Nintendo on tv-pelaamiselle mitä Coca-cola on mustalle limonadille tai Photoshop kuvankäsittelylle. Monessa kodissa X-Boxia pelaavaa teiniä kehotetaan lopettamaan “nintendon pelaaminen” ruokailun ajaksi. Vaikka yhtiö on tv-konsolimarkkinoilla menettänyt takavuosien asemiaan Sonylle ja Microsoftille, dominoivat sen konsolit yhä kannettavia pelimarkkinoita.

Nintendon uusi pelikonsoli Switch tavoittelee sekä kannettavien- että tv-konsolimarkkinoiden  yhdistämistä. Telakkaan kytkettynä laite toimii perinteisenä olohuoneen tv-konsolina: irrotettavassa keskusyksikössä on kuitenkin itsessään 720p resoluutioinen 6,2″ näyttö, akku ja suoraan näytön sivuille kytkettävä ohjainkäyttöliittymä jotka yhdessä mahdollistavat pelaamisen myös kodin ulkopuolella.

Konsolin profiilissa on Nintendolle ominaisesti vahva fokus yhteisölliselle pelaamiselle. Moni lanseerauspeleistä on moninpelattavia saman konsolin ääressä. Lisäksi eri Switch-yksiköt on mahdollista kytkeä jopa 8 konsolin moninpeliverkkoon langattomasti.

Uudella konsolillaan Nintendo hylkää myös alan standardiksi muodostuneen optisen kiekkomedian. Sd-korttimainen pelimoduuli ottaa konseptina askeleen kohti takavuosien kasettimediaa: tänä päivänä kortille saa tilaa saman ja yli mitä optiselle medialle, ja lisäksi sd-kortti ylittää nopeudessaan roimasti esimerkiksi blu-ray-levyt.

Suurimman hypen konsolin lanseerauksen yhdessä on saanut menestyksekkään The Legend of Zelda -pelisarjan uusin osa Breath of the Wild, joka julkaistaan yhtäaikaisesti Switchin kanssa. Muita lanseerauspelejä on ainakin 1-2-Switch ja Super Bomberman R.

Nintendo Switch-konsoli tulee myyntiin perjantaina 3.3.2017, ja hintaa sille kertyy noin 350€. Lue lisää sekä seuraavasta AVplus-lehdestä että osoitteesta Nintendo.fi.