Nyt jos koskaan vertailussa on 10 lattiakaiutinta, joita kaikkia yhdistää mainio hinta–laatusuhde. Ja kun puhutaan äänestä, sitä on tarjolla sekä määrällisesti että laadullisesti!

Teksti: Mats Meyer-Lie
Kuvat ja mittaukset: Hifi & Musik

Canton GLE 496.2
Dali Oberon 7
Dynavoice Challenger M-85
Elac Debut F6.2
Heco Aleva GT 602
Jamo S 809
Klipsch R-620F
Magnat Transpuls 1500
Monitor Audio Monitor 300
Q Acoustics Q3050i

Tämän vertailun lähtökohtana oli löytää markkinoilta parhaat maksimissaan 1 200 euron lattiakaiutinparit. Kyseessä on hintaluokka, jossa kilpailu on erittäin kovaa, mutta toisaalta myös äänenlaatu on rahaan nähden varsin hyvällä mallilla.

Ja tässä tapauksessa 649–1 199 euron hintahaarukkaan sijoittuvien kaiuttimien suorituskykyä ei voi kuin ihmetellä. Nämä mallit sopivat hyvin niin vasta-alkajalle kuin myöhemmin mahdollisesti laajenevan setin perustuksiksikin.


Kaikki voittivat?

Tässä vertailussa kävi sillä tavalla hyvin, että periaatteessa kaikki voittivat.
Emme nimittäin olleet varautuneet siihen, että jokainen malli kuulostaisi näin hyvältä. Äänenlaatuun paneutuessa kun voi iskeä vauhtisokeus, ja yleisellä tasolla olettaisi, että laadukkaisiin koko kaistan lattiakaiuttimiin uppoaisi paljon enemmän rahaa. Näin ei kuitenkaan ole, sillä reilulla tonnilla ja jopa jo 700 eurolla saa jo todella hyvät kaiuttimet! Oikeastaan tässä liikutaankin hifimarkkinoiden parhaalla alueella, sillä näillä kaiuttimilla pääsee hyvin alkuun eikä vain alkuun vaan jopa todella pitkälle.

Silti erojakin

Tietysti vertailun kaiuttimien välillä oli erojakin. Siinä missä osa tulkitsi detaljit hienovaraisesti ja tyylikkäästi, osa luotti raakaan voimaan ja osoitti toimivansa isommissakin kuunteluhuoneissa. Ensin mainittuun kategoriaan kuuluvat Elac, Heco ja Monitor Audio, joista kukin tarjosi mittasuhteidensa puolesta parempaa jälkeä aistikkaassa ja kontrolloidussa toistossa kuin bileiden bassotykkeinä. Jälkimmäisessä sarjassa taas edukseen erottuivat Magnat ja Dynavoice, sekä toisaalta myös Klipsch, joka kylläkin taipui tarvittaessa myös astetta hienostuneempaan toistoon.
Näistä voisi vielä erikseen mainita Dynavoicen, joka tarjoaa rahalla eniten koko, näköä ja ääntäkin. Ja Magnat on oman lukunsa, jo pelkän olemksensa perusteella. Kaiuttimia on moneen makuun.

Näistä on hyvä valita

Neljä mallia nousivat kuitenkin tässä vertailussa enemmän tai vähemmän muiden yläpuolelle: Aakkosjärjestyksessä Canton, Dali, Jamo sekä Q Acoustics. Niistä jokainen on niin sanottu varma valinta. Nelikosta Canton ja Dali kallistuvat enemmän "hifi/referenssi"-puolelle, ja niistä ehkä Canton tuntui olevan kaikken yleispätevin ja siksi ansaittu "Suosittelemme"-maininta. Jamo taas ilahdutti yleisellä eloisuudellaan ja etenkin suhteessa edulliseen hinnallaansa, Hinta ja laatu hyvässä suhteessa toisiinsa. Testin voittajaksi voitaneen julistaa Q Acoustics. Se tarjoaa tasapainoisen ja pehmeän ilmavalla yleissoundin, jonka uskomme miellyttävän varmasti kaikkia. Eikä hintakaan ole paha.


Canton GLE 496.2
Bassoissa sen vahvuus

Cantonin GLE-sarjan kaiuttimia on totuttu alan lehdistössä suitsuttamaan hyvästä hinta–laatusuhteesta. Eikä syyttä, sillä vain harva kaiutinsarja on vuodesta toiseen onnistunut tarjoamaan yhtä vakuuttavaa vastinetta rahalle kuin GLE.

Tämän vertailun malli GLE 496.2 edustaa sarjan viidettä ja tuoreinta sukupolvea. Vaikka ulkoisesti kyseessä on tuttu juttu, on kaiutin kuitenkin päivittynyt ainakin joiltain osin. Esimerkiksi basso–keskiäänielementti on saanut uuden, entistä tanakamman rungon kuten myös uuden ripustuksen, joka lisää ja yhtenäistää iskunpituutta. Myös jakosuodinta on paranneltu, ja kotelo on saanut uudet vahvistukset.

