Focalin järkihintainen Chora-kaiutinmallisto yllättää positiivisesti. Lattiamallien välillä on selvä ero, mutta jostain syystä ei hinnassa.
Teksti ja mittaukset: Teppo Hirvikunnas
Kuvat: Valmistaja & Teppo Hirvikunnas
Ranskalainen Focal on panostanut viime vuosina ensisijaisesti kalliimman pään mallistoonsa. Nyt ovat vuorossa edullisemmat kaiuttimet. Focal Chora on itse asiassa kokonaan uusi sarja, joka pitää sisällään kolme mallia: Chora 806 -kaksitiejalustakaiuttimet sekä Chora 816 -2,5-tie- ja Chora 826 -kolmitielattiakaiuttimet. Jalustakaiutin maksaa vain 658 euroa parilta ja lattiamallit 1 198 ja 1 398 euroa parilta. Mallistoon kuuluvat lisäksi keskikaiutin, surround/atmos-kaiuttimet sekä aktiivisubwoofer.
Erottuva design
Focal on ollut aina rohkea muotoilussa, ranskalainen kun on, eikä Chora-sarja tee poikkeusta. Muotokieli on toki kantti kertaa kantti, mutta pienillä yksityiskohdilla on onnistuttu erottumaan massasta. Kaiuttimet ovat saatavana kolmella erilaisella viimeistelyllä: tavanomaisempi musta viilumainen vinyyli kiiltävän mustalla etulevyllä, vaalea pähkinäpuujäljitelmä kermanvalkoisella etulevyllä ja viimeisenä tumma pähkinäpuujäljitelmä sinertävän tummanharmaalla etulevyllä. Kaikissa malleissa on tummanharmaat pyöreät tai pyöristetyillä päädyillä olevat suojakangaskehikot. Lattiamalleissa erottuvana yksityiskohtana ovat lisäksi kaiutinta kallistavat paksuhkot mustat viistoreunaiset jalustalevyt. Kaikkiaan mukavalla tavalla erilaisen ja piristävän näköiset kaiuttimet.
Edullinen jalustalle
Malliston pienin ja edullisin malli on siis Chora 806 -kaksitiejalustakaiutin. Ihan pieni se ei kuitenkaan ole, sillä yli 40 senttimetriä korkeana se sopinee vielä tason päälle mutta kirjahyllyyn enää vaivoin. Tason lisäksi luontevin sijoitustapa on jalustat, jotka löytyvätkin lisävarusteena kohtuulliseen 199 euron parihintaan.
Perusrakenteeltaan Chora 806 on hyvin tavanomainen kaksitieratkaisu 165 millimetrin bassokeskiäänisellä ja 25 millimetrin diskantilla. Diskantti on Focalille tyypillinen käänteinen alumiini–magnesium-metallidome. Kaikissa malleissa on tämä sama diskantti. Bassokeskiäänielementissä käytetään hiilikuituvahvistettua Slatefiber-kartiota. Sama elementti on myös lattiamalleissa mutta kera erillisen bassoelementin. Kaikki mallit ovat myös refleksiviritteisiä, ja refleksiaukot sijaitsevat kotelon etulevyssä.
Lattiamallit
Lattiamalleihin mentäessä hinta hypähtää heti lähes tuplaksi ja koko vielä enemmän. Pienempi lattiamalli Chora 816 on reilun metrin korkea. Rakenteeltaan se on 2,5-tie kaiutin, jossa siis on jalustamallista tuttujen diskantin ja bassokeskiäänisen lisäksi erillinen 165 millimetrin bassoelementti alle 270 hertsin taajuuksille. Chora 816:n tapauksessa 2,5-tiejako tarkoittaa sitä, että edellä mainittu bassoelementti toistaa matalilla taajuuksilla osittain päällekkäin bassokeskiäänielementin kanssa.
Suurempi lattiamalli Chora 826 ei ole itse asiassa pikkuveljeään kuin kolme senttiä korkeampi, mutta kaksi 165 millimetrin bassoelementtiä yhden sijasta saa sen näyttämään sekä isommalta että kalliimmalta. Chora 826 maksaa parilta kuitenkin vain 200 euroa enemmän kuin 816. Yllättävän, suorastaan erikoisen pieni hintaero.
