Teksti Teppo HirviKunnas Kuvat Teppo HirviKunnas & Valmistajat
Kun televisio ostetaan, moni haaveilee suuresta ruudusta, mutta budjetti asettaa rajoitteita. Hyvä uutinen on, että 65-tuumaiset televisiot eivät ole enää "luksustuotteita" – niitä saa nykyään jopa alle 600 eurolla. Onko hinta kuitenkaan este laadulle?
Tässä vertailussa sukellamme edullisten isojen televisioiden maailmaan ja selvitämme, mitä rahoillaan todella saa. Voiko alle 600 euron televisiolla nauttia elokuvista ja peleistä ilman kompromisseja? Lue, mitkä mallit erottuvat edukseen ja tarjoavat parasta vastinetta rahalle!
VERTAILUSSA:
Cepter CR65GQ8005A
Finlux 65G9.2ASMI
Hisense 65A6NQ
ProCaster 65Q951H
Samsung TU65CU6905KXXC
Thomson 65UG5C14
Jutun lopusta löydät myös hyödyllistä tietoa: Näin säädät television kuvan - Ekotila oletuksena!- Mitä ovat näytön hertsit? - HDR (High Dynamic Range) - Kalibrointi.
Aina vain isompaa
65-tuumainen kuva on pinta-alaltaan jo lähes melkein tuplasti (84%) isompi kuin 48-tuuman kuva ja 40% suurempi kuin 55-tuumainen. Oikeasti jo iso.
Mitä suurempi kuva sitä elokuvamaisempi ja immersiivisempi (läsnäolevampi) tunnelma. Kuvan koko on läsnäolontunteen kannalta jopa merkittävämpi kuin kuvan subjektiivinen laatu. Tästä syystä monet päätyvät myös videoprojektoriin, vaikka sen kuvan laatu ei televisiolle pärjää, ja vaatii pimennetyn tilan.
Yhä useampi kuluttaja haluaakin aina vain isomman television. Ja koot ovat kasvaneet vuosien saatossa. Aikoinaan jo 32-tuumaista pidettiin oikeana jättinä (siis 30 vuotta sitten).
Taulutelevisioiden syrjättäessä kuvaputkitekniikan alkoi myös kuvakoko kasvaa: 42-, 48-, 55-tuumaa… Ja hintojen laskiessa aina vain isompaa.
Nyt 65-tuumaa alkaa olla jo sellainen television “normikoko,” joka on jo ihan oikeasti iso.
Ja miksi pitäisi maksaa enemmän?
Edullisilla televisioilla on usein hyvä hinnan ja laadun suhde, koska ne tarjoavat perustarpeisiin useimmille riittävät ominaisuudet ja kuvan laatukin on ollut jo pitkään edullisissakin televisioissa hyvä, ja aina vain parantuen.
Massatuotanto ja kilpailu alentavat hintoja. Edulliset mallit hyödyntävät kalliimmissa televisioissa vakiintunutta teknologiaa. Merkit kisaavat keskenään markkinaosuuksista. Jälleenmyyjät kilpailevat yhtälailla hinnoilla. Tämä kilpailu hyödyttää kuluttajia edullisimmilla hinnoilla, monipuolisimmilla ominaisuuksilla ja paremmalla laadulla.
Monia merkkejä
Testin hintahaarukka asettui siis 600-750 euron välille.
Ja tässä siis kyse “normaalihinnoista”. Edullisimmillaan joitain testin malleista on näkynyt tarjouksessa jopa alle 500 eurolla. Toki markkinoilla käy myös kova “kuhina”. Malleja tulee ja menee. Hinnat vaihtelee, välillä myydään tarjouksessa tai sitten hieman eri mallisena. Eri jakelukanavissa saatetaan myydä toisistaan hieman eri malleja eri hinnoilla. Perässä on vaikea pysyä. Siksi tähänkin testiin ei lopulta saatu mukaan kaikkia haluamiamme merkkejä.
LG:ltä, Philipsiltä ja TCL:ltä ei löytynyt hintaluokkaan sopivaa mallia, tai tuotetta ei ollut saatavana testin ajankohtaan. Samsungiltakin testiin päätettiin ottaa lopulta hieman kalliimpi malli mitä oli alun perin suunniteltu. No, tosin vain 50 euron hintaerolla.
Finluxilla olisi ollut tarjolla myös uudempi QLED-malli 65G10.1ECMI (649 €), mutta sitä ei testin hetkellä ollut saatavilla. Eikä itse asiassa ole vielä tämän jutun kirjoitushetkelläkään.
Samsung sai edustaa testin ainoaa “isompaa” merkkiä.
Muut ovat markkinaosuuksiltaan selvästi pienempiä, vaikka toki esimerkiksi Hisense on maailmanlaajuisesti iso merkki ja Samsungin tapaan valmistaa itse televisionsa.
Muut testin merkit ovat “vain” tuotemerkkejä, jotka on teetetty ulkopuolisella taholla. Niin sanotulla OEM-valmistajalla (Original Equipment Manufacturer = alkuperäinen valmistaja) ja myydään omalla nimellä.
Cepterin valmistaa käsityksemme mukaan kiinalainen OEM-valmistaja HKC, Finluxin ja Procasterin taas suuri turkkilainen tv-tehdas Vestel ja Thomson tulee ilmeisesti kiinalaisen TCL:n tehtaalta.
Finlux on Vestelin “oma” merkki ja Thomson taas ainakin Euroopassa itävaltalaisen StreamViewn (aikoinaan valmistutti myös Nokia-merkkisiä televisioita). Thomson on tyypillinen OEM-brändi, jota markkinoidaan ja saatetaan jopa valmistaa lisenssillä (oikeutena käyttää merkin nimetä) vähän missä tahansa.
Cepter-brändin takaa löytyy norjalainen Power-elektroniikkaketju ja Procasterin takaa Verkkokauppa.com.
Periaatteessa ja käytännössäkin monet merkit voivat siis olla enemmän tai vähemmän samaa tavaraa eri merkeillä, mutta ei välttämättä. Valmistuttaja voi tehdaskin voi vaihtua, tai linjaston “vakiotuotteeseen” voidaan tehdä enemmän tai vähemmän muutoksia kuin vain eri nimen. Esimerkiksi samasta tehtaasta tulleiden Finluxin ja Procasterin kuvassa oli yllättävän iso ero, Finluxin eduksi.
Tekniikkaa
Testin televisiot ovat perusominaisuuksiltaan ja tekniikaltaan melko samankaltaisia, vaikka erojakin toki on. Kaikissa on suoraan takaa ledeillä taustavalaistu LCD-paneeli 4k-tarkkuudella (3840 x 2160 pikseliä). Paneelityyppeinä (ketä asia nyt kiinnostaa) niin sanottu IPS, paitsi Cepterissä ja Thomsonissa todennäköisesti “VA-paneeli”. Periaatteessa IPS-paneeli mahdollistaa laajemman katselukulman ja tarkat värit, mutta heikomman kontrastin. VA-paneeli puolestaan tarjoaa periaatteessa korkean kontrastin ja syvemmän mustan toiston, mutta katselukulma ja värintoisto ovat rajoitetumpia. Nämä “perussäännöt” ei kuitenkaan aina päde todellisuudessa ja kuvan laatuun vaikuttaa moni muukin asia. Peruskuluttajalle nämä tekniset termit eivät useinkaan kerro mitään, eikä aina tarvitsekaan. Kuvan laatu ratkaisee enemmän kuin miten se on saatu teknisesti aikaan.
Cepterissä ja edullisessa Procasterissa käytetään niin sanottua QLED-tekniikkaa. QLED eli Quantum Dot -näyttö on LCD-näyttö, jossa värisuodattimen yhteydessä käytetään erityistä kvanttipistekerrosta (eng. quantum dot) parantamaan kuvan väritoistoa ja kirkkautta.
Liitännät
Liitäntöjen osalta kaikissa malleissa, paitsi Thomsonissa on kolme HDMI-tuloa. Thomsonissa HDMI-tuloja on neljä, joista kaksi on versiota 2.0b ja kaksi versiota 2.1. HDMI 2.1 tukee 120 Hz kuvaa esimerkiksi pelikonsoleista. Näyttöjen natiivi virkistystaajuus on kuitenkin kaikissa 60 Hz, joten 120 Hz:n HDMI-tuella ei ole oikeastaan suurempaa merkitystä. Muissakin on version 2.0b ja 2.1 HDMI-tulot. Samsungissa on versio 2.0 (ilman b:tä), joka tarkoittaa periaatteessa ns. HDR-HGL-tuen puuttumista. HGL (Hybrid Log-Gamma) on korkean kontrastin kuvaformaatti, joka on suunniteltu televisiolähetyksiin ja suoratoistoon. Todennäköisesti itse TV-lähetyksille tuki kuitenkin löytyy.
Äänelle on kaikissa HDMI-eARC eli HDMI-tulo on varustettu äänen paluukanavalla. Sen lisäksi kaikissa on myös optinen digilähtö av-vahvistimeen tai soundbar-kaiuttimeen liittämistä varten. HDMI:n kanssa äänenvoimakkuus säätyy kätevästi myös television kaukosäätimestä, kun optisen liitännän kanssa säätö pitää tehdä vahvistimen tai soundbarin säätimellä. Kaikissa televisiossa, paitsi Samsungissa on äänelle myös kuulokelähtö, josta säädettävän äänen saa yhtälailla myös muuallekin kuin kuulokkeille. Kaikissa televisioissa on myös bluetooth-lähetin eli niihin saa liitettyä langattomasti mitkä tahansa bluetooth-kuulokkeet. Toiminnon käyttöönotto vaatii tosin aina hieman “valikkoseikkailua”, joten langattoman kuulokekuuntelun aloittaminen ei välttämättä ole niin nopeaa ja helppoa kuin vain plugin työntäminen kuulokelähtöön (jos sekin vain sijaitsisi muualla kuin television takana. Tämä ja bluetooth-kuuntelun helpompi aktivointi tässä siis vinkkinä tv-valmistajille).
Kaikissa televisioissa, paitsi Finluxissa, Procasterissa ja Samsungissa on myös “perinteinen” analoginen AV-tulo (ääni ja kuva), johon saa kytkettyä myös vanhemmat pelikonsolit tai vaikka vanhan videokameran. Toisaalta erillinen AV-HDMI -sovitin ajaa tarvittaessa saman asian. Sellainen maksaa 15-30 euroa.
Liitännöistä vielä sen verran, että ainoastaan Thomsonissa osa liitännöistä lähtee alaspäin, muissa sivulle. Sillä saattaa olla jossain tilanteissa merkitystä.
--------- MAINOS ---------
Artikkeli jatkuu alapuolella
Käyttöönotto ja ohjeet
Nykyajan televisiot ovat niin sanottuja älytelevisioita (SmartTV), mikä tarkoittaa käytännössä television liittämistä nettiin ja ohjelmistoalustaa, joka mahdollistaa erilaisten sovellusten käytön, suoratoistopalvelut ja verkkosisällön katselun ilman erillisiä lisälaitteita. Käytännössä siis yhdistää tietokoneen ja/tai älypuhelimen ominaisuuksia televisioon.
