Teksti Teppo HirviKunnas Kuvat Teppo HirviKunnas & Sonos
12-tuuman aktiivisubbari 400 watin teholla jopa 250 eurolla - paljon ääntä, mutta entä laatu?
Vertailussa:
Fenton SHFS12B (250 €)
MadBoy BOSS-12 (399 €)
Polk Audio MTX12 (349 €)
LD Systems Sub 88A (295 €)
Jutun lopusta löydät myös tietoa subwooferin sijoittamisesta ja säätämisestä.
Mitä tehdä, jos haluaa kunnon bassopotkua musiikin kuunteluun tai sohvaa liikuttavaa jytinää kotiteatteriin mutta budjetti on pieni? No silloin katse suuntautuu tottakai mahdollisimman isoon ja tehokkaaseen aktiivisubwooferiin. Mitä isompi sen parempi. Eli mikään 8-tuumainen pikkuboksi ei todellakaan kelpaa.
Etsimme siis markkinoilta mahdollisimman edullisia (200-400 euroa) 12-tuuman aktiivisubwoofereita, jotka lupaavat vaikuttavaa bassotoistoa ilman pankkitilin tyhjentymistä. Ja muutama sellainen löytyikin. Tosin vähemmän mitä odotimme. Siksi otimme mukaan myös yhden hieman erilaisen ratkaisun.
Alkaen 250 eurolla
Testin ja kenties markkinoiden edullisin 12-tuumaisella elementillä varustettu subwoofer löytyi Discoland.fi -verkkokaupasta (myös kivijalkamyymälä). Fenton SHFS12B maksaa vain 250 euroa, ja tarjoushinta näyttää olevan nyt vain 225 euroa. Hollantilainen, kiinassa erilaisia audiotuotteita valmistuttava Fenton ei ole kovin tunnettu merkki ja mallisto koostuu pääosin halvoista kaiuttimista ja kaiutinsarjoista.
Kuvissa Fenton SHFS12B on oikein asiallisen oloinen ja spekseiltäänkin vakuuttava. D-luokan vahvistimen jatkuvaksi tehoksi ilmoitetaan 150 wattia ja hetkelliseksi peräti 400 wattia. Toistonkin luvataan ulottuvan aina 20 hertsiin saakka.
Ensivaikutelma ei ollut kuitenkaan kovin lupaava. Subbari on kokoonsa (testiryhmän isoin) nähden todella kevyt. Eikä ihme, sillä refleksiviritteisen kotelon seinämät ovat todella ohuet (9-11 mm mdf-levyä). Kotelossa ei ole myöskään vaimennusainetta. Viimeistelyn taso ei ole kovin korkea. Kotelon on päällystetty halvan oloisella ohuella vinyylikalvolla. 12-tuuman epoksipinnoitetussa, paperikartioisessa elementissä on nykymittapuun mukaan pieni magneetti, ja muutenkin elementti on aika halvan oloinen. Ja refleksiaukko vasta ihmetystä herätti: Kotelon takana sijaitsevan refleksiputken halkaisija on vain noin 50 mm. Aivan liian pieni 12-tuuman elementille, olkoonkin pyöristetyllä putken päällä. Odotettavissa on siis ainakin putken puhinaa. Emme saaneet siitä edes irti mitään järkevää viritystaajuutta. Viritystaajuus on jossain alle 20 hertsissä? Aukko on enemmänkin kuin jonkinlainen “venttiili”, joka alkaa jarruttamaan ilman virtausta mitä kovempaa soittaa.
Vahvistin on D-luokalle tyypillisesti rakenteeltaan kevyt, mutta sinänsä muuten asiallisen oloinen. Vahvistin on eristetty kotelossa omaan tilaansa. Säädöt käsittävät perusasiat eli jakotaajuuden, tason ja vaiheenkäännön. Sisääntuloina linja- ja kaiutintasoinen sekä läpimeno. Virralle valittava automaattinen käynnistys/sammutus.
Madboy
Selvästi jo kalliimpaa päätä (399 €) edustaa MadBoy BOSS-12. Tämä karaoke-tuotteistaan tunnettu merkki ei välttämättä ole kovin tunnettu suuremman yleisön keskuudessa. Sinänsä mielenkiintoista myös, että merkin takaa paljastui vielä suomalainen yritys MadBoy Audio International Oy (sekä Karaokekeskus.com), ja odotusarvoa kohotti myös paketin selkälihaksia koetteleva paino.
Paketista paljastuikin kaikkinensa järeän ja laadukkaan oloinen subbari. Refleksiviritteinen kotelo on tukeva ja viimeistelty yllättävän aidon näköisellä mustalla puuviilu jäljitelmällä. Refleksiviritys on toteutettu putken sijasta kotelon taakse alas aukeavalla tunnelilla. Työ laatu on korkeatasoista. Myös tukevalla epoksipinnoitetulla paperimassakartiolla varustettu elementti on oikein vakuuttavan oloinen, vaikka emme saaneet otettua sitä kuvausta varten kunnolla esiin. Epäselväksi jäi onko elementti edes vaihdettavissa ilman suurempaa “väkivaltaa”.
