Tiukasti potkiva ja matalia väristyksiä tarjoava bassotoisto on mukava ominaisuus musiikkia kuunneltaessa – tapahtui tämä sitten kotona tai autossa. Jälkimmäinen näistä tarjoaa ympäristönä bassotoistoa ajatellen oivalliset puitteet, mutta yhdestä fysiikan lakeihin perustuvasta asiasta ei kuitenkaan yleensä päästä eroon. Suurikartioinen dynaaminen kaiutinelementti vaatii lähes poikkeuksetta kylkeensä kohtalaisen kokoisen kotelon. Ongelma tulee siinä, että ellei kyseessä satu olemaan todellinen autohifiharrastaja, ei monikaan autoileva musiikista nautiskelija halua kulkupelinsä tavaratilaan mitään usean kymmenen litran suuruista kaiutinkoteloa ja sitä ohjaavaa erillistä vahvistinta.

"Pienestäkin paketista voidaan saada sangen uskottavaa bassotoistoa."

Muitakin ratkaisuja onneksi löytyy. Niin sanotut matalarakenteiset aktiivisubwooferit tulivat isolla ryminällä markkinoille jo reilut kymmenen vuotta sitten. Pienimmillään nämä tuotteet olivat pituuden ja leveyden osalta noin a4-paperiarkin kokoisia, korkeutta saattoi olla matalimmillaan vain reilut viisi senttimetriä. Varsinainen kotelotilavuus jäi luonnollisestikin muutamaan litraan, mutta käyttämällä parametrien suhteen oikeanlaista kaiutinelementtiä, jonka toistoa vielä sopivasti venytettiin sähköisesti alaspäin, saatiin parhaimmillaan, jos ei mitään maata järisyttävää subbassoa, niin ainakin vakiolaitteiston toistoa mukavasti ryhdittävä midbasson jatke.

Vuosien mittaan tekniikka on koko ajan kehittynyt, ja kuten erilaisista nykyaikaisista bluetooth-kaiuttimista tiedämme, pienestäkin paketista voidaan saada sangen uskottavaa bassotoistoa. Sama pätee myös näihin minikokoisiin aktiivisubbareihin. Olikin kiinnostavaa saada kokeiluun kaksi erilaista tuotetta, joista Focalin valmistama eräänlainen penkinalusbasso edustaa perinteisempää koulukuntaa ja ESX Audion varapyörän sisään tuleva kotelo hieman luovempaa ajattelua ja todella tehokasta tilankäyttöä.

Focal IBUS 2.1

Ranskalaisen Focalin IBUS 2.1 näyttää ulkoisesti hyvin perinteiseltä lajityyppinsä edustajalta. Laitteen mitat ovat 344 x 250 x 71,5 milliä, ja sillä on painoa reilut viisi kiloa. IBUS 2.1:n 429 euron hintalappu kuitenkin antaa olettaa, että mukana saattaisi olla jotain peruslaitteesta poikkeavaa, sillä pelkäksi penkinalusaktiivibassoksi tämä olisi suhteellisen tyyris.

IBUS 2.1:n idea onkin siinä, että mukaan on sovitettu laitteiston pääkaiuttimia varten 2 x 55 wattia pukkaava vahvistin. Eli kytkemällä laite auton hifijärjestelmään, saadaan paitsi tukevoitettua bassoaluetta myös hieman lisää hönkää muulle äänialueelle. Fiksua.

Lisäksi Focalin pyrkimyksenä on ollut tehdä laitteestaan mahdollisimman helposti asennettava. Mukana tulee iso-standardin mukainen kaapelisarja, jolla on pituutta sen verran, että IBUS 2.1 pystytään asentamaan juuri sinne etuistuimen alle tai vaihtoehtoisesti vaikka matkustajan jalkatilan yläosaan aivan kojelaudan alle. Mukana tulee myös lyhyehköt pätkät virtakaapelia sekä kiinnitystarpeita. Bassontasolle on myös oma pienikokoinen kaukosäätimensä.

"IBUS 2.1 pystytään asentamaan etuistuimen alle tai vaihtoehtoisesti vaikka matkustajan jalkatilan yläosaan aivan kojelaudan alle."