Tämä aiheuttaa myös television käyttöönotossa omat vaiheensa. Televisio tulee liittää verkkoon langalla tai langattomasti ja etenkin Google TV ja Android -ohjelmistoalustojen kohdalla usein vielä tilin luomista (jos sitä ei ole) ja tilille kirjautumista erilaisten sovellusten asentamiseksi.
Televisiot sinänsä opastavat käyttöönotossa vaihe vaiheelta ja homma sujuu kaikilta sujuvasti. Ainoastaan Finluxin kanssa oli aluksi ongelmia, koska vaikutti ettei televisio ota kaukosäätimeltä komentoja vastaan. Näin itse asiassa olikin. Finluxin kaukosäädön toimintakulma oli jostain syystä todella kapea oikealle päin. Jos siis kaukosäädin oli enemmän oikealle suunnattu ja/tai sijaitsee selvästi oikealla televisioon nähden, niin komennot eivät alussa menneet perille. Vasemmalle ei ongelmaa. Outoa? Sen sijaan iso plussa Finluxin erittäin miellyttävästä käyttöönottovaiheen taustamusiikista ;-). Alkuvalmistelujen jälkeen ongelmaa ei ollut, koska kaukosäädin yhdistyy televisioon bluetoothin välityksellä (kaikissa televisioissa). Minkäänlaista suuntausta ei enää tarvita.
"Hyvät suomenkieliset ohjeet auttaisivat ennen kaikkea nykytelevisioiden monien, monipuolisten ja usein myös monimutkaisimpien ja asiantuntemusta vaativien toimintojen ja asetusten hyödyntämisessä."
Käyttöohjeissa oli isoja eroja. Hyvät suomenkieliset ohjeet nimittäin auttaisivat käyttöönotossa ja ennen kaikkea nykytelevisioiden monien, monipuolisten ja usein myös monimutkaisimpien ja asiantuntemusta vaativien toimintojen ja asetusten hyödyntämisessä. Tämä liittyy oleellisesti myös kuvan laatuun, mistä lisää tuonnempana.
Kaikissa on mukana suomenkieliset “ohjeet”. Ohjeet lainausmerkeissä siksi, että niiden tasossa oli isot erot. Pääsääntöisesti mukana paketissa olleet ohjeet käsittivät vain käyttöönoton ja senkin usein hyvin pintapuolisesti. Itse television ja sen toimintojen käyttämisestä oli enemmän tietoa vain Finluxin ja Procasterin mukana tulleissa ohjeissa. Kummassakin myös hyvä suomenkielinen pikaohje, mutta Finluxin kohtalaisen kattavan, varsinaisen käyttöohjeen tekstin koko oli niin pientä, että siitä sai tuskin selvää ilman suurennuslasia. Procasterissa oli parempi. Hisensen ja Thomsonin paketissa olevat “pikaohjeet” olivat aika huonot ja epäselvät; ainakin asiaa tuntemattomammalle. Toisaalta televisiot kyllä “opastavat” alkutoimissa kiitettävästi.
Hisensen laajempi käyttöohje löytyy television valikoista sähköisenä, niin sanottuna e–manuaalina, mutta se on sisällöltään melko suppea. Thomsonin varsinainen käyttöohje on ladattavissa vain netistä, mutta se on sisällöltään laaja ja yksityiskohtainen. Ihmetyttää tosin, miksei sitä ole asennettu luettavaksi suoraan televisiosta. Cepterin ohje oli sisällöltään aika suppea. Esimerkiksi kuvan säädöistä, tai oikeastaan juuri mistään ei kerrota oikeastaan mitään.
Samsungin pikaohje oli myös aika pintapuolinen, mutta itse televisio opastaa käyttöönotossa ja television sisäänrakennettu sähköinen e-manuaali on erittäin kattava (yli 250 sivua!). Se löytyy myös netistä ladattavana pdf-tiedostona. Mutta siinäkään ei kerrota mitä esimerkiksi kuvan gamma-säätö käytännössä tekee?
Tähän pitäisi kiinnittää enemmän huomioita. Jos television toiminnoista ja niiden merkityksestä ei kerrota mitään, niin mitä hyötyä niistä silloin on?
Käyttö
Television päivittäinen sujuva käyttö kiteytyy kolmeen keskeiseen tekijään: kaukosäätimen ergonomiaan, television käyttöliittymän selkeyteen ja toimintojen nopeuteen.
Ergonominen ja loogisesti suunniteltu kaukosäädin helpottaa perustoimintojen, kuten kanavanvaihdon ja äänenvoimakkuuden säädön suorittamista vaivatta. Käyttöliittymän selkeys puolestaan mahdollistaa nopean navigoinnin sovellusten ja asetusten välillä ilman turhautumista.
Lopuksi toimintojen ripeä suorittaminen, kuten kanavan vaihtuminen ja sovellusten latautuminen ilman viivettä ja sujuva toiminta varmistaa miellyttävän käyttökokemuksen. Näiden kolmen osa-alueen tasapaino tekee television käytöstä intuitiivista ja tehokasta jokapäiväisessä arjessa.
Ja tähän voisi toki lisätä vielä aikaisemmin esille tuodun selkeän ja kattavan ohjeistuksen.
Cepter käyttää Googlen Google TV -käyttöliittymää ja ohjelmistoalustaa. Käyttö on pienen totuttelun ja opettelun jälkeen helppoa ja toiminnot sujuvat sangen sutjakkaasti. Sovellusvalikoima on runsas.
Cepterissä on paljon ominaisuuksia ja toimintoja, mutta niiden merkityksestä ja käytöstä ei ole ohjeita.
Kaukosäädin on mukavan kompakti ja selkeä, johtuen toisaalta myös siitä, ettei siinä ole numero-, eikä liioin tekstitelevisio-painikkeita.
Cepteriin on tosin saatavana lisävarusteena "monipuolisempi" ja mm. numeropainikkeilla varustettu kaukosäädin. Joillekin tämä nämä ovat tärkeitä ominaisuuksia.
Finlux ja Procaster ovat monilta osin identtiset laitteet. Kummassakin on Android TV -käyttöliittymä ja ohjelmistoalusta. Sovelluksia on runsaasti tarjolla. Käyttö on kohtalaisen sujuvaa, mutta Finluxin vaikutti toimivan hieman Procasteria nopeammin. Kummassakin on mukavan selkeäkäyttöiset kaukosäätimet vaikkeivat täysin samanlaiset olekaan. Finluxissa ehkä hieman tuoreempi design.
Myös Thomsonissa käyttiksenä Google TV. Tässäkään toiminnoissa ei moitittavaa. Ei nyt salamannopeaa, mutta ei missään tapauksessa hidastakaan.
Thomsonin kaukosäädin on keskimääräistä tukevamman ja laadukkaamman tuntuinen, ja siinä on taustavalaistut kytkimet. Tämä antaa itse asiassa koko televisiolle laadun tuntua.
Hisense käyttää omaa Vidaa-ohjelmistoalustaa, johon löytyy ainakin tärkeimmät suoratoistosovellukset, mutta ei esimerkiksi (ainakaan testin ajankohtana) MTV Katsomoa. Sovellusvalikoima ei ole tietenkään yhtä laaja kuin Google TV ja Android TV -alustoilla.
Hisensen käyttö oli mukavaa, koska sen käyttöliittymä on yksinkertainen ja kaikki toimii todella nopeasti ja viiveettä. Myös kaukosäädin on selkeä.
Myös Samsung luottaa omaan Tizen-ohjelmistoalustaan. Sen sovellusvalikoima on laaja ja kattaa myös kaikki kotimaiset palvelut. Käyttöliittymä viimeistelty ja kaikki toimii jouheasti. Suomennoksissa ei ole käännöskukkasia, kuten pienemmillä valmistajilla saattaa olla vähän siellä sun täällä.
Samsungin kaukosäädin on siro, tyylikäs ja yksinkertainen. Liikaakin? Painikkeiden määrä on karsittu minimiin ja design minimalistinen. Painikkeita on vaikea erottaa toisistaan hämärässä. Tältä osin käyttö voisi olla helpompaa. Nyt menee opetteluksi ja “tihrustamiseksi”. Kaukosäätimessä erikoisuutena aurinkokennolataus. Olisi senkin rahan voinut käyttää vaikka painikkeiden taustavalaistukseen.
Lisäyksenä vielä erikoinen huomio Finluxista ja Procasterista: Yle Areena sovellusta käytettäessä ei ollut pääsyä enää laitteen säätövalikkoihin? Jos siis sellaiseen olisi tarve.
Hieman ohjelmistoista
Nykytelevisiot ovat kuin tietokoneita isolla näytöllä. Niiden ytimessä on ohjelmistoalusta eli käyttöjärjestelmä, joka hallitsee laitteen toimintaa ja mahdollistaa erilaisten sovellusten, esimerkiksi suoratoistopalveluiden käytön. Televisioiden käyttöjärjestelmät eroavat toisistaan käyttökokemuksen, sovellustuen ja ekosysteemin laajuuden osalta.
Nykytelevisiot ovat kuin tietokoneita isolla näytöllä. Niiden ytimessä on ohjelmistoalusta eli käyttöjärjestelmä, joka hallitsee laitteen toimintaa ja mahdollistaa esimerkiksi suoratoistopalveluiden käytön. Televisioiden käyttöjärjestelmät eroavat toisistaan käyttökokemuksen, sovellustuen ja ekosysteemin laajuuden osalta. Television toimintoja kannattaa testata ja vertailla myymälässä. Kuvassa Hisense, jossa heidän oma Vidaa-järjestelmä.
Monet, varsinkin pienemmät tv-merkit käyttävät yleensä geneeristä Googlen Android TV- tai uudempaa Google TV -alustaa. Kumpikin tarjoaa laajan ja monipuolisen valikoiman sovelluksia. Periaatteessa myös hyvä päivitystuki. Toisaalta pienten valmistajien kohdalla on epävarmaa kuinka pitkään päivityksiä halutaan tarjota. Googlelle kun pitää maksaa jokaisesta laitteesta.
Android TV:n ja Google TV:n keskeinen ero on käyttöliittymässä ja sisällönhallinnassa. Android TV keskittyy sovelluksiin, joissa käyttäjä navigoi suoraan haluamiinsa sovelluksiin, kuten Netflixiin tai YouTubeen.
Google TV puolestaan rakentuu tavallaan Android TV:n "päälle" ja tarjoaa sisältölähtöisen ja yksinkertaisemman käyttöliittymän, joka yhdistää eri suoratoistopalveluiden sisällön yhteen näkymään ja hyödyntää osittain tekoälyä tarjotakseen henkilökohtaisia suosituksia käyttäjän katselutottumusten perusteella. Lisäksi Google TV:ssä on parannettu älykotitoimintojen hallinta ja mahdollisuus käyttää mobiililaitetta kaukosäätimenä Google TV -sovelluksen kautta. Google TV korvaa Android TV:n vähitellen uusissa televisiomalleissa.
