Kuluttajille suunnattujen vr-headsettien miinuspuolia ovat olleet jokseenkin heikko kuvanlaatu, liiketoiston aiheuttama pahoinvointi, pelien ja ohjelmistojen suppea tarjonta sekä ennen muuta helposti sotkeutuvat kaapelit ja ohjainboksit. Oculus Go on kuitenkin saanut ratkaistua suurimman osan näistä ongelmista.

Teksti: Jonas Olsson & AVPlus-toimitus
Kuvat: Valmistaja

Kun vr-lasit tulivat rytisten markkinoille muutama vuosi takaperin, moni asiantuntija pudisteli päätään. Asiasta perillä olevat kokivat, ettei aika vr-headseteille ole vielä sopiva, eikä varsinaista materiaaliakaan ollut tuolloin vielä saatavilla tarpeeksi. Riskinä olikin, että liian varhain kuluttajien käsiin laskettu sinänsä mielenkiintoinen tuote jäisi ikään kuin pettymykseksi.

Monien mielestä vr-huuma laantuikin nopeasti, ja niin laitteet kuin niille suunniteltu mediakin jäivät unholaan. Mutta vain palatakseen pian uudestaan.

Lähtihän se sittenkin

Kun asiaa tarkastellaan nyt, vuonna 2019, virtuaalitodellisuus on jälleen kaikkien huulilla. Esimerkiksi Playstation VR:ää oli loppuvuodesta 2018 myyty jo reilusti yli kolme miljoonaa kappaletta, ja Oculus, HTC ynnä muut kamppailevat entistä kiihkeämmin niin markkinaosuuksien, teknisen suorituskyvyn kuin yksinkertaisesti vaikuttavampien virtuaalisten kokemusten tarjoamisen saralla.

Muodostuakseen todelliseksi hitiksi vr-tekniikka tarvitsee kuitenkin laitteen, joka olisi kuluttajan kannalta paitsi yksinkertainen myös halpa – ja tässä kohtaa Oculus Go astuu parrasvaloihin. Kyseessä on täysin langaton headsetti, jolla katsellaan elokuvia kaikessa kirjossaan. Onkin todellinen nautinto rojahtaa sohvalle, laittaa headsetti päähän ja valita katseltavaa vaikkapa Netflix-suosikeista tai vr-elokuvien tarjonnasta. Ja juuri tätä tarkoitusta varten Oculus Go on suunniteltukin.

"Virtuaaliympäristöissä ei ole mahdollista varsinaisesti liikkua – kurkistella kulmien taakse tai nojata eteenpäin."

Kun laite otetaan käyttöön, heti sen laatikosta ottamisen jälkeen käyttäjän tulee luoda tili oculus.com-verkkopalveluun ja synkronoida headsetti. Sitten vain etsitään mielenkiintoista katseltavaa hauskasta ja alati kasvavasta tarjonnasta. Osa materiaalista on ilmaista, ja osa maksaa muutamista euroista muutamiin kymppeihin.

Koska laitteen Snapdragon 821 -prosessori ei ole mikään tehomylly, virtuaaliympäristöissä ei ole mahdollista varsinaisesti liikkua – kurkistella kulmien taakse tai nojata eteenpäin –, toisin kuin esimerkiksi Oculus Riftin tai Playstation VR:n kanssa. Katselualue kattaa kuitenkin täydet 360 astetta, joten käytöstä välittyy vahva tapahtumien keskipisteessä olemisen tuntu. Käyttäjä voikin kääntää katseensa melkein joka suuntaan, mikä varsinkin aluksi tuntuu todella jännittävältä, ja toteutus toimii aidosti.

Iskunkestävä rakenne

Oculus Go on valmistettu harmaasta muovista, ja sen rakenne on paitsi yksinkertainen myös käytännöllinen ja melko naarmuuntumaton. Pääkopan ympärille kietoutuvat hihnat ovat joustavat ja helpot säätää kohdalleen, joten käyttömukavuuden eteen ei tarvitse uhrata aikaa saati vaivaa.