"yksi vertailun parhaimmista jokapaikan kaiuttimista"

Vertailussa Canton sijoittuu samaan kategoriaan Dalin ja Q-acousticsin kanssa, sillä koko kolmikkoa yhdistää tietynlainen toiston puhtaus, tasapaino ja neutraalius. Kaikissa on niin ikään asiallinen basso-osasto ja kohtuullisen korkea herkkyys. Q Acoustics ja Dali ovat kuitenkin toistoltaan aavistuksen lempeämpiä ja rennompia verrattuna Cantonin selvästi kehittyneeseen ja nykyaikaiseen toistoprofiiliin.


KUUNTELU & YHTEENVETO:

GLE 496.2:n ei tarvitse soida kauaa, kun jo huomaa pitävänsä sen toistosta. Kyseessä on isosti, kiinteästi ja sofistikoituneesti soiva kaiutin. Detaljit se tarjoilee tarvittavalla selkeydellä ja reippaudella, mutta myös bassopuolen toiminnassa on muskelia ja rinnassa asti tuntuvaa jymähdystä. Kyseessä onkin yksi vertailun parhaimmista jokapaikan kaiuttimista, joka ei vierasta mitään musiikkityyliä.
Jos pidät yksityiskohtaisesta, tarkasta ja puhtaasta toistosta, GLE 496.2 on oivallinen valinta. Mutta maininnan ansaitsee myös varsin tehokas bassoosasto, josta löytyy voimaa kuin pienestä kylästä.


Canton GLE 496.2
Hinta: 1 038 € / pari
Edustaja: Audelec
Lisätiedot: Canton
Toimintaperiaate: 3-tie, bassorefleksi
Diskantti: 1”/25 mm metallidome (alumiini–mangaani)
Keskialue: 7”/180 mm alumiini
Basso: 8”/200 mm alumiini
Jakotaajuus: 300 Hz/3,2 kHz
Herkkyys: 90,5 dB
Nimellisimpedanssi: 4 Ohm
Liitännät: 1 pari
Mitat (l x k x s): 21 x 106 x 31 cm
Paino: 19,2 kg / kpl


MITTAUKSET:

Cantonin vapaakenttävaste suoraan edestä (vihreä), 30 astetta sivusta (keltainen) ja 60 astetta sivusta (punainen) mitattuna sekä impedanssivaste (vihreä) ja vaihekäyttäytyminen (punainen). Toistovasteet ovat tasapainoiset, etenkin sivulta mitattaessa. Impedanssi- ja vaihevasteissa ei ole niin ikääm mitään erityistä huomautettavaa.

Dali Oberon 7
Leppoisan hienovarainen

Jos Canton on ollut usein testeissä menestyneimpien valmistajien joukossa, sama pätee Daliin. Tanskalaismerkki kun on onnistunut kerta toisensa jälkeen vakuuttamaan hyvin soivilla kaiuttimillaan myös keskihintaluokassa. Tämänkertaisen vertailumme Oberon 7 on kärkimalli verrattain uudessa sarjassa, joka asemoituu aloitustason Spectorin ja taas hiukan hintavamman Zensorin väliin.

"Vakuutti ehjällä ja tasapainoisella äänellään"

Ulkoisesti Oberon 7 muistuttaa Zensor 7:ää, sillä kyseessä on samantyyppinen kaksitietoteutus paitsi kotelotilavuuden myös hienon jalustan suhteen. Oberonissa omaa on kuitenkin kehittyneempi bassoelementti, jossa on hyödynnetty valmistajan kalliimmista sarjoista tuttua tehokkaampaa SMC-magneettimateriaalia. Kaiutinpari saapui vertailuun hiukan myöhässä, ja olimme jo ehtineet hiukan muodostella paremmuusjärjestystä eri mallien välille. Se meni kuitenkin uusiksi, sillä Oberon 7 vakuutti välittömästi kunnioitettavan ehjällä ja täydellisen tasapainoisella äänellään. Melkein saman tien kaiutinpari kohosi suoraan kärkikolmikkoon yhdeksi vaihtoehdoksi Cantonin ja Q Acousticsin rinnalle.


KUUNTELU & YHTEENVETO:

Oberon 7:n ääni oli esimerkiksi Cantoniin verrattuna asteen verran helpompaa, pehmeämpää ja rauhallisempaa kuultavaa, mutta tarvittaessa sekin onnistui tarjoamaan vakuuttavaa painetta. Q Acousticsiin verrattuna taas toisto oli likimain yhtä neutraalia, itsevarmaa, ilmavaa ja avointa. Dali ajelee siis erittäin hyvällä keskitiellä, ja kaiutin kannattaa ehdottomasti ottaa vakavaan harkintaan.


Dali Oberon 7
Hinta: 1 198 € / pari
Edustaja: JJ Hifi
Lisätiedot: Dali

Toimintaperiaate: 2-tie, bassorefleksi
Diskantti: 1,25”/29 mm pehmytdome
Basso–keskiääni: 2 x 7”/180 mm puukuitu
Jakotaajuus: 2,3 kHz
Herkkyys: 88,5 dB
Nimellisimpedanssi: 6 Ohm
Liitännät: 1 pari
Mitat (l x k x s): 20 x 102 x 34 cm
Paino: 15 kg / kpl


MITTAUKSET:

Dali Oberon 7:n vapaakenttävaste suoraan edestä (vihreä), 30 astetta sivusta (keltainen) ja 60 astetta sivusta (punainen) mitattuna sekä impedanssivaste (vihreä) ja vaihekäyttäytyminen (punainen). Dalin toistovasteet ovat tasapainoiset, etenkin sivulta mitattaessa. Impedanssi- ja vaihevasteissa ei ole mitään erityistä huomautettavaa.