Google TV ja Android TV edellyttävät sovellusten asentamiseksi Google tilin.
Erityishuomiona, että sekä Finluxissa että Procasterissa Android TV ohjelmisto haluaisi asentaa televisioon oletuksena TikTok-sovelluksen? Outoa?
Isommat televisiovalmistajat käyttävät omia ohjelmistoja.
Samsung Linuxiin perustuvaa Titzeniä ja Hisense Vidaa.
Valmistajat haluavat pitää käyttöliittymän ja sovelluskehityksen omissa käsissään ja suorituskyky voidaan optimoida paremmin käytettävälle raudalle. Eikä tarvitse maksaa Googlelle rojalteja, eikä Google tiliä.
Toisaalta erilaisten sovellusten tarjonta ei ole niin laajaa kuin Googlella ja niiden päivitykset ovat tv-valmistajan “hyväntahtoisuudesta” kiinni. Tämä koskee erityisesti kansallisia, pienempien markkina-alueiden suoratoistopalveluita. Esimerkiksi Hisensessä ei ole sovellusta MTV-katsomolle ja jää nähtäväksi kuinka pitkään sovelluksille ollaan yleensä halukkaita tekemään päivityksiä.
Tässä suhteessa esimerkiksi Suomessa ison markkinaosuuden omaava Samsung vaikuttaa “luotettavammalta”. Tämä sovellustukiasia on siis oleellinen pääasiassa vain suoratoistopalveluiden kanssa ja tullee ajankohtaiseksi yleensä vasta television ikääntyessä. Television toimintaan päivityksillä tai niiden puuttumisella ei ole vaikutusta.
Sekalaisia ominaisuuksia
Nykyajan televisiot ovat täynnä erilaisia ominaisuuksia ja edullisimmissakin televisioissa on oikeastaan kaikissa samat perusominaisuudet, joita ei kaikkia kannata lähteä edes luettelemaan.
Eli teksti-tv löytyy tottakai. Sitä paljon käyttävälle on tärkeää oma nappi kaukosäätimessä.
Kaikissa televisioissa on myös niin sanottu elektroninen ohjelmaopas (EPG), jossa näkyy eri kanavien tulevat ja osittain menneet ohjelmat. Kaikissa testin televisiossa on ohjelmien, jopa ajastettu tallennusmahdollisuus ulkoiselle tallennusvälineelle.
Kaikissa on myös mahdollista toistaa kuvaa langattomasti puhelimelta (näytön peilaus). Google/Android-ohjelmistoalustaa käyttävissä laitteissa tämä toimii Android-puhelimien kanssa vakiona olevalla Chromecast-toiminnolla. Samsungissa ja Hisensessä tarvitaan erillinen sovellus ja homma ei ole aivan niin kätevää.
Joissain televisioissa on kuvalle automaattinen kirkkaudensäätö tai vastaavaa automatiikkaa.
Hisensessä on tekoälyyn perustuva kuvan “optimointi” kulloinkin katsottavan ohjelmatyypin/materiaalin mukaan. No se toimii toki jollain tavalla, mutta ei erityisen hyvin ja itse kyllä suosittelisin valitsemaan kuvatilaksi suoraan elokuvan tai vastaavan (hienosäädettynä/kalibroituna).
Kuva-asetuksissa myös erilaisia liiketoistoon ja kuvan terävyyteen ja ties mihin vaikuttavia valintoja. Niitä voi kokeilla. Yleensä niistä on harvoin iloa, saati hyötyä. Enemmänkin markkinointikikkoja.
Niin ja äänelle on tosiaan myös kaikissa taajuuskorjain ja erilaisia surround-toistotiloja. Osalla saa äänen paremmaksi osalla ei.
Erikoisominaisuuksista voidaan mainita vielä Thomsonin käyttäjäkohtaiset toimintatilat/profiilit (myös lapsille oma) sekä niin ikään Thomsonin Ambient-mode, joka tekee televisiosta ikään kuin ison valokuvakehyksen.
Hisensessä on taas pelaamiseen liittyviä erilaisia asetuksia ja erityinen Game Bar -valikko.
Parhaiten (tai edes jotenkin) testin televisioiden ominaisuuksiin pääsee tutustumaan niiden käyttöohjeiden avulla. Latauslinkit ovat taulukkotiedoissa.
Kuva ratkaisee
Television pääkäyttötarkoitus on yleensä ihan perinteistä televisiolähetysten katselua eri kanavilta joko antenni- tai kaapeliverkossa tai ohjelmia ja elokuvia suoratoistopalveluista (Yle Areena, Ruutu, Netflix, Youtube jne.).
Elokuvia katsellaan edelleen jonkin verran myös bluray-soittimilta ja toki joillain saattaa olla edelleen käytössä dvd-soittimia tai jopa vhs-nauhureita. Myös pelaaminen on suosittua.
"Joka tapauksessa kuva on aina se mikä ratkaisee. Tai ainakin pitäisi ratkaista."
Arvioimme televisioiden kuvanlaatua sekä niiden kuvan vakioasetuksella että erityisesti elokuva- tai ns. FilmMaker-asetuksella, jonka pitäisi siis vastata mahdollisimman tarkkaan elokuva-alan käyttämiä kuvamäärittelyjä. Näitä television hankkinutkin todennäköisesti käyttäisi.
Kaikissa testin televisiossa oli enemmän tai vähemmän hyvä kuva, ainakin jos ei tee suoraa rintarinnan vertailua. Edes tämän testin “huonointa” kuvaa ei missään tapauksessa voi luonnehtia huonoksi.
"Mutta millainen sitten on hyvä kuva? Siitä saattaa olla erilaisia näkemyksiä."
--------- MAINOS ---------
Artikkeli jatkuu alapuolella
Millainen on hyvä kuva?
Tämän päivän tekniikalla ja nykyaikaisissa 4k-televisioissa (muita ei taida enää saadakaan) on kaikissa huonoimmillaankin verrattain hyvä kuva (tästä lausunnosta saattaa tulla tosin kuva-asiantuntijoilta sanomista). Toki eroa on, ja erityisesti erot korostuvat kun kuvia vertaa suoraan vierekkäin. Ilman rinnakkain vertailua erot eivät vaikuta välttämättä niin suurilta.
Mutta millainen sitten on hyvä kuva? Siitä saattaa olla erilaisia näkemyksiä.
Periaatteessa hyvän kuvan pitäisi näyttää mahdollisimman neutraalilta ja juuri siltä, miltä elokuvan ohjaaja on sen halunnut näyttävän.
Televisio ei siis saisi korostaa mitään värejä ja värien pitäisi toistua oikean sävyisinä. Hieman samaan tapaan kuin äänentoiston hifi-määritelmässä puhutaan korkeasta luonnonmukaisuudesta. Voisi siis puhua vaikka hifi-kuvasta, vaikka sellaista määritettä ei kuvasta käytetäkään.
Kuvan laatumääritteitä ovat väritoiston laajuus ja värien luonnollisuus, valkotasapaino, kirkkaus, kontrasti eli mustan ja valkoisen suhde, mustan värin syvyys, kuvan tarkkuus ja terävyys, silti luonnollisuus ja liiketoiston sujuvuus. Äänentoistossa vastaavia määritteitä ovat vaikka toistoalue, toiston eri taajuusalueiden tasapaino, dynamiikka ja niin edelleen.
Kuvan laatua, väritoistoa, valkotasapainoa, kirkkautta ja kontrastia voidaan mitata, mutta miltä kuva näyttää silmälle on tärkeintä. Ja siinä tietenkin vaikuttaa myös katselutottumukset, mitä katsotaan ja millaisissa olosuhteissa.
Oma silmä on kuitenkin se tärkein mittari. Jos kuva näyttää hyvältä ja esimerkiksi pitää värikylläisestä kuvasta ja niin sanottu kuvan saippuaooppera-efekti(* ei häiritse, niin mikäs siinä.
*) Saippuaooppera-efekti (soap opera effect) on ilmiö, jossa television kuva näyttää epätavallisen/luonnottoman sulavalta ja "liian realistiselta". Tämä saattaa tehdä etenkin elokuvista “keinotekoisen” näköisiä. Tämä ilmiö aiheutuu yleensä television liikkeenparannustekniikasta (motion interpolation) ja kuvan liiallisesta terävöityksestä ja värien korostumisesta.
Toisaalta on hyvä myös verrata kuvaa mahdollisimman “luonnolliseen” kuvaan, jotta tietää miltä se näyttää.
Televisioiden usein monipuolisilla (ja usein myös monimutkaisilla) kuvasäädöillä kuvaa voidaan toki säätää, suuntaan jos toiseenkin, mutta usein nämä säädöt ovat suurimmalle osalle ihan hepreaa ja suurin osa kuluttajista katsookin kuvaa lähes sellaisena kun se paketista otettaessa on. Jopa vakioasetuksena olevalla virtaa säästävällä, mutta valotehoa (kirkkautta) pienentävällä “Eco”-asetuksella. Korkeintaan kokeillaan muutamaa valmista kuva-asetusta.
Valtaosa kuluttajista käyttää kotona tehdasasetuksien vakona olevaa kuvatilaa (tai vastaavaa, yleensä värikylläistä ja ylikirkasta kuvatilaa).
"Tässä haluamme taas korostaa käyttöohjeiden merkitystä."
Jos käyttöohjeessa olisi edes yritetty selittää eri asetusten vaikutusta ja säätöjen merkitystä, niin kuluttaja saisi tuotteestaan varmasti paljon enemmän irti kuin nyt. Miksei muuten televisioiden käyttöönoton ohjatussa prosessissa voisi olla vaihetta kuvan asetusten optimointiin ja opastusta säädöille?
Ja koska kuvaa saatetaan joutua katsomaan jossain määrin myös sivusta, tulisi kuvanlaadun pysyä melko muuttumattomana myös sivultapäin ja myös hieman pystysuunnassa katsottaessa.
Erilaisia kuvia
Arvioimme televisioiden kuvanlaatua silmämääräisesti sekä niiden kuvan vakioasetuksella, mutta erityisesti elokuva- tai ns. FilmMaker-asetuksella, jonka pitäisi vastata mahdollisimman tarkkaan elokuva-alan käyttämiä kuvamäärittelyjä ja olla mahdollisimman neutraali. Suosittelemme käyttämään nimenomaan elokuva-asetusta.
Katselimme pääasiassa tavallista FullHD-tarkkuuden kuvamateriaali, mutta myös 4k-kuvaa. Kuvaa arvioitiin hämärässä, mutta myös kirkkaammassa valaistuksessa. Kuvaa katsottiin myös eri suunnista.
Kaikissa testin televisiossa oli (enemmän tai vähemmän) hyvä kuva, ainakin, jos ei tee suoraa rintarinnan vertailua. Edes tämän testin “huonointa” kuvaa ei missään tapauksessa voi luonnehtia huonoksi.