Vahvistimen maksimitehoksi ilmoitetaan 200 wattia, mutta jatkuvaa tehoa ei ole ilmoitettu. Todennäköisesti jatkuva teho on puolet tai vähemmän tästä. Vahvistin on perinteinen AB-luokkalainen järeällä rengassydän muuntajalla. Vahvistimessa normi liitännät paitsi linjasisääntulo on mono (saattaa siis tarvita Y-johdon, jos antopuolella on stereolähtö). Myös kaiutintasoinen tulo siis löytyy sekä valinta automaattiselle käynnistykselle (äänisignaalista) ja sammutukselle. Säädöt käsittävät jakotaajuuden ja tason lisäksi portaattoman vaiheenkäännön ja bassokorostuksen.
Amerikan herkkua
Polk Audio on jo tunnetumpi “jenkkimerkki. Polk Audio MTX12 tosin tehdään ainakin Kiinassa. Tämä tosin mahdollistaa tässäkin merkkituotteeksi suorastaan yllättävän edullisen hinnan (349 €) ja tarjouksessa näkyy olevan jopa vain 299 eurolla.
Edullinen hinta ei oikeastaan näy toteutuksessa mitenkään negatiivisesti. Olemus on oikein siisti ja jopa tyylikäs. Mustalla, kevyellä mattastruktuurilla olevalla vinyylillä päällystetty kotelo on tukeva, refleksiviritys tehty 100 mm putkella, jossa kummassakin päässä putken suun turbulenssia vähentävä “trumpettipää”. Muovikartioinen elementti on hintaluokassaan myös oikein asiallinen, ja varustettu hintaansa nähden yllättävän järeällä magneetilla. Kotelon sisällä oli myös reilusti vaimennusainetta, mutta se oli kääritty erikoisesti yhdelle paksulle rullalle? No toimii se itse asiassa näinkin.
Vahvistin on hieman “kiinalaisen” näköinen ja “merkkinenkin”, mutta hintaluokassa kuitenkin oikein asiallinen. Tämä näkyy (ja kuuluu) mm. hyvin toimivana jakosuodattimena. Vahvistimen jatkuvaksi tehoksi ilmoitetaan kiitettävän rehellisesti “vain” 50 wattia ja huipputehoksi 100 wattia. Vahvistimen liitännät ja säädöt ovat “perustavaraa”. Kaiutintason tulot ja lähdöt tosin vain pikaliittimin.
Erilainen
Edullisten, mutta “kykenevien” subbareiden valikoima näytti jäävän pieneksi, kunnes vastaan tuli vielä mielenkiintoinen, edullinen ja suhteellisen kompaktikokoinen LD Systems Sub 88A -bandpass-subbari saksalaisen Thomannin verkkosivuilta. Sitä myydään aktiivisena eli sisäänrakennetulla vahvistimella sekä passiivisena ilman vahvistinta (ja ilman A-kirjainta). Hinta aktiivisena kohtuulliset 295 euroa ja passiivisena vain 158 euroa.
Bandpass- eli kaistanpäästökotelo on kotelotyyppi, joka koostuu kahdesta niin sanotusta kammiosta (=kotelotilasta) ja kaiutinelementti on kotelon sisällä näiden kahden kammion välissä. Toinen kammioista (takakammio) on suljettu tai refleksiviritteinen (putkella) ja toinen (etukammio) aina refleksiviriteinen. LD Systems 88:n tapauksessa takakammio on suljettu. Bandpass-kotelo vahvistaa tiettyä bassotaajuusaluetta ja sen etukotelo suodattaa pois taajuudet tämän alueen ulkopuolelta. Bandpass-kotelon kanssa ei välttämättä edes aina tarvita alipäästösuodatusta. Bandpass-kotelot tarjoavat yleensä tehokkaan bassontoiston (suuren herkkyyden) tietyllä taajuuskaistalla, mutta niiden toistoalue on myös yleensä kapeampi kuin esimerkiksi refleksikoteloilla. Bandpass-kotelot ovat usein myös melko suuria. Näin siis pääpiirteittäin.
LD Systems Sub 88A on itse asiassa tarkoitettu enemmän PA- ja vastaavaan käyttöön kuin kotiin, mutta ei mikään kotikäyttöä estä. “Ammattimaisuus” näkyy ehkä selvimmin ei niin loistokkaana viimeistelynä ja XLR/plugi-sisääntulona perinteisten RCA-liittimien sijaan. Perinteisen AB-luokassa toimivan vahvistimen jatkuvaksi tehoksi ilmoitetaan 150 wattia. Säädöt käsittävät jakotaajuuden, tason ja vaiheenkäännön (0/180 astetta). Vahvistimessa on automaattinen käynnistys/valmiustila.