Mikäli IBUS 2.1 halutaan liittää linjatasoisilla signaalituloilla varustettuun laitteistoon, niin sekin onnistuu suoraan ilman mitään adaptereja, sillä laitteessa on myös rca-tulot. Laitteen kytkeminen on oikeasti kohtalaisen mutkatonta, siitä pitää antaa valmistajalle plussaa. Mukana tuleva englantia sisältävä ohjevihkonen ei ole kovinkaan kaksinen ilmestys, mutta itse laitteessa olevat merkinnät on tehty huolellisesti. Mikäli tämän aihepiirin vehkeet ovat yhtään tuttuja, ei asennuspuuhissa pitäisi sormen mennä suuhun.

Säätöjen osalta IBUS 2.1 vastaa suositushintansa asettamaa tasoa. Kaikki laitteen säädöt löytyvät toisesta kapeammasta päädystä. Vasemmalta liikkeelle lähdettäessä ensiksi on vastassa tason kaukosäätimen kytkentä. Sen jälkeen löytyy pääkaiuttimien kaksikanavaiselle vahvistimelle normaali gain-säädin eli sisään tulevan signaalin tasonsäätöruuvi sekä sen vieressä oleva 50–150 hertsin alueella vaikuttava ylipäästösuodin. Suotimen jyrkkyyttä ei ohjekirjassakaan kerrota, eli luultavastikin se on normaali 12 desibeliä oktaavilta.


Tämän jälkeen päästään itse aktiivisubbarin säätöihin. Ensiksi löytyy subwooferin vahvistinmoduulin gain-säädin. Tämän vieressä on 20–50 hertsin alueella vaikuttava subsonic-suodin. Se onkin pätevä säädin tämäntyyppiseen laitteeseen, jolla on lähtökohtaisesti rajallinen alapäätoisto. Säätämällä subsonicin vaikkapa 40 hertsiin, leikkaa suodin sen alapuolisia taajuuksia pois. Tämä lisää subbarielementin mekaanista tehonkestoa ja myös laitteen mahdollisia äänenpainevaroja. Toisin sanoen, kun leikataan pois taajuudet, jotka eivät muutenkaan kunnolla toistuisi, saadaan enemmän irti siltä optimaaliselta alueelta.

Seuraava vastaantuleva säädin on tärkeydeltään subsonicin vastakohta eli Bass Boost – ja vieläpä peräti +18 desibeliin saakka. Näin rajun bassokorostuksen asentaminen tällaiseen laitteeseen ei ole erityisen perusteltua mutta kenties markkinoinnillisesti oleellista. On näitä nimittäin muissakin tullut vastaan. Joka tapauksessa vaikka bassokorostusruuvin kiertäisi tappiin, ei näin pienestä subbarista saa määräänsä enempää bassoa pihalle. Rikottua sen voi sitä vastoin saada, sillä säröytymisen vaara on huomattava. Bassokorostuksen vierestä löytyy vielä viimeisenä 50–150 hertsin alueella toimiva (luultavastikin 12 desibeliä per oktaavi) alipäästösuodin. Sen vieressä on vielä vaiheenkäännön painike sekä Auto Power On/Off -nappi, jolla valitaan, onko kaiutintasoisen signaalitulon automaattikäynnistys käytössä vai ei.

Teknisesti pätevä

Focal IBUS 2.1 on 429 euron hintaiseksi penkinalusaktiivisubbariksi kohtuullisen arvokas, mutta mukana oleva kaksikanavainen vahvistin toki selittää hintaa jonkin verran. Viimeistelyn osalta laite on taattua Focalin edustamaa laatutasoa, suurempaa sanottavaa ei mistään kohdin löydy. Myös teknisesti arvioiden asiat on tehty järkevästi ja laitetta hypisteltäessä jää laadukas mielikuva.