Ohessa valokuvat televisioiden pysäytyskuvista sekä kuvien osasuurennokset.
Valokuvan ottaminen siten, että se vastaisi täysin silmin nähtyä kuvaa, on teknisesti haastavaa, erityisesti kun kuvia katsotaan vielä erilaisilla näytöillä. Kuvat kuitenkin antavat jonkinlaisen käsityksen televisioiden kuvantoiston eroista.
MITTAUKSET
Televisioiden kuvatoistoa arvioitiin myös mittauksilla. Kuvat mitattiin Calman -mittaus/kalibrointilaitteella ja ohjelmistolla. Kuva-asetuksena periaatteessa neutraalimman kuvatoiston tarjoava “Elokuva-” tai “Film Maker”. Tällöin kuvan pitäisi toistua mahdollisimman neutraalisti ja samalla tavalla kuin elokuvan ohjaaja on sen tarkoittanut.
Näin tulkitset mittauksia:
Grayscale accuracy kuvaa kuinka tarkasti televisio toistaa harmaasävyjä (0 % mustasta 100 % valkoiseen) sekä niiden kirkkaustasoja suhteessa standardiin. Vaaka-akseli esittää harmaasävyjen kirkkaustasot 0 %:sta (musta) 100 %:iin (valkoinen). Pystyakseli esittää mittausarvojen poikkeamaa ideaalista (ΔE-arvo). Mitä korkeampi palkki, sitä suurempi poikkeama. ΔE-arvo kuvaa silmälle näkyvää eroa, ja yleisesti hyväksytty raja hyvälle toistolle on ΔE < 3. Pylväiden pitäisi olla siis mahdollisimman matalat ja samassa tasossa.
Keskiarvo (Avg) on keskiarvo kaikista mitatuista poikkeamista ja Maksimi (Max) on suurin mitattu poikkeama
Gamma-käyrä kertoo, kuinka kirkkaus (luminance) toistetaan kirkkaustasoilla 0 % (musta) - 100 % (valkoinen). Kuvaajan avulla voidaan arvioida kuvan sävykkyyttä, kontrastia ja yksityiskohtien näkyvyyttä eri kirkkaustasoilla. Punainen kuvaaja näyttää television todellisen kirkkauden jakautumisen eri tasoilla. Harmaa viiva edustaa ihanteellista gamma-käyrää (tässä tapauksessa 2,2). Punaisen tulisi seurata harmaata kuvaajaa.
Kokonais-gamma-arvo (Total Gamma) on arvo tummien ja kirkkaiden sävyjen väliselle suhteelliselle tasapainolle. Oikea gamma-arvo (yleensä 2,2 SDR-sisällölle) varmistaa, että kuvan sävyt näkyvät luonnollisesti ja yksityiskohdat säilyvät sekä kirkkaissa että tummissa kohtauksissa. Poikkeamat voivat tehdä kuvasta haalean tai liian tumman. Liian matala gamma tekee kuvasta haalean, kun taas liian korkea tummentaa liikaa yksityiskohtia (kuva menee “tukkoon”).
Cd/m² -arvo kertoo television kirkkauden. Se asetettiin mittauksissa mahdollisimman lähelle arvoa 250 cd/m². Paitsi, jos siihen ei televisio kyennyt. Suositeltava kirkkaus hämärässä tai vain kohtalaisen valaistussa tilassa tavalliselle kuvalle on 200-300 cd/m² Tämä kirkkaustaso riittää suurimmassa osassa tavallisia katselutilanteita. Kirkkaasti valaistussa huoneessa tarvitaan korkeampi kirkkaus (350-500+ cd/m²), jotta kuva näkyy selkeästi ja hyvällä kontrastilla ilman häiritsevää heijastusta. Tämä taso varmistaa, että kuvan yksityiskohdat ja värit näkyvät selkeästi kirkkaassa ympäristössä ilman, että ympäröivä valo ylittää kuvan valotehoa. HDR (High Dynamic Range) kuvalla suositeltava kirkkaustaso on 600-1 000 cd/m² tai enemmän.
Correlated Color Temperature Average (CCT Average) arvo kertoo keskimääräisen värilämpötilan, joka määrittää kuvan "lämmön" tai "kylmyyden". Tavoiteltu arvo on yleensä 6 500 K, joka vastaa neutraalia valkoista. Korkeampi arvo viittaa sinertävään tai kylmään kuvaan, ja matalampi arvo tekee kuvasta kellertävän tai lämpimän.
Kuvaaja esittää television värilämpötilan ja valkotasapainon eri kirkkaustasoilla. Se kertoo, kuinka hyvin televisio pystyy toistamaan neutraalin valkoisen sävyn (värilämpötila) ilman värivirheitä kirkkauden eri tasoilla. Vaaka-akseli: Kirkkaustasot 0–100 % (musta–valkoinen). Tämä näyttää, miten värit muuttuvat kirkkauden eri tasoilla. Pystyakseli: Värikomponenttien suhteelliset arvot (%). Tämä kuvaa, kuinka paljon punaista, vihreää ja sinistä (RGB) on läsnä valkotasapainossa eri kirkkaustasoilla. Kuvaajien tulisi olla suorat ja samalla tasolla.
Väripoikkeama (Luminance Accuracy) kertoo kuinka tarkasti televisio toistaa värit ja niiden kirkkauden. Tämä määrittää, kuinka lähellä televisio pääsee alkuperäisiä värejä. Poikkeamat voivat näkyä ylikylläisinä tai haaleina värisävyinä.
Pylväskuvaaja esittää väripoikkeamat (Delta E, ΔE) eri väreille tietyssä kirkkaus- ja kylläisyystasossa (esim. 75 %). Se arvioi, kuinka tarkasti näyttö pystyy toistamaan värit standardin mukaisesti.
Vaaka-akseli näyttää värien kirkkaustasojen poikkeamat 0 % (mustalle), 100 % (valkoiselle) ja 75 % tasolla eri värikomponenteille (punainen, vihreä, sininen, syaani, magenta, keltainen). Pystyakseli näyttää poikkeama standardoidusta väristä (Delta E): ΔE < 3: Väriero on lähes huomaamaton, ΔE > 5: Väriero on helposti havaittavissa, ΔE > 10: Merkittävä värivirhe, joka voi näyttää luonnottomalta. Pylväiden tulisi olla mahdollisimman matalat ja samalla tasolla.
CIE 1931 -väriavaruuskaaviota käytetään kuvaamaan television tai näytön väritoiston tarkkuutta ja laajuutta suhteessa standardoituun väriavaruuteen (tässä tapauksessa ns. BT.709).
Värialue esittää kaikkia ihmisen näkemän valon aallonpituuksia (värejä). Kolmion muotoinen alue värialueen sisällä kuvaa aluetta, jonka television pitäisi kyetä toistamaan Tämän alueen sisällä olevat neliöt (Target Points) edustavat standardoituja (punainen, vihreä, sininen, syaani, magenta, keltainen), joiden tarkkuutta mitataan suhteessa näytön suorituskykyyn. Pallot (Measured Points) kuvaavat television todellisia mitattuja väriarvoja kullekin väripisteelle. Ihanteellisessa tilanteessa pallojen pitäisi olla mahdollisimman lähellä neliöitä. Poikkeamat osoittavat epätarkkuuksia värintoistossa.
Cepter
Cepter (kuvatila: Elokuva): Cepterin väritoisto noudattaa BT.709-standardia, mutta keskimääräinen Delta E -poikkeama on 5,73 ja suurin poikkeama 8,8, mikä voi näkyä hieman luonnottomina ja ylikylläisinä väreinä (esim. vihreässä ja sinisessä). Värilämpötila on keskimäärin 6 854,6 K, joka on lähellä neutraalia 6 500 K:ta, mutta lievästi kylmä. Harmaasävyjen poikkeamat (ΔE keskiarvo 7,86, maksimi 11,57) ja gamma-arvo 1,77 heikentävät kontrastia ja tummien sävyjen toistoa. Maksimikirkkaus on jopa 473 cd/m² ja kontrastisuhteeksi mitattiin vakiotilassa testin suurin arvo 7300:1. Riittävä hyvinkin kirkkaaseen katselutilaan ja jopa HDR-kuvalle. Tässä kalibroinnilla voidaan parantaa selvästi väritoistoa, kontrastia ja valkotasapainoa, mikä tekee kuvasta värien osalta hieman luonnollisemman. Paneelissa riittää siis sinänsä kykyä parempaan.
Finlux
Finlux (kuvatila: Elokuva): Mittausraportti osoittaa, että laite tarjoaa tasapainoisen kuvanlaadun SDR-sisällön katseluun. Värintoisto on tarkkaa, keskimääräisellä Delta E -poikkeamalla 2,29, ja värilämpötila on lähes neutraali (6 649 K). Gamma-arvo 2,2 on ihanteellinen, mikä takaa hyvän kontrastin ja sävyjen tasapainon. Harmaasävyjen tarkkuus on erinomainen (ΔE 0,85), eikä suuria valkotasapainovirheitä ole havaittavissa. Maksimikirkkaudeksi mitattiin kohtuullinen 343 cd/m², mikä riittää SDR-sisällölle, mutta ei tue optimaalista HDR-toistoa. Kontrasti jää hieman vaatimattomaksi 1300:1. Kaiken kaikkiaan televisio tarjoaa kuitenkin miellyttävän ja luonnollisen katselukokemuksen ilman sen suurempaa säätöä. Johon ei tosin ole paljon apujakaan.
Hisense
Hisense (kuvatila: Elokuvateatteri): Tarjoaa kohtuullisen suorituskyvyn SDR-sisällön katseluun, mutta siinä on selviä puutteita erityisesti värintoistossa ja kirkkaudessa. Väritoisto noudattaa BT.709-standardia, mutta keskimääräinen Delta E -poikkeama on 3,58, ja yksittäisissä väreissä esiintyy huomattavia poikkeamia (maksimi 7,5), mikä vaikuttaa luonnollisuuden kokemukseen. Harmaasävyjen värilämpötila on keskimäärin 7 184,8 K, mikä on hieman liian korkea ja tekee kuvasta viileän sävyisen. Gamma-arvo 2,28 on lähes täydellinen, mikä takaa hyvän kontrastin ja tummien sävyjen toiston, mutta maksimikirkkaus 289 cd/m² rajoittaa television käyttöä erityisen kirkkaissa olosuhteissa ja HDR-sisällössä. Kontrastiksi mitattiin vakioasetuksella hieman vaatimattomat 1400:1. Kalibrointi, erityisesti värilämpötilan ja värinhallintajärjestelmän (CMS) säätö parantaisi kuvan väritasapainoa ja myös värien kirkkautta. Kokonaisuutena televisio suoriutuu hyvin peruskäyttöä ajatellen, mutta vaatii hienosäätöä optimaalisen kuvanlaadun saavuttamiseksi. Siihen tosin myös löytyy kohtuullisen monipuoliset säädöt.
