Teksti Teppo HirviKunnas Kuvat Teppo HirviKunnas

On selvää, ettei muutamalla satasella voi saada huippuluokan ääntä, mutta edulliset kompaktit jalustakaiuttimet voivat silti tarjota useimmalle hyvinkin vaikuttavan äänielämyksen television omiin kaiuttimiin, soundbareihin tai kaiken maailman bluetooth-kaiuttimiin verrattuna. Kyse siis niinkin edullista kaiuttimista kuin 250-320 euroa parilta.

Tämän hintaluokan kaiuttimilla on usein hyvä niin sanottu hinnan ja laadun “optimaalinen” kohtauspiste, mikä tekee niistä erinomaisen valinnan niille, jotka etsivät kohtuuhintaista ratkaisua kodin äänentoistoon. Niin musiikin kuunteluun kuin television seuraksi elokuvien äänelle. Kaiuttimien pieni kokokaan ei ole nykyään edes este hyvälle bassotoistolle.

Vertailussa:

  • Argon Audio Forus 5
  • Cambridge Audio SX-60
  • Dali Spektor 2
  • Wilson EL-4

Argon Audio

Argon Audio on tanskalainen tuotemerkki jonka takaa löytyy Tanskalainen, Pohjoismaissa ja muualla Euroopassa toimivaa hifi-tuotteiden jälleenmyyntiketju HifiKlubben ja sen jakeluyhtiö Nordic Hi-Fi. Hifiklubben on nyt laajentanut verkostonsa myös Suomeen Hifistudio-liikkeiden muuttuessa Hifi Klubbenin -brändin alle.

Argonin Forus malliston toiseksi pienimmät Forus vitoset ovat pienellä marginaalilla testiryhmän edullisimmat kaiuttimet, vain reilu 250 euroa parilta. Sarjaan kuuluu myös pikkuveli Forus 40, keskikanavakautin ja lattiakaiuttimet.

Argonit ovat hyvän näköiset ja hintaluokassaan hyvin viimeistellyt, vaikka eivät aivan samalla tasolle pääse hyvin samanlaisilta näyttäviin Wilsoneihin verrattuna. Viimeistelynä on valittavana valkoisen ja mustan lisäksi pähkinäpuujäljitelmä. Tämä on monelle tärkeä asia. Argonin koko on myös mukavan kompakti tason päälle tai jopa kirjahyllyyn sijoitettavaksi (joskaan kirjahyllyjä ei taida enää monella olla eikä se muutenkaan ole äänen kannalta hyvä sijainti kaiuttimille). Takaa löytyy myös seinäkiinnityspiste, mutta tällöin myös takana oleva refleksiaukon toiminta häiriintyy. Varsinkaan kun mukana ei toimiteta refleksiputkiin tulppia. Sellaisina voi toki toimia vaikka vanhat sukat, jos sikseen. Refeksiputkien tukkiminen vaimentaa bassotoistoa, mikä voi olla joissain tilanteissa tarpeen.

Mainittakoon myös että kaiuttimien mukana tulee vain englanninkielinen pikaopas. Oikeasti paketissa pitäisi olla ohjeet kaiuttimien kytkennästä ja ennen kaikkea sijoituksesta, ja suomeksi. Monelle tämän hintaluokan kaiuttimen ostajalla ei ole välttämättä Jotta ei menisi kuitenkaan kokonaan tässä alussa Argonin piikkiin, niin ei testin muissakaan ollut suomenkielisiä asennusohjeita saati riittävän seikkaperäisiä asiaantuntematonta käyttäjää ajatellen.

Argon Audio Forus 5 sisältä ja jakosuodatin. Kotelo on tuleva ja sisällä vielä poikittaistuki. Vaimennusainettakin löytyy. Tavanomainen 2. asteen jakosuodatin, jossa kuitenkin diskantille ilmasydänkela.

Cambridge Audio

Cambridge Audio on brittiläinen hifimerkki ja laitevalmistaja, joka perustettiin jo vuonna 1968 -  yllätys yllätys - Cambridgessa. Yritys tuli tunnetuksi erityisesti hinnaltaan edullisten, mutta luokassaan laadukkaiden hifi-laitteiden, vahvistimien ja kaiuttimien, valmistajana. Yrityksen tuotteita ovat nykyään myös kottieatterivahvistimet, verkkosoittimet ja da-muuntimet.

Cambridge Audio SX-sarja, merkin edullisin, esiteltiin jo vuonna 2013, mutta uudistettiin vuonna 2020.

Nyt testatun SX-60:n lisäksi sarjaan kuuluu myös pienempi SX-50, keskikanavakaiutin, lattiamalli ja myös subbari.