Passiiviversiossa liitännät käsittävät vain kaiutintulot ja läpitulon pääkaiuttimille (satelliiteille) pikaliittimin. Ja sisällä on lisäksi suotokelat bassoille, mutta pääkaiuttimille ei ole suodatusta.
LD 88:ssa on kaksi 8-tuuman elementtiä. Vaikka elementtejä on kaksi, ne toimivat käytännössä yhtenä, sillä ne on sijoitettu vastakkain ns. isobaarisesti. Tämän rakenteen avulla tarvittava kotelotilavuus puolittuu verrattuna yksittäiseen elementtiin, tai samalla tilavuudella saadaan matalammalle ulottuva toisto. Vastakkain (ja vastakkaisvaiheessa) toimivat elementit “näkevät” kotelotilavuuden kaksinkertaisena todelliseen tilaan nähden. Tavallaan LD 88 on siis altavastaajana tässä seurassa, mutta bandpass-kotelon suuri herkkyys voi hyvinkin tasoittaa puntteja.
Jytiseekö?
Subwooferin ideaali tehtävä on soida hyvin, toistaa mahdollisimman matalalle ja kovaa. Kaikki on mahdollista - rahalla, mutta yleensä jostain pitää tinkiä. Pitää siis päättää mitä pitää tärkeimpänä.
Yleensä se kulminoituu sanapariin “Loud & Low” eli kovaa ja matalalle. Basson jytinä rintakehässä ja supermatalalle painuva “Bass Drop”. No toki laatuakin pitää olla, muuten bassolinjat ei erotu ja jytinä onkin lähinnä pörinää.
Tässä testissä tavoitteena oli siis löytää subbari, joka tarjoaa rahalle parhaan balanssin jytinää, matalaa, ja hyvää soundia.
Ja parhaiten nämä kriteerit täytti mielestämme Polk Audio MTX12.
Sen toisto ulottuu aina 30 hertsiin saakka. Suodatin toimii tehokkaasti ja tarkasti. Ja Polk Audio myös soi luokassaan oikein asiallisesti. Oikealla sijoituksella ja säädöillä Polk Audio toimii niin musiikilla kuin toiminta-elokuvia katsottaessa. Ääntäkin saadaan ihan mukavasti, mutta vain tiettyyn rajaan saakka. Vahvistimen pienehkön tehon huomaa bassojen puuroutumisena kovempaa soitettaessa. Hifimielessä toisto voisi olla tarkempaa ja napakampaa, mutta sitä saa kun tukkii refleksiputken. Samalla kuitenkin hieman matalimmista ja maksimiäänenpaineesta tinkien. Kannattaa kuitenkin kokeilla.
Madboy BOSS-12 soi selvästi Polk Audiota kovempaa, mutta sen toisto ei ulotu niin alas ja vasteen muoto ei ole aivan ideaalinen. Suodatin toimii hieman turhan loivasti. Bassokorostuksella toistoa voi “venyttää” alemmas, mutta se ei ole sama asia. Korostus kuluttaa myös vahvistimen tehoa. Sinänsä Madboy potkii hyvin, erityisesti esimerkkisi rockilla, mutta ei niin matalalta kuin Polk. Portaattomasti säädettävä vaihe tarjoaa mahdollisuuden tarkempaan yhteensovitukseen pääkaiuttimien kanssa. Toisaalta samalla myös lisää joskus eteen tulevaa “säätämisen tuskaa”. Madboy vaikutti muutenkin olevan hieman Polk Audiota “nirsompi” sijoituksen suhteen.
Sitten Fenton SHFS12B, josta saatu ensivaikutelma kevyine koteloineen ja “mehupilli”-refleksiputkineen ei ollut kovin lupaava. Kuten ei toistovasteetkaan. Ääneltään Fenton ei ollut kuitenkaan aivan niin huono kuin olisi voinut luulla. Mutta ei ääntä voi missään tapauksessa hyväksi kutsua. Korkeintaan tyydyttäväksi. Soundi jotenkin ponneton ja toisto ei ulotu erityisen alas. Hiemankaan kovempaa soitettaessa refleksiputki puhisee ja pörisee. Sinänsä tehoa tuntuisi olevan, mutta sitä ei saa vain käyttöön. Jakosuodatin toimii aika loivasti ja alin jako on käytännössä noin 100 hertsissä. Vaikea suositella vaikka onkin todella edullinen. Toisaalta tuli vasta nyt mieleen, että jos koteloon vaihtaisi isomman (ja pidemmän) putken? No jäipä kokeilematta.
Mitenkä sitten muista selvästi poikkeava LD Systems Sub 88, jonka tosin epäilimme olevan jo alkuaan hieman altavastaajana tässä seurassa?