Procaster
Procaster (kuvatila: Elokuva): Tarjoaa mittausten perusteella aika tasapainoisen kuvanlaadun, mutta siinä on pieniä poikkeamia tietyissä osa-alueissa. Väriavaruus noudattaa BT.709-standardia, ja keskimääräinen Delta E -poikkeama väreissä on 5,55, mikä on hieman yli hyväksyttävän tason (ΔE < 3). Suurin poikkeama (8,58) viittaa selviin värivirheisiin tietyissä sävyissä. Punaiset sävyt korostuvat. Harmaasävyjen värilämpötila on keskimäärin 6 435,1 K, mikä on hyvin lähellä neutraalia 6 500 K:ta, mutta hieman lämmin sävyltään. Harmaasävyjen tarkkuus on erinomainen, keskimääräisellä Delta E -arvolla 1,68 ja maksimipoikkeamalla 2,66. Gamma-arvo on 2,35, mikä tarjoaa hyvän kontrastin ja syvyyden, mutta saattaa heikentää yksityiskohtia tummilla alueilla. Maksimikirkkaus 302 cd/m² riittää SDR-sisältöön normaali katseluolosuhteissa, mutta ei kirkkaimmissa eikö tue HDR-toistoa optimaalisesti. Kontrasti melko vaatimaton 1200:1. Kalibroinnilla kuvan värivirheitä voi jonkin verran korjata.
Samsung
Samsung (kuvatila: Elokuva): Samsung tarjoaa mittausten perusteella riittävän suorituskyvyn peruskäyttöön, mutta parantamisen varaakin on. Värilämpötila on keskimäärin 6 818,7 K, mikä tekee kuvasta hieman viileän sävyisen. Gamma-arvo on 2,54, mikä on selvästi korkeampi kuin ihanteellinen 2,2, ja tummentaa keskisävyjä ja vaikuttaa yksityiskohtien erottuvuuteen tummilla alueilla. Värintoistossa keskimääräinen Delta E -poikkeama on 3,11 ja suurin poikkeama 5,04, mikä tarkoittaa, että tietyt värit saattavat näkyä lievästi vääristyneinä. Maksimikirkkaus jäi elokuva-tilassa matalahkoksi (196,7 cd/m²), mikä riittää sinänsä SDR-sisältöön hämärässä ympäristössä. Valoisassa tilassa kirkkautta saisi olla elokuva-tilassa enemmän, mutta toisaalta mattapintainen ruutu vähentää heijastuksia. Hieman himmeäksi kuva kirkkaammassa valaistuksessa silti jää. Toisaalta vakiokuva-asetuksella kirkkautta saatiin hieman enemmän 253 cd/m², mutta sekin on matalahko arvo ja kontrastisuhdekin jää vaatimattomaksi 1100:1. kalibroinnilla laitteesta voidaan saada enemmän irti, mutta vaatimatonta valotehoa ja kontrastia se ei paranna.
Thomson
Thomson (kuvatila: Elokuva): Mittausraportti osoittaa ainakin teoriassa tasapainoisen suorituskyvyn, jossa useimmat kuvanlaadun osa-alueet ovat hyvin lähellä ihanteellisia arvoja. Värilämpötila on 6 681,6 K, mikä on lähes neutraali ja tuottaa luonnolliset sävyt. Gamma-arvo on 2,17, mikä on erittäin lähellä suositeltua 2,2-arvoa ja takaa tasapainoisen kontrastin sekä hyvät yksityiskohdat kirkkailla ja tummilla alueilla. Väritoisto on tarkkaa, sillä keskimääräinen Delta E -poikkeama on 2,9 ja suurin poikkeama 4,51, mikä jää silmälle lähes huomaamattomaksi. Maksimikirkkaus on 361 cd/m², mikä riittää mainiosti SDR-sisällölle ja mahdollistaa kirkkaan kuvan myös kohtalaisesti valaistuissa ympäristöissä. Kontrastiksi mitattiin hyvä 4200:1. Mittausten valossa Thomson tarjoaa laadukkaan ja neutraalin kuvan ja pienellä kalibroinnilla sen kuvanlaatu voisi optimoida entisestään, jos kuvalle olisi vain enemmän säätöjä. Paitsi kuulemma “salaisessa” huoltovalikossa. Eli kalibrointikin onnistuu.
Ja paras kuva oli?
"Subjektiivisesti paras kuva testiryhmän televisioista oli Cepterissä."
Subjektiivisesti paras kuva testiryhmän televisioista oli Cepterissä, vaikka mittaustulokset eivät parasta tasoa olleetkaan. Kuva on kuitenkin valoisa, musta on mustaa ja värit toistuvat kirkkaina, hieman ehkä korostuneina, mutta kuva on kokonaisuutena hyvä ja sitä on mukava katsoa. Liiketoisto on sujuvaa ja myös pelaamiseen löytyy erillinen kuva-tila. Kuvalle on myös monipuoliset säädöt tarkempaa kalibrointia silmällä pitäen ja myös paneelin suorituskyky antaa sille hyvät edellytykset.
"Edullinen Thomson yllätti hyvällä kuvallaan suoraa paketista."
Edullinen Thomson yllätti hyvällä kuvallaan suoraa paketista. Kuva on luonnollinen ja kaikkinensa tarkan oloinen, vaikka värit jäävät hieman ”laimeiksi”. Toisaalta kuvassa on hyvä kontrasti ja tarvittaessa myös suurehko kirkkaus mikä tuo kuvaan “potkua” Terävöitys on oletusarvoisesti aika voimasta, mikä tuo kuvaan hieman eräänlaista “karkeutta”. Paneelissa ainesta kalibroinnilla vieläkin parempaan, mutta valitettavasti siihen ei ole oikein säätöjä (paitsi “salaisessa” huoltotilassa).
"Myös testiryhmän halvimpiin kuuluvan Finluxin kuva yllätti positiivisesti."
Finluxin kuva oli elokuva-tilalla todella neutraali, niin mittauksessa kuin silmämääräisestikin. Laatuvaikutelmaa rasittivat lähinnä hieman tukkoinen mustan pään toisto (heikohko kontrasti) ja kuvan karkeahko prosessointi ja yliterävöitys. Ylimääräiset kuvaprosessoinnit kannattaa kytkeä pois päältä. Kuvalle on kalibrointia ajatellen liian suppeat säädöt eikä kalibroinnilla saisi oikeastaan televisiosta yhtään enempää edes irti.
Hisensen elokuva-tilan kuvan värit ovat hieman ehkä hailakat, Värilämpötila on selvästi kylmempi kuin muissa (7200 K), mikä tekee kuvasta “kylmän”. Tietty hailakkuus korostuu sivulle päin siirryttäessä ja paneelin reunat vuotavat hieman valoa Kuvassa on silti paljon hyvää. Sujuva liiketoisto ja tietynlainen rauhallisuus. Ainesta parempaan. Monipuoliset kuvasäädöt mahdollistavat myös työkalut kalibrointiin.
Samsungin kuva on sinänsä siisti ja rauhallinen. Värit ovat suhteellisen neutraalit, mutta sävyltään viileä.
Kuvan keskisävyt ovat toistuvat hieman tukkoisesti. Yhdistettynä paneelin mattamaiseen pintaan tämä heikentää yksityiskohtien näkyvyyttä. Kuva näyttää normaalissa katselutilassa tummalta. Kuvaan kaipaisi enemmän kirkkautta ja kontrastia. Maksimikirkkaus on matala (196,7 cd/m² elokuva-tilassa ja 253 cd/m² vakioasetuksilla), mikä rajoittaa käyttöä kirkkaammissa katseluolosuhteissa. Kontrastisuhde 1100:1 on vaatimaton, ja kirkkauden riittävyys valaistussa tilassa jää rajalliseksi. Kokonaisuutena televisio sopii tavalliseen katseluun. Kuvalle on sinänsä monipuoliset säädöt.
Procasterin elokuva-tilassa kuvan yleissävy on sinänsä neutraali (6440K~), mutta erityisesti punaisten sävyjen saturaation korostus aiheuttaa kuva punaiseen päähän näkyviä virheitä kuten todella punakat naamat ja jopa valkoiseen pinkkiä sävyä. Matala kontrasti vetää mustaa päätä myös tukkoon. Kuvassa myös hieman jonkinlaista “karkeutta”. Kuvan tarkkaa säätämiseen/kalibrointiin ei ole oikein säätöjä. Heikko suoritus oli hieman yllätys, sillä Procasterissa pitäisi olla QLED-paneeli. Toisaalta se ei yksistään takaa hyvää kuvaa.
Entä ääni?
Taulutelevision äänenlaatua pidetään yleensä huonona, ja hyvähän se ei missään tapauksessa ole. Monelle laatu saattaa kuitenkin riittää. Tunnustan tässä samalla, että olemme perheen kanssa kuunnelleet kotona kohta kaksi vuotta television omaa ääntä. Kyllä vain!
No, television käyttö kotona rajoittuu allekirjoittaneella uutisiin ja ajankohtaisohjelmiin; puoliso ja lapset katsovat leffoja, ja heille television äänenlaatu (joka on toki keskimääräistä parempi ja kohtalaisen luonnollinen) riittää.
Kaikissa testin televisioissa on äänen säätämiseksi 5-7 alueinen taajuuskorjain sekä erinäisiä erilaisia efektejä ja surround-toimintoja.
Yhdessäkään televisioista ei voi sanoa olevan hyvä ääni, mutta ei myöskään huono. Puheäänestä saa selvää, mikä on äänen tärkein ominaisuus. Jos eroa haluaa tehdä, niin miellyttävämmän äänikokemuksen ja elokuvilla jopa jonkinlaista surround-toistoa tarjoaa Thomson, Samsung ja Hisense. Huonoimman Finlux ja Procaster.
YHTEENVETO
Testin voittaja oli Cepter CR65GQ8005A, joka vakuutti kirkkaalla ja kontrastikkaalla kuvallaan.
Testin voittaja oli Cepter CR65GQ8005A, joka vakuutti kirkkaalla ja kontrastikkaalla kuvallaan sekä monipuolisilla kuvasäädöillä. Cepterin QLED-paneeli tuotti testiryhmän parhaan kuvan, ja laite soveltui hyvin myös HDR-materiaalin katseluun.
Thomson 65UG5C14 tarjosi erinomaisen kuvanlaadun suoraan paketista ja sai suosituksemme hyvän hintalaatusuhteen ja selkeän käyttöliittymän ansiosta. Tasapainoinen kokonaisuus.
Finlux 65G9.2ASMI oli testin edullisempia malleja. Elokuvatilan luonnollinen väritoisto ja selkeä käyttöliittymä tekivät siitä houkuttelevan vaihtoehdon moneen käyttöön. Pieninä miinuksina Finluxissa olivat ohjeistuksen puutteet ja vaatimaton kontrasti.
Hisense 65A6NQ osoittautui erinomaiseksi vaihtoehdoksi pelaajille lyhyen näyttöviiveensä ja pelitilansa ansiosta. Sen kuva oli kuitenkin vakiona viileän sävyinen ja haaleahko. Toisaalta kuvalle löytyy monipuoliset säädöt.