SX-60 maksaa karvan päälle 309 euroa parilta ja tähän hintaan saa testiryhmän selvästi isoimmat kaiuttimet. Viimeistelyn vaihtoehtoja on tasan yksi eli lähes mattamusta joskaan ei mattamaisella pinnalla. Mikään designin riemuvoitto ei ole kyseessä. Lookki on jokseenkin perinteinen (=vanhahtava), mutta tämä on toki makuasia. Myös luokassaan suurehko koko saattaa olla jossain tapauksissa rajoittava tekijä, vaikka antaa toki odottaa myös jyhkeämpää ja matalammalle ulottuvaa bassotoistoa. Tämän puolesta puhuu myös muita suurempi 165 mm bassokeskiäänielementti. Jää kuultavaksi.

Kaiuttimien mukana toimitetaan myös kaiuttimien eteen sijoitettujen refleksiputkien tulpat, jos bassoa tulisi vaikka liikaa. Liekö se sitten koskaan mahdollista? Mukana on myös englanninkieliset ohjeet kaiuttimien kytkentään ja sijoitukseen.

Cambridge SX60 on testiryhmän isokokoisin kaiutin. Myös basso muita suurempi 165 mm. Refkeksiputki sijoitettu eteeen.
Cambridge-kaiuttimen bassoelementissä on “kaksoismagneetti”, joka muistuttaa niin sanottua ”vastakkaismagneettia”, jollaista käytetään yleensä vähentämään magneettikentän vaikutusta esimerkiksi kuvaputkitelevisioiden näyttöön. Tämä lienee ollut ajankohtaista vielä tämän kaiutinmallin julkaisuvuonna vuonna 2013. Vaikka magneetti ei sijaitse tässä suoraan puhekelan vaikutusalueella, se vahvistaa toki magneettikenttää ja voi siten parantaa basson tarkkuutta, dynamiikkaa ja vähentää säröä.
Canbridge SX60:ssä vaimennusaineenna yleensä kalliimmissa kaiuttimissa käytettävää harmaata kierrätysmateriaalista valmistettua “villaa”. Jakosuodatimessa todennäköisesti diskantille 3. asteen -18 dB/oktaavi suodatus.

Dali

Dali eli Danish Audiophile Loudspeaker Industries on tanskalainen vuonna 1983 perustettu kaiutinmerkki ja valmistaja. He myös valmistavat tai ainakin suunnittelevat omat elementtinsä. Dalin takaa löytyy yllättäen myös omistaja yhteys (Peter Lyngdorf) Hifiklubbeniin. Pienet on piirit. Vaikuttaa lisäksi siltä, että myös Wilsonin kaiuttimet tulevat Tanskasta samasta tehtaasta kuin Argonit (Dalin tehtaasta?). Mutta se siitä ja takaisin asiaan.

Dali Spektor 2 -kaiuttimet ovat tulleet myyntiin vuonna 2017 osana Dalin edullista Spektor-sarjaa. Spektor-sarjaan kuuluu useita malleja, kuten pienempi Spektor 1, lattiamalli Spektor 6, sekä keskikaiutin Spektor Vokal. Kaiuttimien hinnaksi ilmoitettiin 298 euroa parilta, mutta testin hetkellä kaiuttimia oli myynnissä ainakin kolmessa liikkeessä 398 euron parihinnalla? No ainahan sitä saa pyytää.

Joka tapauksessa kaiuttimet ovat olemukseltaan sirot (ainakin valkoisena), mutta kokonaisuutena silti ehkä hieman vanhahtavat. Viimeistelyvaihtoehtoina on testissä olleen pähkinäpuujäljiltemän lisäksi musta ja tietenkin valkoinen aina etukangasta myöten

Kokoonsa nähden kaiuttimet ovat painavat ja tämä luo laadun tunnetta, vaikka muuten ulkoinen laatuvaikutelma ei ole erityisen “loistokas”.Refleksiviritteisen kotelon refleksiputki on kotelon takana, toimitussisältöön ei kuitenkaan kuuluu putkien tulppia. Putkien halkaisija on pieni, vain 32 mm, mikä saattaa jo aiheuttaa “ahdistusta” ja sivuääniä kovempaa soitettaessa. Kaiuttimien mukana on seinäkiinnityskappale. Emme kuitenkaan, tässäkään tapauksessa suosittele seinälle sijoitusta. Paketeissa myös kohtalaisen hyvät asennus- / sijoitusohjeet.

Elementit ovat Dalin omaa tuotantoa, kun taas monissa muissa kaiuttimissa käytetään enemmän tai vähemmän valmiita komponentteja ulkopuolisilta valmistajilta. Bassossa muun muassa Dalin oma uniikki kartiomateriaali.

Wilson

Wilson on suomessa vielä melko tuntematon, puolalaisen Horn Distribution S.A. -yhtiön “oma” kaiutinmerkki. Yhtiö toimii useissa Euroopan maissa (myös suomessa) ja edustaa useita tunnettuja kansainvälisiä hifi-brändejä. Mainittakoon, että tällä Wilsonilla ei ole mitään tekemistä Yhdysvaltalaisen highend-merkin Wilson Audion kanssa.

