Ajoneuvojen hätäviestipalvelu eCall tulee pakolliseksi 31.3.2018 jälkeen tyyppihyväksyttävissä henkilö- ja pakettiautoissa. Raskaissa ajoneuvoissa ja kaksipyöräisissä palvelun käyttöönotto on suunnitteilla.

EU:n laajuinen palvelu ottaa onnettomuuden sattuessa automaattisesti yhteyttä lähimpään hätäkeskukseen. Se kertoo onnettomuuspaikan sijainnin, ajoneuvon tyypin ja avaa samalla puheyhteyden autosta hätäkeskukseen. Näin apua pystytään hälyttämään mahdollisimman nopeasti ja oikeaan paikkaan, minkä arvoidaan vähentävän liikennekuolemia Suomessa vuosittain 4–5 prosenttia.

Hätäkeskuslaitokset saivat valmiuden eCall-hätäviestien vastaanottamiseen viime vuonna hätäkeskustietojärjestelmän päivityksessä. Osassa nykyisistä ajoneuvoista on oma hätäviestipalvelunsa, joka ottaa yhteyden valmistajan omaan palvelukeskukseen ja sieltä tarpeen tullen hätäkeskukseen. Niissä kuitenkin saattaa olla viiveitä, eivätkä ne ole aina yhteensopivia hätäkeskuksen kanssa. Ne pysyvät kuitenkin edelleen sallittuina.

Lähde: Trafi