RIAA-yhdistys on julkistanut raportin musiikkiteollisuuden vuoden 2018 myynneistä Yhdysvalloissa. Sen mukaan digitaalisen musiikkimyynnin koko on romahtanut 30 prosenttia yksittäisten kappaleiden myynnin osalta ja 25 prosenttia ladattavien albumien myynnin osalta. Asiasta uutisoi BGR.

Fyysiset äänitteet eli cd- ja vinyylilevyt kohosivat nyt markkinaosuudessa digitaalisen musiikkimyynnin ohi – jos nyt kohoamisesta voidaan puhua. Cd-myyntikin nimittäin romahti 33,9 prosenttia ja lp-levyjen 7,9 prosenttia. Cd-levyjen myynti on alimmillaan sitten vuoden 1986 tason.

Pelkkää miinusta luvut eivät kuitenkaan tarjoa. Kasvua oli suoratoistopalveluiden osalta, sillä ne kasvoivat 30 prosentin verran. Tulot olivat viime vuonna 7,4 miljardia dollaria. Suoratoistopalvelujen vaikutus onkin vaikuttanut erityisesti digitaalisen musiikin myyntiin, sillä digitiedostot eivät tarjoa samanlaista lisäarvoa kuin fyysiset äänitteet – etenkään kun nyt on tarjolla myös cd-laatua korkeammalla resoluutiolla ja bittisyvyydellä olevaa musiikkia suoratoistona.

Kokonaisuudessaan musiikkiteollisuuden myynnit nousivatkin suoratoistopalvelujen siivin 11,9 prosenttia edellisvuodesta.