Wilson-kaiuttimet ovat valmistajan mukaan suunniteltu tarjoamaan edullisia, mutta suorituskykyisiä vaihtoehtoja niin musiikin kuunteluun kuin kotiteatteriin. Mallisto on laaja.

Nyt testattu EL-4 kuuluu niin sanottuun Exclusive Line -mallistoon, jossa myös kaksi lattiamallia ja keskikanava. EL-4 on malliston ainoa jalustakaiutin. Kaiuttimien sanotaan olevan suunniteltu ja kehitetty Tanskassa. Kenties samassa tehtaassa kuin Argon. Sen verran harvassa paikassa Tanskassa on kaiutinosaamista ja sen verran paljon kaiuttimissa on yhtäläisyyttä. Mutta samoista kaiuttimista ei kuitenkaan ole kyse. Wilsonien laatuvaikutelma korkeatasoinen. Sitä korostaa kiiltävän valkoinen tai musta viimeistely ja muutenkin viimeistelty olemus. Kankaiset etusuojat ovat mustat, mutta tarjolla myös lisävarusteena sekoitetyyppiset vaalean harmaat suojat kohtuuhintaan 12,90 euroa parilta.

Mukana toimitetut käyttöohjeet saavat kiitosta monipuolisuudestaan, mutta kritiikkiä suomenkielen puuttumisesta. Jäimme myös kaipaamaan refleksiiputkien tulppia.

Wilsonin bassokeskiäänielementin keskellä on niin sanottu vaihe-plugi eli Phase Plug. Sen tarkoitus on pääasiassa parantaa elementin korkeiden taajuuksien suuntavuutta ja samalla myös lämmönhallintaa, sillä se mahdollistaa paremman ilmavirtauksen puhekelan ympärillä.
Wilsonin juuret johtavat samalle lähteelle Argonin kanssa. Tämä näkee kun vaikka vertaa lähes identisiä jakosuodattimia.

Sijoituksen vaikutus

Huomionarvoista oli myös se, että kaiuttimet kuunneltiin ja ne myös toimivat hyvin tason päälle, aika lähelle seinää sijoitettuna. Tämä kun on varmaan se tyypillisen sijoitustapa.

Takaseinän (niin kuin minkä tahansa rajapinnan) läheisyys aiheuttaa nimittäin muun muassa bassoalueen toiston voimistumista (korostumista). Liiallinen korostus taas peittää keskialuetta ja toisto muuttuu jopa kumisevaksi. Takaseinän läheisyys joka tapauksessa myös sotkee ja latistaa äänikuvaa. Tason päällekin sijoitettaessa kaiuttimet on syytä tuoda niin lähelle tason etureunaa kuin mahdollista.

Refleksiviritteisissä kaiuttimissa (missä on siis kotelon sisään menevä ns. refleksiputki) refleksiputken tukkimisella voidaan tarvittessa vaimentaa bassotoistoa. Joidenkin kaiuttimen mukana toimitetaan tätä varten refleksiputkiin vaahtomuovitulpat, mutta mikä tahansa suhteellisen tiivis kangasmytty tai vastaava ajaa saman asian.

Putkien tukkimista kannattaa aina kokeilla, jos bassotoisto kuulostaa liian voimakkaalta. Tällä kertaa putkien tukkimiselle ei mielestämme ollut tarvetta yhdenkään kaiuttimen kohdalla. Näin pienissä kaiuttimissa putkien tukkiminen vaikuttaa liikaa niiden alarajataajuuteen.

Parempaa ääntä edullisemmin

Tekniikan kehittyessä se valuu usein kalliimmista tuotteista edullisiin. Samalla suuremmat valmistusmäärät ja automaatio laskevat tuotantokustannuksia, mikä alentaa myös tuotteiden hintoja. Tämä näkyy kaikessa, kuten autoissa, kelloissa, vaatteissa ja myös kaiuttimissa. Kaiuttimien osalta tämä ei vain näy, vaan myös kuuluu. Edullinen tai jopa halpa hinta ei enää automaattisesti tarkoita huonoa äänenlaatua, vaikka poikkeuksia on. Kalliimpi hinta näkyy ja kuuluu, mutta ero pienenee jatkuvasti. Yhä edullisemmin saa entistä parempaa ääntä.

Tämä tuli erityisesti esiin tässä testissä, jossa melkein mitä tahansa kaiuttimista voisi suositella kaverille tai vaikka lähisukulaiselle. Jokainen kaiutin soi hyvin, ja erot yksittäin kuunneltaessa tuntuivat pieniltä. Lähinnä äänen yleisluonne ja sävy erosivat, mutta sävyerotkin tasoittuivat, kun kaiutinta kuunteli pidempään ja erilaisella musiikilla. Korva tottuu ääneen, ja erityisesti sähköisesti tuotetussa musiikissa "oikeaa" ääntä on vaikea hahmottaa. "Oikea ääni" tai "oikea sävy" on kuitenkin subjektiivinen käsite, ja se riippuu siitä, millainen ääni tuntuu luonnolliselta tai miellyttävältä kuuntelijan korvissa.