Dynavoice Challenger M-85
Eniten kokoa ja näköä rahalla

Dynavoicen motto on vapaasti käännettynä ”lyömätöntä ääntä hintaan nähden”, ja se jos mikä näkyy prestige-sarja Definitionissa, josta löytyy muun muassa parikin edullista jalustakaiutinmallia kevlar-bassoäänisellä sekä nauha- ja dometoteutusta hyödyntävällä diskantilla.

Tässä vertailussa tarkastellaan kuitenkin Challenger-sarjaa, joka on hiukan halvempi mallisto valmistajansa sortimentissä. Siitä löytyy muun muassa hyvin myynyt M-65-malli kahdella 6,5-tuumaisella bassolla sekä niin ikään suosittu M-105, joka puolestaan on astetta bassokkaampi tapaus kahdella kymppituumaisella elementillä. Niiden väliin asettuu vertailumme malli M-85 kahdella 8-tuumaisella bassoelementillä. Hetken aikaa markkinoilta puuttunut malli on palannut takaisin entistä komeampana ja aiemmasta poiketen vain yhdellä diskanttielementillä varustettuna.

"ei yllä aivan ylätasolle, mutta auktoriteettia ja puhuttelevuutta on tarjolla koko rahalla!"

Kuten muissakin sarjan lattiamalleissa myös M-85:ssä diskantti on sijoitettu kahden keskialue-elementin väliin. Kokonaisuus tarjoaakin melkoisen kartiopinta-alan ja tilavan kotelon. Mahdollisesti juuri siksi M-85:n toisto on leveäpiirtoista ja ronskia. Ääni ottaa reilun harppauksen kohti kuulijaa, ja bassojen pontevuus saa melkein seinätkin vavahtelemaan. Tästä johtuen kaiutinta ei voi varsinaisesti suositella kovin pieniin huoneisiin, ja hiukan isommissakin tiloissa refleksiaukkojen – joita muuten on jopa neljä – tulppausta on hyvä harkita.


KUUNTELU & YHTEENVETO:

Kokonaisuutena M-85 on voimallinen ja raamikas kaiutin, jonka toisto ei yllä aivan hienotunteisempien vertailukohtiensa tasolle. Mutta mitä auktoriteettiin ja esityksen puhuttelevuuteen tulee, niin niitä on tarjolla koko rahalla!


Dynavoice Challenger M-85
Hinta: 649 € / pari
Edustaja: Hangon Tuonti
Lisätiedot: Dynavoice

Toimintaperiaate: 3-tie, bassorefleksi
Diskantti: 1,1”/28 mm
Keskialue: 2 x 5,25”/13 cm hiilikuitu
Basso: 2 x 8”/ 20 cm kevlar
Jakotaajuus: Ei ilmoitettu
Herkkyys: 94 dB
Nimellisimpedanssi: 4–8 Ohm
Liitännät: 2 paria (-2…+4 dB diskanttisäätö)
Mitat (l x k x s): 24 x 111 x 40 cm
Paino: 21,5 kg / kpl


MITTAUKSET:

Dynavoicen vapaakenttävaste suoraan edestä (vihreä), 30 astetta sivusta (keltainen) ja 60 astetta sivusta (punainen) mitattuna sekä impedanssivaste (vihreä) ja vaihekäyttäytyminen (punainen). Toistovasteissa näkyy pieni loudnessmaisuus. Impedanssi- ja vaihevasteissa keskimääräistä enemmän vaihtelua, etenkin bassoalueella, ja myös outo piikki keskialueella.

Elac Debut F6.2
Kompakti ja hillitty

Kun saksalaisvalmistaja Elac yllätti ja rekrytoi kaiutinguru Andrew Jonesin, Pioneerin alaisuudessa toimivan highend-merkki TAD:n listoilta, moni arveli uuden yhteistyön poikivan kunnon raskaan sarjan referenssimalliston. Mutta toisin kävi.

Kaikkien yllätykseksi ensimmäinen Jonesin signeeraama yhteistyön hedelmä oli aloitustason Debut-sarja, josta on nyt tullut uudistettu 2.0-versio. Sen kohdalla ulkonäkö on edelleen melko samankaltainen, joskin elementtien ympärillä olleet metallirenkaat ovat poistuneet. Päivityksiäkin on tehty alkaen uusista, tehokkaammista elementeistä ja hienosäädetyistä jakosuotimista aina kotelorakenteen petraamiseen asti.

"kuulostaa yleisellä tasolla mukavan menevältä ja yksityiskohtaiselta"

Vertailumme F6.2 on sarjan kahdesta mallista se suurempi lattiakaiutin solakalla tornirakenteella, kolmella basso–keskiäänielementillä sekä pehmeällä, torvikuormitetulla dome-diskantilla. Valmistaja tosin ilmoittaa basso–keskiäänisten kooksi 6,5-tuumaa, vaikka ne todellisuudessa näyttävät olevan samassa mittaluokassa testin muiden, noin viisituumaisten elementtien kanssa.

