Tämän esittelyn kohteena toimii parin vuoden ikäinen F90-korimallin BMW M5. Lähes 800-hevosvoimaiseksi viritelty superauto murahtaa todella rajusti, kun kaasupoljinta liikutetaan lattian suuntaan. Vaikka äänimaailma onkin jo itsessään huikea, matkustusmukavuus kaipaa pakoputkiston rähinän lisäksi myös
laadukasta äänentoistoa.

Teksti ja kuvat: Janne Soilakari

Bemarista löytyi alun perin kotihifin puolelta tutun – mutta myös autojen premium-äänentoistopaketteja valmistavan – Bowers & Wilkinsin eli B&W:n hifikattaus. Setillä on hintaa uuden auton lisävarusteita rastittaessa noin 7 000 euroa, joten odotukset saa ja pitääkin olla korkealla.

”Orkkissetti toimi hyvin midbassoalueella, mutta diskantti sekä keskiääni olivat iso pettymys. Ääni oli värittynyt, eikä sitä jaksanut kauaa kuunnella, ainakaan yhtään suuremmalla volumella”, kertoo äänentoistoa muutenkin harrastava auton omistaja.

Muutosta lähdettiin hakemaan kotimaista suunnittelua edustavista AI-Sonicin kaiutinelementeistä, joista löytyi pienikokoiset S3 T22 -diskanttielementit sekä Bemarin alkuperäisille paikoille sellaisenaan menevät nelituumaiset S2 4BMW -keskiäänet ja kasituumaiset BMW-SW8-midbassot. Erillistä subwooferia järjestelmään ei toistaiseksi ole lisätty, sillä etupenkkien alle koteloitujen midbassojen toisto yltää yllättävänkin matalalle.

Setin kaiutinelementtien vahvistimena ja prosessorina toimii nimenomaan Bemareihin suunniteltu 7-kanavainen Match UP 7BMW. Se on auton omistajan mukaan toistoltaan lämmin ja tehoiltaan riittäävä etupään normikuunteluun. Kattavat säädöt kanavakohtaisine taajuuskorjaimineen ja viiveineen mahdollistavat setin potentiaalin täydellisen hyödyntämisen ja osaltaan auttavat myös alkuperäisten asennuspaikkojen rajoitteiden kompensoinnissa. Laitteen asentaminen onnistuu lähtökohtaisesti mukana tulevien johtosarjojen avulla plug & play -periaatteella. Plussana tässä vahvistimessa on optio linjaulostulolle, eli sen perään voidaan nälän kasvaessa kytkeä vielä vaikkapa pienikokoinen monopääte subwooferin ohjaamista varten.

Yhden päivän asennusurakka
”Vahvistimen asennuksessa pitää ensin poistaa tavaratilan pohjalevy, joka lähtee ihan nostamalla. Sen jälkeen irrotetaan neljällä pinnillä kiinni oleva muovipaneeli ja sivuposkesta yksi torx-ruuvi, niin saadaan vahvistin esille. Alkuperäiseen vahvistimeen tuleva johtosarja nypätään irti, ja sen perään liitetään Matchin johtoadapteri, jolla saadaan uusi vahvistin kytkettyä. Tämä menee ihan plug & play -periaatteella, eikä aikaa kulu kuin puolisen tuntia maksimissaan”, kertoo auton omistaja.

Mikäli haluaa päästä oikein helpolla, niin tämän jälkeen vahvistimen signaaliprosessoriin ajetaan automallikohtaiset asetukset usb:n kautta, ja sillä selvä. Kuuleman mukaan ero vakioon on jo B&W:n omilla kaiuttimillakin yllättävän selkeä. Tässä projektissa päädyttiin kuitenkin vaihtamaan myös kaikki kaiutinelementit ja tekemään dsp:n säädöt itse.

Selkeämpää ääntä uusilla elementeillä
Bemarin ohjaamon kaiutinsijoittelu ei äkkiseltään näytä erityisen optimaaliselta. Diskantit sijaitsevat ihan asiallisilla paikoilla peilikolmioissa, mutta keskiäänet on lätkäisty melkein keskelle ovea ja midbassot löytyvät etupenkkien alta. Esimerkkiautomme omistaja ei kuitenkaan ole BMW:n ratissa ensimmäistä kertaa, joten löytyi tietoa, että kaiutinsijoittelu itse asiassa toimii kohtuullisen mukavasti. Syy soundin ongelmiin löytyy siis ennemminkin kaiutinritilöiden takaa.