Teknisesti hifitoistossa pyritään neutraaliin ääneen, jossa kaiuttimet eivät muuta ääntä, eli ne eivät lisää siihen mitään, eivät vahvista tai vaimenna mitään taajuuksia, vaan toistavat äänen mahdollisimman tarkasti alkuperäisen tallenteen mukaisesti. Äänen pitäisi siis kuulostaa samalta kuin mitä tuottaja, muusikko tai äänisuunnittelija tarkoitti. Tämä ei koske vain äänen sävyä, basson määrää tai diskantin kirkkautta, vaan myös äänikuvan kokoa, syvyyttä ja tarkkuutta, äänen dynamiikkaa, voimakkuutta ja puhtautta.

Tällaista "täydellistä" kaiutinta ei kuitenkaan ole olemassa, mutta kehitys on tuonut meidät yhä lähemmäs tätä ihannetta – jopa edullisimmissa kaiuttimissa. Toki rahalla saadaan edelleen enemmän, mutta erot ovat pienentyneet. Edullisten hyväksi.

Kaiuttimien "oikea ääni" – mitä se on ja miksi valinta on vaikeaa?

Kaiuttimen valinta voi olla haastavaa, koska "oikea ääni" ei ole yksiselitteinen. Se riippuu paljon sekä subjektiivisesta kuuntelukokemuksesta että kuuntelijan mieltymyksistä. Tekninen ihanne on neutraali ääni, joka toistaa alkuperäisen tallenteen mahdollisimman tarkasti, ilman värityksiä (=HIFI).

Jokainen kaiutin kuitenkin muuttaa ääntä enemmän tai vähemmän. Mitä vähemmän ja mitä hienovaraisemmin, niin aina parempi. Joka tapauksessa luoden äänelle tietyn ominaispiirteen ja sävy.

Kuulo-adaptaatio ja tottuminen

Kuuntelijan korvat (tai oikeasti siis aivojen tulkinta) sopeutuvat ajan mittaan tietyn kaiuttimen ääneen. Kuulo-adaptaatio tavallaan “tasoittaa” alkuperäisiä eroja sävyissä ja poikkeavana pidettyyn äänen sävyyn totutaan hyvinkin pian. Tämä on tärkeä huomio, sillä mitä pidempään kaiuttimia kuunnellaan, sitä "normaalimmaksi" ja hyväksyttävämmäksi niiden ääni ikään kuin muuttuu,  vaikka alkuun ääni kuulostaisi erilaisielta, oudolta ja jopa epämiellyttävältä. Kaiutin, joka ehkä aluksi erottuu muista hieman erilaisella sävyllä, voi ajan myötä tuntua täysin normaalilta kuuntelijan korvissa.

Pitkien kuuntelusessioiden ja vertalujaksojen aikana voi esiintyä myös kuuneteluväsymystä, joka heikentää tarkkuutta äänierojen havaitsemisessa. Kuuntelussa on hyvä pitää välillä taukoja ja vaihdella kuuntelussa käytettävää musiikkia. Musiikki saisi sinänsä olla itselle tuttua ja myös ihan puheääni käy materiaaliksi.

Lyhyt muisti

Ihminen ei kykene muistamaan äänen yksityiskohtia kovinkaan pitkään. Tarkkojen erojen suhteen puhutaan jopa vain muutamista sekunneista. Ja pidemmällä aikavälillä isommatkin erot toistossa alkavat unohtua. Ainakin, jos en niitä osaa painaa mieleensä. Testien kuunteluarvioitakin tehtäessä käytetään pääasiassa muistiinpanoja äänen luonteesta, ja äänen ja niiden erojen analyysi perustuu pitkälti tähän.

Vaikka arvioidaan vain kahta kaiutinta peräkkäin, kuulomuistin lyhyys voi tehdä äänen hienovaraisten erojen havaitsemisesta haastavaa. Ei välttämättä pystytä säilyttämään tarkkaa muistikuvaa äänen kaikista yksityiskohdista, kuten sävyeroista tai äänen resoluutiosta. Erot kuuluvat selkeämmin vain voimakkaasti poikkeavien kaiutinten välillä.

Kuulomuistin lyhyys pakottaa kuuntelijan keskittymään selkeimpiin piirteisiin, kuten basson syvyyteen, diskantin kirkkauteen tai äänen dynamiikkaan. Fokusoituminen näihin perusominaisuuksiin voi auttaa tekemään päätöksiä, mutta pienemmät, hienovaraisemmat erot saattavat jäädä havaitsematta.

A/B-vertailu paljastaa kaiken

Tottuminen ja lyhyt kuulomuisti tekevät erojen havainnoinista vaikeampaa ja tavallaan tasoittaa” havaittavia eroja. Tarkan vertailun tekeminen edellyttää, että kaiuttimia voidaan vaihtaa nopeasti toiseen saman musiikkinäytteen aikana. Tällöin myös kaiuttimien väliset voimakkuuserot tulee tasata, koska kovempaa soiva kaiutin kuulostaa useimmiten “paremmalta”.

