High End Munich 2025, Euroopan suurin hifitapahtuma kokosi yhteen yli 22 000 kävijää ja satoja näytteilleasettajia eri puolilta maailmaa. Tapahtuma tarjosi jälleen huikean määrän tuotteita, uutuuksia ja demohuoneita. Tarjonta oli niin laaja ja kirjava, että kokonaisuuden hahmottaminen kävi paikoin haastavaksi – varsinkin kun kaikki esillä ollut ei enää selvästikään edustanut perinteistä highend-käsitystä. Toisaalta juuri tämä monimuotoisuus kuvaa alan kehitystä: äänenlaatu, muotoilu, teknologia ja elämys muodostavat yhä useammin monikerroksisen kokonaisuuden.
Artikkelin lopulla myös videokooste messuilta, jossa sekalaisia otteita messujen valtavasta annista.
Münchenin MOC Event Centerissä järjestetty High End Munich 2025 oli paitsi vuoden merkittävin high-end-audiotapahtuma, myös historiallinen päätös yhdelle aikakaudelle. Nelipäiväinen messutapahtuma (15.–18.5.2025) keräsi ennätykselliset 22 818 kävijää 92 maasta – ja jätti hyvästit Münchenille ennen siirtymistä Wieniin vuonna 2026. Tapahtuman teema, “Passion for Music”, näkyi ja kuului kaikkialla. Näytteilleasettajia oli 501 yhteensä 42 maasta, ja tarjolla oli laaja kirjo uutuuksia, jotka edustivat sekä teknologista edelläkävijyyttä että nostalgista paluuta äänen perusarvoihin.
Tapahtuman laajuus oli samalla myös sen haaste. Tarjontaa oli niin valtavasti, että yksittäisen kävijän oli käytännössä mahdotonta saada kattavaa kokonaiskuvaa. Esillä oli kaikkea putkivahvistimista älylaitteisiin, levysoittimista verkkopalveluihin ja kaiuttimista akustisiin ratkaisuihin – mutta myös tuotteita, joiden yhteys varsinaiseen highendiin jäi epäselväksi. Runsaus synnytti väistämättä myös tietynlaista ähkyä: kokonaisuus alkoi hajota, ja vaikuttavienkin demojen ja tuote-esittelyjen oli vaikea nousta esiin. Tämä raportti ei pyri kattamaan kaikkea, vaan nostaa esiin muutamia keskeisiä ilmiöitä ja havaintoja, jotka jäivät mieleen poikkeuksellisen tarjonnan keskeltä.
Yksi messujen puhutuimmista lanseerauksista oli Mark Levinsonin uusi 600 Series -vahvistinsarja, joka yhdistää analogisen signaalitien ja digitaalisen ytimen. Sarjan lippulaivamalli № 626 tarjoaa 32-bit/384kHz PCM- ja DSD-tuen, ja se sai osakseen runsaasti huomiota niin teknisten ominaisuuksiensa kuin viimeistelynsä ansiosta.
Digitaalipuolella Audiolab esitteli D7- ja D9-DAC:it, jotka jatkavat M-DACin perintöä modernilla otteella. Kuvassa Audiolab-D9-DAC
Analogisen äänen ystäviä hemmoteltiin useilla kiinnostavilla levysoitinuutuuksilla. Thorensin Coturn CT-01 on kompakti ja kannettava soitin, joka yhdistää sveitsiläisen muotoilun ja saksalaisen insinööritaidon. Dual CS 718Q puolestaan edustaa klassista suoravetoista rakennetta puoliautomaattisella käytöllä ja tarjoaa sekä XLR- että RCA-lähdöt. Pro-Jectin ja Peanuts-sarjakuvan yhteistyönä syntynyt Charlie Brown -teemainen erikoislevysoitin toi messuille ripauksen huumoria ja nostalgiaa – kuitenkaan tinkimättä äänenlaadusta.
Merkille pantavaa oli kiinalaisten valmistajien vahva panos. Hyvänä esimerkkinä toimii kiinalaisen Cayin:n näyttävä osasto, jossa oli esillä hämmentävän laaja valikoima hienosti viimeisteltyjä ja kunnianhimoisia putkivahvistimia. Putkitekniikka näytti oleva yleisestikin nouseva ilmiö messuosastoilla.
Messuilla oli jos jonkinlaista kuuloketta. Yamaha esitteli uuden YH-4000-mallin, joka jatkaa valmistajan ortodynaamista perinnettä. Kuulokkeissa yhdistyvät hopeanvärinen mikroperforoitu vaimennin, hybridipehmusteet ja “perinteisemmässä” dynaamisessa mallissa YH-3000 (kuvassa) käsin viimeistellyt puukuoret. Ne on suunniteltu tarjoamaan neutraali ja tarkka toisto, joka sopii niin kriittiseen kuunteluun kuin nautiskeluun.
