Saphe Drive on kaikessa yksinkertaisuudessaan mainio varuste kameratolppien ja erilaisten liikennetapahtumien ilmaisuun – ja siten myös ylinopeussakkojen minimoimiseen.

Teksti ja kuvat: Teppo Hirvikunnas

Saphe Drive on älypuhelinsovelluksen kautta toimiva automaattinen nopeusvalvontakameroista eli kansankielellä peltipoliiseista sekä muista liikenteen häiriöistä ja vaaroista hälyttävä laite.

Valmistajan tietokannassa on jatkuvasti päivittyvät tiedot kameratolpista. Laite saa koko ajan reaaliaikaista tietoa puhelimen kautta, joten sitä ei siis tarvitse päivittää, vaan uusimmat päivitetyt tiedot siirtyvät Saphe Driveen suoraan pilvipalvelimelta. Lisäksi jokainen käyttäjä voi ilmoittaa helposti uusista kameroista sekä mistä tahansa muusta liikenteen häiriöstä. Tämä tapahtuu helposti vain muutamalla painalluksella. Tässä onkin laitteen vahvuus ja myös heikkous. Tiedot uusista kameratolpista ja ennen kaikkea esimerkiksi paikallisista tutkista sekä muista liikenteen häiriöistä ja vaaroista saadaan pääosin vain käyttäjiltä, joten käyttäjien määrä ja aktiivisuus ratkaisee myös tietojen määrän ja tarkkuuden. Jos käyttäjiä ei ole riittävästi eivätkä he merkitse havaintojaan liikenteessä, ei tietoja luonnollisesti tule.

Plug & play
Saphe Drive on todella pienikokoinen, ja sen mukana toimitetaan hyvät asennustarvikkeet, joilla laite on helppo sijoittaa sopivaan paikkaan kojelautaan tai tuulilasiin. Laite kiinnittyy magneetilla ja on siksi myös helppo irroittaa. Laite toimii ladattavalla akulla. Se ei siis tarvitse autossa enää virtaliitäntää.

Koska laite käynnistyy ja sammuu vain kun auto on liikkeellä, riittää akussa virtaa jopa 4–6 kuukaudeksi. Laite myös ilmoittaa, kun virta alkaa olla vähissä. Akku ladataan käyttäen usb-johtoa.

Puhelimeen asennetaan Saphe Link -sovellus (Android ja iOS), ja laite yhdistetään puhelimeen bluetoothilla. Käytössä on vähän virtaa kuluttava Bluetooth Smart -yhteys. Ainakin testissämme puhelin löysi Saphe-laitteen heti ja laite oli samantien käyttökunnossa. Jatkossa laite ja puhelin löytävät toisensa automaattisesti, mikä onkin juuri laitteen suurin plussa. Tämä siis edellyttäen että puhelimen bluetooth on päällä, siinä on nettiyhteys ja Saphe Link -sovellukselle annetaan oikeus käyttää sijaintia.

On hyvä opetella Saphen merkkivalot ja äänimerkit ennen ajoon lähtöä. Kun istut autoon, Saphe Drive käyynistyy ja alkaa etsiä bluetooth-yhteyttä puhelimeen. Yhteyden muodostamisen aikana Saphe Driven bluetooth-, gps- ja datasymbolit vilkkuvat näytössä, kunnes yhteys on muodostettu. Samalla kuulet merkkiäänen, jolloin laite on valmis käyttöön. Myös käyttöpainikkeiden merkitys on syytä sisäistää, koska niitä käytetään ennen kaikkea liikennetilanteiden merkitsemiseen ja kuittaukseen. Mainittakoon, että laitteen asennus- ja käyttöönotto oli helppoa selkeän suomenkielisen käyttöohjeen avustuksella.

Saphe Drivessä on selkeä, mustavalkoinen ja vähän virtaa kuluttava niin sanottu e-ink-näyttö. Se näyttää jatkuvasti sen hetkisen gps-perustaisen nopeuden. Kun lähestyt kameratolppaa tai muuta liikennetilannetta, laite antaa tästä merkkiäänen, ilmaisee symbolilla ilmoituksen aiheen (esimerkiksi nopeusvalvontakamera) ja näyttää etäisyyden kohteeseen.

Nopeusvalvontakameran kohdalla hälytys annetaan voimakkaalla merkkiäänellä, jos nopeus on suurempi kuin kyseisen tieosuuden nopeusrajoitus. Näin asia ei voi jäädä huomaamatta. Testin aikana Saphe säästi varmasti ainakin kolmelta ylinopeussakolta. Nopeus kun saattaa ylittyä huomaamatta tai nopeusrajoituksen vaihtumista ei huomaa.

Tapahtumat näkee myös Saphe Link -sovelluksen kartassa ja ilmoituksina, mutta sovellusta ei tarvitse pitää päällä. Riittää, että se on taustalla ja ilmoittaa korkeintaan hälytyksistä, jos sitäkään. Tämän toiminnon voi myös ottaa pois päältä asetuksista. Asetuksista voi lisäksi valita, mistä aiheista haluaa hälytyksen ja kuinka paljon ennen sen sijaintia. Myös hälytyksen tapa ja merkkiääni ovat valittavissa.

Pääosassa kameratolpat
Testijakson aikana suurin osa hälytyksistä koski kameratolppia. Muita hälytyksiä oli aika vähän, vaikka aihetta ehkä olisikin ollut. Hälytyksiä tuli muutamista pientareelle jääneistä autoista ja koulualueista, mutta esimerkiksi vain yhdestä tietyöstä.