A/B-vertailu auttaa havaitsemaan aidot ja pienemmätkin erot eri kaiutinten välillä nopeasti. Mekin käytämme AVPlus-lehden arvioinnissa pidemmmän kuuntelusession lisäksi A/B-vertailua.

Hyvää ääntä eri sävyissä

Testin kaiuttimet osoittautuivat oikeastaan kaikki ääneltään hyviksi. Jokainen niistä ajaa asiansa niin musiikin kuin elokuvaäänen toistossa, vaikka hieman eri sävyillä. Erot ovat sinänsä selvät etenkin suorassa A/B-vertailussa ja havaittavissa ilman suoraakin vertailua, mutta pidemmässä kuuntelussa sävyerot tasoittuvat ja eivät ole yhdelläkään kaiuttimella häiritsevät.

Mielestämme hifimielessä neutraalimmin toistaa Cambridge Audio. Se soi tasapainoisesti ja neutraalisti koko taajuusalueella. Bassotoisto on oikeastaan hyvinkin hillitty (oikealla tavalla). Ja vaatii melkein sijoituksen lähelle takaseinää bassojen vahvistamiseksi. Bassotoistossa esiintyy hienoista kompressiota kovemmilla äänenvoimakkuuksilla ja raskaammalla bassomateriaalilla, mutta muuten kaiutin toistaa musiikin sävyttymättömästi ja instrumentit kuulostavat luonnollisilta. Stereokuva on onnistunut, ja on tämän vertailun neutraalein vaihtoehto, mikä mahdollistaa monipuolisen käytön eri musiikkityyleillä.

Argonin bassotoisto on syvä ja dynaaminen, mutta raskasbassoisella materiaalilla alimmat taajuudet pyöristyvät hieman, mikä vähentää iskuvoimaa. Keskialue on hieman verhoutunut, mikä sinänsä “helpottaa” kuuntelua mutta vähentää tarkkuutta erityisesti yksityiskohtaisessa materiaalissa, kuten laulajan nyansseissa. Diskantti erottuu selkeästi, muttei kuitenkaan rasittavasti. Yleisvaikutelmaltaan rauhallinen kaiutin

Dalin ylempi taajuuskaista soi ehkä aavistuksen pinnassa, mikä tuo ääneen energisyyttä. Bassopää on tarkka ja dynaaminen, mutta jokin keskialueen toistossa tuo ääneen omanlaistansa sävy. DALI ei ole äänenväriltään erityisen neutraali, mutta menevä toisto toimii hyvin kevyellä musiikilla ja akustiikaltaan hieman pehmeämmässä kuuntelutilassa. Äänikuva on sinänsä syvä ja tarkka. Jakoi hieman mielipiteitäkin kuuntelussa.

Wilson korostaa keskialueen läsnäoloa, mikä tuo solistin eteen ja elävöittää rytmiä. Tämä lisää kaiuttimeen “tervehenkistä” rytmiä ja tekee äänen läsnäolon vahvemmaksi. Toistossa on draivia, ehkä korostetun erottelevasti. Bassossa on hyvä soundi, mutta alimmilta osin tarkkuutta saisi olla enemmän. Musiikista riippuen. Pieni loudness-vaikutelma luo miellyttävän ja menevän kokonaisvaikutelman.

Erot toistobalanssissa näkivät selvästi myös mittauksissa.

Kaikki kaiuttimet soivat siis hyvin. Koko- ja hintaluokka huomioiden jopa yllättävän hyvin. Yhdenkään kohdalle ei voi mennä pahasti “metsään” eikä varmastikaan pety. On pitkälle makuasia mistä pitää itse. Hienointa olisi, jos kaiuttimia pääsisi aidosti vertailemaan hifiliikkeessä tai saisi jopa kotiin testattavaksi.

Merkki & MalliArgon Audio
Forus 5
Cambridge Audio
SX-60
Dali
Spektor 2
Wilson
EL-4
Hinta259 € / Pari309 € / Pari298 € / Pari298 € / Pari
Maahantuoja / EdustajaHifi KlubbenHighEnd Studio FinlandJJ HifiSimex
LisätietoaHifi KlubbenHighEnd Studio FinlandJJ HifiSimex
     
