Lähde AVPlussan valinnat eri medioissa julkaistuista levyarvioista

Bad Bunny: Debí Tirar Más Fotos

Genre: Reggaeton, Latin
Julkaisija: Rimas

Bad Bunnyn uutuus on kulttuurisesti ja tunteellisesti syvälle pureutuva mestariteos

Helsingin Sanomien arviossa Bad Bunnyn uutuusalbumi Debí Tirar Más Fotos saa kriitikolta täydet viisi tähteä. Levy on täynnä tunteikasta ylpeyttä artistin kotimaasta Puerto Ricosta sekä syvällistä pohdintaa sen kulttuurin ja identiteetin asemasta. Kriitikko nostaa esiin levyn poliittisen sävyn: Yhdysvallat nähdään Puerto Ricon kulttuurin riistäjänä. Tämä teema välittyy vahvasti esimerkiksi kappaleessa Lo Que Le Pasó a Hawaii, jossa Bad Bunny kritisoi amerikkalaistumista ja kutsuu puolustamaan puertoricolaista identiteettiä.

Kriitikko kehuu Bad Bunnyn tekstittämistä ja kykyä yhdistää henkilökohtainen ja yhteiskunnallinen näkökulma. Levyn monitasoinen nimikappale Debí Tirar Más Fotos on koskettava muistutus ajasta ja menetyksestä, joka on inspiroinut maailmanlaajuisen sometrendin. Lisäksi Bad Bunnyn laajempi siirtymä reggaetonista lattaritanssilajeihin antaa albumille kypsän ja kulttuurisesti rikastetun soundin. Kriitikko kiteyttää: "Kansallistunne ja yhteislaulu menevät ihon alle kerta toisensa jälkeen."

Arvio julkaistu Helsingin Sanomissa 18.1.2025.


BadBadNotGood: Mid Spiral

Genre: Jazz-fuusio
Julkaisija: XL Recordings

BadBadNotGood vie instrumentaalijazzin uusiin korkeuksiin kypsällä ja monipuolisella Mid Spiralilla

Linda Söderholm kirjoittaa Soundin arviossaan, että kanadalaisen jazz-fuusioyhtye BadBadNotGoodin uutuuskokonaisuus Mid Spiral esittelee bändin taidokkaampana ja kypsempänä kuin koskaan aiemmin. Albumi koostuu kolmesta EP:stä (Chaos, Order ja Growth), jotka muodostavat saumattoman kokonaisuuden. Yhtye rikastutti sessioita kutsumalla mukaan Toronton jazz-skenen keskeisiä soittajia ja muita yhteistyökumppaneita, minkä tuloksena syntyi syvästi yhteistoiminnallinen ja tyylillisesti monipuolinen teos.

Levyn musiikillinen anti ulottuu jazz-funkista ja jazz-rockista sambaan, psykedelian ja soundtrack-funkin kautta uusiin instrumentaalijazzin sfääreihin. Söderholm kehuu, kuinka yhtyeen aiempi nuoruuden energia on kehittynyt rautaiseksi ammattitaidoksi, joka perustuu saumattomaan jammailuun ja ehtymättömään grooveen.

Arvioissa mainitaan, että albumin nimikkoteemat – kaaos, järjestys ja kasvu – antavat musiikille selkeän rakenteen, mutta samalla kokonaisuus säilyy eheänä. Bändi jatkaa rajojen rikkomista ja tuo uutta eloa jazz-fuusion kentälle rohkeilla ja ennakkoluulottomilla ratkaisuilla.

Arvio julkaistu Soundissa 10/2024. Kirjoittanut: Linda Söderholm.


SZA: SOS Deluxe: Lana

Genre: Pop / R&B
Julkaisija: Top Dawg Entertainment / RCA

Lana täydentää SZA:n trilogian kauniilla ja kypsällä otteella

Pitchfork.com:ssä julkaistu arvio nostaa esiin SZA:n uuden SOS Deluxe: Lana -kokonaisuuden, joka tuo 15 uutta kappaletta SOS-albumin jatkoksi. Kriitikon mukaan nämä kappaleet seisovat kuitenkin vahvasti omillaan, muodostaen eheän ja kauniisti hiotun teoksen, joka yhdistää CTRL:n indie-R&B:n herkkyyden ja SOS:n koukuttavat melodiat. D’Souza kutsuu Lanaa "kolmanneksi SZA-albumiksi" ja ylistää sen kypsyyttä ja tasapainoista sävyä.

SZA käyttää pop-musiikin keinoja purkaakseen tunteiden ja käyttäytymisen kompleksisuutta tavalla, joka on yhtä aikaa syvästi henkilökohtainen ja universaali.

Musiikillisesti Lana yhdistää vaikutteita monista tyyleistä, kuten sielukkaasta 90-luvun R&B:stä, latin jazzista ja psykedeliasta. D’Souza nostaa esiin kappaleita, kuten Kitchen, joka kääntää Isley Brothersin "Voyage to Atlantis" -kappaleen Alvvays-tyyliseksi balladiksi, ja Drive, joka heijastelee SZA:n pyrkimystä mielenrauhaan ja vapauteen

Arvion mukaan Lana on musiikillisesti yhtenäinen ja vähemmän dramaattinen kuin SOS, mutta sen tarjoama emotionaalinen rehellisyys ja tinkimätön luovuus tekevät siitä merkittävän lisän SZA:n diskografiaan.

Arvio julkaistu Pitchforkissa (Pitchfork.com) 6.1.2025. Kirjoittanut: Shaad D’Souza.