Virtuaalitodellisuus lähenee vuosi vuodelta Star Trek -maailmaa, eikä viime vuosi ollut siinä poikkeus. Vuonna 2018 julkaistiin huokea Oculus Go ja korkeatasoinen Vive Pro. Puhumattakaan tuhansista muista julkaistuista laitteista.
VR-laitteita myytiin 4 miljoonalla dollarilla ja summan odotetaan kasvavan 6 miljoonaan tänä vuonna. VR-teknologia alkoi vihdoin tulla jokaisen saavutettavaksi. Aiemmin laitteet ovat olleet niin kalliita, että useimmilla ei ole ollut niihin varaa.
“Hinta tippuu nopeasti ja myös monet rahapelialan yritykset ovat huomanneet tämän.”
Monien nettikasinoiden tavoin esimerkiksi Betway laittaa paukkuja VR-kasinopelien kehittämiseen. Aiemmin on markkinoilla ollut pari yritystä ruletin ja kolikkopelien saralla, mutta teknologian suorituskyky ei ole riittänyt miellyttävään pelikokemukseen. Kehitteillä oleva silmän liikkeitä seuraava teknologia saattaa hyvin muuttaa tämän. Tämän vuoden aikana on odotettavissa ensimmäiset VR-pokeri-, VR-blackjack- ja VR-rulettipelit.
Sen lisäksi Oculus aikoo julkaista uuden Quest-laitteen, jossa pitäisi yhdistyä kannettavan laitteen edut ja korkeatasoisen PC:n tehot. Tämän voisi kuvitella olevan suuri edistysaskel VR-teknologian tuomisessa kaikkien saataville. Hinnat luultavasti laskevat edelleen tänä vuonna ja luvassa on muutamia mielenkiintoisia VR-konsolipelejä, joita odotetaan julkaistavaksi.
Pelien kehittäjät lupaavat, että pelien sisältö ei vain olisi sama ilman VR-teknologiaa. Kehitteillä on jopa pelikokemusta täydentävät, virtuaalitodellisuutta hyödyntävät pelikuulokkeet. Seuraavassa hiukan tarkemmin edellä mainituista.
Tehot lisääntyy
VR-lasien tehot ovat lisääntyneet huimasti. Esimerkkinä vaikka Oculus Quest.
Erona aiempiin laitteisiin, Quest ei tarvitse kovatehoista tietokonetta kaverikseen. Sen ominaisuuksien ovat kuitenkin aivan toista maata kuin aiemmissa kannettavissa laitteissa on nähty. Laite pystyy seuraamaan pääsi liikkeitä, kun käännät ja kallistat sitä. Mutta se pystyy myös havaitsemaan eteen, taakse, ylös ja alas suuntautuvat pääsi liikkeet. Se seuraa liikkeitäsi kokonaisvaltaisesti liikkuessasi huoneessa. Tämä tarkoittaa sitä, ettei sinun tarvitse enää laittaa pelitilasi seinille sensoreita.
Questissa on sisäänrakennetut kamerat, jotka kartoittavat huoneen ja seuraavat liikkeitäsi siellä. Tämä yksinään kuulostaa mahtavalta, mutta Questissa on myös kaksi liikeohjainta eli erillistä tietokonetta ei tarvita. Quest käyttää samaa prosessoria kuin Samsungin S8, mutta tarjoaa silti mukavan toiminnallisuuden, mutta ei silti aivan vertaudu tietokoneohjattuun VR-kokemukseen. Laitteen hinnaksi on tulossa arvailtu noin 350-400 euroa. Täysillä VR-ominaisuuksilla varustetusta laitteesta erittäin huokea hinta.
VR-pelit ovat kaivanneet laitteistoa saattamaan ne suuren yleisön tietoisuuteen ja Oculus Quest saattaa olla juuri oikea laite tehtävään. Siinä on sopiva yhdistelmä huokeaa hintaa, ominaisuuksia ja saatavuutta, jotka auttavat hyppäämään VR-pelien maailmaan. Mutta aika näyttää lunastaako laite sille asetetut odotukset. Niin myyntiin sen pitäisi tulla nyt keväällä.
Oculus Quest: Under the Hood
Silmän liikkeitä seuraava teknologia
Silmän liikkeitä seuraavaa teknologiaa on kehitetty useiden vuosien ajan. Tämän vuoden aikana monet laitevalmistajat aikovat lisätä teknologian laitteisiinsa. Sen luvataan parantavan laitteistojen suorituskykyä ja tuovan muutamia hienoja ominaisuuksia mukanaan. Teknologia mallintaa ihmisen silmien luonnollista toimintaa ja liikkeitä. Tämän avulla ne voivat seurata silmiämme ja ‘nähdä’ mitä katsomme. Laite muuttaa tämän tiedon virtuaaliseen maailmaan ja terävöittää kohtaa, jota käyttäjä katsoo. Aivan kuin oikeassa maailmassakin. Kuvan luvataan tarkentuvan parhaaseen mahdolliseen tarkkuuteen ja muun ympäröivän näkymän tarkkuus heikkenee. Samantyyppistä teknologiaa käytetään jo VR:ssä, mutta silmän liikkeiden seuraaminen tekee siitä huomattavasti tehokkaampaa.
