Meitä hellitään algoritmeilla, jotka haistelevat mieltymyksiämme ja yrittävät silittää parhaansa mukaan myötäkarvaan – paitsi jos tunnekuohun katsotaan olevan eduksi bisnekselle. Mitä osuvammiksi algoritmit muuttuvat, sitä tylsemmäksi käy maailma. Kuulemme ja näemme vain sitä, mitä haluamme kuulla, tai ainakin mitä algoritmi kuvittelee meidän haluavan kuulla.

Helsingin Sanomat vinkkasi Forgorify-palvelun, joka kaivelee Spotify-suoratoistopalvelun laarin pohjalta ne kappaleet, joita ei ole kuunneltu vielä kertaakaan. Niitä on suoratoistojätin katalogista peräti viidennes, joten kaikella todennäköisyydellä mukaan mahtuu muutakin kuin pelkkää huttua, luultavasti myös poimimattomia helmiä. Samalla pääsee mahdollisesti hieman avartamaan käsitystään musiikista.

www.forgotify.com