Teksti & Kuvat AVPlus-Toimitus

Pysy kartalla takuuasioissa!

Monikaan ei luultavasti tiedä, että yksityisasiakkaan on mahdollista saada uusi tuote rikkoutuneen tilalle, vaikka takuu ei olisikaan voimassa. Tärkeintä on hahmottaa tuotetakuun ja lainmukaisen virhevastuun ero.

Kodinelektroniikka kaikessa kirjavuudessaan käy vuodesta toiseen tasaisen varmasti kaupaksi, eikä mikään ihme. Varsinkin viihde-elektroniikan puolella laitteiden ominaisuudet päivittyvät melkeinpä vuosittain pienen mutta toisille meistä merkittävän pykälän, jolloin uuden laitteen ostokynnys saattaa hyvinkin ylittyä.

Kodinkonekaupoille mennessä moni myyjäliike tarjoaa eräänlaisina lisäpalveluina laajennettuja takuita tai huoltosopimuksia, ja tapauskohtaisesti niistä saattaakin olla asiakkaalle jonkinlaista hyötyä. Mutta lähtökohtaisesti Suomessa kuluttajansuojalaki takaa sen, että tuotteiden tulee kestää käytössä niiden oletettu käyttöikä, joten vaikka takuuta ei olisi ostohetkellä luvattu tai sitä ei olisi hankittu erikseen tai se olisi loppunut esimerkiksi 12 kuukauden jälkeen, kuluttajalla on silti mahdollisuus saada rikkoutunut laite korjaukseen tai uusi sen tilalle. Tällöin puhutaan myyjän virhevastuusta.

Siksipä on tärkeää, ettei heitä automaattisesti hanskoja tiskiin, vaikka vähän reilu vuosi sitten ostettu kodinkone hajoaa ja sen takuu on loppu. Mikäli rikkoutuminen ei johdu käyttäjän omista virheistä, voi hyvinkin olla mahdollista saada asia eteenpäin, kunhan viitsii vain yrittää.

Takuu vai virhevastuu?

Valtaosa elektroniikkalaitteita myyvistä liikkeistä tarjoaa eripituisia takuita kuluttajatuotteille, toisinaan myös ikään kuin kaupantekijäisinä. Kuluttaja-asiamies on kuitenkin linjannut, että takuun, oli se minkä muotoinen tahansa, tulee tuoda todellista lisäetua suhteessa lainmukaiseen virhevastuuseen. Tästä voi päätellä, että esimerkiksi vuoden takuulla ei välttämättä ole suurta merkitystä, jos laitteen käyttöiän oletetaan joka tapauksessa olevan pitempi.

Virhevastuu taas lähtee kuluttajansuojalaista, jossa on 12 kuukauden mittainen virheolettama. Se taas tarkoittaa, että jos virhe ilmenee vuoden kuluessa ostohetkestä, oletetaan virheen olleen olemassa jo oston aikaan ja siten myyjän vastuulla. Myyjän on kyettävä aukottomasti todistamaan, että tuote on ollut ostohetkellä virheettömässä kunnossa. Jos virhe ilmenee myöhemmin, esimerkiksi yli mainitun 12 kuukauden jälkeen, kuluttajan on tarvittaessa esitettävä vakuuttava selvitys vikaantumisen syistä.

Olipa myyjän myöntämä takuu millainen tahansa, sen ehdot eivät saa rajoittaa laissa säädettyä virhevastuuta. Joissakin takuuehdoissa nimittäin voi olla rajoituksia, jotka esimerkiksi jättävät pois kuluvat osat. Vaikka tuotteen virhe ei kuuluisikaan takuun piiriin, se voi silti kuulua myyjän virhevastuuseen. Tällainen tapaus tulee kyseeseen esimerkiksi silloin, jos kuluvissa osissa on havaittavissa selkeitä materiaali- tai valmistusvirheitä. Tällöin asiakas voi saada myyjältä hyvityksen.

Virheiden oikomista

Vaikka tuotteen ostopäivästä olisi kulunut aikaa hiukan kauemminkin ja mahdollinen takuu rauennut, kuluttaja voi silti yrittää ottaa yhteyttä myyjätahoon asian selvittämiseksi. Erityisesti yhteyttä on suositeltavaa ottaa, jos laite rikkoontuu ennen aikojaan tai siinä havaitaan jonkinlainen toimintaa haittaava virhe. Tätä varten monilla liikkeillä on verkkosivuillaan reklamaatiokaavakkeet, jotka täyttämällä asia menee eteenpäin.

Kuluttajan on hyvä pitää mielessä, että asian selvittäminen on viime kädessä myyjän vastuulla, vaikka tietyissä tapauksissa tuotteen ostohetkellä asiakas saattaakin saada suoraan esimerkiksi valtuutetun huoltoliikkeen yhteystiedot mahdollisia ongelmatapauksia varten. Myyjä ei voi kuitenkaan käytännössä vaatia kuluttajaa olemaan yhteydessä muihin tahoihin asian selvittelyssä.