Samsung TU65CU6905KXXC oli testin turvallisin valinta tunnetun merkin ja viimeistellyn käyttöjärjestelmänsä ansiosta. Sen kuva oli sinänsä neutraali, mutta tummat keskisävyt ja matala kirkkaus heikensivät katselukokemusta valoisissa katseluolosuhteissa.
Procaster 65Q951H jäi testin heikoimmaksi, vaikka se hyödynsi QLED-teknologiaa. Kuvan laatu kärsi matalasta kontrastista ja punaisen sävyjen ylikorostumisesta.
Kokonaisuudessaan Cepter erottui testin parhaana vaihtoehtona kirkkaan kuvan ja laajojen säätömahdollisuuksiensa ansiosta. Thomson ja Finlux tarjoavat hyviä vaihtoehtoja edullisempaan hintaan, kun taas Hisense suoriutuu erityisesti pelikäytössä. Samsung edustaa varmaa ja luotettavaa valintaa, mutta kuvanlaatu jää joiltain osin kilpailijoista jälkeen. Procaster puolestaan osoitti, että QLED-tekniikka yksin ei riitä, jos kuvan kalibrointi ja kontrasti eivät ole kohdallaan.
Tässä vielä yksityiskohtaisemmat laitekohtaiset yhteenvedot:
Cepter CR65GQ8005A
Hinta: 679 €
Näyttävä kuva ja hyvät säädöt
Cepter on melko uusi, Power-elektroniikkaketjun “oma” tv-merkki. Televisiossa on monipuoliset liitännät. Käyttöjärjestelmänä on Google TV, joka tarjoaa laajan sovellusvalikoiman ja kaikki toimii tässä kohtalaisen sujuvasti. Käyttö on kaikkiaan sujuvaa ja loogista. Kaukosäätimessä ei tosin ole monen kaipaamaa numeronäppäimistöä, mutta se ei juurikaan haitannut (ja juuri saamamme tiedon mukaan sellainen on
hankittavissa lisävarusteena). Kaukosäädin on muutoin selkeä. Ohjeistuksesta ei voi sanoa samaa. Se on liian ylimalkainen, eikä laitteessa ole sähköistä käyttöopasta. Television muuten runsaat ominaisuudet jäävät nyt hieman epäselviksi käyttäjälle.
Cepter käyttää tässä hintaluokassa harvinaista QLED-paneelia, joka varmaan näkyy myös värien kirkkautena. Elokuvatilassakin jopa aavistuksen ylikorostuneina. Kuvan kontrasti on suoraan edestä ryhmän paras ja myös maksimikirkkaus korkein. “Tehoa” riittää myös kirkkaisiin katseluolosuhteisiin ja HDR-kuvalle. Kaikkinensa testiryhmän subjektiivisesti paras kuva, vaikka ei mittauksissa erityisesti “loistanutkaan”. Laadukas kuvapaneeli ja monipuoliset kuvasäädöt mahdollistavat kalibroinnilla saavutettavan haluttaessa hyvinkin neutraalin kuvan. Äänenlaatu on luokassaan ok.
Cepter siis yllätti positiivisesti. Ei testiryhmän edullisin, mutta kokonaisuutena hintansa arvoinen. Hyvä kuva, mukava käyttää, monipuoliset ominaisuudet ja liitännät. Suosittelemme isoa, mutta kohtuuhintaista televisiota hankkivalle. Jopa HDR-materiaalille. Televisiolle tarjotaan myös pitkä takuuaika.
Hyvä ja kirkas kuva
Monipuoliset kuvasäädöt
Laaja sovellusvalikoima (Google TV)
5 vuoden takuu
Elokuva-tilassa värien korostusta
Vaatimaton ohjeistus
Finlux 65G9.2ASMI
Hinta: 599 €
Elokuvissa luonnolliset värit
Testin edullisempiin kuuluva Finlux on (oli) vanha kotimainen tv-merkki, jolla ei tosin nykyään ole mitään tekemistä kotimaisuuden kanssa. Edullisesta hinnastaan huolimatta Finlux tarjoaa hyvät liitännät, vaikka esimerkiksi tavallinen AV-tulo puuttuukin. Muutkin ominaisuudet ovat kohdallaan ja tarjolla on jopa liiketoistoa parantava toiminto. Ohjelmistoalustana on vanhahko, vaikka edelleen tuettu Android TV (11). Se tarjoaa edelleen laajan sovellusvalikoiman. Uhkana on toki päivitystuen päättyminen jopa ennen laitteen pitkän takuun (4 vuotta) päättymistä.
Finluxia on selkeä ja helppo käyttää, vaikka toimintojen nopeus ei aivan parhaimmilleen pärjää. Kaukosäädin on iso ja selkeä. Plussaa voisi antaa laajahkosta suomenkielisestä ohjeistuksesta, mutta miinusta sen tekstin miniatyyritason pistokoosta ja ettei sitä ole tarjolla laitteessa “e-manuaalina”.
Parasta Finluxissa on elokuvatilan luonnollinen kuva, erityisesti väritoisto. Niin mittauksessa kuin silmämääräisestikin. Ei juuri kalibrointia kaipaa. Toisaalta ei paneelista enempää irti edes saataisi, eikä varsinaisia kalibrointisäätöjäkään ole tarjolla. Kuvan laatuvaikutelmaa rasittivat lähinnä hieman tukkoinen mustan pään toisto (heikohko kontrasti) ja kuvan karkeahko prosessointi ja yliterävöitys. Ylimääräiset prosessoinnit kannattaakin kytkeä pois päältä. Äänentoistoltaan Finlux on vaatimaton. Kaiken kaikkiaan televisio tarjoaa kuitenkin lähes suoraan paketista otettuna miellyttävän ja luonnollisen katselukokemuksen ilman sen suurempaa säätöä. Hyvä hintalaatusuhde (etenkin tarjoushinnalla 499 €).
Elokuvatilassa luonnollinen kuva
Laaja sovellusvalikoima (Android TV)
Selkeä kaukosäädin
Heikohko äänentoisto
Ohjeistuksen pieni teksti
Ohjelmistoalustan epävarma päivitystuki
Hisense 65A6NQ
Hinta: 699 €
Pelikäyttöön omiaan
Hisense on maailmanlaajuisesti ja Keski-Euroopassa tunnettu elektroniikka- ja tv-valmistaja, mutta Suomen markkinoilla aika “uusi” merkki, ja siksi ei niin tunnettu. Hisense käyttää omaa Vidaa-ohjelmistoalustaa, joka on selkeä ja erityisen nopea käyttää. Sovellusvalikoima kattaa tärkeimmät suoratoistopalvelut, mutta MTV-katsomo puuttuu. Eli ei yllä yhtä kattavaksi kuin esimerkiksi Google TV ja sovelluspäivitykset ovat kysymysmerkki? Toisaalta käyttö on helppoa ja toiminnot erittäin nopeita, kaukosäädin selkeä, mutta ohjeistus jää valitettavan suppeaksi, mikä voi hankaloittaa laitteen monipuolisten ominaisuuksien hyödyntämistä. Television sähköinen käyttöopaskin on sisällöltään niukka.
Hisensen elokuva-tilassa värit toistuvat hieman hailakoina ja yleissävy on viileä. Tämä korostuu erityisesti sivusta katsottaessa. Kontrastia saisi olla enemmän. Maksimikirkkaus riittää peruskäyttöön, mutta valoisammassa tilassa “potkua” saisi olla enemmän. Toisaalta televisiossa on kuvalle monipuoliset kalibrointisäädöt, joiden avulla kuvasta saadaan enemmän irti. AI-kuvatilan pitäisi valita kuvatila toistettavan materiaalin mukaan, mutta ei kovin onnistuneesti. Liiketoisto on sujuvaa ja puhdasta. Näyttöviive lyhyt ja pelikäyttöön löytyy oma tila ja Game Bar-paneeli. Lukuisat erilaiset asetukset ja ominaisuudet vaativat tosin syvällisempää perehtymistä ja kokeilua. Niistä ei oikein kerrota missään mitään. Äänenlaatu keskitasoa. Kokonaisuutena hieman ristiriitainen tapaus. Kuva on sinänsä ok ja ainesta parempaakin. Kuvalle monipuoliset säädöt. Pelikäyttöön hyvät ominaisuudet ja paljon lisätoimintoja. Suosittelemmekin tutustumaan etenkin pelikäytön kannalta.
Nopea ja selkeä käyttää ohjelmistoalusta
Sujuva liiketoisto ja lyhyt näyttöviive
Pelikäytölle oma tila ja ”Game Bar”
Monipuoliset kuvan kalibrointisäädöt
Vakiona haaleahko viileäsävyinen kuva
Kapeahko optimaalinen katselualue
Rajoitettu sovellusvalikoima ja epävarma päivitystuki
Suppea ohjeistus
ProCaster 65Q951H
Hinta: 599 €
Hukattu mahdollisuus?
Procaster on Verkkokauppa.comin oma televisiobrändi, jonka valmistuksesta vastaa suuri turkkilainen OEM-valmistaja Vestel. Tulee samasta tehtaasta kuin Finlux ja malleissa onkin paljon yhtäläistä. Toki eroakin.
Procaster käyttää Android TV -ohjelmistoalustaa, joka tarjoaa laajan sovellusvalikoiman ja monipuoliset suoratoistopalvelut. Käyttö on tässä mielessä tuttua, mutta ei aivan yhtä sulavaa kuin kilpailijoilla. Kaukosäädin on sinänsä selkeä, mutta esimerkiksi keskellä oleva "monitoimipainike” on jotenkin tunnoton ja muovisen tuntuinen. Käyttöohjeissa on yritystä, mutta ne saisivat olla myös televisiossa e-manuaalina. Ja toki Android TV:tä koskee tässä sama “päivityshuoli” kuin Finluxiakin. Myös merkin hyvin pieni markkinaosuus saattaa olla riski huoltovarmuudessa.
Procasterissa ilmoitetaan käytettävän QLED-tekniikkaa. Kuvanlaatu on ainakin elokuva-tilassa melko neutraali (6440K), mutta punaisen sävyjen voimakas korostus tekee esimerkiksi ihon sävyistä ja vaaleista alueista epäluonnollisia. Kuva kärsii myös matalasta kontrastista, joka heikentää mustan sävyjen erottuvuutta. QLED:in edut jäävät hyödyntämättä. Väritoistossa ja kontrastissa on puutteita. Kuvan kalibrointiin ei ole myöskään tarjolla riittävästi säätöjä. Liiketoisto on kohtuullinen, mutta kuvassa esiintyy karkeutta ja artefakteja. Äänenlaatu ei erityisen laadukas. Kokonaisuutena periaatteessa “ihan ok” perustelevisio, eikä Procaster ole missään tapauksessa huono, mutta samaan hintaan on vain saatavana selvästi parempiakin vaihtoehtoja.