Rakenne
Chora on Focalin edullisin kaiutinsarja, eikä se voi olla näkymättä myös rakenteessa ja viimeistelyssä. No ehkä myös siitä syystä, että Focalin kohdalla on totuttu aina viimeisen päälle viimeistelyyn. Ei pidä käsittää kuitenkaan väärin. Mitään moitittavaa rakenteessa ja viimeistelyssä ei ole. Kotelot on tehty mdf-levystä, ja ne ovat tukevat. Koteloiden sisällä on poikittaistukia ja vaimennusainettakin on käytetty keskimääräistä enemmän. Jakosuodattimissa on asialliset komponentit, ja korkeiden taajuuksien osalta on käytetty pienisäröisiä ilmasydänkeloja, vaikkakin matalille taajuuksille on rautasydänkelat. Sisäinen johdotus on perustasoa, mutta liittiminä on tukevat naparuuvit. Focalin itse tekemät elementit ovat laadukkaan oloiset, vaikkakin diskantin rakenne on hieman kevyt. Kaikkiaan viimeistelyssä ei ole mitään huomautettavaa suuntaan eikä toiseen.
Kaiuttimien mukana (paitsi jalustamalli) toimitetaan piikit lattiasuojien kera sekä kumiset liukuesteet. Nämä kuuluvat myös jalustamalliin lisävarusteena myytäviin kaiutinjalustoihin.
Yllättäviä eroja
Kaikille malleille oli yhteistä tietynlainen rasittamattomuus, mutta myös ilman mitään vau-efektiä ja kera Focalin ominaissoundin. Perussävy on siis hieman erilainen kuin esimerkiksi suomalaisissa tai englantilaisissa kaiuttimissa. Sitä on vaikea kuvailla, mutta diskantissa on omanlaisensa klangi, samoin bassossa. Tämä saattaa olla tärkeää, jos on tottunut tiettyyn soundiin tai hakee tiettyä soundia, mutta laadukasta peruskaiutinta ostavalle asialla ei ole merkitystä.
Eri mallien keskinäinen vertailu on hieman haasteellista. Jalustamalli Chora 806 oli luonnollisesti selvästi pienemmän kuuloinen kuin lattiamallit, etenkin isoin niistä, mutta 806 on myös selvästi niitä edullisempi. Ja sen voi sijoittaa myös tason päälle lähelle seinää, mikä ei lattiamalleilla tietenkään onnistu (ei ainakaan tason päälle sijoittaminen). Yhteenvetona voisi sanoa, että Chora 806 on luokassaan laadukas ja yleispätevä kaiutin, mutta kokoluokassa olisi odottanut hieman parempaa bassotoistoa.
Lattiamallien välinen hintaero on taas niin pieni, ettei sillä ole tässä valintaperusteena merkitystä. Ne ovat myös kooltaan lähes identtiset, ja molemmat ovat saatavilla kaikilla kolmella viimeistelyllä. Kaiuttimet kuitenkin soivat hyvinkin eri tavoin. Kookkaamman 826:n ääni on selvästi isompi ja dynaamisempi, mutta 816:ssa on myös puolensa. Itse asiassa jutun kirjoittaja pähkäili tovin kumman itse ottaisi. Toisaalta 816 on ääneltään kirkkaampi (ehkä liiankin) ja bassoiltaan totta kai vaimeampi, mutta jos kuunteluhuone on pieni (esimerkiksi alle 20 neliömetriä) ja kaiuttimet tulevat lähelle seinää, niin 816 saattaa olla 826:ta parempi vaihtoehto.
Mittaukset
Mittasimme kaiuttimien toistovasteet kuunteluhuoneessamme yhden metrin etäisyydellä kaiuttimesta ja diskantin korkeudelta. Mittaus tehtiin Room EQ Wizard -ohjelmalla käyttäen impulssivasteen aikaikkunointia, joka minimoi noin 250 hertsistä ylöspäin tilan vaikutuksen mittaukseen. Matalat taajuudet mitattiin erikseen niin sanotulla lähikenttä/ground plane -mittauksella, jossa kaiutin ja mittausmikrofoni ovat lattialla. Nämä vasteet yhdistettiin toisiinsa ohjelmassa. Mittaus vastaa pitkälle normaalia vapaakenttämittausta.
