Canalys on julkistanut ennusteensa tämän vuoden maailmanlaajuisista älykaiutinmyynneistä. Sen perusteella tänä vuonna tullaan myymään noin 100 miljoonaa älykaiutinta. Niiden myynti siis kipuaisi peräti 150 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Applen helmikuussa julkistaman HomePodin myynnin sakkaamisesta on uutisoitu jo aikaisemmin, mutta nyt näyttää siltä, ettei siitä ole haastamaan Googlen ja Amazonin valta-asemaa ainakaan tämän vuoden aikana.

Markkinaosuudeksi tämän vuoden myynneistä Canalys ennustaa Applelle neljä prosenttia, kun taas Google ja Amazon pitävät molemmat hallussaan 34 prosentin myyntiä. Tulevaisuudennäkymät ovat nekin melko vaatimattomat, sillä vuoteen 2022 mennessä osuuden arvellaan kipuavan kymmeneen prosenttiin.

Yksi syy heikoille myynneille lienee kaiuttimen korkea hinta, sillä kilpailijoilla on huomattavasti edullisempia malleja myynnissä. Huhuja onkin liikkunut, että Applelta olisi tulossa myös budjettiversio. Muita syitä ovat Apple-keskeisyys ja toisaalta Airplay 2:n myöhästyminen kaiuttimen lanseerauksesta. Se tuli valmiiksi vasta kesäkuussa, joten esimerkiksi monihuonetoisto ja stereoparitustoiminnot eivät olleet käytössä heti alussa.

Canalysin ennusteesta uutisoi 9to5Mac.