Laaja sovellusvalikoima (Android TV)
Selkeä ja helppokäyttöinen kaukosäädin
Kuvan punaisen sävyjen korostuminen
Matalahko kontrasti
Suppeat kuvan kalibrointisäädöt
Heikko äänentoisto
Ohjelmistoalustan epävarma päivitystuki
Samsung TU65CU6905KXXC
Hinta: 749 €
Turvallinen valinta, mutta…
Samsung on tunnettu televisiobrändi, joka tarjoaa laajan sovellustuen ja käyttäjäystävällisen kokemuksen. Tizen-käyttöjärjestelmä on nopea, viimeistelty ja kattavasti lokalisoitu, sisältäen kaikki tärkeimmät suoratoistopalvelut. Käyttöliittymä on helppokäyttöinen, mutta minimalistinen, mutta myös kompakti ja tyylikäs kaukosäädin voi tuntua hankalalta, etenkin pimeässä. Aurinkokennolla varustettu kaukosäädin on sinänsä innovatiivinen, mutta miksei ole taustavalaistusta.
Plussaa televisiossa olevasta kattavasta ja suomenkielisestä sähköisestä käyttöohjeesta, joka löytyy suoraan laitteen valikoista. Jos siihen olisi pääsy suoraan yhdellä kaukosäätimen painikkeella.
Samsung tarjoaa kohtalaisen neutraalin ja rauhallisen kuvan, mutta keskisävyjen “tukkoisuus” heikentävät yksityiskohtien näkyvyyttä tummilla alueilla. Tätä korostaa vielä pienehkö maksimikirkkaus ja mattapintainen paneeli. Kontrastia saisi olla enemmän. Kirkkaammissa katseluolosuhteissa kuva jää vaisuksi. Paneelin mattapinta auttaa vähentämään heijastuksia, mutta tekee kuvasta tummemman ja hieman suttuisen näköisen. Kuvasäätöjä on tarjolla monipuolisesti, mutta niitä hyödyntämälläkin kuvanlaatua on vaikea merkittävästi parantaa. Äänenlaatu on keskimääräistä parempi, etenkin elokuvilla.
Samsung on hyvä valinta niille, jotka arvostavat ison ja tunnetun merkin varmuutta, viimeisteltyä käyttöjärjestelmää ohjeistuksineen sekä varmaa huolto- ja päivitystukea. Myös äänenlaatu on keskimääräistä parempi. Kuva toistuu sinänsä neutraalisti ja rauhallisesti, mutta hieman tummana ja kirkkautta saisi olla enemmän. Sinänsä silti sellainen turvallinen valinta.
Viimeistelty ja nopea Tizen-käyttöjärjestelmä
Laaja sovellustuki
Ohjeistus (televisiossa)
Mattapintainen paneeli vähentää heijastuksia
Heikko kontrasti ja tukkoiset keskisävyt
Vaatimaton kirkkaus
Kaukosäädin (varauksin)
Thomson 65UG5C14
Hinta: 599 €
Hyvä televisio edullisesti
Thomson on tyypillinen OEM-brändi, jota markkinoidaan ja saatetaan jopa valmistaa missä tahansa. Todennäköisesti Euroopassa myydyt televisiot valmistaa kiinalainen TCL.
Thomsonin televisiossa käytetään Google TV -käyttöjärjestelmää, joka tarjoaa laajan sovellusvalikoiman ja helpon käytettävyyden. Käyttö ja eri toiminnot sujuvat kohtalaisella nopeudella. Kaukosäädin on selkeä ja erottuu tässä edukseen taustavalaistujen painikkeiden ja laadukkaan tuntumansa ansiosta. Suomenkieliset käyttöohjeet (pdf) joutuu lataamaan verkosta, mutta ne ovat poikkeuksellisen yksityiskohtaiset. Mutta miksi ne eivät ole saman tien sisäänrakennettuna tai ladattavissa televisioon?
Thomsonin kuva yllättää positiivisesti lähes suoraan paketista otettuna (elokuva-tilassa). Värit ovat luonnolliset, ja kontrasti on hyvä, mikä tuo kuvaan syvyyttä. Maksimikirkkaus on riittävä kirkkaampiinkin katseluolosuhteisiin. Toisaalta oletusasetusten terävöitys voi tehdä kuvasta hieman karkean, mutta tämä on helposti säädettävissä. Paneeli tarjoaa potentiaalia vieläkin parempaan, mutta valitettavasti säädöt ovat rajalliset, ellei käytetä "salattua" huoltotilaa. Tämä löytynee netistä tai ainakin jälleenmyyjän palvelulla. Myös äänenlaatu on yllättävän hyvä ja jopa surround-vaikutelmaa on tarjolla. Monelle myös kääntyvä keskijalka saattaa olla tärkeä ominaisuus.
Thomsonin televisio on erinomainen vaihtoehto niille, jotka etsivät edullista televisiota hyvällä kuvanlaadulla ja mukavalla käyttökokemuksella. Kaikkinensa Thomson tarjoaa erinomaisen paljon vastinetta rahalle. Suosittelemme.
Luonnolliset värit ja hyvä kontrasti
Laaja sovellusvalikoima (Google TV)
Taustavalaistu ja tukeva kaukosäädin
Maksimikirkkaus riittää kirkkaisiin tiloihin
Suppeat kuvasäädöt
Sisäänrakennetun käyttöohjeen puute
Oletusasetusten terävöitys voi tehdä kuvasta “karkean”
Merkki | Cepter | Finlux | Hisense | ProCaster | Samsung | Thomson |
---|---|---|---|---|---|---|
Malli | CR65GQ8005A | 65G9.2ASMI | 65A6NQ | 65Q951H | TU65CU6905KXXC | 65UG5C14 |
Hinta | 679 € | 599 € | 699 € | 599 € | 749 € | 599 € |
Ostopaikka | Power | Prisma | Power | Verkkokauppa.com | Power | Power |
Lisätietoa | Power | Finlux | Hisense | Verkkokauppa.com | Samsung | Thomson |
Näytön tarkkuus | 3840 x 2160 | 3840 x 2160 | 3840 x 2160 | 3840 x 2160 | 3840 x 2160 | 3840 x 2160 |
Paneelityyppi | QLED (VA) | LED (IPS) | LED (IPS) | QLED (IPS) | LED (IPS) | LCD (VA) |
Taustavalaistus | Suora | Suora | Suora | Suora | Suora | Suora |
Natiivi suurin virkistystaajuus | 50/60 Hz | 50/60 Hz | 50/60 Hz | 50/60 Hz | 50/60 Hz | 50/60 Hz |
Vasteaika | Ei ilm. | 9 ms | 9,5 ms | 8-9 ms | Ei ilm. | Ei ilm. |
Kirkkaus | Ei ilm. | 350 cd/m² | 300 cd/m² | Ei ilm. | Ei ilm. | Ei ilm. |
Kontrasti | 1:7000 | 1:1300 | 1:5000 | Ei ilm. | Ei ilm. | 4000:1 |
Katselukulma | V/O 89 astetta | Ei ilm. | V/O 89 astetta | Ei ilm. | Ei ilm. | V/O 89 astetta |
HDR-tuki | HDR10, HGL | HDR10, HGL, Dolby Vision | HDR10, HGL, Dolby Vision | HDR10, Dolby Vision | HDR10 | HDR10, HGL |
Peliominaisuudet (VRR/ALLM) | x | x | x | x | x | x |
Liitännät | ||||||
HDMI (joista eARC) | 3 (1) | 3 (1) | 3 (1) | 3 (1) | 3 (1) | 4 (1) |
HDMI-versio | 2.1 | 2.1 | 2.1 | 2.0b/2.1 | 2.0 | 2.0b ja 2.1 |
AV-tulo (analoginen) | 1 | - | 1 | - | - | 1 |
USB | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 3 |
CI+ -korttipaikka | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Äänilähtö (digitaalinen) | 1 (optinen) | 1 (optinen) | 1 (optinen) | 1 (optinen) | 1 (optinen) | 1 (optinen) |
Kuulokelähtö | x | x | x | x | - | x |
Bluetooth-lähetys | x | x | x | x | x | x |
Verkkoyhteys (langallinen/langaton) | x / x | x / x | x / x | x / x | x / x | x / x |
Näytön peilaus | Chormecast | Chormecast | on (oma sovellus) | Chormecast | On (oma sovellus) | Chromecast |
Käyttöjärjestelmä | Google TV | Android TV 11 | VIDAA | Android TV 11 | Tizen | Google TV |
Sovellukset | Kaikki tärkeimmät | Kaikki tärkeimmät | MTV Katsomo puuttuu | Kaikki tärkeimmät | Kaikki tärkeimmät | Kaikki tärkeimmät |
Bluetooth-kaukosäädin | x | x | x | x | x | x |
Taustavalaistu kaukosäädin | - | - | - | - | - | x |
Energian kulutus (SDR/HDR-kuvalla) | 111/137 kWh | 85/145 kWh | 80/140 kWh | 85/195 kWh | 105/161 kWh | 101/102 kWh |
Paino | 20 kg | 17 kg | 16.5 kg | 17,5 kg | 19,4 kg | 19,5 kg |
Mitat (l x k x s) ilman jalustaa/ jalustan kanssa | 1448 x 852 x 67 mm 1448 x 893 x 244 mm | 1446 x 832 x 66 mm 1446 x 895x 275 mm | 1453 x 840 x 76 mm 1453 x 897 x 299 mm | 1453 x 836 x 82 mm 1453 x 899 x 258 mm | 1448 x 846 x 81 mm 1448 x 912 x 309 mm | 1446 x 834 x 79 mm 1446 x 869 x 281 mm |
Jalusta | Keskijalka | Sivujalat | Sivujalat | Sivujalat | Sivujalat | Keskijalka, kääntyvä |
Suomenkielinen käyttöohje | Käyttöohje (PDF) | Käyttöohje (PDF) | Käyttöohje (PDF) Vain Engl. | Käyttöohje (PDF) | Käyttöohje (PDF) | Käyttöohje (PDF) |
Takuu | 60 kk | 48 kk | 24 kk | 24 kk | 24 kk | 36 kk |
--------- MAINOS ---------
Artikkeli jatkuu alapuolella
EXTRAMATERIAALIA
Tietoa ja vinkkejä television hankitaan
Vertaile oikein
Televisioita myymälässä vertailtaessa (mikä on nykyään sangen hyvällä mallilla) on syytä varmistua, että niissä kaikissa on sama ja mielellään elokuva- tai vastaava kuva-asetus. Ja kokeilla myös erilaisia asetuksia sekä katsoa erilaista kuvasisältöä. Mielellään mahdollisimman “tavallista” eli vaikka televisio-ohjelmaa. Kannattaa myös ottaa pois päältä kaikki terävöitykset ja muut vastaavat “efektit”.
Ekotila oletuksena!
Television eko-tila (eco mode) on energiansäästöominaisuus, joka vähentää television virrankulutusta muun muassa pienentämällä näytön kirkkautta ja kontrastia. Kuvan laatua siis huonontamalla.
EU:ssa myytävissä televisioissa eko-tila tai energiansäästöasetukset ovat oletuksena päällä ensimmäisellä käyttökerralla. Moni ei tätä välttämättä huomaa ja katselee huonompaa kuvaa mihin olisi mahdollisuus. Kannattaa siis aina tutustua huolella erilaisiin asetuksiin. Ja tässä käyttöohjeet ovat jälleen kerran avainasemassa.
Näin säädät television kuvan
Television kuvanlaadun parantaminen on yksinkertaista, kun säädät tärkeimmät asetukset oikein. Seuraa näitä kuutta askelta saadaksesi parhaan katselukokemuksen.
1. Valitse oikea kuvatila
Televisioissa on esiasetuksia, kuten "Elokuva", "Standardi" ja "Urheilu". Valitse "Elokuva" (tai vastaava), joka yleensä tarjoaa luonnollisimmat värit ja parhaan kontrastin. Tämä on hyvä lähtökohta useimmille sisällöille.
2. Säädä kirkkaus ja kontrasti
Kirkkaus: Määrittää, kuinka tummat alueet toistuvat. Säädä kirkkaus niin, että tummat yksityiskohdat erottuvat, mutta musta pysyy syvänä.
Kontrasti: Vaikuttaa kirkkaisiin alueisiin. Nosta kontrastia, kunnes vaaleat kohdat ovat yksityiskohtaisia ilman ylikorostusta.
3. Optimoi värilämpötila
Useimmat televisiot tarjoavat vaihtoehdot, kuten "Lämmin", "Neutraali" tai "Kylmä". Valitse "Lämmin", joka tuottaa luonnollisemmat värit ja realistiset ihonsävyt.
4. Poista tarpeettomat ominaisuudet käytöstä
Kuvankäsittelyominaisuudet, kuten "Motion Smoothing" ja dynaaminen kontrasti ym. voivat heikentää kuvanlaatua ja tehdä liikkeestä epäluonnollista. Kytke nämä pois päältä paremman katselukokemuksen saavuttamiseksi.
5. Hienosäädä terävyys
Liian korkea terävyysasetus voi luoda artefakteja ja tehdä kuvasta epäluonnollisen näköisen. Pienennä terävyysasetus minimiin, kunnes yksityiskohdat näyttävät luonnollisilta.
6. Kokeile ja säädä
Television paras kuva riippuu myös katseluympäristöstä ja sisällöstä. Näillä yksinkertaisilla säädöillä pääset alkuun, ja voit hienosäätää asetuksia tarpeen mukaan. Ihan rohkeastikin.
Mitä ovat näytön hertsit?
Television näytön hertsit (Hz) tarkoittavat näytön virkistystaajuutta eli sitä, kuinka monta kertaa näyttö päivittää kuvan sekunnissa. Puhutaan myös termistä ruutua per sekunti tai fps (frames per second). Esimerkiksi 60 Hz näyttö päivittää kuvan 60 kertaa sekunnissa, mikä riittää useimpiin käyttötarkoituksiin, kuten elokuvien katseluun. Korkeammat taajuudet, kuten 120 Hz tai 240 Hz, voivat parantaa nopean liikkeen sulavuutta esimerkiksi urheilussa ja pelaamisessa. On myös hyvä muistaa, että elokuva-alalla käytetään edelleen 24 kuvan nopeutta. Perinteiset TV-lähetykset käyttävät 50 hertsin päivitysnopeutta, joka koostuu vuorotellen parillisista ja parittomista riveistä, muodostaen käytännössä 25 kokonaista kuvaa sekunnissa. Tämä tunnetaan nimellä interlaced scanning (i). Modernit HD-lähetykset ja suoratoistosisältö voivat käyttää progressiivista (p) 25 fps tai 50 fps päivitysnopeutta. Markkinointitermit, kuten "1200 Hz Motion Rate" viittaavat usein ohjelmistollisiin parannuksiin, eivätkä välttämättä kerro paneelin todellisesta hertsiluvusta. Kuvapäivityksen keinotekoinen nopeuttaminen voi aiheuttaa myös kuvaan virheitä ja tehdä sen epäluonnolliseksi.
HDR (High Dynamic Range)
HDR eli High Dynamic Range on teknisenä terminä markkinoinnissa television kuvasta puhuttaessa. Mitä se sitten tarkoittaa? HDR on tekniikka, joka parantaa kuvanlaatua lisäämällä kontrastia tummien ja kirkkaiden alueiden välillä sekä laajentamalla ja tarkentamalla väriskaalaa. HDR käyttää metadataa (kuvasisällön mukana olevaa tietoa) optimoimaan kirkkauden ja värit HDR-yhteensopivilla näytöillä. Metadata on siis sisältöön upotettua tietoa, joka ohjaa näyttöä säätämään kirkkaus- ja väritasoja.
Keskeiset HDR-formaatit ovat HDR10, HDR10+, Dolby Vision ja HLG. HLG on suunniteltu erityisesti suoriin TV-lähetyksiin ja toimii sekä HDR- että SDR-näytöillä.
Suurin ero järjestelmien välillä on metadatan käsittelyssä. HDR10 käyttää ns. staattista metadataa eli samoja asetuksia koko sisällön ajan, kun taas dynaaminen metadata säätää asetuksia kohtaus- tai ruutukohtaisesti (Dolby Vision, HDR10+).
HDR10 on laajimmin tuettu, Dolby Vision tarjoaa parhaan kuvanlaadun vaatimalla kuitenkin laiteyhteensopivuutta, ja HDR10+ on kustannustehokas vaihtoehto. HLG sopii erityisesti suoriin TV-lähetyksiin. Oikean HDR-formaatin valinta varmistaa parhaan katselukokemuksen.
HDR-sisältöä on saatavilla useista lähteistä. Suoratoistopalvelut, kuten Netflix, Disney+, Amazon Prime Video, HBO Max ja YouTube, tarjoavat HDR-sisältöä, yleisimmin HDR10- ja Dolby Vision -formaatteina. 4K Ultra HD Blu-ray -elokuvat sisältävät usein HDR10-tuen, ja joissakin julkaisuissa on myös Dolby Vision tai HDR10+. Uusimmat konsoli- ja PC-pelit tukevat HDR:ää, ja HLG-formaatti on käytössä live-tv-lähetyksissä kansainvälisesti, mutta Suomessa ei. Tällä hetkellä Yle ei tarjoa HDR (High Dynamic Range) -sisältöä televisiolähetyksissään. Yle Areenassa on kuitenkin ollut kokeiluja HDR-laatuisista lähetyksistä, kuten esimerkiksi jalkapallon EURO 2024 -otteluiden yhteydessä. Ylen tulevista suunnitelmista HDR-sisällön laajemmasta käyttöönotosta ei ole tällä hetkellä tarkempaa tietoa.
HDR-sisältöä voi myös tuottaa itse esimerkiksi HDR-yhteensopivilla älypuhelimilla. HDR-sisällön katsomiseen tarvitaan siis HDR-yhteensopiva näyttö ja ohjelmalähde, kuten suoratoistopalvelu tai HDR-formaattia tukeva Blu-ray-soitin.
Mutta!
HDR:stä ei ole mitään hyötyä, jos televisio ei kykene toistamaan riittävän korkeaa kirkkautta, laajaa kontrastialuetta ja laajaa väriavaruutta. Ilman näitä ominaisuuksia HDR-sisältö näyttää tavalliselta, eikä sen hienovaraisia yksityiskohtia tai kirkkauden vaihteluita pystytä hyödyntämään. Esimerkiksi liian alhainen kirkkaus tekee kirkkaista kohokohdista himmeitä, ja heikko kontrasti latistaa mustan sävyt harmaiksi. Lisäksi ilman laajaa väriavaruutta ja tarkkaa värikäsittelyä HDR:n eloisat värit jäävät toistumatta. HDR-kuvan toistamiseksi tarvitaan vähintään 400–600 cd/m² kirkkaus. Premium HDR-kuvassa suositellaan yli 1000 cd/m² kirkkaustasoa. Kontrastisuhteen tulisi olla vähintään 3000:1 - 5000:1 syvien mustien ja kirkkaiden valkoisten toistamiseen. Yleensä tarvitaan myös ns. paikallinen himmennys (local dimming) -tekniikka LED-näytöissä parantaa kontrastia. HDR hyödyntää myös laajaa väriavaruutta, kuten BT.2020 tai DCI-P3. Televisiossa tulee olla kyky toistaa nämä laajemmat värit tarkasti.
Näin ollen HDR-sisällön potentiaali voidaan saavuttaa vain televisioilla, jotka täyttävät nämä tekniset vaatimukset. Television HDR-tuella ei ole mitään merkitystä, jos televisio ei täytä näitä kriteereitä. Testin televisioista HDR:stä on jotain hyötyä oikeastaan vain Cepterin kanssa.
Kalibrointi
TV-kuvan kalibrointi on prosessi, jossa television kuva-asetukset, kuten kirkkaus, kontrasti, värit ja valkotasapaino, säädetään tuottamaan kuva mahdollisimman luonnollisena ja alkuperäisen sisällön mukaisena.
Periaatteessa television Elokuva-, Film Maker. tai vastaavan kuvatilan pitäisi tuottaa juurikin tällainen ”korostumaton” kuva. Näin ei kuitenkaan ole sillä jokainen kuvapaneeli on enemmän tai vähemmän yksilö ja ”keskimääräiset” perusasetukset tuottavat keskimääräisen lopputuleman.
Jos kuvan halutaan olevan viimeisen päälle, niin usein tarvitaan enemmän tai vähemmän hienosäätöä. Useat (joskaan ei läheskään kaikki) televisiot mahdollistavakin kuvan moninaisten parametrien ja asetusten säätämisen. No tämän voi tehdä itsekin. Sinänsä nykyaikaisen television kuvan säätäminen kotikonstein ihan itse on toki mahdollista. Ja jokainen voi säätää kuvan juuri sellaiseksi, kun haluaa.
Mutta jos kuvan haluaa olevan mahdollisimman luonnollisen ja että televisiosta saadaan “kaikki irti”, niin tarvitaan jo syvällisempää osaamista.
Kalibroinnissa ammattilaiset käyttävät kuvanlaadun analysointiin tarkoitettuja laitteita ja ohjelmistoja, jotka mittaavat tarkasti värien toistoa, kontrastia ja kirkkautta.
Ammattilainen osaa ottaa huomioon kalibroinnissa myös katseluympäristön valaistuksen ja muut tekijät, jotka vaikuttavat kuvaan. Joskus ero kuvan laadussa saattaa olla isokin, mutta ei toki aina. Myös television kuvapaneelin laatu ja ominaisuudet sekä television kuvasäädöt vaikuttavat kalibroinnin lopputulokseen, Niin, että haluaako ja kannattaako siitä maksaa? Katso juttumme ja video aiheesta tästä.
Jaa Jaa artikkeli