Positiivinen kokemus
Kokonaisuutena uusi Chora-kaiutinsarja oli positiivinen kokemus niin ääneltään kuin ulkonäönkin osalta. Erityisesti kahden erilaisen puuviilujäljitelmän design miellytti jo tylsiksi muuttuneiden mustien ja valkoisten kaiuttimen keskellä. Myös ääni miellytti tietynlaisella rasittamattomuudellaan ja mukavan neutraalilla sävyllä. Kaiuttimia jaksaa kuunnella pitkään ilman kuunteluväsymystä. Toisaalta on pakko sanoa, että mitään suuria elämyksiä Focalit eivät tarjonneet – ehkä pienintä lattiamallia tietyin varauksin lukuun ottamatta. Mutta tämä eräänlainen soinnillinen tylsyys on tässä yhteydessä siis hyvä asia.
Focalin Chora-mallisto on turvallinen valinta kohtuuhintaista kaiutinta ja ennen kaikkea myös hieman erilaista designia etsivälle musiikin ystävälle. Lattiamallien 816 ja 826 välillä valintaan on syytä paneutua hieman syvällisemmin, koska niiden hintaero on pieni, mutta ne soivat hyvinkin eri tavalla. Päätös pitää tehdä omien korvien ja ennen kaikkea oman kuuntelutilan perusteella.
KUUNTELUARVIOT
Kuuntelimme kaikkia malleja suurehkossa kuunteluhuoneessamme (38 neliömetriä). Vahvistimena oli Denon AVR-X3600 -av-viritinvahvistin ja äänilähteenä NAD-cd-soitin sekä Bluesound Node 2i -verkkosoitin.
Kaiuttimet olivat sijoitettuna noin 70 senttimetrin etäisyydelle takaseinästä ja jalustamalli omalle jalustalleen. Kuuntelimme jalustamallia myös sijoitettuna tason päälle ja lähes takaseinään kiinni.
HK: Heikki Kivelä
TH: Teppo Hirvikunnas
Chora 806
HK: Alimman oktaavin bassotoisto vaikuttaa kuuntelupisteessä jalustojen päällä vaimealta tällä sijoituksella, jossa kaiuttimien ympärillä on tilaa. Tasolle lähemmäs seinää sijoitettuna tulos on pykälää muhkeampi. Basson saa nostettua rohkeammaksi myös soittimen taajuuskorjaimella, mikä tuo ilmavammalla jalusta-asetelmalla ryhtiä kokonaisuuteen. Yleisesti toistoa voisi kuvailla tasapainoiseksi, herkäksi ja neutraaliksi. Mielikuvat viettävät kuitenkin enemmän hifimäiseen sivistyneisyyteen kuin monitorimaiseen kuivakkaan läsnäoloon. Häikäilemättömästi loudness-viritettyjen kaiuttimien aikakautena yllättävänkin hienotunteinen kokonaisuus, jonka kautta on helppo kuunnella kaikkea – jos bassolta ei kaipaa erityisempää pumppausta.
TH: Ensivaikutelma hyvin hillitty, jopa liian. Perussävy on ärsyttämätön mutta aavistuksen tylsä. Bassotoisto taas on hillitty ja jopa vaimea. Siirto seinää vasten parantaa tilannetta. Samoin myös pieni nosto vahvistimen bassonsäädöllä. Myös pienempi huone muuttaa tilannetta. Ylemmällä keskialueella on pieni epäjatkuvuus diskantille siirryttäessä, mikä kuuluu hieman kirkkauden puutteena. Se muuttuu kuitenkin kaiuttimen korkeuden mukaan. Paras kuunteluakseli on suoraan diskantin korkeudella tai suunnattuna suoraan kuuntelupaikalle. Perussoundi on joka tapauksessa kunnossa, eikä mitään erityistä huomautettavaa ole. Pieni tylsyys saattaa kääntyä – ja varmaan kääntyykin – hyveeksi pidemmässä juoksussa.