Rakenne2-tie bassorefleksi2-tie bassorefleksi2-tie bassorefleksi2-tie bassorefleksi
Elementit (nimellis-/tehollinen halkaisija)    
– Basso/keskiääni133 / 102 mm (paperiseos)165 / 125 mm (paperiseos)133 / 104 mm (paperikuitu)127 / 102 mm (paperikuitu)
– Diskantti25 mm (pehmytkalotti)29 mm (pehmytkalotti)25 / mm (pehmytkalotti)29 mm (pehmytkalotti)
Jakotaajuus2700 Hz3000 Hz2600 Hz2400 Hz (*)
Toistoalue55 - 20.000 Hz (± 3dB)41 - 22.000 Hz (?)54 - 26.000 Hz (± 3dB)50 - 20 000 Hz (± 3dB)
Kotelon viritystaajuus (*)n. 56 Hzn. 52 Hzn. 50 Hzn. 59 Hz
-6 dB alarajataajuus (*)    
Nimellisimpedanssi4 ohmia8 ohmia6 ohmia4 ohmia
Minimi-impedanssi (*)4,5 ohmia / 200 Hz3,2 ohmia / 220 Hz4,8 ohmia / 240 Hz3,9 ohmia / 220 Hz
Herkkyys (2 V/1 m)86888789
VahvistinsuositusEi ilm.20 - 200 W25-100 W25-100 W
LiittimetNaparuuviNaparuuviNaparuuviNaparuuvi
KaksoisjohdotusEiEiEiEi
Paino (kpl)3,34 kg5 kg4,2 kg3,78 kg
Mitat (l x k x s) (**)168 x 272 x 205 mm200 x 340 x 260 mm170 x 285 x 220 mm174 x 289 x 235 mm
ViimeistelytValkoinen pvc-vinyyli, valkoinen maalattu etulevy, vaalea sekoiteharmaa etukangas / musta tai pähkinäpuujäljitelmä pvc-vinyyli / musta maalattu etulevy, tumma sekoiteharmaa etukangasMusta "karkea" pvc-vinyyli, musta etukangasValkoinen pvc-vinyyli, valkoinen etulevy, valkoinen etukangas / musta puujäljitelmä pvc-vinyyli, musta etulevy, musta etukangas / pähkinäpuu puujäljitelmä pvc-vinyyli, tumman harmaa etulevy, musta etukangasMaalattu kiiltävän musta tai valkoinen, mustat etukankaat
ToimitussisältöEtukankaat (magneettikiinnitteiset), kumijalat (8 kpl) kaiuttimen pohjaan, EI asennusohjeita (vain verkkosivuilla)Etukankaat (tappikiinnitteiset), kumijalat (8 kpl) kaiuttimen pohjaan, refleksiputkien vaahtomuovituplat (2 kpl), asennusohjeet (eng.)Etukankaat (tappikiinnitteiset), kumijalat (8 kpl) kaiuttimen pohjaan, seinäkiinnityskappale, asennusohjeet (eng.)Etukankaat (magneettikiinnitteiset), kumijalat (8 kpl) kaiuttimen pohjaan, asennusohjeet (eng.)
MuutaKaiuttimen takana seinäkiinnityspiste  Lisävarusteena vaalean sekoiteharmaat etukankaat (12,90 €/pr)

Valmistajan ilmoittamat arvot paitsi (*) mittausarvo.
(**) Syvyys ilman etukankaita.

Kuunteluarviot

Argon Audio

Heikki Kivelä: Bassotoistossa on syvyyttä ja kohtuudella dynamiikkaakin, mutta aivan alimmilla isku aavistuksen pyöristyy, jos kaiuttimelle tarjoilee kovin raskasbassoista materiaalia. Kevyemmällä musiikilla ongelmaa ei liiemmin ilmene. Yleisellä tasolla keskialue on hiukan verhoutunut, mikä toisaalta tekee kuuntelusta helppoa, mutta samalla vie tarkkuutta ja resoluutiota esimerkiksi solistin tekemisistä. Diskantti puolestaan erottuu kyllä, muttei erityisen rasittavasti. Ei ehkä tasapainoisin mutta silti monella musiikilla toimiva perusote toistoon.

Teppo Hirvikunnas: Hieman ehkä tumma tai ainakin aavistuksen verhotunut  ja osittain etäinen soundi. Toisaalta rauhallinen toisto on pääosin miellyttävän sävyistä Äänessä ei mitään mikä erityisesti häiritsisi.  Bassoakin tulee ja toistaaa melko alas. Äänikuva luokassaan hyvä ja jäsentynyt, myös syvyyttä kuulostaa olevan, mutta se tulee enemmänkin tuosta hieman etäisestä soundista. Kyllä tätä jaksaa kuunnella ihan mielellään, jos ei verrokkeja olisi. Äkkipäätä voisi ajatella toimivan hyvin myös akustiikaltaan kovemmassakin tilassa.


Cambridge Audio

Heikki Kivelä: Aika puhdas ja tasapainoinen toisto koko taajuuskaistalla, joskin aivan alimmilla häivähtää pienoista kompressiota kovempaa kuunneltuna raskasbassoisella materiaalilla. Neutraali, pahemmin sävyttymätön ote toimii oikeastaan koko taajuuskaistalla, instrumentit kuulostavat oikeasuhtaisilta ja stereokuvakin on onnistunut. Tässä vertailuryhmässä selkeimmin hyvällä tavalla neutraali ja kaikenlaisesta suurpiirteisyydestä vapaa toteutus.