Uusiksi diskanttielementeiksi päätyivät AI-Sonicin S3 T22 -mallit, jotka ovat universaalin malliset 22-milliset silkkikalottielementit. Vaikka kyseessä ei olekaan juuri tähän automalliin räätälöidyt elementit, asentuivat ne kertoman mukaan paikoilleen ilman suurempia päänraapimisia. Elementtien pienestä fyysisestä koosta oli tässä paljon apua.

Keskiäänielementeiksi tulivat nelituumaiset AI-Sonic S2 4BMW -mallit. Näiden asennus vaati ovipahvien irrotuksen, mikä ei kuulemma ollut niin vaikea homma kuin voisi äkkiseltään ajatella. Oviin ei elementtien vaihdon yhteydessä lisätty edes vaimennuksia, sillä ensin haluttiin testata, miten homma toimii ilman. Myöhemmin pientä vaimennusta on kylläkin lisätty, mutta auton omistaja kertoo, että sen merkitys tässä setissä oli siltikin normaalia vähäisempi:

”Alakeskialueelle tuli vaimennuksen myötä hitusen lisää ryhtiä, eli ei se turhaa ollut. Mutta varsin hyvä oli ilmankin”, omistaja kuvailee.

Kasituumaiset AI-Sonic BMW-SW8 -elementit vaihdettiin etupenkkien alle alkuperäisten midbassojen tilalle. Midbassokoteloita vaimennettiin kevyesti cld-vaimennusmatolla ja pienillä paloilla absorboivaa materiaalia, mutta muuten asennus on alkuperäisen kaltainen:

”Olen testannut edellisen auton kanssa kotelojen täyteen tunkemista vanulla ja muuta vastaavaa, mutta se ei toimi. Midbassotoiston voima ja ponnekkuus kärsivät, lisäksi erottelukin heikkenee”, kertoo mies.

Midbassojen kotelo on lähtökohtaisesti tilavuudeltaan sangen pieni, joten sen pienentäminen entisestään ei ole suositeltava asia.

Soundit puntarissa
Kokonaisuutena setin äänenlaatu on päivityksen hintaan suhteutettuna oikeinkin mainio. Emme tokikaan tiedä, miltä B&W:n alkuperäinen järjestelmä on kuulostanut, mutta auton omistajan mukaan soundi on nyt aivan eri levelillä siihen verrattuna. Koska kyseessä on pitkän linjan äänentoistoharrastaja, tätä näkemystä ei ole syytä epäillä.

Soundi on dynaaminen ja tarkka. Keskiäänialue on selkeä, mutta diskanttipäässä on hieman terävyyttä, jonka tosin voi saada katoamaan keskittymällä säätöihin vielä perusteellisemmin. Midbassoalueella on harvinaisen hyvin voimaa. Sitä subbariakaan ei normaalissa kuuntelussa oikeasti tarvitse, toisto nimittäin menee näinkin riittävän matalalle.

Kokonaisuuden hinta ilman ohjelmalähdettä on alle 1 500 euroa, joka on tietyllä tavalla jopa naurettavan edullinen, etenkin kun vertaa sitä autovalmistajien omiin, usein todella ökyhintaisiin premium-soundsystemeihin.

Voimme suositella, kannattava päivitys!


