Testasimme kolme vaikuttavaa jalustakaiutinta, joista jokainen kumoaa käsityksen siitä, että vain lattiakaiuttimista voi saada kunnollista hifiäänenlaatua.

Testissä: Dynaudio Special Forty / Monitor Audio Gold 100 / Quadral Aurum Sedan 9

Teksti: Mats Meyer-Lie / Kuvat & mittaukset: Hifi & Musik
Julkaistu AVPlus-lehdessä 9–10/2017.


Monet pitävät lattiakaiuttimista, ja syykin on selvä: jos täysiverinen, koko äänialueen sointi kiinnostaa, ovat kookkaat lattiakaiuttimet ehdoton edellytys puhuttelevalle musiikkikokemukselle. Näinhän se yleensä menee, mutta toisaalta monet ulkoisesti vaikuttavan lattiakaiuttimen valinneet joutuvat sijoittamaan kaiuttimensa huoneeseen, jossa niiden äänivarat eivät millään pääse oikeuksiinsa. Yritin itse kerran pitää epätoivoisesti kiinni kahdesta jääkaapin kokoisesta lattiakaiuttimesta 10 tuuman bassoäänisellä, vaikka olin muuttamassa opiskelija-asuntolaan! Kaiuttimet olivat kyllä vaikuttavat huonekaluna mutta eivät ääneltään. Kokeilu päättyi niin, että myin hirviökaapit ja hankin pari paremman pään kaksitiejalustakaiutinta. Hetkessä sekä rauha että hyvä äänenlaatu palasivat.
Opin kokemuksesta, että hyvin rakennettu muttei kuitenkaan liian pieni jalustakaiutin on aina käyttökelpoinen ratkaisu, jolla saavutetaan hyvä stereoääni lähes kaikissa normaalikokoisissa huoneissa. Lattiakaiuttimien kanssa ääni voi olla pahasti pielessä, mutta näin käy harvemmin jalustakaiuttimien kanssa. Myös bassotoisto tyypillisesti paranee tasokkailla kaksitiejalustakaiuttimilla. Se on tiukempaa ja mukaansatempaavampaa, ja se alin oktaavi, jonka lattiakaiutin voi mahdollisesti toistaa, on yleensä muutenkin vain vaikeasti käsiteltävää kuminaa. Yhtenä päivänä se voi tuntua hyvältä, seuraavassa hetkessä olla täysin kestämätöntä aivan riippumatta, miten kaiuttimet on sijoitettu. Kun tilaan tuodaan tasokkaat jalustakaiuttimet, ääni yleensä palautuu entiseen uomaansa hetkessä.
Tällä kertaa valitsimme testiin mukaan kolme todella hienoa paremman luokan jalustakaiutinta, joiden hinta ei ole kuitenkaan kohtuuton. Kaikki kolme osoittivat voivansa olla puhdasverisiä hifikaiuttimia mutta myös kykenevänsä haastamaan lattiakaiuttimien äänen. Kahdessa testin kaiuttimessa on nauhadiskanttielementti, joka voi olla etu pienemmässä tilassa, koska säteily on hallitumpaa pystysuuntaan. Toisaalta kaksitiejalustakaiutin nauhadiskantilla kuulostaa usein juuri itseltään: kaksitiekaiuttimelta, koska elementit eivät vaikuta tositilanteessa toimivan yhtenä saumattomana kokonaisuutena. Tämä johtuu yleensä siitä, että dynaamisen basso–keskiäänisen kartioelementti on harvoin yhtä nopea kuin nauhaelementti mutta myös niiden erilaisista säteilyominaisuuksista. Kartioelementti säteilee ääntä pistemäisemmin verrattuna nauhaelementin laajaan horisontaaliseen mutta kapeaan pystysuuntaiseen säteilyyn.
Uusi elementtitekniikka ja suhteellisen korkeat jakotaajuudet takaavat kuitenkin, että näihin ongelmiin harvemmin enää törmää. Tämä pätee varsinkin Monitor Audion kaiuttimeen, joka kuulostaa säteilyominaisuuksiltaan yhtä pistemäiseltä kuin Dynaudio.