Vaikka kyseessä on yksi vertailun kompakteimmista kaiuttimista, pienemmällä kartiopinta-alalla ja kotelotilavuudella, eikä F6.2 ei kaikilta osin pärjää kilvassa testin parhaista bassoista, kyseessä on kuitenkin muuten hyvällä tavalla omanlaisensa ja uskottava kokonaisesitys.


KUUNTELU & YHTEENVETO:

Ääni on erotteleva, muttei kuitenkaan negatiivisella tavalla, ja F6.2 kuulostaa yleisellä tasolla mukavan menevältä ja yksityiskohtaiselta nopeine transientteineen ja diskanttialueen kimalluksineen. Toisin sanoen mukana on ripaus monitorimaisuutta, ja kaiutin toimisikin loistavasti osana astetta analyyttisemman kuuntelijan laitteistoa. On kuitenkin mainittava, että toisto on osaan verrokeista nähden selvästi ohuempaa ja mittaluokaltaan rajatumpaa. Siksipä F6.2:ta voikin suositella enemmän yksityiskohtia ja tarkkuutta arvostavalle kuuntelijalle kuin bassotykkiä kaipaavalle bailuveikolle. Kaiutin on suunniteltu mitä todennäköisimmin sijoitettavaksi lähdelle takaseinää.


Elac Debut F6.2
Hinta: 898 € / pari
Edustaja: Scanteknik
Lisätiedot: Elac

Toimintaperiaate: 3-tie, bassorefleksi
Diskantti: 1”/25 mm silkkidome
Basso–keskialue: 3 x 6,5”/165 mm aramidikuitu
(4,75”/12 cm mittaustemme mukaan)
Jakotaajuus: 90 Hz / 2,2 kHz
Herkkyys: 87 dB
Nimellisimpedanssi: 6 Ohm
Liitännät: 1 pari
Mitat (l x k x s): 20 x 110 x 27 cm
Paino: 16 kg / kpl


MITTAUKSET:

Elacin vapaakenttävaste suoraan edestä (vihreä), 30 astetta sivusta (keltainen) ja 60 astetta sivusta (punainen) mitattuna sekä impedanssivaste (vihreä) ja vaihekäyttäytyminen (punainen). Toistovasteissa näkyy keski. ja korkeiden taajuuksien hieman korkeahko taso. Diskantti on melko suuntaava. Impedanssivasteessa erikoinen muoto ja vaihevasteissa huomionarvoista bassoalueen vähäiset vaiheen muutokset.

Heco Aleva GT 602
Taattua saksalaista laatua

Jos joltain kaiutinvalmistajalta löytyy valtava sortimentti, niin sen on saksalainen Heco. Edes maanmiehensä Cantonin mallisto ei ole yhtä laaja, ja siitä poiketen Heco on myös keskittynyt astetta edullisempiin kaiutinmalleihin.
Jopa lippulaivakaiutin New Statement maksaa "vain" karvan alle 5 000 euroa. Maininnan ansaitsee myös Heco Direkt, retromallinen ja hyvin herkkä lattiakaiutin.

"hyvin soiva ja asiallisesti valmistettu kaiutin"

Hecon ominta aluetta edustaa kuitenkin edullisemman hintaluokan kaiuttimet, joita se on tasaiseen tahtiin parannellut. Hyvänä esimerkkinä toimii vertailumme Aleva GT 602, kapea mutta vakuuttava kolmitiemalli neljällä elementillä resonoimattomassa ja hienosti viimeistellyssä kotelossa. Cantonin tavoin myös Heco on valinnut toteutuksen, jossa diskantin yläpuolelle on asennettu laajakaistainen keskiääni-elementti. Basso- ja keskiäänielementeissä on käytetty valmistajan mukaan värittyneisyyttä ehkäisevää pitkäkuituista paperia. Diskanttitoteutus puolestaan on silkkiä ja ryyditetty kaksin magneetein. Diskantin tasoa voi säätää +2 desibeliä liittimien vieressä olevalla kytkimellä.


KUUNTELU & YHTEENVETO:

Toistoprofiililtaan Heco muistuttaa Cantonia: molempien ote on täsmällinen ja hyvin reagoiva terävällä detaljienpiirtokyvyllä. Kenties solakka Aleva GT 602 jää kuitenkin hiukan jälkeen Cantonista ja Dalista. Mikään ei kuitenkaan ole vialla, ja vaikka bassotoisto ei ehkä olekaan vertailun voimallisinta, siinä on silti hyvä soundi.
Yleisellä tasolla kyseessä on hyvin soiva ja asiallisesti valmistettu kaiutin, joka kaipaisi ääneensä hivenen enemmän lämpöä. Ehkäpä putkivahvistimen kera?


