Monissa uudemmissa automalleissa vakioäänentoistolaitteisto on niin pitkälle integroitu, että sen täydellinen korvaaminen ei ole mitenkään mahdollista. Musiikista nauttivan autoilijan pitää turvautua muihin keinoihin, joita onneksi löytyy nykypäivänä roppakaupalla. Tässä artikkelisarjassa tutustumme vakiolaitteistojen päivitysmahdollisuuksiin!

Tässä ensimmäisessä osassa kerromme vuoden 2016 Mercedes Benz GLC:n laitteistopäivityksestä. Ja aikaa siihen meni vain 4 tuntia!

Teksti ja kuvat: Janne Soilakari


Joihinkin uudempiin automalleihin saa rastittua tilausta tehdessään varustelistalta perustasoa paremman audiopaketin. Näistä ainakin osa on oikeastikin sangen korkealuokkaiseen äänentoistoon kykeneviä, mutta laadulla on hintansa – tässä tapauksessa monesti todella suolainen sellainen.

Musiikki kuitenkin kuuluu monen autoilijan arkeen, ja oman kulkupelin äänentoistolta vaaditaan tiettyä laatutasoa. Mitä on tehtävissä, jos niin sanottu orkkissetti ei tyydytäkään tarpeita?

Perehdymme tässä artikkelisarjassa kerrallaan yhteen äänentoistopäivityksen kokeneeseen autoon ja kerromme, mitä muutoksia siihen on tehty ja millaisin kustannuksin.


Vakiolookki

Autoäänentoistoa maahantuovalla AI Groupilla myyntiedustajana työskentelevälle ylivieskalaiselle Jarkko Saukonojalle auto on paitsi kulkuväline, mutta myös käyntikortti, jolla esitellään oman firman tuotteita potentiaalisille asiakkaille sekä omille jälleenmyyjille.

Uudempien automallien vakioäänentoiston päivitysjärjestelmät ovat nykypäivän tärkeimpiä tuoteryhmiä autohifialalla, ja tulevaisuudessa tämä suuntaus tulee vain kasvamaan. Näin ollen tähän Jarkon uusimpaan käyttöautoonkin valikoitui perinteisemmän hifisetin sijaan näennäisesti hyvinkin simppelin oloinen vakiolaitteiston päivityspaketti, joka asennettiin kaiuttimien suhteen täysin alkuperäisille paikoille.


Auton ohjaamoa tutkittaessa missään ei näy pienintäkään viitettä siitä, että mitään jälkiasenteista hifiä olisi lisätty, tai ylipäätään että ohjaamoon olisi tehty tehtaan jäljiltä muutenkaan mitään muutoksia. Tällainen sataprosenttisen OEM-henkinen lähestymistapa kiinnostanee monia, joten otetaanpa katsaus siihen, mitä pintojen alta paljastuu.


Vahvistin on laitteiston aivot

Jarkko Saukonoja hankki 2016 vuosimallin GLC:n vajaa vuosi sitten Ruotsista. Ostohetkellä Mersussa oli paikallaan edelleen käytössä oleva Mercedes Audio 20 -paketin alkuperäinen navisoitin, ovien ylälaidassa sijainneet laajakaistaelementit sekä apukuljettajan puolella rintapellissä 6,5 tuuman midbasso – sekä takakaiuttimet, jotka kuitenkin säädeltiin mykäksi jo ajomatkalla Turun satamasta Ylivieskaan, sillä niiden äänenlaatu ei ollut erityisen häävi. Hifisetin päivittäminen alkoi välittömästi kotiin päästyä.

Päivityksen sydämeksi tuli Bemareihin suunniteltu, mutta yhtälailla myös muissa automerkeissä toimiva Matchin 7-kanavainen UP 7BMW -dsp-vahvistin, joka yhdistyy Quadlock-johtosarjan kanssa auton vakiosoittimeen.


Vahvistimen tehoksi ilmoitetaan 5 x 65 wattia (rms) pääkaiuttimille, ja siihen on siis laskettu myös mahdollinen keskikanava. Tässä autossa sellaista ei kuitenkaan ole. Subwoofer-kanavan tehoksi ilmoitetaan 2 x 130 wattia, ja se on tässä setissä valjastettu midbassojen käyttöön. Laitteen mitat ovat vain 153 x 46 x 130 millimetriä, ja se on asennettu keskikonsolin sisälle. Vahvistin toimii niin viileänä, että suljettu asennuspaikkakaan ei tuota ongelmia.

Yksi hienous tässä laitteessa on valmistajan nettisivuilta ladattavat automallikohtaiset valmiit dsp-säädöt eli elementtikohtaiset jakosuodatukset, aikaviiveet ja taajuuskorjaukset. Tämä on mukava asia, mikäli säätämistä ei halua alkaa tekemään itse usb:n kautta tietokoneella. Kuuleman mukaan valmiit säädöt osuvat harvinaisen hyvin kohdalleen, joten tästä on takuulla apua monelle peruskäyttäjälle.

Asennuksen suhteen Matchin vahvistin on erittäin vaivaton, koska valmiit johtosarjat helpottavat hommaa merkittävästi ja netistä löytyy asennusohjeita ja kyseisen automallin purkuohjeita: “Alkuperäisestä soittimesta mennään Quadlock-johtosarjan kanssa vahvistimelle, josta mennään takaisin alkuperäisiin kaiutinliitäntöihin. Vahvistimen virrat otetaan myös alkuperäisistä johdoista, eli se integroituu valmiiden adapterijohtojen kanssa täysin alkuperäiseen settiin”, kertoo Jarkko.

Alkuperäisen soittimen irrotukseen kului Jarkon mukaan vain noin 5–10 minuuttia, kun on ensin tutustunut YouTubesta löytyviin ohjevideoihin. Mikäli tyytyy käyttämään alkuperäisiä kaiuttimia, niin pelkän vahvistimen lisääminen laitteistoon vie noin puolisen tuntia.


Kaiutinpäivitys

Tätä automallia on saanut ostaa myös highend-audiovalmistaja Burmesterin äänentoistopaketilla, ja sen vuoksi autosta löytyy monipuoliset kaiutinpaikat, kuten erilliset diskanttien paikat peilikolmioista, keskiäänisten paikat vähän näiden alapuolelta ja midbassojen paikat molemmin puolin etujalkatiloja. Tämä yksilö oli kuitenkin alunperin perushifeillä, joten esimerkiksi alkuperäisiä diskanttielementtejä ei ollut, vaikka niille paikat onkin.


Mersun oviin asennettiin täysin vakiopaikkoja hyödyntäen Rainbow IL-C4.2E MB -erillissarjat, joista löytyy 4-tuumaiset keskiäänet sekä 25 millimetrin silkkikalottidiskantit. Asennustapa on tässäkin lähes sataprosenttisen plug-and-play, edes mitään johtoja ei ole korvattu uusilla.
Ainoastaan yhtä liitintä joudutiin hieman modifioimaan, mutta se oli käytännössä todella nopea homma.


Epäsymmetriset bassot

Mersun bassoelementtien paikat ovat tavallisuudesta poikkeavat. MB:n insinööri on nimittäin päättänyt sijoittaa ne ovien sijasta etujalkatilojen perälle rintapeltiin. Elementtien takana on tilavuudeltaan pienet ja vieläpä erikokoiset kotelot: Apumiehen puolella kotelon tilavuus noin kolmisen litraa, mutta kyseinen tila on avoinna myös konehuoneen läpi kulkevan runkoaisan sisään, josta tulee hieman lisätilavuutta. Kuljettajan puolella kotelon tilavuus on noin litran pienempi. Tämän vuoksi Rainbow:n IL-S8 MB -sarjan elementeissä on myös erilaiset parametrit kummallekin puolelle.


Midbassojen edessä on tukevat metalliset suojaukset, ettei kaiuttimia potkittaisi vahingossa rikki. Koko paketin kruunaa vielä päälle tuleva lattiamatto.
Miten ihmeessä tämä muka voi toimia? No, ei se ehkä maailman optimaalisin sijoituspaikka ole, mutta toimii käytännössä lähtökohdat huomioiden käsittämättömän hyvin.