Kaikki voittivat?

Tällä kertaa oli odotettua vaikeampaa uskaltaa nimetä testin päivänselvä voittaja. Vaikka kaikilla kolmella kaiuttimella on hieman erilainen äänen luonne ja suhteelliset edutkin poikkeavat toisistaan, kaikki olivat melkein ärsyttävän hyviä! Verrattuna useimpiin saman hintaluokan lattiakaiuttimiin kuulostivat testin jalustakaiuttimet puhtaammilta ja nopeammilta mutta myös yhtenäisemmin soivilta. Testi osoitti myös, kuinka uskomatonta äänenlaatua saa, kun keskittää tuotantopanokset muutamiin erinomaisiin komponentteihin ja yhteen pieneen resonoimattomaan koteloon sen sijaan, että tuijottaisi vain sokeana siihen kaikkein alimpaan oktaaviin, jonka lattiakaiuttimet kykenevät kenties toistamaan.
Olemme toki tottuneet siihen, että Monitor Audio valmistaa laadukkaita kaiuttimia edullisesti, mutta Gold 100:n suorituskyky sai todella haukkomaan henkeä! Tämä kaiutin tarjoaa hintaansa nähden naurettavan paljon ääntä ja äänenlaatua kuin myös tavallista pidemmälle menevää tekniikkaa – puhumattakaan valmistuksen ja viimeistelyn laadusta. Ääni on hohtavan selkeä sekä salamannopea, ja nauhadiskantin edut tulevat hienosti esiin. Kaiuttimen bassotoisto on asteen ohuempaa kuin toisilla kaiuttimilla, ja siksi Gold 100:lle sopii lämminsointinen elektroniikka, esimerkiksi a-luokan vahvistin. Ennen kaikkea Monitor Audio vaatii sijoitusta lähemmäksi takaseinää, jotta sen äänestä saisi järkevästi koko potentiaalin irti. Todellinen ääniherkuttelijan kaiutin, jollaista on vaikea löytää samalla hinnalla!
Quadral Aurum Sedan 9 tuskin tarvitsee tukea takaseinästä soidakseen hyvin. Kaiutin oli testin todellinen yllättäjä, leikkisän kauniisti soiva lihaskimppu, jonka ääni tekee vaikutuksen vahvuudellaan ja painavuudellaan. Sedan 9 ei ole sointitasapainoltaan aivan yhtä tasapainoinen kuin Dynaudio eikä niin läpikuultava kuin Monitor Audio, mutta vastineeksi se tarjoaa herkullisen innostavan ja kokonaisvaltaisen lähestymistavan musiikkiin. Tämä kaiutin on koettava itse!
Dynaudio Special Forty on kalliimpi kuin kanssakilpailijansa, mitä ei välttämättä huomaa nopeassa vertailussa, vaikka kyse on epäilemättä yhdestä tasapainoisimmin soivasta jalustakaiuttimesta, jota olemme kuulleet pitkään aikaan. Sointi on melodinen ja intensiivinen melkeinpä siroliikkeisellä yksityiskohtien terävyydellä. Vastaavantasoista vivahteiden rikkautta ja fraseerausta ei yleensä löydy tästä hintaluokasta. Kaiutin toki maksaa pitkän pennin, mutta siitä huolimatta on vaikea kuvitella hintapyyntöön nähden täydellisemmin ja saumattomammin soivaa vaihtoehtoa.

Tekniset tiedot ja ominaisuudet

Merkki & malliDynaudio Special FortyMonitor Audio Gold 100Quadral Aurum Sedan 9
Hinta*2 990 € / pari1 850 € / pari2 500 / pari
Lisätiedotwww.dynaudio.comwww.monitoraudio.comwww.quadral.com
Edustaja:Scanteknik (www.scanteknik.fi)Concept Hifi (www.concepthifi.fi)Laatulaite (www.laatulaite.fi)
Toimintaperiaate2-tie, bassorefleksi2-tie, bassorefleksi2-tie, bassorefleksi
DiskanttiEsotar 40 -pehmytkalotti, 28 mm5,5 x 0,8 cm7 x 1 cm
BassoMSP-kartio, 170 mmC-CAM, 6,5"ALTIMA, 7"
Jakotaajuus2 kHz2,7 kHz2,8 kHz
Ilmoitettu herkkyys86 dB88 dB85 dB
Nimellisimpedanssi6 Ohm8 Ohm8 Ohm
Mitat (l x k x s)20 x 36 x 31 cm21 x 36 x 30 cm23 x 39 x 35 cm
Paino8,1 kg / kpl9,9 kg / kpl14,5 kg / kpl
*Hinnat voivat vaihdella jälleenmyyjittäin

TUOTEKOHTAISET ARVIOT:


Dynaudio Special Forty

Värikäs juhlavuosimalli

Liittimet on toteutettu klassisella Dynaudio-tyylillä.

Dynaudion ääni on muutamia hienovaraisia heittoja lukuun ottamatta esimerkillisen tasainen ja lineaarinen sekä nollassa asteessa (vihreä) että 30 asteessa sivusta (keltainen). Diskantti laskee kuitenkin 60 asteessa (punainen) melko nopeasti 15 kilohertsin jälkeen.

Impedanssin (vihreä) suhteen Dynaudio on hiukan aaltoileva mutta ongelmaton. Vaiheen (punainen) heitot alle 100 hertsissä voivat olla hiukan haasteellisia heikommille vahvistimille.

Kuinka monta kertaa voi antaa arvion ”hintaan nähden paras kaksitiejalustakaiutin koskaan”? Vastaus on, että useita kertoja, jos kyseessä on Dynaudio. Tämä tanskalainen kaiutinvalmistaja on jo neljänä vuosikymmenenä kerta toisensa jälkeen tuonut markkinoille ensiluokkaisia kompakteja jalustakaiuttimia. Näitä tapauksia on niin monta, että voisi kuvitella, että yritys osoittaisi tässä vaiheessa jo merkkejä mukavuudenhalusta ja toisi markkinoille uuden kaksitiejalustakaiuttimen, joka olisi vain hieman kohennettu versio jostakin aiemmasta menestysmallista.
Dynaudio ei olisi kuitenkaan Dynaudio, ellei se juhlisi 40. toimintavuottaan kehittämällä uuden kaiuttimen kokonaan puhtaalta pöydältä. Vaikka uudessa Special Forty -mallissa on selvää sukulaisuutta aikaisempien virstanpylväiden kanssa, on Dynaudio todella pyrkinyt panostamaan tähän kaiuttimeen ja sisällyttämään siihen niin paljon uusinta tekniikkaa kuin mahdollista. 
Special Fortya ei voi pitää halpana kaiuttimena. Se on rakenteen keskiössä on kaiutinelementti, joka on erikoisversio elementistä, jollainen löytyi aiemmin vain valmistajan kalliista huippumalleista. Dynaudiolta tämä onnistuu, koska se on aina valmistanut itse omat elementtinsä. Diskanttielementti on räätälöity versio ylellisestä Esotar2-diskantista uudella DSR-kalvolla sekä paremmilla ilmavirtaus- ja vaimennusominaisuuksilla.
Klassiseen Dynaudio-tyyliin elementit on sovitettu yhteen yksinkertaisella ensimmäisen asteen jakosuotimella parhaiden vaiheominaisuuksien saavuttamiseksi. Samasta syystä diskanttielementin toiminta-alue on epätavallisen laaja: se toistaa oktaavin alle kahden kilohertsin jakotaajuuden! Kaiuttimen vajaa seitsentuumainen basso–keskiääninen on uusi. Dynaudio kutsuu sitä parhaimmaksi valmistamakseen basso–keskiääniseksi koskaan. Elementin saumaton MSP (magnesium / silikaatti / polymeeri) -kartio perustuu suurissa Confidence- ja Evidence-malleissa käytettyyn kartiotekniikkaan, mutta elementin suorituskykyä on parannettu erikoisella neodyymi/ferriitti-hybridimagneettilla. Tulos on salamannopea, lähes servo-ohjatun kaltainen bassoääninen vankalla, akustisesti läpäisevällä alumiinirungolla. Upeat elementit on asennettu raskaaseen, akustisesti kuolleeseen kivenharmaaseen koteloon. Kotelo kapenee taaksepäin rikkoen kotelon sisäisiä resonansseja.
Ei pitäisi tietenkään arvostella koiraa vain karvojen perusteella, ja vaikka tämä uusi kaiutin eroaa aiemmista juhlavuosimalleista tuoreella, päättäväisen karulla ilmeellä, yllätti Special Forty siitä huolimatta ihanan mehukkaalla ja äärimmäisen väririkkaalla äänellä. Äänessä on toivottua yksityiskohtien täsmällisyyttä, vivahteiden runsautta ja alukkeiden iskevyyttä. Se mikä todella pysäytti meidät, oli kuitenkin Special Fortyn kyky toistaa musiikkia kokonaisvaltaisesti ja antaa musiikille oikeaa fyysistä painoa.
Huolimatta siitä, että kaiutin on tekniseltä rakenteeltaan loppuun asti mietitty ja hiottu, syntyy vaikutelma, että äänellistä lopputulosta on arvioitu myös kuuntelemalla. Siksi Special Forty ei kuulosta vain eksaktilta tarkkuustyökalulta, mitä se epäilemättä myös on, vaan kaiuttimelta, joka pitää kuuntelijan otteessaan häikäisevän kiehtovalla jännityksellä ja odotuksella. Tällaista emme ole aiemmin kuulleet Dynaudion kaiuttimista tässä hintaluokassa. Kyseessä on teknisesti hieno pieni kaiutin, joka toistaa musiikkia omaa painoluokkaansa korkeammalla tasolla. Ääni on dynaaminen, lämmin ja yhtenäinen, ja bassoa riittää suuremmillekin huoneille. Kaiuttimen kuorma vahvistimelle ei ole hankalimmasta päästä, vaikka tehoa ja tiettyä laatua onkin syytä löytyä, jotta Special Fortyn ääni pääsisi täysin kukoistamaan.


Monitor Audio Gold 100
Eleganttia kimallusta


 

Monitor Audio Gold 100:n takaa löytyvät hyvin toteutetut tuplaliittimet.

Hiukan jakotaajuuden alapuolella 2,2 kilohertsissä näkyy notkahdus. Huomio kiinnittyy myös pehmeään ja kontrolloituun diskanttiin 60 asteen kulmasta (punainen).

Gold 100:n refleksi-impedanssi on tyypillinen (vihreä), alimmillaan 4,5 ohmia noin 200 hertsissä. Vaihe (punainen) on hyvä, vaikka kuorma on selvästi induktiivinen 400–1 200 hertsin välillä.

Kun brittiläinen Monitor Audio luopui muutamia vuosia sitten koteloon hyvin istutetusta kultapinnoitetusta domediskantista, jota se oli hyödyntänyt tyylikkäässä huipputason Platinum-mallissa vuodesta 2008 lähtien, ja otti käyttöön oman nauhadiskanttielementtinsä, emme olleet ainoat, jotka uskoivat uuden tekniikan pysyvän vain arvokkaimman sarjan ominaisuutena.
Valmistajalla oli kuitenkin toisenlaisia suunnitelmia. Platinum-malli sai mukavan vastaanoton ja siivitti uskoa nauhadiskantin sekä dynaamisen elementin yhdistelmään. Niinpä nauhatekniikka ilmestyi pian myös edullisemman Gold GX -sarjan kaiuttimiin. Muutama vuosi sitten sekä Gold GX -sarja että ylellinen Platinum-sarja kävivät läpi perusteellisen uudelleen arvioinnin ja molemmista tuli markkinoille uusi parannettu versio. Dynaudion ohella myös Monitor Audio kuuluu siihen kutistuvaan joukkoon kaiutinvalmistajia, jotka ovat aina valmistaneet omat kaiutinelementtinsä itse. Tämä pätee myös Monitor Audion uusiin nauhaelementteihin, vaikkakaan valmistus ei tapahdu koti-Englannissa.
Gold-mallissa valmistaja käyttää kehittyneempää ja vahvempaa versiota 6,5-tuuman basso–keskiäänisestä parannetulla C-CAM-kartiolla. C-CAM on keraamisesti vaimennettu alumiini– magnesium-kartio, jota Monitor Audio on käyttänyt ja hienosäätänyt yli 20 vuoden ajan. Uutta on myös kartiota edelleen jäykistävä RST-pintakuvio. Myös ultrakevyen C-CAM-nauhaelementin rakennetta on hiottu, ja se valmistetaan nyt tiukemmilla raja-arvoilla.
Kaiuttimen johdotus on toteutettu hopeakaapelilla aivan kuten edeltävässä versiossakin. Kotelo itsessään on hämmästyttävän tyylikäs ja viimeistely huipputasoa. Kaareutuva kotelo näyttää hyvältä mutta vähentää samalla diffraktioita ja sisäisiä resonansseja.
”Tyylikäs” ja ”hienostunut” ovat sanoja, jotka tulevat myös ensimmäisenä mieleen, kun Gold 100 alkaa toistaa musiikkia. Kuulostaa kuin ääni olisi yhtäkkiä saanut uutta kiihkeyttä ja liekehtivää nopeutta ilman, että kaiutin kuulostaisi kylmältä tai kovalta.
Poikkeuksellisen nopea nauhaelementti toistaa harmoniset ylä-äänet valaisevammin kuin Dynaudio tai Quadral, ja yhdessä lähes yhtä nopean bassotoiston kanssa Gold 100 tuottaa loistavan tilavaikutelman ja syvälle ulottuvan stereoäänen. Äänessä on läpinäkyvyyttä, joka vie ajatukset elektrostaattikaiuttimiin ja triodivahvistimiin.
Dynaudioon ja Quadraliin verrattuna ääni ei ole yhtä ilmeisellä tavalla esillä tai lähellä. Musiikki toistuu lopulta melko kaukana kuuntelijasta. Toisaalta Gold 100:n ääni on kaikkea muuta kuin laiska tai varovainen. Esitystapa on itsevarma, ja kaiutin toistaa kaikenlaista musiikkia voimalla ja sopivalla jännittävyydellä. Kristallinkirkkaasti soivan kaiuttimen äänen nopeus ja selvä kontrollikyky vakuuttavat kuuntelijan, ja vaikka toisto on ohuempi kuin muilla testin kaiuttimilla, pystyy se myös maanläheiseen ja rempseään bassotoistoon. Gold 100:n ohuehko ääni ei ole kuitenkaan yhtä kehittynyt ja yltäkylläinen kuin Dynaudion eikä yhtä kookas ja tukeva kuin Quadralin. Klassisella ja akustisesti äänitetyllä musiikilla kaiutin on kuitenkin todella herkullinen toistaja.


Quadral Aurum Sedan 9
Kuin lattiakaiutin

Myös Quadralissa on tuplaliittimet sekä vipukytkin, jolla voi säätää diskanttitoistoa.

Quadral on lineaarinen ja tasainen niin nollassa, 30:ssä kuin 60 asteessakin horisontaalisesti (vihreä, keltainen, punainen). Diskantti tosin laskee melko voimakkaasti 15 kilohertsin jälkeen.

Impedanssin (vihreä) suhteen Quadral ei ole helpoimmasta päästä. Noin 3,5 kilohertsissä käydään jopa kolmessa ohmissa. Vaihemuutokset (punainen) eivät helpota asiaa ainakaan vahvistimen kannalta.

Quadralin kaiuttimet eivät ole jokapäiväinen näky näillä leveysasteilla. Toisin on Saksassa, missä merkillä on vuosikymmeniä ollut kyseenalaistamaton osuus hifikaiutinmarkkinoista. Quadral aloitti kaiutinvalmistuksen vuonna 1973, mutta todellisen läpimurron se koki, kun vaikutusvaltainen hifilehti Stereoplay valitsi huippumalli Titan 1:n referenssikaiuttimekseen – kahdeksan vuotta peräkkäin!
Quadralilla on yhä erittäin laaja mallisto, kaikkiaan 14 eri mallisarjaa. Jopa huippusarja Aurumissa on 20 eri kaiutinmallia, eikä se ole sarjoista edes laajin. Aurum-kaiuttimille tunnusmerkillistä on ollut korkea ja paljon bassoa tuottava rakenne, jossa diskanttina on käytetty nauhaelementtiä ja bassoissa raakaa voimaa tuottavia 10 tai 12 tuuman bassoäänisiä. Useita vuosia Quadral käytti lattiakaiuttimissaan transmissiolinjatoteutusta mutta siirtyi sitten kehittämäänsä bassorefleksin ja suljetun kotelon yhdistelmään.
Tällä kertaa kyse on hieman kevyemmästä toteutuksesta, kaksitiemallista nimeltä Sedan 9. Kaiutin kuuluu yhdeksännen sukupolven Aurum Top -sarjaan. Huolimatta vaatimattomista mittaustuloksista kyse on poikkeuksellisen vankkarakenteisesta kaiuttimesta seitsemän tuuman bassoäänisellä yhdessä nauhadiskantin kanssa. Bassoelementin kevyt mutta jäykkä kartio on Quadralin omaa alumiini–titaani–magnesiumseosta nimeltä Altima.
Tämä vuosia jalostettu materiaali otettiin käyttöön kalleimmissa malleissa 2000-luvun alussa mutta on nykyään mukana myös muutamissa edullisemmissa mallisarjoissa. Kooltaan 7 x 1,5-senttimetrinen nauhadiskantti on Quadralin oma quSENSE ohuella alumiinikalvolla. Uusimman sukupolven Aurum-kaiuttimissa on lisäksi uusi hieno ominaisuus: takalevyn pieni kolmiportainen kytkin, jolla diskantin tasoa voi nostaa tai laskea tilan ja sijoituspaikan vaatimusten mukaan.
Quadral kuvaa Aurum Sedan 9 -jalustakaiutinta pohjimmiltaan lattiakaiuttimeksi kompaktin kaiuttimen suoritustasolla. Kuulostaa epäilyttävältä – kunnes pääsee kuulemaan näitä kaiuttimia tositoimessa. Kun nämä pienet raskassarjalaiset alkavat toistaa musiikkia, on vaikea olla vaikuttumatta. Kaiutin nimittäin soi sellaisella kypsällä ja selvällä arvovallalla, että siihen verraten testin kaksi muuta osallistujaa tuntuvat jopa hieman ujoilta. Lisäksi Quadral osaa jysähtää ja antaa painoa bassotoistolle tavalla, joka on ihailtavaa.
Kun sulkee silmät, on vaikea uskoa, että kaiuttimet eivät ole numeroa tai kahta suuremmat kuin muuten niin runsasääniset Dynaudiot, vaikka hieman suuremmat ovatkin. Quadralin bassotoisto-ominaisuudet antavat musiikille lujemman ja vakuuttavamman perustan. Vieläkin ilmiömäisempää on kaiuttimen äänen iskevyys ja hävytön, melkeinpä aggressiivinen toistotyyli, joka toimii monenlaisella musiikilla.
Toki Quadralin äänessä on toisinaan hieman tylsyyttä. Syntyy vaikutelma, ettei toisto ehkä ole niin keskittynyt kuin olisi toivottavaa. Ääni ei ole samalla tavalla artikuloitu, eikä siinä ole samaa soinnillista tasapainoisuutta kuin Dynaudiossa. Siinä ei ole myöskään Monitor Audion hienostunutta yksityiskohtien valaisua. Sen sijaan tarjolla on lihaksikkaasti soiva kaiutin innostavalla dynamiikalla ja vapauttavalla kokonaisotteella. Aurum Sedan 9 on todella kuultava!