Soundit

Kytkin IBUS 2.1:n kuuntelutestiä varten laitteistoon, jossa oli pääkaiuttimina laadukas 6,5-tuumainen kaksitie-erillissarja ja ohjelmalähteenä soitin, josta saatiin subbarille rca-tulot, joista signaali otettiin sisään. Sijoitin laitteen hanttimiehen istuimen alle, jonka lisäksi kokeilin myös mielenkiinnon vuoksi tavaratilaan asentamista. Perussoundiltaan Focal IBUS 2.1 ei juurikaan eroa muista vastaavantyyppisistä tuotteista, joita on vuosien varrella tullut kuunneltua monia. Bassotoisto on melko pyöreä ja pompottava. Vähän hiljaisemmalla äänenvoimakkuudella mukana on jopa jonkin verran alemmankin osaston erottelua ja sävyjä, mutta kovemmalla toisto muuttuu tiettyä keskibassoaluetta buustaavaksi. Fiilis on sellainen, että laitteesta yritetään väkisin saada ulos enemmän ääntä kuin siitä lähtee. Penkin alle asennettuna laite antaa tuntoaistimuksia bassopäästä ja toimii kohtalaisesti pääkaiuttimien toiston jatkona, mutta varsinaiseen subbasson toistoon tästä ei ikävä kyllä ole.

"Kyseessä on alapäätoistoltaan rajallinen ja erittäin pienikokoinen lisäbasso, ei niinkään varsinainen subwoofer."

Tavaratilaan sijoittamalla toisto ulottuu jonkin verran matalammalle. Kun kuunteleminen tapahtuu auton ollessa pysähdyksissä, järkevillä äänenvoimakkuuksilla päästään jopa ihan mukavaan kuuntelufiilikseen. Ongelmia alkaa kuitenkin muodostua, kun lähdetään liikenteeseen. IBUS 2.1:n äänenpainevarat ovat sen verran rajalliset, että rengasmelu ja muut ajoäänet syövät sen aikaansaaman toiston suhteellisen tehokkaasti.

Kokonaisuutena pitää kuitenkin todeta, että vertailtaessa pelkästään muihin saman kategorian tuotteisiin Focal IBUS 2.1 sijoittuu tällä listalla jopa sangen korkealle. Tällaista laitetta hankkivan pitää kuitenkin ymmärtää se fakta, että kyseessä on alapäätoistoltaan rajallinen ja erittäin pienikokoinen lisäbasso, ei niinkään varsinainen subwoofer. Kun tämän sisäistää ja tajuaa mitä on hankkimassa, saanee tämän tuotteen kanssa sentään jossain määrin vastinetta rahoilleen.


ESX Audio Vision V1100A

ESX Audio Vision V1100A on melkoinen bassopata. Alumiinisella kotelolla on hintaa 349 euroa, ja sen muotoilu on tehty niin, että laite sopii tavaratilan vararengassyvennykseen tai jopa isompikokoisen varapyörän sisälle.

ESX Audion peräti 11-tuumainen aktiivisubbari on toteutettu innovatiivisesti niin, että se sopii kokonsa ja muotoilunsa puolesta joko tavaratilan vararengassyvennykseen tai vähintään 15-tuumaisen varapyörän sisään. Auton tavaratila on lisäbasson sijoituspaikkana oivallinen, koska se antaa toistoon omaa luontaista buustiaan. Kun kotelo voidaan asentaa niin, ettei se lähtökohtaisesti verota yhtään kuljetuskapasiteettia, niin mikäpä sen parempaa.

Vision V1100A kustantaa suositushinnaltaan 349 euroa, ja sen halkaisija on 360 millimetriä korkeuden ollessa 145 millimetriä. Painoa tukevalla alumiinikotelolla on tavallaan yllättävän vähän, noin 8,5 kiloa. Laitetta nostellessa fiilis on sellainen, että ainakin kymmenen kiloa menee rikki. Hypistelytuntuma on siis todella vankka ja katu-uskottava.

"Hypistelytuntuma on todella vankka ja katu-uskottava."

Tehoa laitteen vahvistinmoduulin luvataan tuottavan 150 wattia (rms). Vahvari toimii poikkeuksellisesti ab-luokassa, joka ei ole hyötysuhteeltaan aivan niin hyvä kuin nykyaikaisempi d-luokka.