No näin se olikin. LD Systemsin kaksi vastakkain olevaa 8-tuumaista elementtiä (eli käytännössä siis yksi) eivät vain kykene tuottamaan samaa äänenpainetta kuin yksittäinen 12-tuumainen elementti. Ei vaikka apuna olisi bandpass-virityksen tuoma lisäherkkyys. Tosin hirveän kauas ei jäädä. Toisaalta herkkyyden alttarille on uhrattu myös matalin basso. Käytännön alarajataajuus on jossain 45-47 hertsin tuntumassa. Voiko edes subbariksi kutsua, ennemminkin vain lisäbassoksi. Sama pätee toki myös Fentoniin.
Mutta tästä huolimatta LD Systems Sub 88A soi aika mukavasti. Bandpass-koteloita moititaan usein huonosta tarkkuudesta ja että niiden toistoa olisi vaikea saada sovitettua pääkaiuttimiin. Tässä tapauksessa oli melkein päinvastoin. Sub 88A potki mukavasti ja toisto oli yllättävän napakkaa. Subbarin toisto sulautui saumattomaan kuuloisesti pääkaiuttimiin. Voisi melkein sanoa, että puhtaasti äänenlaadulla arvioituna paras soundi tässä porukassa. Tässäkin toki sijoituksella ja säädöillä on iso merkitys. Huomionarvoista oli, että myös passiiviversio Sub 88 (siis ilman A:ta) toimi todella nätisti, erityisesti testissä olleiden Pro-Ject Speaker Box 3R Carbon -pikkukaiuttimien kanssa. Tosin näitä herkempien kaiuttimien kanssa subbareita tarvitaan todennäköisesti tuplaten. Passiivisubbarissa kun tasoa ei voi säätää. Mikään ei tietenkään estä käyttämästä passivisubbarillekaan erillistä vahvistinta.
Kokonaisuutena paras edullinen subbari testiryhmästä oli Polk Audio MTX12
Se on ihan oikea subwoofer eli toistaa alle 40 hertsin, suodatin toimii hyvin, soi asiallisesti ja antaa luokassaan kohtuullisen hyvin painetta. Madboy soi Polkkia kovempaa, mutta ei toista niin alas ja basso voisi toistua napakammin. Ehkä rockilla/hevillä parhaimmillaan?
Fenton on halpa, mutta ei niin halpa, että sitä voisi suositella. Ellei sitten isommalla ja pidemmällä putkella virittämällä?
LD System Sub 88 soi sinänsä yllättävän mukavasti, voisi jopa sanoa oikein hyvin, mutta kovin matalalle se ei toista. Pienempien kaiuttimien kanssa lisäbassona toimii kuitenkin todella hyvin eikä maksa paljon, etenkään passiivisena.
-------- MAINOS --------
Artikkeli jatkuu alempana.
Fenton SHFS12B
Hinta: 150 €
Halpa hinta näkyy ja kuuluu
Fenton SHFS12B houkuttelee edullisella hinnallaan, koollaan ja 12-tuumaisella elementillään, mutta suorituskyvyssä ja rakenteessa on tehty paljon kompromisseja. Kevyt kotelo, ohuet seinämät ja aivan liian pieni refleksiputken halkaisija heikentää toiston laatua merkittävästi, eikä toisto ulotu edes kovin alas. Vaikka tehoa ilmoitetaan olevan paljon, sitä ei saada kunnolla hyödynnettyä. Laatuvaikutelma vaatimaton. Kokonaisuudessaan subwoofer saattaa sopia todella tiukan budjetin käyttäjälle, jolla ei ole suuria vaatimuksia äänenlaadulle. Toisaalta eivät kilpailijat juurikaan kalliimpia ole. Tällaisena ei jatkoon.
Edullinen hinta
Iso ja näyttävä
Kevyt ja heiveröinen rakenne
Refleksiputki ahdistaa pahasti
Toisto ei ulotu matalalle ja jää ponnettomaksi
Viimeistelyn taso
- Fenton SHFS12BTakapaneeli ja säädöt.
- Fenton SHFS12BFenton on testin edullisin ja se toki näkyy myös vähän siellä sun täällä. Elementti on sangen vaatimaton ja siinä on pieni magneetti.
- Fenton SHFS12BFenton on testin edullisin ja se toki näkyy myös vähän siellä sun täällä. Elementti on sangen vaatimaton ja siinä on pieni magneetti.
- Fenton SHFS12BFentonissa on testin tehokkaimpiin kuuluva, D-luokassa toimiva vahvistin. Liekö teho nyt kuitenkaan 400 wattia?
- Fenton SHFS12BFentonissa on halkaisijaltaan käsittämättömän pieni refleksiputki. Itse asiassa voiko sitä edes tavalliseksi refleksiputkeksi kutsua, koska emme saaneet siitä irti mitään järkevää viritystaajuutta. Viritystaajuus on jossain 20 hertsissä? Aukko on enemmänkin kuin jonkinlainen “venttiili”, joka alkaa jarruttamaan ilman virtausta mitä kovempaa soittaa.