Heco Aleva GT 602
Hinta: 1 199 € /pari
Edustaja: Hifitalo
Lisätiedot: Heco

Toimintaperiaate: 3-tie, bassorefleksi
Diskantti: 1,1”/28 mm silkki
Keskialue: 5,25”/13 cm paperi
Basso: 2 x 5,25”/13 cm paperi
Jakotaajuus: 350 Hz/3,4 kHz
Herkkyys: 91 dB
Nimellisimpedanssi: 8 Ohm
Liitännät: 2 paria (+2 dB diskant-
tisäätö)
Mitat (l x k x s): 21 x 110 x 35 cm
Paino: 21,5 kg / kpl


MITTAUKSET:

Hecon vapaakenttävaste suoraan edestä (vihreä), 30 astetta sivusta (keltainen) ja 60 astetta sivusta (punainen) mitattuna sekä impedanssivaste (vihreä) ja vaihekäyttäytyminen (punainen). Toistovasteissa korkeiden taajuuksien hieman korkeahko taso, myös sivulta mitattaessa. Impedanssivaste on tasainen ja siisti ja vaihevaste niin ikään tavanomainen.

Jamo S 809
Rahalle paljon vastinetta

Jamo saavutti hiljattain kautinvalmistajana kunnioitettavan 50 vuoden iän. Vuosikymmeniä Tanskan ylpeytenä ja yhtenä Euroopan suurimmista kaiutinvalmistajista pidetty merkki ajautui vuosituhannen vaihteessa kuitenkin jonkin asteiseen vuoristorataan, kunnes vuonna 2005 Jamon otti haltuunsa amerikkalainen Klipsch Group, joka taas nykyään toimii niin ikään amerikkalaisen Voxx-brändin alaisuudessa.

Vaikka Jamon kohdalla ei siis enää voikaan varsinaisesti puhua täysverisestä tanskalaisuudesta, kun suunnittelusta vastaa pääosin Klipsch, kaiuttimissa näkyy silti ainakin skandinaavinen vivahde.Se erottuukin uudessa Studio 8 -sarjassa, joka on suunniteltu niin stereo- kuin surround-käyttöön. Kyseessä on kahdeksasta mallista koostuva sarja, jossa on kolme lattiakaiutinta, joista taas kaksi suurinta on täydennettävissä kotelon päälle sijoitettavilla Dolby Atmos -laajakaistakaiuttimilla.

"700 euron hinnallaan Jamot ovat erittäin hyvä ostos"

Mallisarjan suurin malli, S 809, sisältää kolme pienehköä basso–keskiäänielementtiä sekä aallonsuuntaimella varustetun yhden tuuman kalottidiskantin. Etumaskin alaosassa on ovaalinmuotoinen refleksiaukko, ja kaiutin seisoo neljällä tassulla, joissa ei konventioista poiketen ole piikkejä. Vaikka S 809 näyttää päälle päin hieman ehkä jopa vaatimattomalta ja hennolta, sen toisto on silti päättäväistä. Ääni on hyvässä tasapainossa. Yleistä menevyyttä ja bassoa lähtee kotelon kokoon ja elementtien kartiopinta-alaan nähden yllättävän paljon, ja toisto rytmikkyys ja hyvä "draivi" vakuuttavat.


KUUNTELU & YHTEENVETO:

Sirosta ja hoikasta olemuksestaan huolimatta S 809 tarjoaa ison, nautittavan ja vahvan äänen. Toteutuksen rajoitukset kylläkin tulevat vastaan kovemmilla äänenvoimakkuuksilla. Selvästi suuremmissa tiloissa kaiutin ei pysty täysin tarjoamaan parastaan, mutta maltillisemman kokoisessa huoneessa S 809 toimii niin musiikin kuuntelussa kuin leffakäytössäkin. 700 euron hinnallaan Jamot ovat erittäin hyvä ostos. Hinta ja laatu ovat erinomaisessa suhteessa toisiinsa.


Jamo S 809
Hinta: 699 € / pari
Edustaja: Loudgroup
Lisätiedot: Jamo
Toimintaperiaate: 2-tie, bassorefleksi
Diskantti: 1”/25 mm
Basso–keskialue: 3 x 5”/127 mm (metalli/polyfiber)
Jakotaajuus: 2 kHz
Herkkyys: 90 dB
Nimellisimpedanssi: 8 Ohm
Liitännät: 1 pari + Atmos-lisäkaiuttimet
Mitat (l x k x s): 19 x 104 x 25 cm
Paino: 14 kg / kpl


MITTAUKSET:

Jamon vapaakenttävaste suoraan edestä (vihreä), 30 astetta sivusta (keltainen) ja 60 astetta sivusta (punainen) mitattuna sekä impedanssivaste (vihreä) ja vaihekäyttäytyminen (punainen). Toistovasteissa on korkeilla taajuuksilla selvää korostumaan, myös sivulta mitattaessa. Impedanssivasteessa vaihtelua, mutta ei erityistä huomautettavaa. Vaihevaste on luonteeltaan siisti.

Klipsch R-620F
Voimakas design ja soundi

Kun kaiutinmarkkinat käyvät kuumana, on hyvä erottua joukosta – varsinkin vertailumme hintaluokassa. Klipsch on onnistunut tässä eritoten ulkonäöllään: kuparinvärisillä basso–keskiäänielementeillä ja kulmikkailla torvidiskanteilla.

