Älykellojen myynti ylsi viime vuonna uuteen ennätykseensä, kertoo markkinatutkimusyhtiö Strategy Analyticsin arvio. Nousua vuoteen 2017 oli selvästi, sillä silloin myytiin 29 miljoonaa älykelloa ja viime vuonna jopa 45 miljoonaa kelloa – lähes tuplasti. Myynti on kuitenkin vähäistä verrattuna takavuosien ennusteisiin.

Apple hallitsee markkinoita kutakuinkin 50 prosentin markkinaosuudella, mutta edellisvuonna se oli oli 60 prosenttia. Selvimmin Apple kakkua viipaloi Fitbit, joka kurotti edellisvuoden 1,7 prosentin markkinaosuudesta 12 prosentiin. Kolmantena on niukasti Samsung ja neljäntenä Garmin. Jokainen niistä möi selvästi edellisvuotta enemmän älykelloja.

Osasyy kiinalaisten valmistajien menestymättömyydelle on se, että kysyntä on voimakkaimmillaan Pohjois-Amerikassa, minne taas niiden on ollut vaikea päästä.

Kellojen myynnin kasvun tiellä ovat ongelmat akunkestossa ja sovellusten vähäisyys, mutta Strategy Analyticsin arvion mukaan kellot kasvattavat myyntiään jatkossakin.

Asiasta uutisoi Talouselämä.