Vain 4 tuntia

Koko laitteiston päivitys, kaiuttimien vaihdot mukaan laskettuna kesti vain noin nelisen tuntia (siis ammattimieheltä). Midbassojen vaihtaminen vaatii etupenkkien osittaisen irrotuksen, jotta lattiamatto saadaan käännettyä ylös. Tämäkään ei ole ollut ohjeiden kanssa mikään paha homma, mutta toki siihen hetki uppoaa aikaa. Mutta joka tapauksessa on aika lailla uskomatonta, että puolen työpäivän jälkeen on lopputuloksena kohtuullisen vaativatkin kriteerit täyttävä äänentoisto.


Kuunteluarvio

Toistettavan materiaalin suhteen GLC:n laitteisto on erittäin monipuolinen sisältäen jopa perinteisen cd-soittimen. Tämän lisäksi musiikkia voidaan toistaa usb-tikulta sekä erilaisista suoratoistopalveluista bluetoothin kautta.

Kriittinen keskialue toimii asiallisesti, ja laulajan äänessä ei esiinny värittymiä. Toisto on myös rasittamaton, joskin alarekisterin suhteen jäädään hivenen vajaaksi. Vähän mattapintainen diskanttipää saa aikaan sen, että myös ylempi keskialue kärsii jossain määrin sellaisen loiston ja hehkun puutteesta, joka toisi ääneen vielä lisää eloa ja aitoutta. Soundi on kuitenkin tällaisenaankin yllättävänkin asiallinen, sillä vaikka miten tilannetta lähestyisi, niin kuultavaa ääntä tulee suhteuttaneeksi auton kaiutinpaikkoihin.

Diskanttialue on niin ikään rasittamaton, tosin se voisi olla ylemmiltä osiltaan vielä hieman kirkkaampi ja heleämpi. Tämä johtunee pitkälti elementtien edessä olevista alkuperäisistä kaiutinritilöistä, jotka haluttiin säilyttää, jotta laitteiston aitous puhtaana OEM-settinä säilyisi.  Huomioiden miten syvällä ja miten tiheän esteen takana elementit oikeasti ovat, on ääni vähintäänkin asiallinen.

Midbasson soundissa on potkua ja ulottuvuutta hämmentävän paljon. Toisto menee käyttökelpoisena ihmeen matalalle. Mielenkiintoista on myös se, että bassoalue toimii ajaessakin eikä peity rengasäänien ja muiden alle. Kävimme oikein testaamassa tämänkin puolen, ja vaikka setissä ei kuunteluhetkellä ole lainkaan erillistä subbaria, saadaan silti mukavasti tuntemuksia ja fiiliksiä bassopäästäkin.


Helposti merkittävä parannus

Mersun päivitetty vakiosetti toimii lähtökohdat huomioiden ajatellen todella hyvin; suoritus on jopa lähellä erinomaista Soundin kriittiset kohdat eli lähinnä keskialue ja diskantti pelaavat mallikkaasti, joten ääni ei ala rasittaa, ja se jos jokin on laitteiston luonne huomioiden elintärkeää. Kyseessä kun on nimenomaan taustakuunteluun tarkoitettu setti, jonka pointti on viihdyttää ajon aikana. Tässä on onnistuttu.
Nykyaikaisilla komponenteilla vakiolaitteistoja voidaan päivittää hyvinkin pienellä vaivalla, sillä kaikki osat napsahtelevat plug and play -periaatteella suoraan tehdaspaikoille. Kun mukaan lisätään vielä oikeat säädöt, niin muutos alkuperäiseen saattaa parhaimmillaan olla jopa enemmän kuin osiensa summa.
Niin ja se summa? Koko päivityslaitteiston hinta on hieman alle 1600 euroa ja asennettuna noin 1900 euroa, mitä voitanee pitää hyvin kohuullisena siitä saatavaan hyötyyn nähden.


LAITTEISTON TIEDOT:
Ohjelmalähde: Mercedes Audio 20, alkuperäinen soitin
Vahvistin: Match UP 7BMW -7-kanavainen dsp-vahvistin (svh. 699 €)
Tarvikkeet: PP-ISO 2 -kaapeli (svh. 49 €), Match PP-AC 13a -Quadlock/ISO-sovite (svh. 35 €)
Kaiuttimet: Rainbow IL-C4.2E MB -erillissarja (svh. 299 €/pr), Rainbow IL-S8 MB L-/R-midbassot (svh. 249 €/kpl)

Tuotteiden maahantuoja/edustaja: AI Group Oy
Lisätietoja: www.audioimport.fi