Klipsch lanseerasi hiljattain parannellun kuudennen sukupolven keskihintaluokan Reference-sarjastaan. Mallisarja sisältää huimat 13 erilaista kaiutinmallia, joista neljä on lattiakaiuttimia. Testimalli R-602F on malliston toiseksi suurin lattiakaiutin, ja se on edeltäjäänsä hieman kookkaampi, mutta muuten sen perusrakenne on samankaltainen: Periaatteessa sangen yksinkertainen kaksitietoteutus, kahdella basso–keskiäänielementillä refleksikotelossa sekä torvikuormitteisella diskantilla, jonka vaikutusalue on kahdesta kilohertsistä ylöspäin.
Vaikka toimivaa konseptia ei yleensä kannata alkaa muuttelemaan, on uuteen Reference-sarjaan tehty kuitenkin maltillisia päivityksiä. Esimerkiksi diskantin torvi on nyt hiukan suurempi ja elementtinä on uusi yhden tuuman metallikalotti. Torvi taas on niin sanottua Tractrix-tyyppiä, jonka säteilevyys on valmistajan mukaan parempi ja joka toimii myös matalammille taajuuksille. Ovaalinmuotoinen refleksiaukko (myös "Tractrix"-tyyppiä) sijaitsee kaiuttimen takana.

"kyseessä on ehta bilekaiutin, joka ei kaihda rankempaakaan luukutusta"

Se puolestaan vähentää virtausääniä ja toisaalta mahdollistaa basson tanakoittamisen seinäheijastuksia hyödyntämällä. Klipschin atleettisesta ja värikkäästä toistosta on vaikea olla pitämättä (?) tai ainakin tavalla tai toisella vaikuttumatta.
Paitsi tiukka kontrolli myös autenttinen äänenpaine välittyvät juuri kuten pitääkin. Ääni on paikoitellen jopa ärhäkkä, ja hurja vääntö saattaa oikeissa kohdissa jopa päästä yllättämään.


KUUNTELU & YHTEENVETO:

Muskelia piisaa, eli kyseessä on ehta bilekaiutin, joka ei kaihda rankempaakaan luukutusta. Mutta R-620F on paljon muutakin. Toiston yleinen koherenssi ja yksityiskohtien tarkkuus haastavat helposti monet muut kaiutinmallit. Torvivirityksiin yleensä liitettävät negatiiviset ennakkoluulot on syytä heittää menemään ja antaa Klipschin briljeerata sekä monipuolisuudellaan että hienopiirteisyydellään! Ei ehkä hienostuneinta HIFIÄ, mutta soundi on oikealla musiikilla kohdallaan. Eikä hintakaan ole paha.


Klipsch R-620F
Hinta: 858 € / pari
Edustaja: Loudgroup
Lisätiedot: Klipsch

Toimintaperiaate: 2-tie, bassorefleksi
Diskantti: 1”/25 mm alumiini,
Basso–keskialue: 2 x 6,5”/165 mm (mitattuna 145 mm)
Jakotaajuus: 2 kHz
Herkkyys: 96 dB
Nimellisimpedanssi: 8 Ohm
Liitännät: 1 pari
Mitat (l x k x s): 24 x 102 x 39 mm
Paino: 19 kg / kpl


MITTAUKSET:

Klipschin vapaakenttävaste suoraan edestä (vihreä), 30 astetta sivusta (keltainen) ja 60 astetta sivusta (punainen) mitattuna sekä impedanssivaste (vihreä) ja vaihekäyttäytyminen (punainen). Toistovasteissa on korkeilla taajuuksilla korostumaan, myös se tasoittuu sivulta mitattaessa. Impedanssivasteessa voimakasta vaihtelua ja laskee bassoalueella melko alas, mutta ei erityistä huomautettavaa. Vaihevasteessa keskimääräistä enemmän vaihtelua ylemmällä keskialueella.

Magnat Transpuls 1500
15-tuumaa vääntöä ja tunnetta

Vaikka Magnat ei ehkä ole näillä leveysasteilla niitä tunnetuimpia valmistajia, saksalaismerkillä on kuitenkin lähes yhtä kattava sortimentti kuin maanmiehellään Hecolla. Tämän toisaalta selittää se, että molemmat kuuluvat saman Voxx-konsernin edustukseen. Magnat tosin erottuu näistä kahdesta siinä, että se valmistaa myös mm. putkivahvistimia ja levysoittimia.

Yleisellä tasolla yritys on kuitenkin ollut aina alansa kärkijoukoissa, eikä vähiten silloin, kun puhutaan laadukkaista bassoista: erästä 18-tuumaista mallia on käyttänyt niinkin kovan luokan highend-merkki kuin Wilson Audio. Lisäksi Magnat on valmistanut eksoottisia plasmadiskantteja Transpuls-nimen alla. Mutta ennen oli ennen ja nyt on nyt.

"voimavarat eivät vain näytä hyytyvän"

Magnet Transpuls 1500 erottuu muista verrokeista ennen kaikkea massiivisella olemuksellaan. Sen 15-tuumainen bassoelementti saa vertailun muut mallit näyttämään melkoisilta lilliputeilta. Eikä 6,5-tuumaista keskiäänistäkään mitenkään pienenä voida pitää. Lisäksi kaiuttimessa on kaksin kappalein torvikuormitettuja diskantteja. Ei mikään kaiutinsuunnittelun malliesimerkki. Ja tämä saa tietysti pohtimaan, että kuulostavatkohan kaiuttimet yhtä ärjyiltä kuin näyttävät? Hiukan yllättäen ei, sillä Magnatin ääni on yllättävänkin tasapainoinen ja sopivan hillitty. Toistoprofiili on yleisellä tasolla kallellaan lämpimään päin, ja bassot pikemminkin hengittävät kuin iskevät.


KUUNTELU & YHTEENVETO:

Yksikään vertailun muista kaiuttimista ei onnistu luomaan huoneeseen vastaavaa painetta kuin Magnat, joka myös pitää toiston kontrollissa vielä senkin pisteen jälkeen missä muut ovat pudonneet kyydistä. Toisin sanoen kyseessä on suorastaan hauska kaiutin, jonka voimavarat eivät vain näytä hyytyvän. Toisaalta ääni on kuitenkin paikoin hiukan tasapaksu ja jopa "tylsä". Pieni diskanttikorostus olisi ehkä tarpeen. No mikään ei ainakaan ala heti ärsyttämään. Mikään yksityiskohtien loihtija ja tarkka toistaja tai edes kovin hifistynyt Magnat ei siis ole, ja stereokuvaltaankin se on hieman lattea. Mutta minkä nyansseissa häviää sen voimassa voittaa. Testin painavimmat kaiuttimet. Rahalle saa sinänsä paljon vastinetta. Siis ihan tavaran koonkin puolesta.


Magnat Transpuls 1500
Hinta: 998 € / pari
Edustaja: Audelec
Lisätiedot: Magnat

Toimintaperiaate: 3-tie, bassorefleksi
Diskantti: 2 x 1”/25 mm torvi
Keskialue: 6,5”/16,5 cm
Basso: 15”/38 cm
Jakotaajuus: 920 Hz/4,8 kHz
Herkkyys: 90 dB
Tehonkesto (RMS/maks.): 250/500 W
Nimellisimpedanssi: 4–8 Ohm
Liitännät: 1 pari
Mitat (l x k x s): 51 x 100 x 39 cm
Paino: 37 kg / kpl


MITTAUKSET:

Magnatin vapaakenttävaste suoraan edestä (vihreä), 30 astetta sivusta (keltainen) ja 60 astetta sivusta (punainen) mitattuna sekä impedanssivaste (vihreä) ja vaihekäyttäytyminen (punainen). Toistovasteissa on suuria poikkeamia ja ne ovat eri kulmissa toisistaan poikkeavat. Impedanssi- ja vaihevasteissa outoa vaihtelua.

Monitor Audio Monitor 300
Edullinen ja hillitty

Samoin kuin Cantonin aloitustason GLE-sarja, myös Monitor Audion Bronze on ollut kategoriassaan äärimmäisen pidetty vaihtoehto. Tämä siksi, että kyseessä on edullinen kaiutinmallisto, joka tarjoaa hintaansa parempaa laatua. Jo 1990-luvulta valmistajansa repertuaariin kuulunut Bronze on ehtinyt jo viidenteen – vaiko peräti kuudenteen? – sukupolveensa.

Tuorein versio mallisarjasta on jo saavuttanut hintaan nähden varsin sofistikoituneen tason, eikä vähiten kehittyneen elementtiteknologian ansiosta, sillä kartiomateriaalina käytetään keraamisesti käsiteltyä alumiini–magnesiumseosta.
Tältä pohjalta ponnistaa myös yksinkertaisempi Monitor-sarja, jonka kookkain lattiamalli on Monitor 300. Kyseessä on Bronze-sarjan suurimman 6-mallin tavoin metrin korkuinen lattiakaiutin, joka niin ikään on 2,5-tietoteutus neljällä, mutta yksinkertaisemmalla elementillä.

"tarjoaa rahalle paljon näköä ja kokoa"

Mukana on muuten samanlainen mutta simppelimpi alumiini–magnesiumdiskantti ilman Bronze-sarjalaisten kultaisia vaimennusrenkaita. Kolme kartiollista elementtiä puolestaan ovat nekin yksinkertaisempia, mutta niidenkin rakenteessa on hyödynnetty uutta metalli–polymeeriseosta nimeltä MMP II. Kotelo taas on sekä kevyempi että hillitympi ilman Bronze-sarjalaisten komeaa viimeistelyä.

Vaikka omalaatuiseen ulkonäköön on kaikesta huolimatta panostettu, Monitor 300 on kuitenkin ääneltään yllättävänkin hillitty tapaus, ja siihen eivät monien muiden valmistajien budjettisarjat taivu. Monitor 300 on yhtä neutraali ja kontrolloitu kaiutin kuin monet vanhemmat hyvät Bronze-sarjalaiset.


KUUNTELU & YHTEENVETO:

Monitor Audio 300 on edullinen kaiutin ja tarjoaa rahalle paljon näköä ja kokoa. Edulliseen hintaan nähden on kieltämättä pienimuotoinen yllätys, että Monitor Audio kuulostaa panostaneensa Monitor 300:ssa enemmän toiston neutraaliuteen ja korrektiuteen ja kontrolliin kuin loudness-tyyppiseen-virittelyyn ja kaikkien miellyttämiseen. Soundi on siis neutraali ja kontrolloitu. Niin onko tämä hyvä vai huono asia? Riippuu kuulijasta toki, mutta tässä ryhmässä Monitor 300 voi kuulostaa aavistuksen värittömältä ja kireältä.


Monitor Audio Monitor 300

Hinta: 785 € / pari
Edustaja: Concept Hifi
Lisätiedot: Monitor Audio

Toimintaperiaate: 2,5-tie, bassorefleksi
Diskantti: 1”/25 mm alumiini–magnesium
Basso–keskialue: 3 x 6,5”/165 mm metalli–polymeeri
Jakotaajuus: 700 Hz/3,3 kHz
Herkkyys: 90 dB
Nimellisimpedanssi: 8 Ohm
Liitännät: 2 paria (+2 dB diskanttisäätö)
Mitat (l x k x s): 20 x 97 x 30 cm
Paino: 14 kg / kpl


MITTAUKSET:

Monitor Audio Monitor 300:n vapaakenttävaste suoraan edestä (vihreä), 30 astetta sivusta (keltainen) ja 60 astetta sivusta (punainen) mitattuna. Monitor Audio Monitor 300:n impedanssi (vihreä) ja vaihe (punainen).

Q Acoustics Q3050i
Korrektia musikaalisuutta

Yksinkertaisen ulkokuoren alla on kaikkea muuta kuin yksinkertaista tekniikkaa, kun tarkasteluun otetaan Q Acousticsin Q3050i – vuonna 2014 lanseeratun suositun 3000-sarjan tuoreimman variantin keihäänkärki. Pikasilmäilyllä kaikki näyttää olevan ennallaan, paitsi että elementtien ympärille on ilmestynyt kromirenkaat ja taakse uudet liittimet. Kyseessä on kuin onkin siis uusi malli!

Muun muassa bassoelementtejä on parannettu uudella ripustustekniikalla, ja niiden kartiomateriaalina on aiemman aramidi- eli kevlar-kuidun sijaan pintakäsitelty paperi. Kotelot puolestaan ovat entistäkin vähäresonanssisempia ja hiljaisia, sillä sisäistä vaimennusta on parannettu rimoituksen uudella sijoittelulla. Tämä taas juontaa juurensa valmistajan tarkkaan räätälöityyn Concept 500 -malliin. Kyseessä on kaksinkertainen liimattu mdf-rakenne, jonka avulla kotelosta saadaan entistäkin stabiilimpi. Tätä auttaa vielä Q3050i:stä löytyvä Helmholtz- resonaattori, joka tasaa kotelon sisäistä painetta. Poikkeuksellisen mutta tehokkaan toteutuksen sanotaan paitsi vähentävän turhia resonansseja myös parantavan dynamiikkaa. Q Acousticsin Concept 500 -kaiuttimessa ensimmäistä kertaa käyttämä tekniikka on tuttu muun muassa Yamahan NS-5000-huippukaiuttimista. Ja kuten ennenkin, diskanttielementti on eristetty baffelista, jolloin koteloresonanssit eivät pääse vaikuttamaan sen toistoon.

"Kyseessä on mukaansatempaava ja isosti tulkitseva kaiutin"

Toiston suhteen Q3050i ei jätä paljoa toivomisen varaa. Se ottaa paikkansa saman tien tarvittavalla auktoriteetilla ja suuruudella. Tuntuma on välittömästi kohdillaan äänen puhtauden, koherenssin ja voimakkaan basso-osaston sekä huomattavan dynamiikantoiston ansiosta. Musiikin ja kuuntelijan väliin ei jää mitään ylimääräistä, sillä kaiutin onnistuu kuulostamaan sekä täsmälliseltä että lumoavalta. Kaikki muusikot ja instrumentit ottavat luonnollisen paikkansa isossa ja uskottavassa äänikuvassa. Vastaavaan kykyyn luoda ja ylläpitää dynamiikkaa ja tilan perspektiiviä stereotoistossa ei liian usein törmää varsinkaan tässä hintaluokassa.


KUUNTELU & YHTEENVETO:

Toiston suhteen Q3050i ei jätä paljoa toivomisen varaa. Kyseessä on mukaansatempaava ja isosti tulkitseva kaiutin, jonka toistossa ei kuulu soraääniä. Jos jotain vertailumme malleista pitäisi kutsua täsmälliseksi, niin se on Q3050i, paitsi että sen valtteihin lukeutuu myös toiston voimallisuus. Tiukimman väännön parhaasta kaiuttimesta Q Acoustics käy Dalin ja Cantonin kanssa.


Q Acoustics Q3050i

Hinta: 849,90 € / pari
Edustaja: Simex
Lisätiedot: Q Acoustics

Toimintaperiaate: 2-tie, bassorefleksi
Diskantti: 0,9”/22 mm pehmytkalotti
Basso-keskialue: 2 x 6,5”/165 mm paperi
(mitattuna 145 mm)
Jakotaajuus: 2,5 kHz
Herkkyys: 91 dB
Nimellisimpedanssi: 4 Ohm
Liitännät: 1 pari
Mitat (l x k x s): 31 x 102 x 31 cm
Paino: 18 kg / kpl


MITTAUKSET:

Q Acoustics Q3050i:n vapaakenttävaste suoraan edestä (vihreä), 30 astetta sivusta (keltainen) ja 60 astetta sivusta (punainen) mitattuna. Q Acoustics Q3050i:n impedanssi (vihreä) ja vaihe (punainen).