämä voi tulevaisuudessa tarkoittaa muutoksia niin brändien tuotekehityksessä kuin niiden identiteetissä.
Denon, Marantz, Klipsch ja monet muut legendaariset audiobrändit ovat tällä hetkellä taloudellisessa puristuksessa. Samalla Jamo ja Energy ovat siirtyneet kiinalaiseen omistukseen, mikä heijastaa audioalan globalisoitumista ja kuluttajamarkkinoiden muutosta. Näiden brändien tulevaisuus riippuu siitä, miten hyvin ne mukautuvat muuttuvaan markkinaympäristöön – vai jäävätkö ne vain osaksi audiohistorian perintöä. Saa nähdä mitä B&W:lle tapahtuu. Ja juurihan myös McIntosh ja Sonus faber myytiin Boselle.
Lähde HeadPhonesty
Jaa Jaa artikkeli