Teppo Hirvikunnas: Onpa hyvin eleetön soundi. Siis hyvällä tavalla. Basso soi hillitysti, voi toki olla että jonkun makuun liiankin hillitty, mutta säätimellähän sitä saa lisää. Basson yleisluonne on neutraali ja miellyttävä. Ehkä aavistuksen pyöreä, mutta kaikkiaan hyvä kuuloinen..Niinkuin itse asiassa koko muukin äänialue. Voisi jopa sanoa, että harvinaisen neutraalin ja mukava kuuloinen kaiutin. Äänikuvan on eheä ja isokin. Turvallinen valinta.


Dali

Heikki Kivelä: Ylempi kaista korostuu toistossa siinä määrin, että kovempaa kuunneltaessa esimerkiksi naisäänet saavat hiukan viiltäviä sävyjä, mutta toisaalta äänessä on myös energinen, bassopäästä tarkka ja dynaaminen ote. Tämä toisaalta sävyttää hiukan keskialuetta ja tekee esimerkiksi akustisesta kitarasta ohuehkon. Ei ehkä neutraalein mahdollinen ääni, mutta toisaalta sähäkän menevässä toistossa on omat hyvät puolensa esimerkiksi akustiikaltaan vähän tummemmassa tilassa.

Teppo Hirvikunnas: Heleä soundi, jossa mukavan energinen ote. Sama koskee basso-osastoa, joka soi dynaamisesti ja myös tarkan kuuloisesti. Kovempaa soitettaessa matalimmat alkavat puuroutua, mutta pienistä kaiuttimistahan tässä on kuitenkin kyse. Toisto on sinänsä ehjän kuuloista. Riippuu vähän musiikista ja mistä pitää, että kuulostaako diskantti korostuneelta vai ei. Tässä äänikuva ja syvyysvaikutelma verrokkiryhmän paras.


Wilson

Heikki Kivelä: Ylemmällä keskialueella oleva korostus nostaa hiukan läsnäoloaluetta, mikä paitsi tuo solistia eteen myös kuuluu esimerkiksi rapsakampana virvelinä. Samoin bassorummun napsu hieman erottuu, mikä korostaa kaiuttimen rytmisesti tervehenkistä toisto-otetta. Hiukan kaikuisassa kuuntelutilassa bassossa on syvimmillä äänillä pientä jälkisointia, mutta muuten bassoalueen tapahtumat ovat oikeasuhtaisia. Pienestä loudness-vaikutelmasta huolimatta kelpo kokonaisvaikutelma, joka toiminee hienosti tilassa kuin tilassa.

Teppo Hirvikunnas: Hyvin erotteleva soundi. Silti puhdas. Keskialue (ylempi?) ja ehjä myös diskantto soi pinnassa, mutta ääni on ehjä ja siisti. Sellainen kirkas, erotteleva ja dynaaminen ote.  Itse asiassa pidän soundista. Bassokin soi kaikkiaan maukkaasti. Soundi voi joillain äänitteillä ja akustiikaltaan kovassa tilassa kääntyä räikeän puolelle. Itse asiassa pidin tästä erottelevasta ja dynaamisesta soundista.

Argon Audio Forus 5

Hinta: 259 € / Pari

Hillitty myös ääneltään

Argon Audio Forus vitoset ovat kauniit (makuasia toki) ja mukavan kompaktit kaiuttimet, joita saa kolmella erilaisella viimeistelyllä. Rakenne ja työ laatu luokassaan asiallista. Mutta miksei paketissa ole minkään kielisiä kytkentä- ja sijoitusohjeita?

Äänen sävy on pehmeä ja hieman tumma, mikä tekee kuuntelusta rauhallista ja miellyttävää. Keskialue on hieman verhoutunut, ehkä basson alle, mikä vähentää kirkkautta ja erottelua, mutta diskantti toistuu selkeästi ilman rasittavuutta. Bassossa on syvyyttä, mutta hillityllä tavalla ja äänessä aavistuksen myös epätarkkuutta raskaammalla musiikilla. Äänikuva on hyvin jäsentynyt. Kokonaisuudessaan miellyttävä sointinen, hillitysti soiva, hillityn näköinen ja edullinen kaiutin moneen käyttöön.

Argon toistovaste suoraan edestä (pun.), 20 asteen (t.harmaa) ja 40 asteen kulmassa (v.harmaa).
Argon impedanssi- ja vaihevaste.

Edullinen hinta
Hillitty design
Useat viimeistelyvaihtoehdot
Hillitty toistobalanssi

Etäinen ja hieman tumma ääni

Cambridge Audio SX-60

Hinta: 309 € / Pari

Hyvää ääntä mustasta laatikosta

Cambridge Audiota ei ole kauneudella eikä väreillä siunattu, musta on ainoa vaihtoehto, joka on toki aina ajatonta ja kauneuskin toki katsoja silmissä. Kooltaan nämä ovat luokassaan aika isot ja hintakin jo hieman kolmannella sadalla. Isot, rumat ja kalliit (hymiön kera)? Työn laadussa ei ole moittimista, ehkä jopa päinvastoin.

Lopputulema on mitä mainioin. Cambridge Audio SX 60:t soivat nimittäin erittäin hyvin. Ennen kaikkea neutraalisti. Basso ei dominoi liikaa ja suunnittelussa on huomioitu sijoitus lähelle seinää. Jopa hyllyyn Refleksiputki aukenee kotelon eteen. Ääni on kaikkiaan tasapainoinen ja hyvällä tavalla neutraali. Toimii hienosti kaikella musiikilla ja jaksaa kuunnella vaikka kuinka pitkään. Kokonaisuutena ääneltään nelikon paras. Hieno suoritus näinkin edullisessa hintaluokassa.

Cambridge Audio toistovaste suoraan edestä (pun.), 20 asteen (t.harmaa) ja 40 asteen kulmassa (v.harmaa).
Cambridge Audio impedanssi- ja vaihevaste.

Neutraali ja hyvä ääni

Suurehko koko luokassaan
Saatavana vain mustana

Dali Spektor 2

Hinta: 298 € / Pari

Kokoaan suurempi ääni

Daleja saa kolmella eri viimeistelyllä eli jokaisella löytyy sisustukseen sopiva. Valkoisessa myös etukangas on valkoinen: ilman etukankaita Dali on ehkä hieman vanhahtavan oloinen, mutta rakenne sitäkin jykevämpi. Laatuvaikutelma hyvä, joskaan ei aivan parhaiden tasolla. Mainittakoon, että elementit ovat Dalin omaa tuotantoa. Monissa muissa käytetään valmiita komponentteja ulkopuolisilta valmistajilta.

Dalit tarjoavat energisen ja dynaamisen äänen, jossa diskantti erottuu heleänä ja basso toistuu kokoluokassaan jykevästi, silti tarkan kuuloisesti. Ylemmän kaistan korostus saattaa häiritä kovempaa kuunneltaessa. Ääni ei ole täysin neutraali, mutta kokonaisuus on silti hyvä ja diskanttikin on helppoa vaimentaa vahvistimesta. Kaiuttimet toimivat todennäköisesti parhaiten pienemmissä ja akustiikaltaan pehmeissä tiloissa. Äänikuvan koko, syvyys ja stereovaikutelma ovat tässä hintaluokassa erinomaiset.

Dali toistovaste suoraan edestä (pun.), 20 asteen (t.harmaa) ja 40 asteen kulmassa (v.harmaa).
Dali impedanssi- ja vaihevaste.

Useat viimeistelyvaihtoehdot
Kirkas ja dynaaminen soundi
Äänikuvan koko ja syvyys luokassaan

Toistobalanssi diskanttia korostava

Wilson EL-4

Hinta: 298 € / Pari

Hieno kaiutin ja erotteleva ääni

Wilsonit ovat hintaansa kalliimman näköiset. Sen tekee upea kiiltävän valkoinen (tai musta) viimeistely kera pienten yksityiskohtien. Kuva ei tee kaiuttimille oikeutta. Ne ovat luonnossa paremman näköiset. Bassoelementin vaiheplugi tuo lookkiin myös teknistä vakuuttavuutta. Lisävarusteena etukankaat saa myös sekoiteharmaana.

Wilsonien sointibalanssi on muihin nähden kirkkaampi ja keskialuetta korostava, mutta ei välttämättä lainkaan negatiivisessa mielessä. Ääni ei ole raaka tai rasittava. Wilsonit soivat tarkasti ja erottelevasti. Bassonkin osalta dynaamisesti. Sellainen mukavan menevä ja reipas soundi, joka sopii hyvin rokille ja muullekin sähköiselle musiikille. Toki makuasia. Kokonaisuutena tarjoaa paljon vastinetta rahalle, jos neutraalista hieman poikkeava dynaaminen ja erotteleva  soundi sopii omaan korvaan. Toimii myös lähelle seinää sijoitettuna. Kuuntelutilan akustiikka ei saisi kuitenkaan olla kovin kaikuisa tai kova.

Wilson toistovaste suoraan edestä (pun.), 20 asteen (t.harmaa) ja 40 asteen kulmassa (v.harmaa).
Wilson impedanssi- ja vaihevaste.

Laatuvaikutelma
Erotteleva ja dynaaminen ääni

Sointibalanssi keski- ja ylärekisteriä korostava

Toistovasteet aikaikkunoitu vapaakenttäsimulaatio, ⅓.oktaavin resoluutiolla, mitattu 1 metrin etäisyydeltä 2 V jännitteellä. Alue >300 Hz baffel- ja tasokorjattuna lähikenttämittauksena.

Tämä artikkeli on julkaistu alun perin AVPlus-lehden numerossa 5/2024 (#229).