“Hahmot tuntuvat vähemmän nukeilta, kun ne katsovat oikeasti silmiin.”
Qualcomm on lisännyt teknologian uusiin prototyyppeihinsä. Monet laitevalmistajat kehittävät samantyyppisiä ratkaisuja. Silmän liikkeiden seuraamisella on kuitenkin muitakin ominaisuuksia kuin suorituskyvyn parantaminen. Kun sitä käytetään moniteholasien kanssa, VR-laite pystyy simuloimaan paremmin tarkennuksen muutoksia ja näkymän syvyyttä. Virtuaalisesta tilasta tulee näin paljon realistisempi, kun kohteet eivät sumennu epäluonnollisesti, kun ne ovat liian lähellä katsojaa. Silmän liikkeiden seurannalla saattaa olla vaikutuksensa myös sosiaaliseen kanssakäymiseen virtuaalisessa tilassa, koska hahmon silmän liikkeet matkivat oikeita silmän liikkeitä. Hahmot tuntuvat vähemmän nukeilta, kun ne katsovat oikeasti silmiin.
VR-pelien tulevaisuus
Playstation VR-lasit ovat ehdottomasti paras markkinoilla oleva laitteisto. Siltä puuttuu kuitenkin halpa hinta. Lasien käyttämiseen kun tarvitaan myös PS4, joten se on yksi parhaiten saatavilla olevista laitteistoista.
Sony tarjoaa myös parhaan valikoiman VR-pelejä. Tarjolla on kaikkea Tetriksestä Resident Eviliin. Tilanne ei luultavasti tule heilahtamaan mihinkään lähiaikoina. Pleikkarin VR-pelien tarjonta tulee olemaan parempi kuin kilpailijoilla. Sonyn taktiikka on metsästää aggressiivisesti yksinoikeuksia peleihin, jolloin parhaat pelit löytyvät sen hyllystä. Tällä hetkellä kehitteillä on yli 50 Playstationille tarkoitettua VR-peliä.
Photo by dongpung, Pixabay License
Usein ajatellaan, että kaikki uudet teknologiat tuodaan suuren yleisön tietoisuuteen yhden mahtavan sovelluksen avulla. Toisin sanoen on yksi niin hyvä peli, että sitä on pakko päästä pelaamaan hinnasta viis. Aivan kuin Nintendo Switch myytiin pelaajille Mario Odysseyn avulla.
VR-pelien maailmasta ei tällaista hittiä kuitenkaan ole vielä löytynyt. Mahtavia pelejä on tarjolla vaikka ja kuinka, mutta mikään ei kuitenkaan vastaa hittipelejä, joita pelataan VR-maailman ulkopuolella. Vuoden 2019 lupaavin tulokas tähän kategoriaan lienee Insomniac Gamesin Stormland, joka on ensimmäisen persoonan ammuntapeli. Peli näyttää upealta ja hauskalta. Se saattaa todellakin olla ensimmäinen VR-peli, jonka takia kannattaa ostaa VR-laite.
Tulevaisuus on valoisa
Kun VR-lasit ja laitteet alunperin tuli markkinoille, suurin ongelma oli laitteiden korkea hinta ja pelikokemus ei ollut kehuttava.
Tilanne on kuitenkin kehittymässä nopeasti ja vuosi 2019 saattaa tarjota monia parannuksia.
Oculus Questin johdolla laitteista on tulossa itsenäisiä ja langattomia, jolloin ne ovat helpommin käytettäviä. Jopa pitkään markkinoilla ollut Vive on muuttumassa langattomaksi.
Uudet laitteet myös kartoittavat pelitilan, eikä pelaajan enää tarvitse merkitä aluetta sensoreilla.
Laitteiden resoluutio paranee huimin harppauksia ja Googlen ja LG:n uusien laitteiden luvataan toimivan 4800×3840 resoluutiolla (1443 ppi). Kuva on huomattavasti kirkkaampi ja selkeämpi kuin ennen. Toki kehitteillä on isompiakin resoluutioita, mutta niiden hinta on sitten tietysti sen mukainen.
Joka tapauksessa VR-teknologia kehittyy vauhdilla. Siitä on tulossa tehokkaampi, mutta samalla huokeampi kuin vain muutama vuosi sitten.
Thank you for any other informative web site. Where else may just I get that kind of info written in such a
perfect method? I have a challenge that I’m just now working on, and I have been at the look out for such information.
Eivät ole puhelimien valmistajat vielä oikein uskoneet 3D kuviin ja videoihin. Eli laittaneet kahta linssiä silmien etäisyydelle, joka videoi sitä 3d kuvaa. 3D lyö läpi oikein kunnolla vasta sitten kun kuvaus- ja näyttölaitteet ovat halventuneet ja resoluutiot ovat kohdallaan.