- Fenton SHFS12BKevyt rakenne jatkuu Fentonin kotelossa. Se on subbarikäyttöön aivan liian ohutta levyä.
MadBoy BOSS-12
Hinta: 399 €
Järeä ja voimakas
MadBoy BOSS-12 on kaikkiaan jykevän ja laadukkaan oloisen subwoofer. Kotelon rakenne on tukeva, ja viimeistely aidon näköisellä puuviilujäljitelmällä. Tämä luo arvokkaan ja laadukkaan vaikutelman. Voisi ajatella kalliimmaksi mitä on. Refleksiviritys on toteutettu tunnelilla. Vahvistimessa mukavasti tehoa ja ääntä saadaan paljon, mutta toisto voisi ulottua matalalle. Tosin bassokorostuksella matalinta saadaan enemmän. Portaattomasti säädettävä vaihe on plussaa, sillä sen avulla subwoofer saadaan sovitettua pääkaiuttimiin tarvittaessa paremmin. Toisaalta herkkä oikeille säädöille. MadBoy on hyvä valinta kun halutaan paljon bassoa, mutta sen toisto ei ole kaikkein tarkin tai syvin.
Voimakas toisto
Tukeva ja laadukas rakenne
Portaattomasti säädettävä vaihe
Toisto saisi ulottua alemmas
Basson tarkkuus varauksin
- MadBoy BOSS-12Takapaneeli ja säädöt.
- MadBoy BOSS-12Madboyssa on hintaisekseen todella vakuuttavan oloinen elementti.
- MadBoy BOSS-12Myös vahvistin on vakuuttavaa työtä. Kotelo on heittämällä testin tukevin ja sen huomaa myös painossa.
- MadBoy BOSS-12Refleksiviritys on toteutettu putken sijasta kotelon taakse alas aukeavalla tunnelilla. Rakenne ja työ laatu ovat hintaluokassaan erittäin korkeatasoista.
Polk Audio MTX12
Hinta: 349 €
Hyvä subbari kohtuuhintaan
Polk Audio MTX12 osoittautui ominaisuuksiltaan mainioksi subwooferiksi. Se on siistin ja laadukkaan oloinen, tarjoaa matalalle ulottuvan ja jykevän bassotoiston ja tarkasti toimivan jakosuodattimen. Helppo sovittaa pääkaiuttimiin. Refleksikotelo on varustettu isolla, turbulenssia vähentävällä refleksiputkella, joka takaa häiriöttömän ilmavirtauksen. Putken tukkimisella saadaan bassotoistosta tarvittaessa napakampi. Vahvistimen teho ei ole suurin, ja kovemmilla äänenvoimakkuuksilla bassot alkavat puuroutuvat, mutta kohtuullisilla tasoilla Polk Audio toimii erinomaisesti. Toimii hyvin niin musiikilla kuin elokuvilla. Oikealla sijoittelulla ja säädöillä Polk MTX12 tarjoaa erinomaisen yhdistelmän äänenlaatua, basson syvyyttä ja edullista hintaa.
Tasapainoinen ja matalalle ulottuva toisto
Toimiva ja tarkasti säädettävä jakosuodatin
Siisti, laadukas rakenne ja viimeistely
Monikäyttöinen
Vahvistimen pienehkö teho
LD Systems Sub 88A
Hinta: 295 € (Passiivina 158 €)
Yllättävän hyvä lisäbasso pienille kaiuttimille
LD Systems Sub 88A erottuu testin muista subwoofereista kohtuullisen kokoisen bandpass-kotelonsa ja isobaarisen rakenteensa ansiosta. Rakenteen ansiosta kotelosta saadaan hyvä herkkyys ja kohtuullisen paljon ääntäkin, mutta matalimmat bassot jäävät puuttumaan. Sub 88 ei pysty kilpailemaan isompien 12-tuumaisten kanssa, mutta sen toisto on yllättävän napakkaa ja kontrolloitua. Bandpass-viritys sulautuu hyvin pääkaiuttimien toistoon, ja kokonaisuus kuulostaa erittäin siistiltä ja selkeältä. Sub 88A on parhaimmillaan pienempien kaiuttimien lisäbassona, jossa se tarjoaa yllättävän tarkan ja laadukkaan bassotoiston. Edullinen passiiviversiokin osoittautui (tietyin varauksin) toimivaksi vaihtoehdoksi.
Napakka ja siisti toisto
“Kompakti” koko
Edullinen passiiviversio
Ei toista kovin alas
Rajalliset äänenpainevarat
Vain XLR/6,35 mm -plugitulo (aktiiviversiossa)
Viimeistely vain “piilokäyttöön”
- LD Systems Sub 88ATakapaneeli ja säädöt.
- LD Systems Sub 88ALD Systems 88:ssa on sisällä kaksi 8-tuumaista elementtiä vastakkain (ns. isobarik). Kotelo on 4-asteen eli suljettu kaistanpäästö (bandpass). Kaikki ääni tulee toisen kotelon refleksiaukosta.