ESX Audion subbarin liittäminen laitteistoon ei ole juurikaan sen mutkikkaampaa kuin Focalinkaan. Kotelon kylkeen kytketään yksi leveä moninapaliitin, jonka perässä olevassa johtosarjassa on kaikki oleellinen. Signaali saadaan sisään joko kaiutintasoisena tai rca:lla, ja virroille on omat johdonpätkänsä, joihin varsinaiset virtakaapelit tulevat kiinni. Hienointa tässä on se, että laitteen kyljessä ei ole mitään säätöjä, vaan kaikki säätäminen tapahtuu mukana toimitettavan langallisen säädinyksikön avulla. Näin ollen tavaratilalla ei tarvitse laitteen kytkemisen jälkeen käydä, kun säätelyn voi hoitaa leppoisasti auton ohjaamosta käsin. Todella nerokasta! Näin ne asiat pitäisi muidenkin vastaavien tuotteiden kohdalla tehdä. Ylipainoinen toimittaja diggaa tästä ajattelutavasta erittäin paljon, jää turha ramppaaminen vähemmälle. Laitteen mukana tulee myös perustasoinen ohjevihkonen, mutta vähänkään autohifin kanssa touhunnut tuskin tarvitsee sitä subbarin toimintaan saattamisessa.


Kytkennän jälkeen laitteen säätäminen ja käyttöönotto on suoraviivaista ja selkeää. Säädinyksiköstä löytyy ylimmäisenä tasonsäätöruuvi, jonka pyörittely onnistuu loistavasti yhdellä kädellä peukalon kynnellä avittaen. Säätimen tuntuma on muutenkin erittäin hyvä, vaikka kyseessä onkin tavallaan hieman heppoisen näköinen muovipalikka. Toimii kuitenkin kuten pitää. Seuraavana säätönä tässäkin on aina niin ihana Bass Boost, jonka tarpeellisuus käsiteltiin jo Focalin kohdalla. Tässä tapauksessa 45 hertsin aluetta pääsee buustaamaan kuitenkin ”vain" 12 desibelin verran. Tämän jälkeen vuorossa on oletettavastikin jyrkkyydellä 12 desibeliä per oktaavi leikkaava, 50–150 hertsin alueella toimiva alipäästösuodin, ja viimeisenä löytyy 0/180 asteen vaiheenkääntö helpottamaan subbarin sovittamista soundillisesti yhteen etupään kanssa. Subsonicille ei tässä tapauksessa ole omaa säädintään, mikä on pieni puute. Laitteesta kuitenkin löytyy manuaalin kertoman mukaan kiinteä 20 hertsin subsonic-suodatus.

Fiksua ajattelua

ESX Audio Vision V1100A on teknisesti arvioiden pätevä kokonaisuus. Itse subbarikotelo on erittäin vankka ja jämerä. Kaikkien liitäntöjen toteuttaminen yhdellä moninapaliittimellä on asennusta ajatellen näppärä juttu, joka nopeuttaa merkittävästi myös laitteen poistamista ja takaisinkytkemistä autoon. Suurin oivallus on kuitenkin kaikkien säätöjen tuominen erilliseen langalliseen ohjainyksikköön. Se jos mikä tekee käytöstä jouhevaa ja vaivatonta.

Soundit

Vision V1100A kuunneltiin täsmälleen samassa testisetupissa kuin Focalin tuote. Sijoituspaikkana toimi luonnollisestikin tavaratila. Heti alkumetreiltä lähtien tuli selväksi, että nyt puhutaan soundin osalta vähän erityyppisestä toistimesta. ESX Audion aktiivisubbari nimittäin on ihan oikeasti subwoofer, joka toistaa myös matalampaa rekisteriä. Mihinkään tuulilasia ravisteleviin paineaaltoihin ei toki tämänkään kanssa päästä, mutta toistossa on ulottuvuutta aivan eritavalla. Soundi on noin muuten tämänkin kohdalla aikalailla keskibassoa korostava, mikä tulee selväksi etenkin kun soitetaan kovempaa. Mutta kuuntelufiilis on kokonaisuutena oikeinkin mallillaan, kun alarekisterissä on sellaista potkua, joka välittyy liikenteen melussakin. Kevyempää listamusiikkia kuunneltaessa Vision V1100A ajaa asiansa todella pätevästi ja tuo toistoon ryhtiä ja potkua.

"Alarekisterissä on sellaista potkua, joka välittyy liikenteen melussakin."

ESX Audio Vision V1100A on tuotteena mukavan uniikki, ja se on kaiken lisäksi oikeasti toimiva subwooferi. Mikäli sijoituspaikka käy eikä Focalin tarjoamalle kaksikanavaiselle vahvistimelle ole polttavaa tarvetta, niin näistä kahdesta valinta kääntyy äänenlaadullisista syistä tähän laitteeseen. Suositeltava tuote, joka vähän jopa yllätti äänenlaatunsa ja -määränsä puolesta.


Focal IBUS 2.1

Hinta: 429 euroa
Edustaja: Hifitalo
Lisätiedot: Focal

Tyyppi: Aktiivisubwooferin ja stereovahvistimen yhdistelmä
Vahvistimen teho: 75 W RMS subwooferille + 2 x 55 W RMS pääkaiuttimille
Vahvistimen toimintaluokka: D
Signaaliliitännät: Kaiutintasoinen sisääntulo automaattikäynnistyksellä + RCA-linjasisääntulo
Subwooferelementin koko: 8"
Subwooferin toistoalue: 45–150 Hz
Mitat: 71,5 x 344 x 250 mm
Paino: 5,1 kiloa
Muuta: Mukana tarvittavat johtosarjat, tason kaukosäädin ja kiinnitystarvikkeet. Optiona myynnissä tasonsäätöadapteri kahdelle laitteelle (19,00 euroa)

+ Tekninen laatu on hintalapun edellyttämää tasoa
+ Viimeistelty ja vankan tuntuinen ulkoasu
+ Oikeasti todella helppoa asentaa ja säätää
– Toisto on varsinaisella subbassoalueella hyvinkin rajallinen
– Kovempaa soitettaessa ääni muuttuu helposti yksinuottiseksi ja buustailevaksi


ESX Audio Vision V1100A

Hinta: 349 euroa
Edustaja: Hifitalo
Lisätiedot: ESX AUDIO

Tyyppi: Aktiivisubwoofer
Vahvistimen teho: 150 W RMS
Vahvistimen toimintaluokka: A/B
Signaaliliitännät: Kaiutintasoinen sisääntulo automaattikäynnistyksellä + RCA-linjasisääntulo
Subwooferelementin koko: 11"
Subwooferin toistoalue: 20–150 Hz
Mitat: 360 (halkaisija) x 145 (korkeus) mm
Paino: 8,5 kiloa
Muuta: Mukana tarvittavat johtosarjat, kiinnitystarvikkeet ja erittäin monipuolinen kaukosäädin, josta kaikki säätäminen tapahtuu

+ Tilankäytön osalta fiksusti suunniteltu tuote
+ Vankka ja viimeistelty ulkokuori
+ Kotelon koko huomioiden yllättävän voimakas bassotoisto
+ Tätä voi jo kutsua oikeasti subbariksikin!
- Kovemmalla äänenvoimakkuudella soundi muuttuu pyöreäksi ja buustailevaksi


Aktiivisubwooferi on subwooferkotelo, jossa on mukana yhdysrakenteinen vahvistinmoduuli. Kotihifin ja kotiteatterin puolella tällaiset laitteet ovat peruskauraa, mutta myös autoäänentoistosta puhuttaessa aktiivisubbarit ovat sangen yleisiä. Aktiivisubwooferin kohdalla riittää yhden laitteen asentaminen erilliskomponenttien sijaan. Tämä paitsi vähentää työmäärää etenkin johdotusten osalta, se myös säästää monesti tilaa. Pienimmillään autoon tarkoitetut aktiivisubwooferit sopivat sijoitettavaksi esimerkiksi etuistuimien alle tai tavaratilan sivuposkien sisään.