Kiveniskemä tai muu vaurio tuulilasissa voi johtaa pahempaankin rikkoontumiseen, aiheuttaa huomautuksen katsastuksessa ja laskea auton arvoa vaihdokkina. Ja ärsyttävä sellainen ainakin on. Autolasiliikkeet korjaavat tällaisia pieniä vaurioita täyttämällä kolot ja pienet halkeamat uv-valolla kovetettavalla hartsiliuoksella. Operaatio maksaa yleensä noin 40–70 euroa per korjattava kohta.

Tee itse halvemmalla

Tuulilasin kiveniskemien korjaukseen on tarjolla myös tee se itse -korjaussarjoja, joiden pitäisi perustua ainakin periaatteessa samaan menetelmään kuin mitä autolasiliikkeet käyttävät. Sarjojen hinnat liikkuvat 20–40 euron välillä. Löysimme kuitenkin tällaisen korjaussarjan Puuilo-tavaratalosta alle seitsemällä eurolla, siis huomattavasti edullisemmin.

Sarja sisältää perustarvikkeiden lisäksi vielä uv-lampun ja sille imukuppitelineen, ja mukana on myös suomen- ja ruotsinkieliset kuvalliset käyttöohjeet.


Aika helppoa

Projekti aloitetaan tietenkin kiveniskemien paikannuksella.Pakkauksessa on tarvikkeet kolmen kiveniskemän korjaukseen.
Kiveniskemien alue tulee puhdistaa huolellisesti, ja kuopat tulee puhdistaa liasta ja myös irtonaisesta lasista mahdollisimman hyvin mukana olevalla neulalla. Vauriokohta olisi muutenkin hyvä suojata lialta heti sen syntyessä eikä vasta myöhemmin. Etenkin, jos vauriokohtaan on tullut halkeama.

Lasiliikkeessä vauriokohta siistitään usein poralla, mutta me emme lähteneet siihen, eikä ohjeissakaan siitä mainita. Se voi olla liian riskialtista.

Kun vauriokohta on puhdas, sen ympärille laitetaan eräänlainen tiivistetarra ja sen lisäksi vielä kumitiivisterengas. Tämän jälkeen kiinnitetään muovinen suppilo-osa, josta paikkausainetta valutetaan korjattavaan kohtaan 6–9 tippaa. Neste ei tahtonut valua suppilosta läpi ilman kevyttä avustusta pienellä ruuvimeisselillä. On siis syytä katsoa, että neste menee varmasti lasiin saakka.

Seuraavaksi suppiloon kiinnitetään sarjaan kuuluva injektioruisku, jolla paikkauskohtaan imetään alipaine. Ruiskusa on tätä varten lukitusjousi ja lovi männän varressa. Tämän tarkoitus on imeä korjauskohdasta sekä halkeamista ilma pois ja päästää korjausneste tilalle. Alipaineen annetaan vaikuttaa 10 minuuttia.

Tämän jälkeen ruisku vapautetaan, poistetaan suppilosta, täytetään ruisku ilmalla ja laitetaan takaisin paikalleen. Ruiskun mäntä painetaan alas merkittyyn pykälään, johon se lukitaan lukitusjousella. Näin korjauskohtaan luodaan nyt ylipaine, jonka tarkoitus on painaa korjausneste pienimpiinkin halkeamiin. Ylipainetta pidetään yllä ohjeen mukaan 20 minuuttia. Tässä maltti on valttia.

Tämän jälkeen ruisku ja suppilorengas poistetaan varovasti ja korjauskohtaan laitetaan vielä tippa korjausliuosta, ja se peitetään muoviliuskalla ohjeen mukaan.

Tämän jälkeen korjausliuos kovetetaan ultraviolettivalolla. Periaatteessa siihen riittää auringonpaiste, mutta nopeampaan ja parhaaseen tulokseen päästään käyttämällä erillistä uv-lamppua. Sarjan mukana tuleva lamppu on niin kooltaan kuin teholtaan pieni, mutta se ajoi silti hyvin asiansa. Lamppua kannattaa posottaa 6–10 minuuttia. Valolle on imukuppiteline, mutta se on aika heppoinen. Se ajaa silti asiansa etenkin hinta huomioiden.

Viimeinen vaihe on korjauskohdan puhdistaminen ylimääräisestä korjausaineesta liinalla ja lopuksi viimeistelyterällä.


Kuvasarjassa jo aika ison kiveniskemän korjausvaiheita ja lopputulos (klikkaa kuvaa, niin näet kuvatekstit):


Pienet kiveniskemät häviävät korjauksella melkein olemattomiin:

YHTEENVETO

Paikkasimme korjaussarjalla kaksi erilaista vauriota: pienemmän tavallisen kiveniskemän ja isomman, jossa oli jo alkava halkeama kahteen suuntaan. Korjaus todellakin toimi. Pienempi vaurioista poistui lähes näkymättömäksi. Isompi vaurio oli jo vaikeampi tapaus, mutta sekin saatiin huomattavan siistiksi ja samalla oletettavasti estettiin halkeaman leviäminen laajemmalle. Nyt se saattaa jopa kelvata katsastuksessa. Miten korjaus kestää aikaa ja kulutusta jää toki nähtäväksi, mutta mitään erityistä syytä, etteikö korjaus kestäisi, emme keksi.
Kaikkiaan Tuulilasin korjaussarja siis toimi luvatun kaltaisesti, ja lopputulos oli, jos ei täydellinen, niin vähintäänkin hyvä. Työ oli helppoa, joskin hieman aikaa vievää. Tuoteen hinta huomioiden kyseessä on todellinen löytö tee se itse -miehille ja -naisille.

HYVÄÄ & HUONOA

 Toimii kuten luvattu
 Hyvät ohjeet
 Edullinen hinta
 Pitää tehdä itse 😉


CarLux-Tuulilasin korjaussarja
Hinta: 6,90 €
Ostopaikka: Puuilo
Lisätietoja: puuilo.fi
Pakkaussisältö: Korjausneste (hartsi), kolme tiivistetarraa, kaksi tiivisterengasta, syöttösuppilo, puhdistusliina, puhdistusnasta, neljä viimeistely-muoviliuskaa, viimeistelyterä, imukuppi, joustava varsi, uv-lamppu paristoineen, suomen- ja ruotsinkieliset ohjeet