- LD Systems Sub 88ARefleksiaukko.
- LD Systems Sub 88APassiiviversio liitetään normaalisti vahvistimeen ja subwooferista edelleen pääkaiuttimille. Liittimet voisivat kyllä olla astetta laadukkaammat.
Merkki / Malli | Fenton SHFS12B | MadBoy BOSS-12 | Polk Audio MTX12 | LD Systems Sub 88A |
---|---|---|---|---|
Hinta | 250 € | 399 € | 349 € | 295 € (*) |
Edustaja / Ostopaikka | Discoland | Karaokekeskus.com | Simex | Thoman |
Lisätietoa | Discoland | Karaokekeskus.com | Simex | Thoman |
Elementti | 12" | 12" | 12" | 2 x 8" |
Kotelotyppi | Refleksi | Refleksi | Refleksi | Bandpass |
Ilmoitettu alarajataajuus | 20 Hz | 35 Hz | 24 Hz | 40 Hz |
Vahvistimen teho (jatkuva/maksimi) | 150/400 W | Ei ilm. /200 W | 50/100 W | 150/ ei ilm. W |
Alipäästösuodatin | 50-150 Hz | 50-200 Hz | 80-160 Hz | 70-140 Hz |
Tasonsäätö | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
Basso EQ | Ei | Kyllä | Ei | Ei |
Vaiheenkääntö | 0/180 astetta | 0-180 astetta | 0/180 astetta | 0/180 astetta |
Linjasisääntulo | RCA (L/R) | RCA (mono) | RCA (L/R+LFE) | XLR tai 6,35 mm jakki |
Kaiutintasoinen sisään/ulos | Kyllä / Kyllä | Kyllä / Kyllä | Kyllä / Kyllä | Ei |
Linjalähtö (thru) | RCA (L/R) | RCA (mono) | Ei | Ei |
Päävirtakytkin | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä |
Auto on/off | Valittava | Valittava | Valittava | Kyllä |
Mitat (lxkxs) | 400 x 500 x 400mm | 380 x 380 x 430 mm | 407 x 418 x 456mm | 600 x 250 x 350 mm |
Paino | 12,4 kg | 21,3 kg | 17,7 kg | 15 kg |
Viimeistely | Musta vinyyli | Musta puujäljitelmä | Musta vinyyli | Musta maali |
Muuta | (*) Passiiviversio 158 euroa. |
-------- MAINOS --------
Artikkeli jatkuu alempana
Subwooferin sijoitus ja säätäminen
Sijainti
Subwooferien kohdalla kuulee usein puhuttavan, että sen tai ne voidaan sijoittaa melko vapaasti, koska bassotaajuuksien tulosuuntaa ei pysty kuulemaan ja paikallistamaan.
Tämä on kyllä totta, mutta se ei tarkoita, etteikö subbarin sijoituksella olisi väliä. Subbarin sijoituksella on nimittäin SUURI MERKITYS.
Subbarin optimaaliselle sijoitukselle kuunteluhuoneessa ei ole valitettavasti mitään nyrkkisääntöä. Tämä johtuu siitä, että huoneella on subwooferin toistoon suuri vaikutus. Tämä liittyy huoneeseen syntyviin niin sanottuihin seisoviin aaltoihin ja niiden aiheuttamiin toiston korostumiin ja vaimentumiin.
Seisovat aallot syntyvät kun matalien taajuuksien pitkät ääniaallot risteilevät tilassa ennen vaimentumistaan. Kohdissa missä ääniaallot ovat vastakkaisvaiheessa tapahtuu vaimentumista ja missä ne ovat samassa vaiheessa tapahtuu korostumista. Seisovien aaltojen kohdalla puhutaan ns. nodeista ja antinodeista eli nollakohdista ja vahvistumista. Tämän on helppo havaita vaikka toistamalla yksinuottista matalaa ääntä ja liikkumalla huoneessa. Joissain kohden basso voimistuu ja toisissa vaimenee.
Jos subbari sijoitetaan huoneessa kohtaan, missä tapahtuu seisovista aalloista johtuen vaimentumista esimerkiksi 40 hertsin alueella ja samanlainen kohta on vielä kuuntelupisteessä, niin tuloksena on todella onneton bassotoisto, eikä siihen auta edes tason nostaminen tai mitkään korjaimet.
Oikea sijoitus
Sellaista ei voi määritellä, koska kaikki huoneet ja kuuntelupaikat ovat erilaisia.
Yleisesti voidaan kuitenkin sanoa, vastoin vallalla olevaa yleistä käsitystä (ehkä?), että subbari kannattaa sijoittaa lähelle seinää ja nurkkaa, yleensä tietenkin samalla sivulle huonetta kuin pääkaiuttimet, ja bassoelementti huoneesta poispäin. Sitten pitää vain kokeilla missä subbari soi parhaiten liikuttelemalla sitä eri paikkoihin.
Konttaustekniikka
Eräs erikoinen ja ehkä hankalakin, mutta yllättävän toimiva metodi on niin sanottu konttaustekniikka. Siinä subbari sijoitetaankin kuuntelijan paikalla; mahdollisimman hyvin samaan kohtaan kuin kuuntelija olisi ja subbari tietenkin kytketään soimaan. Tämän jälkeen aletaan konttailemaan pitkin huonetta ja lattiaa subbarille mahdollisissa sijoituspaikoissa ja kuunnellaan missä kohtaa bassot soivat voimakkaimmin ja tarkimmin. Tämä kohta on subbarille se paras sijainti. Nyt vain vaihdetaan paikkoja eli subbari sinne missä soundi oli paras ja kuuntelija kuuntelupaikalle, ja kappas kummaa, soundi on nyt kuuntelupaikallakin kohdallaan. Tästä löytyy Youtubesta myös hyvä ja todella havainnollinen video.
Oletusasetukset: Sijoituspaikkaa hakiessa subwooferin jakotaajuus asettaa korkeimpaan asentoonsa ja voimakkuus puoliväliin. Vaiheella ei ole tässä merkitystä.
Säädöt ja säätäminen
Subwooferien perussäädöt käsittävät yleensä jakotaajuuden (LP = lowpass = alipäästösuodatin), tason eli voimakkuuden ja vaiheenkäännön (Phase) tai sen portaattoman säädön. Perussäätöjen tehtävä on sovittaa subwooferin toisto mahdollisimman hyvin ja saumattomasti ns. pääkaiuttimien toistoon.
Useissa subwoofer- tai LFE-ulostulolla varustetuissa av-vahvistimissa on myös vastaavia säätöjä, jotka saattaa olla helpompi tehdä kuuntelupaikalta kaukosäätimellä. Perusasetukset kannattaa kuitenkin tehdä subbarin säädöillä.
Tasonsäätö
Tasonsäädöllä subwooferin voimakkuus taas sovitetaan oikeaksi pääkaiuttimiin. Jos subwoofer soi liian kovaa, bassot dominoivat ääntä liikaa. Taso tulee säätää siten, että bassojen voimakkuus kuulostaa luonnolliselta. Säätö voidaan tehdä käyttäen tuttua musiikkia, jossa on bassoa.
Pidä jakotaajuus edelleen korkealla. Aloita äänenvoimakkuus nollasta ja nosta sitä hiljalleen ylöspäin. Lopeta, kun basso alkaa kuulua liian voimakkaasti ja hallitsevasti. Pienennä äänenvoimakkuutta, jotta basso tukee ääntä, mutta ei dominoi sitä.
Vaihe
Seuraavaksi säädetään vaihe. Joissain ohjeissa neuvotaan säätämään ensin jakotaajuus, mutta jakotaajuus on mielestämme helpompaa säätää kun vaihe on kohdallaan.
Jakotaajuus pidetään edelleen korkealla. Kun toistoalueet menevät enemmän päällekkäin, vaihesäädön vaikutukset ovat helpommin kuultavissa.
Säädä vaihe asentoon, jossa basso kuulostaa voimakkaimmalta ja selkeimmältä. Kokeile molempia vaihtoehtoja (0° ja 180°) tai hienosäädä, jos vaihe on portaattomasti säädettävä.
Vaiheen kääntöä tai säätöä on hieman vaikeampi selittää, mutta se tarkoittaa yksinkertaistaen sitä, että subwooferin ja pääkaiuttimien toistavat “samassa vaiheessa”. Etenkin alueella missä niiden toistoalueet risteävät toisensa. Sama vaihe tarkoittaa yksinkertaistaen sitä, että kun subwooferin bassokartio liikkuu musiikin ohjaamana välillä sisään- ja välillä ulospäin niin pääkaiuttimen bassokartio liikkuu samalla tavalla. Jos subwooferin toisto on vastakkaisvaiheessa pääkaiuttimien kanssa, kumoavat ne toistensa ääntä. Tämä tekee kuopan jakotaajuusalueelle toistovasteeseen ja on kuultavissa bassojen vaimentumana, epätarkkuutena ja tai ponnettomuutena. 180 asteen vaiheenkääntö vastaa kaiuttimen plus- ja miinus-johtojen kääntämistä vastakkaisiksi. Portaaton vaiheenkääntö on ikään kuin vaiheen hienosäätö.
Oikeaa vaihetta saattaa olla vaikea havaita musiikilla. Sen sijaan, että kuuntelisi musiikkia ja kääntelisi säädintä tai kytkintä edestakaisin, niin kannattaa käyttää testisignaalia. Esimerkiksi vaaleanpunaista kohinaa (pink noise). Vaaleanpunainen kohina on kohinaa, joka sisältää kaikkia taajuuksia. Pink noise -testisignaalia löytyy niin netistä, Youtubesta, Spotifysta ja saatavana on myös lukuisia erilaisia testisignaaleja generoivia puhelinsovelluksia. Signaali soimaan ja sitten vain kääntelemään vaihetta. Se asento, jossa basso kuulostaa (kuuntelupaikalla) voimakkaimmalta, on oikea. Pääkaiutin ja subwoofer ovat tällöin jakotaajuuden alueella osapuilleen samassa vaiheessa.
