Onko powerbank eli varavirtalähde tärkeä kapistus arjessasi? Kuljetatko sitä mukanasi kaikkialle?
Senhän ymmärtää, sillä varavirtalähde mahdollistaa älylaitteen käytön silloin, kun sen akku loppuu.

Entä oletko lähdössä lennolle?

Huoli pois, sillä varavirtalähteen saa ottaa mukaan lennolle.
Mutta ennen kuin alat pakkaamaan ja suuntaat lentokentälle, on kuitenkin hyvä käydä hiukan läpi akkukäyttöisten laitteiden, kuten varavirtalähteiden, käyttöä koskevia sääntöjä ja määräyksiä.

Kuten tiedämme, lentoyhtiöillä on moninaisia säädöksiä, joiden noudattaminen takaa kaikille viihtyisän ja turvallisen lennon. Myös varavirtalähteille on omat määräyksensä. Vaikka osa niitä koskevista säännöistä riippuu lähtö- ja kohdemaan säädöksistä, yleislinjaukset pätevät kaikkialla.

Tässä siis näppärä tarkistuslista, jota noudattamalla ei voi mennä vikaan!

Kymmenen vinkkiä turvalliseen lentämiseen varavirtalähteen kanssa

Varavirtalähde eri powerbank on näppärä kannettava vara-akku, jonka avulla yksi tai useampi mobiililaite saa lisävirtaa missä ja milloin vain. Yksinkertaisen toimivuutensa ja kannettavuutensa vuoksi siitä on tullut laajalti suosittu lisävaruste. Jos haluat matkustaa lentäen varavirtalähde mukanasi, kiinnitä huomiota seuraaviin seikkoihin:

1. Laske varavirtalähteen teho wattitunneissa: mAh / 1 000 x V = Wh
Esimerkiksi: 20 000 mAh / 1 000 x 3,6 V = 72 Wh


2. Sallittu yläraja on 100 wattituntia. Kuitenkin 100–160 wattitunnin varavirtalähteen mukaan ottaminen on sallittua lentoyhtiön erityisluvalla.


3. Kansainvälinen ilmakuljetusjärjestö IATA on luokitellut yli 160 wattitunnin laitteet vaaralliseksi kuljettavaksi, ja niiden mukaan ottaminen on pääsääntöisesti kiellettyä.

100 wattituntia (alle 27 000 mAh)
100–160 wattituntia (27 000 – 40 000 mAh)
160+ wattituntia (yli 40 000 mAh)


4. Luvan saatuasi voit ottaa mukaasi lennolle korkeintaan kaksi 100–160 wattitunnin varavirtalähdettä.


5. Akut saavat sisältää maksimissaan kaksi grammaa litiumia.


6. Suojaa akku oikosululta teipillä. Joissain malleissa on tehdasasenteinen suojaus.


7. Alkuperäispakkaus suojuksineen on turvallisin kuljetusmuoto. Jos mukanasi on useampia varavirtalähteitä, pidä ne erillisissä pakkauksissa.


8. Pakkaa varavirtalähde käsimatkatavaroihin. Näin matkustamohenkilökunta havaitsee mahdollisen palon aiemmin.


9. Laitteen tulee olla UN 38.3 -sertifioitu (Yhdistyneiden kansakuntien kuljetustestit)


10. Rikkinäistä tai vaurioitunutta akkua ei saa ottaa mukaan koneeseen.

Lähteet:

https://www.finavia.fi/fi/lentoasemalla/matkatavarat/viihde-elektroniikka-ja-mobiililaitteet
https://www.finnair.com/fi-fi/matkatavarat-finnairin-lennoilla/rajoitetut-esineet-ja-aineet
https://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr/Documents/passenger-lithium-battery.pdf
https://www.faa.gov/hazmat/packsafe/resources/media/Airline_passengers_and_batteries.pdf
https://www.casa.gov.au/standard-page/travelling-safely-batteries
https://www.caa.co.uk/Passengers/Before-you-fly/Baggage/Items-that-are-allowed-in-baggage/

100 wattituntia on raja

Finavian mukaan lennolle otettava varavirtalähde litiumi-ioniakulla tulee olla alle 100-wattituntinen ja sisältää alle 2 grammaa litiumia.

Wattitunnit kertovat, kuinka monta wattia tunnissa varavirtalähde voi syöttää toiselle laitteelle. Erinäisten säädösten vuoksi valmistajien on vuodesta 2009 tullut merkitä laitteisiinsa niiden wattitunnit, ja tämä tieto löytyy yleensä joko käyttöoppaasta tai itse laitteesta. Sadan wattitunnin raja tulee yleensä vastaan noin 27 000 milliampeeritunnin varavirtalähteissä, joiden jännite on noin 3,6–3,87 volttia.

Voit laskea varavirtalähteesi wattitunnit (Wh) yksinkertaisella kaavalla: mAh/1 000 x V = Wh.
Tässä kaavassa milliampeeritunnit (mAh) kertovat varavirtalähteesi kapasiteetin (sähkövarauksen, jonka ampeerin sähkövirta kuljettaa tunnin aikana) ja V puolestaan on jännite eli napojen välinen sähköinen potentiaaliero.

Jos varavirtalähde on yli 100-wattituntinen, sen voi siitä huolimatta ottaa mukaan. Erillisen luvan lentoyhtiöltä anomalla matkustaja voi kuljettaa mukanaan maksimissaan kahta 100–160 wattitunnin varavirtalähdettä. Tämä koskee yleensä 27 000 – 40 000 milliampeeritunnin malleja.

Joissain tapauksissa voit saada luvan myös yli 160 wattitunnin varavirtalähteen kuljetukseen, mutta siinä tapauksessa sitä käsitellään vaarallisena kuljetettavana erikoistilassa. Luonnollisesti tämä myös maksaa ylimääräistä. Kansainvälinen ilmakuljetusjärjestö IATA on määritellyt säännöt tämäntyyppisille, yleensä hyvin harvinaisille kuljetuksille.

Monesta varavirtalähteestä löytyy CE-, RoHS- tai FCC-sertifikaatti, mutta kaikista tärkein on UN 38.3. Se takaa, että mallin voi ottaa mukaan lentokoneeseen.

Turvallisuussyistä kuljeta varavirtalähdettä käsimatkatavaroissasi ja suojaa se oikosululta teippaamalla navat tai käyttämällä tehdasrakenteista suojausta. Lisäksi on suositeltavaa kuljettaa varavirtalähdettä alkuperäispakkauksessaan. Jos mukanasi on useita varavirtalähteitä, kuljeta ne erillään toisistaan.


Varavirtalähde ruumaan?

Tiedätkö miksei varavirtalähdettä saa laittaa ruumaan meneviin matkatavaroihin?

Käsimatkatavaroissa kuljetettu varavirtalähde on syttynyt tuleen esimerkiksi China Southernin lennolla helmikuussa 2018 ja Lufthansan lennolla kesällä 2017. Voit vain kuvitella, mitä olisi tapahtunut, jos tämä olisi tapahtunut ruumassa syttyvien nesteiden seassa ja ilman nopeita sammutustoimia.

Vaikka varavirtalähde olisi miten sertifioitu ja turvallinen tahansa, tietyt kemialliset reaktiot voivat tapahtua äkkiarvaamatta ja johtaa syttymiseen ja räjähtelyyn. Tällaisissa tapauksissa nopeat ja asianmukaiset toimet ehkäisevät suuremman onnettomuuden syntyä ja takaavat sen, että jokainen matkustaja pääsee turvallisesti ja ajoissa määränpäähän.

Turvallista matkaa varavirtalähteen kanssa!

Yllä mainitut säädökset ovat voimassa Suomessa ja pätevät matkustettaessa useimmilla lentoyhtiöillä, kuten Finnair, SAS, Novair, Etihad, Emirates, Thai Airways, Norwegian, Ryanair, Air France, British Airways ja Icelandair.

Kun olet sisäistänyt säännöt, olet valmis lähtöselvitykseen ja koneeseen nousuun. Matkalla voit ladata mobiililaitettasi huoletta, jotta virtaa riittää vaikkapa reissukuvien räpsimiseen. Lisätietoja aiheesta saat takuulla myös matkustamohenkilökunnalta. Kysy vain rohkeasti!