Tämäntyyppisten headsettien kohdalla ongelma on yleensä siinä, miten ne asettuvat nenän päälle. Oculus Gon tapauksessa toteutus on tehty miellyttävyys edellä, eli sen nenän päälle laskeutuva osa on melko suuri, jolloin se toisaalta sopii kaikkien kasvoille mutta saattaa aiheuttaa jonkinasteisen valovuodon alaosasta katselualueelle. Siispä käyttö hämärässä huoneessa on suositeltavaa.

Samoin kuin Playstation VR, myös Oculus Go kerää hiukan höyryä lasipinnalleen. Siispä niitä ei kannata vetää päähän heti juoksulenkin jälkeen, vaikka höyry kyllä haihtuu nopeasti pinnalta, kun lasit laskee hetkeksi vaikka pöydälle lepäämään.

"Oculus Gon suurin viehätys piileekin siinä, että se on todella näppärä ja nopeasti käyttövalmis laite."

Erittäin tärkeää on myös se, että laite on vaivaton käyttää, sillä hyvälläkään toteutuksella ei ole arvoa, jos itse vehje jää lojumaan nurkkiin. Oculus Gon kohdalla yksi parhaista puolista onkin käytön helppous, sillä sen kanssa toimiminen on spontaania. Johtoja ei tarvitse vedellä, huonekalut voivat olla paikallaan, eikä toistoon tarvita ylimääräisiä laitteita.

Oculus Gon suurin viehätys piileekin siinä, että se on todella näppärä ja nopeasti käyttövalmis laite: viihtyminen alkaa heti, kun headsetin asettelee paikalleen. Valikoissa liikkuminen tapahtuu pienellä kaukosäätimellä. Akunkesto on pari–kolme tuntia, ja lataus tapahtuu micro-usb:llä. Vaikka pidemmät sessiot ovatkin periaatteessa mahdollisia erillisen varavirtalähteen kanssa, valmistaja ei suosittele laitteen käyttöä ja lataamista samaan aikaan.

Parempi kuin voisi odottaa

Kuinka Oculus Go sitten toimi käytännössä? Jos asiaa lähestyy puhtaasti visuaalisesti, niin pikselit ovat kyllä näkyvissä käytössä olevalla resoluutiolla (2 560 x 1 440). Kuvan tarkkuus on silti varsin hyvä, vaikka reunoilla pientä pyöristymistä havaittavissa onkin. Tärkeintä on kuitenkin käytöstä välittyvä kokemus, ja se jos mikä on puhuttelevaa laatua. Subjektiivisesti arvioiden kuvatoisto vaikutti esimerkiksi Playstation VR:ää miellyttävämmältä ja yleisellä tasolla paremmalta kuin voisi odottaa.

Äänentoistosta toteutuksessa huolehtii yksinkertaiset sisäänrakennetut kaiuttimet, mutta suositeltavampaa on käyttää erillisiä, omaan 3,5 millimetrin liitäntään kytkettäviä kuulokkeita.

YHTEENVETO

Mainiot lähtökohdat

Oculus Go on hyvä sekä ennen muuta loppuun asti mietitty ja toteutettu laite, joka onnistuu tehtävässään mainiosti. Virtuaalitodellisuuden tuntuma on loistava ja saatavilla olevan materiaalin laajuuskin hyvä, joten Gon parissa viihtyy helposti myös pidempiä aikoja.

Kun vielä konseptiin saadaan ympättyä vaikkapa sosiaalisen median sovellutuksia ja lisälaitteita, vr-tekniikka alkaa takuulla kiinnostaa myös muitakin kuin pitemmälle ehtineitä harrastajia.

+ Käytön helppous
+ Mukava käyttötuntuma
+ Vaikuttava vr-kokemus
– Lyhyehkö toistoaika

Oculus Go
Hinta: 219 € (32 Gt) / 269 € (64 Gt)
Lisätiedot: www.oculus.com
Resoluutio: 2 560 x 1 440
Liitännät: Micro-usb, 3,5 mm audio

Paino: 470 g
Muuta: Kauko-ohjain, mobiilisovellus (Android/iOS)