Tarkempaan säätöön voidaan käyttää myös tavallista yhden taajuuden siniaaltoa. Tai useamman pistetaajuuden ns. multitone-signaalia. Signaalin taajuus/taajuudet valitaan jakotaajuuden alueelta, ja sitten taas kääntelemään vaihetta.
Kun vaihe on säädetty, voit laskea jakotaajuutta jo hieman alemmaksi ja varmistaa vielä ettei vaihe vaadi hienosäätöä matalammalla jakotaajuudella.
Jakotaajuus
Jakotaajuuden säädöllä subwooferin toisto rajataan taajuusalueelle, missä pääkaiuttimien toisto alkaa vaimentumaan. Kaiuttimien koosta riippuen tämä on yleensä 50-100 hertsin alueella.
Subwooferin jakotaajuus säädetään mielellään niin matalalle kuin mahdollista, mutta tietenkin siten, että toisto sulautuu saumattomasti pääkaiuttimien toistoon. Subwooferin ja pääkaiuttimien toistoalueiden väliin ei saa jäädä aukkoa, mutta ne eivät saisi toistaa päällekkäinkään. Monissa av-vahvistimissa pääkaiuttimien matalimmat taajuudet voidaan suodattaa pois asetuksissa. Pääkaiuttimien bassokuorman poistaminen säästää myös vahvistimen tehoa ja pienentää säröä. Jos vahvistimesta ei saada suodatettua pääkaiuttimien bassotoistoa, olisi suositeltavaa käyttää niiden suodatukseen edes yksinkertaista passiivista suotokondensaattoria, joka kytketään kaiuttimen plusliitimen ja plus-kaiutinjohdon väliin. Sopiva arvo neljän ohmin kaiuttimille on 440–300 mikrofaradia ja 8 ohmin kaiuttimille 220–150 mikrofaradia. Tällaisen suodatuksen teho eli jyrkkyys ei ole suuri, mutta pääsääntöisesti tämä parantaa toistoa yhdessä subwooferin kanssa ja kasvattaa pääkaiuttimien tehonkestoa.
Aloita subwooferin jakotaajuuden säätäminen asettamalla arvo suurin piirtein pääkaiuttimien alarajataajuuden mukaisesti. Jos tämä ei ole tiedossa niin aseta jakotaajuus 80 Hz:iin, joka on hyvä yleinen lähtökohta. Tässä saattaa tosin olla ongelmana, että valitettavan harvoin jakotaajuuden portaattoman säädön säätimeen merkitty arvo pitää paikkaansa. Usein jakotaajuus on merkittyä arvoa suurempi.
Toista tuttua musiikkia tai elokuvakohtauksia, joissa on selkeä ja erottuva bassotoisto. Kuuntele, kuinka hyvin subwooferin ja pääkaiuttimien toisto sulautuvat yhteen. Jos basso kuulostaa kumisevalta tai liian hallitsevalta, laske jakotaajuutta asteittain. Jos taas bassotoisto kuulostaa ohuelta tai siinä on kuulostaa olevan “aukkoja”, nosta jakotaajuutta. Tee säätöjä pienin askelin ja kuuntele vaikutusta huolellisesti. Tavoitteena on saada tasainen ja saumaton toisto ilman korostumia tai vaimentumia.
Hienosäätö
Jakotaajuus, taso, vaihe vaikuttavat kaikki yhdessä ääneen. Kokeile tehdä pieniä muutoksia, niin huomaat mikä vaikutus niillä on. Tämä auttaa tekemään lopullisen hienosäädön.
Kuuntele monipuolista musiikkia ja elokuvakohtauksia. Tarkista, että basso tukee kokonaisuutta eikä hallitse ääntä. Tee tarvittaessa pieniä säätöjä äänenvoimakkuuteen, jakotaajuuteen tai vaiheeseen. Tavoitteena tasapainoinen, ja tarkka silti syvä bassotoisto, joka kuulostaa sulautuvan saumattomasti pääkaiuttimiin. Tai mikä nyt itsestä hyvältä kuulostaa.
Kaikissa vaiheissa voi toki, ja on suotavaakin käyttää äänenvoimakkuuden tai taajuusvasteen mittaamiseen tarkoitettua puhelinsovellusta.
Ja tässä jälleen muutama aiheeseen liittyvä sovellus:
- Hifi-Apps Subwoofer Optimizer
- Frequency Sound Generator
- Ja tietenkin tuttu “linkkuveitsi” Audio Tool
Jaa Jaa artikkeli