Tämä saattaa kertoa pienestä käyttäjien määrästä tai vähäisestä aktiivisuudesta ilmoittaa havainnoista. Jos liikenteessä havaitaan jotain muuta ilmoitettavaa kuin oletuksena olevat kiinteät nopeuskamerat, kuten vaikka ruuhka, tietyö, liikkuva nopeusvalvontakamera tai muu vaara, tulisi se ilmoittaa Saphen tietokantaan. Tämä on periaatteessa helppoa yhdellä painikkeella, mutta pitää toki muistaa, tuleeko painaa oikeaa vai vasenta painiketta. Hälytys nopeusvalvontakamerasta annetaan painamalla vasenta painiketta, ja jos kyseessä on muu vaara vaara, painetaan oikeanpuoleista painiketta. Pitämällä jompaa kumpaa sivupainiketta painettuna pidempään näyttöön tulee valikko, josta voi valita yksilöidyn vaaran aiheen (ruuhka, auto pientareella, hirvivaara ja niin edelleen). Käyttäjien tekemät ilmoitukset ovat voimassa kolme tuntia, ellei joku vahvista tehtyä ilmoitusta uudelleen, jolloin aika lähtee kulumaan uudelleen.

Hälytyksen vahvistaminen on helppoa yhdellä painalluksella. Voit vahvistaa neljä erilaista hälytystä. Niiden aiheuttajat ovat ruuhka, nopeusvalvontakamera, vaara tai pientareella oleva ajoneuvo. Saphe pyytää sinua vahvistamaan hälytyksen oikeaksi näyttöön ajonopeuden alapuolelle ilmestyvällä nuolella. Ellei hälytys ole enää  aiheellinen, ei tarvitse tehdä mitään. Hälytys poistuu Saphen tietokannasta, kun sitä ei ole vahvistettu vähään aikaan.

Saphe Driveä kutsutaan myös ylinopeushälyttimeksi, mutta sitä se ei tee. Hälytykset tehdään toki aina nopeusvalvontakameroista ja voimakkaalla äänellä, jos nopeus on tuolloin yli tielle merkityn nopeusrajoituksen, mutta laite ei siis hälytä, jos ylität tieosuuden nopeusrajoituksen. 

Laite on siitä syystä Suomessa laillinen, että se ei mittaa mitään, vaan tolpat ovat gps-pisteitä kartalla. Toki kameratolppien sijainnit saa ladattua myös autonavigaattoreihin, mutta puuttuvien paikkojen ilmoittaminen on niissä hankalaa. Saphe on hyväksytty EU:ssa, ja se toimii 30:ssä Euroopan maassa. 


Saphe Drive vaatii yhteyden älypuhelimen Saphe Link -sovellukseen. Sen kautta voidaan asettaa muun muassa halutut hälytysaiheet, hälytysviive ja ilmoitustavat. Sovelluksen kartta näyttää myös hälytyspaikat, mutta koko laitteen etu on nimenomaan siinä, että älypuhelinta ei tarvitse pitää esillä. Kaikki toimii huomaamattomasti ja automaattisesti taustalla.

Saphe Drive on helppo asentaa haluttuun paikkaan. Mukana on useita erilaisia pidikkeitä. Tosin pidike tuuletusritilän säleikköön puuttuu. Laite näyttää nopeuden ja hälytyksen tullessa sen aiheen ja etäisyyden kohteeseen.


Automaattinen kameratolppahälytin

Saphe Drive on kaikessa yksinkertaisuudessaan mainio varuste kameratolppien ilmaisuun ja siten ylinopeussakkojen minimoimiseen. Toki saman asian ajaa nopeusrajoitusten noudattaminen, mutta… Periaatteessa laite tarjoaa myös hälytyksiä muista liikenteen vaaroista ja tilanteista, mutta hieman liian harvakseltaan. Se vaatisi todennäköisesti taakseen suuremman ja aktiivisemman käyttäjäyhteisön. Vaaratilanteen ja paikan ilmoittaminen kun vaatii käyttäjältä napin painamisen ja jatkossa aina sen vahvistamisen. Nykyisellä tasollaankin Saphe Drive on silti käyttökelpoinen, ja se toimii käytännössä automaattisesti taustalla ollen siten aina valmiina varoittamaan kameratolpista. Pari ehkäistyä ylinopeussakkoa, niin laite on säästänyt hintansa takaisin. Suosittelemme.

HYVÄÄ & HUONOA

  Helppous ja pieni koko
  Automaattinen toiminta
  Eräänlaista säästöä nopeasti
  Muiden liikennetapahtumien vähäiset ilmoitukset


Saphe Drive

Hinta: 99 euroa
Edustaja/maahantuoja: One-Pro Oy
Lisätietoja: saphe.fi
Näyttö: 1,54” e-ink
Akkukesto: 3–6 kk
Latausaika: 8 t
Käyttölämpötila: 0...+50°C
Lyhytaikainen säilytys: -20...+60 °C
Paino: 32 g
Mitat (lxkxs): 38 x 65 x 10 mm
Pakkaussisältö: Saphe Drive, micro-usb-johto, suomenkielinen käyttöohje, 3 erilaista kiinnityspidikettä.
Muuta: Vaatii toimiakseen älypuhelimen bluetooth- ja datayhteydellä sekä Saphe Link -sovelluksen.

Juttu on luettavissa kokonaisuudessaan AVPlus-lehdessä 5/2020 (nro.198)


Valmistajan tuote-esittelyvideo: