Liikenne- ja viestintävirasto (Traficom) on selvittänyt suomalaisten suoratoistopalvelujen käyttöä. Viime vuonna alle 45-vuotiaiden joukossa tapahtui merkittävä muutos: Suoratoistopalvelujen katsominen ohitti ensimmäistä kertaa perinteisen lineaarisen television. Suoratoistopalveluiden osuus kohosi vuoden 2021 lokakuussa 54 prosenttiin, kun keväällä luvut menivät vielä tasan.

Yli 45-vuotiaat sen sijaan katsovat edelleen selvästi enemmän lineaarista televisiota. Heillä suoratoisto yltää vasta 12 prosenttiin. Traficom ounastelee kuitenkin suoratoiston yleistyvän vanhemmillakin ihmisillä, kun televisiokanta päivittyy antenniverkon siirtyessä teräväpiirtoon. Muutosta on odotettavissa myös nykykäyttäjien vanhentuessa. Taustalla yleistymisessä on ollut Traficomin mukaan laajentuneet suoratoistopalvelujen valikoimat, nopeat laajakaistaverkot ja yhä useammasta kodista löytyvät älytelevisiot.

Traficom teetti keväällä 2021 kuluttajatutkimuksen, jonka mukaan maksuttomista palveluista suosituin oli Yle Areena 77,3 prosentin osuudella. Maksullisista ykkönen oli Netflix, jota oli kokeillut edellisen kuukauden aikana peräti 66,1 prosenttia vastaajista. Ruutu tuli perässä 33,3 prosentin osuudella ja MTV:n palvelus 32,7 prosentilla.