Yleisellä tasolla pääasia on, että virhe tulee oikaistua jouhevasti. Liikkeestä riippuen voi hyvinkin olla mahdollista, että virheet ja ongelmatilanteet ratkaistaan mahdollisimman mutkattomasti kuluttajan hyväksi jo pelkästään hyvän asiakaspalvelun nimissä etenkin hiukan edullisempien laitteiden tapauksessa.

Käytännössä virheen oikaisu voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että myyjätaho tavalla tai toisella korjaa rikkoontuneen laitteen omaan laskuunsa ja palauttaa kuluttajalle. Asian voi ratkaista myös antamalla asiakkaalle suoraan uuden vastaavan tuotteen. Mikäli menettelyt aiheuttavat kuluja, ne ovat myyjän vastuulla – sikäli kun kyseessä on virhevastuuseen tai takuun piiriin menevä korjaus.

Jos taas käyttäjä on itse aiheuttanut laitteen rikkoutumisen esimerkiksi käyttämällä sitä väärin, hän saattaa joutua itse maksumieheksi ja korvaamaan asian selvittelemisestä aiheutuneita kuluja.

Jos rikkoutumisen syy on epäselvä ja varsinkin jos kyseessä on selvästi vanhempi laite, kannattaa silmäillä myös kotivakuutuksen ehdot läpi. Joissain tapauksissa niistäkin voi olla apua ja vakuutus korvata mahdollisia kuluja.

Vanhempien laitteiden kohdalla saattaa toki olla mahdollista, että yhteensopivien varaosien saatavuus on loppunut, jolloin sitä ei pysty korjaamaan. Mutta jos varaosia ei ole saatavilla laitteeseen, jonka käyttöikä ei vielä ole tullut täyteen, asia saattaa hyvinkin kuulua virhevastuun piiriin. Tällöin kuluttaja on oikeutettu mahdollisesti jopa kaupan purkuun, joka taas tarkoittaa ainakin jonkinlaisia korvauksia.

Osa valmistajista saattaa luvata tuotteilleen elinikäisen takuun. Tervettä maalaisjärkeä käyttäen tähän tulee kuitenkin suhtautua varauksella, sillä todellisuudessa mitään takeita yritysten toiminnan varmasta jatkumisesta ei ole. Niinpä elinikäisen takuun lupaus onkin vain erilainen tuotteiden ja palvelun laatua korostava seikka, jonka varsinaisia takuuehtoja on kuluttajansuojalain mukaan hankala määritellä – jo lähtien siitä, ettei sopimuksessa ilmene takuun todellista voimassaoloaikaa.

Vaikka osa tavaroista ja laitteista saattaa asianmukaisesti käytettynä ja käsiteltynä kestää jopa sukupolvelta toiselle, myyjän vastuu päättyy kuitenkin aikanaan. Puhtaasti lainsäädännön perusteella esimerkiksi virhevastuun yleinen vanhenemisaika on kymmenen vuotta tavaran ostohetkestä. Tätä vanhemmista tuotteista ei yleensä kannata enää esittää vaatimuksia myyjälle, vaikka laite olisikin korjattavissa.

Vinkkejä ja neuvoja

1. ”Lakisääteistä takuuta” ei tosiasiallisesti ole olemassa, on vain myyjän virhevastuu ja usein kaupan yhteydessä myönnettävä myyjän oma takuu. Siihen kannattaa tutustua jo ennen ostotapahtumaa, sillä kuluttaja-asiamiehen linjauksen mukaan takuun pitää tuoda ostajalle todellista lisäetua suhteessa lainmukaiseen virhevastuuseen.

2. Kun päädyt ostamaan esimerkiksi kodinkoneen, huolehdi siitä, että saat myyjältä takuutodistuksen kirjallisena, sähköisenä tai muulla pysyvällä tavalla, ja pidä todistus tallessa. Ota talteen myös kuitti ja mahdollisesti ruudunkaappaus tiliotteesta, jotta voit tarvittaessa todistaa ostaneesi tuotteen tiettynä ajankohtana.

3. Mikäli laite hajoaa alle 12 kuukauden käytön jälkeen sinusta riippumattomista syistä, korjaus tai korvaus kuuluu melko suurella todennäköisyydellä myyjän virhevastuun piiriin. Ole ensi tilassa yhteydessä myyjätahoon reklamaation muodossa. Varaudu esittämään uskottavasti, miten laite on rikkoutunut.

4. Mikäli laite hajoaa yli 12 kuukauden käytön jälkeen sinusta riippumattomista syistä, on hyvinkin mahdollista, että laitteen korjaus tai jonkinlaisten korvausten maksaminen menee vieläkin myyjän virhevastuun piiriin. Aina kannattaa reklamoida.

5. Mikäli myyjän virhevastuu on rauennut vanhemman tuotteen kohdalla, voit kuitenkin yrittää saada korvausta vielä kotivakuutuksesta. Tutustu vakuutusehtoihin ja ole yhteydessä vakuutusyhtiöösi.

Lisätietoja:

Euroopan kuluttajakeskus Suomessa
Kilpailu- ja kuluttajavirasto