Kaiutinpuolella brittiläinen PMC esitteli uuden Prophecy Nine -mallin, joka tuo studiotason äänenlaadun kotikäyttöön. Kaiuttimissa hyödynnetään Advanced Transmission Line -bassotekniikkaa ja Laminair-porttia, jotka yhdessä takaavat poikkeuksellisen dynamiikan ja tilantunnun.
Tanskalainen Audiovector puolestaan esitteli R10 Arreté -kaiuttimet, joiden lähes 150 000 euron hintalappu kertoo kaiken niiden kunnianhimoisesta suunnittelusta.
Kanadalaisen Totem Acousticsin Tribe Tower -kaiuttimet tekivät vaikutuksen messuyleisöön erityisesti aineettomalla ja avoimella toistollaan. Sirosta kotelosta huolimatta kaiutin loi laajan ja kolmiulotteisen äänikuvan, jossa soittimien ja laulun sijainti erottui selkeästi – ilman paikallistettavaa äänilähdettä. Erityishuomiota sai myös bassontoiston ulottuvuus: kaiutin toisti syvyyttä ja kontrollia huomattavasti kokoaan suuremmalla skaalalla. Tribe Tower on rakennettu kahden pienikokoisen keskiääni-/bassoelementin ja diskantin ympärille, ja Totemin tyypilliseen tapaan sisäinen vaimennus ja kotelorakenne on viimeistelty akustisesti tarkasti. Kyseessä oli yksi niistä harvoista pienikokoisista kaiuttimista, joka erottui edukseen runsaan tarjonnan keskellä.
Erillisellä videolla myös Totemin omistajan Vince Bruzzesen haastattelu.
Suomalaisittain erityisen kiinnostavia olivat Genelecin ja Amphionin osastot. Genelec esitteli uuden pianomustan version lippulaivamallistaan 8381A, joka on viisielementtinen, adaptiivinen point source -kaiutin. Kaiutin tarjoaa 126 dB SPL:n ja lähes 6 kW:n tehon sekä GLM-kalibrointijärjestelmän, joka optimoi äänen huoneen mukaan.
Amphion puolestaan esitteli päivitetyt versiot Argon- ja Krypton-sarjoistaan, joissa korostui luonnollinen toisto ja suomalainen käsityö.
Amphionin osastolla (ja myös useilla muilla) soitettiin monikanavaisena uutta Pure Audio Streaming -palvelua, joka tarjoaa korkearesoluutioisen, surround-äänimuotoisen suoratoiston (mm. 7.1.4 AURO‑3D, binauraali ja lossless stereo). Demot olivat vaikuttavia immersiivisyydessään ja studiolaadussaan. Palvelu oli High End Munich 2025 ‑messuilla early‑adopter‑vaiheessa, ja virallisen lanseerauksen pitäisi olla 25. heinäkuuta 2025. Lisätietoa: pureaudiostreaming.com
Messuilla nähtiin myös mitä erilaisimpia teknologisia innovaatioita. Mm. IsoAcousticsin uusi GAIA Neo -sarja toi kaiutinjalustojen eristykseen uusia ratkaisuja, joiden luvataan parantavan äänen selkeyttä ja vähentävän värähtelyjä. AVPlussan testeissä aikaisemmat IsoAcousticin tuotteet saivat ihan hyvän vastaanoton (eli ei välttämättä mitään ihan “huuhaata”).
Wadax Reference DAC ja CH Precision -komponentit puolestaan loistivat huippuluokan digitaalisina ratkaisuina.
Eikä tässä kaikki: Tässä myös videokoosteemme messuilta, jossa sekalaisia otteita messujen valtavasta annista.
Videot katsottavissa myös yksittäin AVPlussan Highend Munich 2025 soittolistalta.
Ja kannattaa myös katsoa nämä muut High End Munich 2025 -messuraportit maailmalta:
SoundNews – High End Show Munich 2025 Full Report
HiFi Pig – High End Munich 2025 Show Report, Part 1
HiFi Pig – High End Munich 2025 Show Report, Part 2
HiFi Pig – High End Munich 2025 Show Report, Part 3
HiFi Pig – High End Munich 2025 Show Report, Part 4
Mono & Stereo – Munich High-End Audio Show 2025 Report
The Absolute Sound – High End Munich 2025: Loudspeakers $50k and Up
Cary Audio – High-End Munich Show Report 2025
TechRadar – Best of High End Munich 2025
Kommentit