Bemarista löytyy aikalailla kaikki tehtaan lisävarusteet, sillä auto on toiminut Saksassa BMW-liikkeen esittelypirssinä. Myös valkoinen nahkasisusta puhuttelee.
Tässä on yksi laadukkaan bassotoiston salaisuus! Etupenkkien takaosat tukitaan kuvassa näkyvällä tyynyllä, joka lisää bassoalueen tasoa useampia desibelejä ja tekee matalasta päästä oikein roimastikin vakuuttavamman tuntuisen kuuntelussa. Eron huomaa, kun tyynyt napataan pois.
Ohjaamo on aivan tajuttoman tyylikäs ja hyvin suunniteltu, todellinen ajajan ohjaamo. Kaikki on hyvin käsillä, ja ergonomisuus on huikeaa tasoa. Alkuperäinen soitin on integroitu kiinteäksi osaksi kojelautaa.
B&W:n hifisetin diskantit on sijoitettu peilikolmioihin. Sijainti on erittäin hyvä ja selittänee osaltaan laadukkaasti toimivan stereokuvankin.
Keskiääniset BMW:n insinööri sen sijaan päätti asentaa ovien keskitienoille.
Match UP 7BMW -7-kanavainen dsp-vahvistin on mitoiltaan ainoastaan 153 x 46 x 130 millimetriä. Laite sisältää siis seitsemän vahvistinkanavaa sekä erittäin monipuolisen signaaliprosessorin, johon on saatavana automallikohtaisia valmiita säätöjä.
Vahvistimen mukana tulee moninapainen kytkentäjohto sekä usb-kaapeli, jolla laite liitetään kannettavaan tietokoneeseen. Dsp:n säädöt voi tehdä myös itse läppärillä, mikäli ei tyydy valmiisiin vaihtoehtoihin.
Uusiksi diskanttielementeiksi päätyivät AI-Sonicin S3 T22 -mallit, jotka ovat universaalin malliset 22-milliset silkkikalottielementit. Vaikka kyseessä ei olekaan juuri tähän automalliin räätälöidyt elementit, asentuivat ne kertoman mukaan paikoilleen ilman suurempia päänraapimisia.
AI-Sonic S2 4BMW -keskiäänielementit ovat halkaisijaltaan neljä tuumaa. Elementtien malli on sarjan midbassojen tapaan hyvinkin matalarakenteinen. Kytkentä tapahtuu sataprosenttisesti alkuperäisiin kaapeleihin ja liittimiin, eli elementit vain kirjaimellisesti napsautetaan paikoilleen. AI Groupin omaa suunnittelua edustavilla AI-Sonic BMW-SW8 -midbassoilla on kokoa kahdeksan tuumaa ja suositushintaa 349 euroa parilta. Nämä erittäin matalarakenteiset elementit on mahdollista asentaa plug & play -tyyliin BMW-merkkisten autojen etupenkkien alla oleville alkuperäisille kaiutinpaikoille. Elementit olivat suunnittelussa jopa pari vuotta, ja valmistajan mukaan ne eroavat muista vastaavantyyppisistä matalarakenteisista elementeistä huomattavasti tehokkaamman neodyymimagneettirakenteensa ansiosta. Tässä saadaan kertoman mukaan toistoon lisää voimaa.

Auton tiedot:
Merkki: BMW
Malli: F90 M5
Auton vuosimalli: 2018
Tekniikka: 4,4 L turbo kahdella ahtimella, moottorin ohjelmointi ja putkisto vaihdettu, noin 780 hv ja
1 050 Nm
Vanteet ja renkaat: Vossen HF3 21”, Michelin Pilot Sport 4, 275/30 edessä ja 285/30 takana
Ulkoasu: Pieniä ehostuksia
Sisusta: Hifejä lukuun ottamatta vakio

Hifilaitteiston tiedot:
Ohjelmalähde: Vakio
Signaaliprosessori: Vahvistimessa
Vahvistin: Match UP 7BMW -7-kanavainen DSP-vahvistin
Diskantit: AI-Sonic S3 T22
Keskiäänet: AI-Sonic S2 4BMW
Midbassot: AI-Sonic BMW-SW8
Akku: Vakio
Vaimennukset: STP

Päivityksessä tarvittavien tuotteiden hinnat:
Match UP 7BMW -7-kanavainen DSP-vahvistin: svh. 699 euroa
AI-Sonic S2 4BMW -keskiäänielementit: svh. 149 euroa / pari
AI-Sonic S3 T22 -diskanttielementit: svh. 199 euroa / pari
AI-Sonic BMW-SW8 -midbassot: svh. 349 euroa / pari
STP:n vaimennusmattoja noin sadalla eurolla (toimii yllättävän hyvin jopa kokonaan ilman)
Yhteensä: 1 496 euroa

Tuotteiden maahantuoja/edustaja: AI Group Oy


Artikkeli on julkaistu AVPlus-lehden numerossa 6/2020 (nro. 199)