Pelien suoratoisto on tämän hetken kuuma trendi. Viimeisimpänä kelkkaan on hypännyt mukaan Google uudella Stadia-suoratoistopalvelullaan ja siihen kuuluvalla peliohjaimellaan. Se toimii usealla eri laitteella ja esimerkiksi Chrome-selaimella. Pelejä ei siis tarvitse ladata eikä asentaa.

Suurin palvelun tukema tarkkuus on aluksi 4k ja nopeus 60 ruutua sekunnissa. Se tukee myös hdr:ää. Googlen mukaan kuitenkin tarkoitus on tuoda mukaan myös 8k-tuki ja 120 ruudun päivitysnopeus.

Pelisessiot pystyy striimaamaan suoraan Googlen omistamaan YouTubeen ja Crowd Play -toiminto mahdollistaa myös katsojien osallistumisen peliin yhdellä klikkauksella. Google lupaa pelien avautuvan noin viidessä sekunnissa ja itse pelaamisen sujuvan viiveettä. Pelitilanteensa voi jakaa muille pelaajille State Share -toiminnolla. Se tulee näkyviin klikattavana linkkinä, josta muut pääsevät jatkamaan peliä samasta kohdasta kuin jakaja.

Hakukonejätillä on tunnetusti takanaan järeä palvelinverkosto. Sitä käytetään hyödyksi myös Stadia-palvelimissa, joissa kerrotaan olevan tehoa 10,7 teraflopsia eli merkittävästi enemmän kuin PlayStation 4 Prossa tai Xbox One X:llä. Stadia-yksiköissä on 2,7 gigahertsin x86-prosessori ja 16 gigatavua ram-muistia.

Googlen peliohjain muistuttaa Xboxin ja PlayStationin vastaavia ja se käyttää Wi-Fi-verkkoa yhdistämiseen. Ohjaimessa on painike ja mikrofoni myös Google Assistant -puheohjaukselle. Myös striimin tallentaminen ja jakaminen sujuu dedikoidulla näppäimellä.

Stadia Games and Entertainment -studion kautta Google kehittää myös omia pelejään. Johtajistoon kuuluu Electronic Artsilta ja Ubisoftilta tuttu Jade Raymond.

Tänä vuonna palvelu saapuu Yhdysvaltojen, Kanadan, Britannian ja joidenkin Euroopan maiden markkinoille. Googlen laitteet ovat perinteisesti saapuneet Suomen markkinoille huomattavasti muuta maailmaa hitaammin – Chromecasteja lukuunottamatta. Nähtäväksi jää, milloin pelipalvelu ohjaimineen saapuu tänne.