Chora 816
HK: Toistoprofiili on hyvin samankaltainen pienemmän 806-mallin kanssa eritoten keskiääni- ja diskanttipuolen suhteen. Isompi koko kuuluu kuitenkin juurekkaampana äänenä ja toisaalta myös hivenen ulottuvampana äänikuvana. Kieltämättä pieni bassokorostus taajuuskorjaimesta tekee jälleen tässä asetelmassa hyvää toiston yleisfiilikselle, mutta samaan lopputulokseen päässee myös sijoittamalla kaiuttimet nurkkiin. Tietyssä mielessä isommasta koosta ei kerry ihan niin suurta kaulaa 806-malliin verrattuna kuin voisi olettaa, mikä tulee ottaa huomioon ikään kuin molempien toteutusten vahvuuksina: jalustamalli soi aidosti kokoaan isommin ja taas lattiamalli koostaan huolimatta hyvin täsmällisesti ja kontrolloidusti – ja molemmista irtoaa tarvittaessa myös mitä melkoisesti äänenpainetta.
TH: Selvästi kirkkaampi sävy kuin jalustamallissa, tietyllä musiikilla jopa liiaksi. Voisi jopa sanoa korostumaksi. Diskantin sävy on silti hyvä ja rasittamaton. Vahvistimen diskanttisäädöllä sitä on helppo korjata. Muutoin perussävy on samantyyppinen kuin jalustamallissa. Bassossa on enemmän ulottuvuutta, mutta tämäkin kaipaisi hieman buustia alapäähän. Sijoitus lähemmäksi seinää parantaa bassotoistoa. Pienemmässä huoneessa ja lähellä seinää basso tulee enemmän esiin, ja yhdessä hieman korostuneen diskantin kera soundi on jo loudnessmainen; hyvässä ja pahassa. Rockilla ja muulla sopivalla musalla toimii. Palaan kuitenkin uudelleen diskanttitoistoon. Se on tosiaan sangen kirkas, mutta sen soundissa on myös enemmän luonnetta ja “iloa”. Tämä saattaa olla myös makuasia. Diskantti saattaa tosin korostua liikaa, jos huone on akustiikaltaan kova ja kaikuisa. Kaikkiaan saatoin kuitenkin pitää tästä eniten.
Chora 826
HK: Jälleen selvästi samansukuinen ääni kuin sarjan pienemmissäkin malleissa, joskin nyt isompaa kokoa korostava. Myös äänialueiden integraatio tuntuu olevan kerrasta kohdillaan, eikä sijoitusta tarvitse miettiä tai turvautua taajuuskorjaimeen. Matalin basso, joka 806- ja 816-malleissa oli hiukan hillitty, on nyt luontevalla paikallaan, mutta ei silti ota liian suurta roolia kokonaisuudessa. Koko kaistan toistossa 826 jyrää koollaan ja erottelukyvyllään. Toisin sanoen 826-mallin kohdalla saa rahaan nähden enemmän kaiutinta, niin fyysisen koon kuin äänenpaineentuottokyvyn suhteen. Periaatteessa kookkain 826 onkin vähemmän riippuvainen tilan ja sijoituksen ominaisuuksista, mutta se jakaa silti samat hyveet kuin pienemmätkin mallit – joilla myös pääsee jo pitkälle.
TH: Isompi lattiamalleista on yllättävän paljon isompi kuin sen pikkuveli. Ja yllättäen diskanttitoisto on hillitympi. Outoa, vaikka kaikissa on sama diskantti. Tässä on joka tapauksessa ison kaiuttimen ääntä ja totta kai myös dynamiikkaa. Sukulaisuuttakin on silti kuultavissa: Rasittamaton perussävy ja tasapainoinen keskialue. Basso ei tässäkään ulotu erityisen alas, tai siinä ei ole edes sellaista yritystä toistaa erityisen alas. Basson taso on kuitenkin jo sitä luokkaa, että kaiutinta ei kannata laittaa lähelle seinää eikä etenkään nurkkaan. Jo hiemankaan lähempänä seinää saattaa tulla taipumusta kuminaan. Kokonaisuutena pikkuveljeään tasapainoisempi, mutta ehkä tylsempi. Oikeasti siis kuitenkin hyvä merkki.
Lue myös aiemmin julkaisemamme Focal-valmistajaesittely!
Kommentit