Spotify on kertonut blogissaan muokkaavansa suoratoistopalvelunsa soittolistoja. Jatkossa osassa Spotifyn työntekijöiden valmiiksi kuratoimistakin soittolistoista on mukana kappaleita, joita palvelun algoritmit poimivat käyttäjän makumieltymysten mukaisesti.

Soittolistat eivät siis enää ole keskenään samanlaisia kaikilla käyttäjillä. Kaikkia kappaleita ei välttämättä näytetä kaikille kuuntelijoille, mutta toisaalta listat ovat noin 35 prosenttia laajempia.

Ominaisuus on ollut aikaisemmin testikäytössä osalla käyttäjistä. Spotifyn mukaan se on saanut käyttäjät hakemaan kappaleita 80 prosenttia enemmän ja tallentamaan niitä 66 prosenttia aiempaa ahkerammin. Suositukset ovat siis olleet ilmeisen osuvia.

Tilaajien lisäksi uudistuksesta iloitsee luultavasti myös musiikkiteollisuus, sillä soittolistoille päätyy aiempaa enemmän musiikkia ja ne tulevat paremmalla tarkkuudella oikeiden korvien kuultaviksi.

www.spotify.com/fi