Planaarikuulokkeistaan tunnettu kalifornialaisfirma Audeze kerää Indiegogossa joukkorahoitusta planaarimagneettisen kaiutinpuhelimen kehittämiseen. Älypuhelimen kokoinen Filter-niminen laite on tarkoitettu videopuhelu-, konferenssi- ja etäpalaverikäyttöön ja sen pystyy liittämään liki kaikkiin digitaalisiin toistolähteisiin Bluetoothin tai USB-liitännän kautta.
Kyseessä on valmistajan ensimmäinen tuote, joka ei ole kuuloke, joka käyttää neuroverkkoon perustuvaa vastamelutoimintoa ja säteenmuodostustekniikkaa parantaakseen mikrofonin puhelu- tai videoneuvotteluäänen selkeyttä. Intelligent Zero-Noise -melunpoistoalgoritmiä on koulutettu 500 000 näytteellä tunnistamaan erilaiset taustamelut. Selkeämpään ääneen on tähdätty mikrofonin suuntakuvion optimoinnilla ja älykkäällä prosessoinnilla. Myös ryhmäpuheluiden luvataan onnistuvan, sillä suuntakuvion voi valita 70–360 asteen välillä. Mikrofoni lisäksi nappaa äänet kolmen metrin säteeltä.
Kaiutinelementti perustuu Audezen jo ennen ensimmäisiä kuulokkeitaan kehittämään suureen planaarikaiuttimeen, joka on suunniteltu alun perin armeijakäyttöön. Sen luvataan tarjoavan korkeaa äänenpainetta ja matalaa säröä. Armeijalle suunniteltu kaiutinelementti oli suunniteltu selkeän äänen tuottamiseen sota-alueilla. Testeissä Edwardsin ilmatukikohdassa kuulijat pystyivät ymmärtämään joka sanan peräti mailin etäisyydeltä. Kuulokkeista tutut Fluxor-magneetit ovat mukana tälläkin kertaa. Taajuusalueen luvataan yltävän 300 hertsistä 20 kilohertsiin.
Planaarirakenne myös mahdollistaa sen, että kaiutin on ohut ja kevyt, toisin kuin useat dynaamiseen elementtiin perustuvat kaiutinpuhelimet markkinoilla. Ääntä luvataan irtoavan kuitenkin saman verran kuin kolme kertaa suuremmista kaiutinpuhelimista. Se on myös taitettava, minkä ansiosta Filterin voi pystyttää pöydälle. Hallinta tapahtuu kosketustoimintojen avulla. Akku on kapasiteetiltaan 1 100 milliampeerituntia, minkä luvataan riittävän 15 tunniksi normaaliäänenvoimakkuudella.
Normaalihinta Filterille on 249 Yhdysvaltain dollaria. Laite on kaikesta päätellen jo kutakuinkin valmis, sillä toimitusten luvataan alkavan helmikuussa 2022. Ilmeisimmin myös kysyntää riittää, sillä kampanja on kerännyt 850 prosenttia tavoitteestaan.
Kommentit