Rahoitusalan palvelut ovat siirtyneet asiakkaiden taskuihin ja käsilaukkuihin, sillä yhä useammin talouden hallinta hoidetaan puhelimella tai muulla mobiililaitteella.

Maksajien käytössä on erilaisia sovelluksia nopeisiin rahasiirtoihin ja lähes kaikilla rahalaitoksilla on oma sovelluksensa tilin hoitoon. Jopa laina-asiat on näppärämpi hoitaa mobiililaitteella, sillä modernit rahoitusalan yritykset satsaavat paljon siihen, että luottohakemuksen täyttäminen onnistuu näillä laitteilla helposti.

Kun yrityksen nettisivuja ryhdytään luomaan tai muokkaamaan, ajatellaan nykyään aina mobiili edellä. Kaiken on toimittava ja skaalauduttava oikein ja järkevästi pienellä näytöllä. Toiseksi palvelun on toimittava mobiililaitteellakin turvallisesti ja tähän panostavat erityisesti rahoitusalan yritykset, jotka suunnittelevat palveluita mobiilikäyttäjille.

Sovellukset, joilla maksaminen onnistuu

Puhelin on kuitenkin lähes aina ja lähes kaikilla mukana taskussa tai kassissa, on esimerkiksi laskujen maksaminen ajallaan aikaisempaa helpompaa. Mobiilimaksamisen helpottamiseksi monet pankit ovat luopuneet vanhahtavista avainlukulistoista, jotka on korvattu sormenjälkitunnistimella ja erilaisilla mobiiliavaimilla.

Näiden lisäksi markkinoilla on monia muita maksutapasovelluksia, joilla tilisiirrot voi tehdä yhdellä pyyhkäisyllä ja lähes reaaliajassa. Myös monessa sovelluksessa on itsessään “sovellus”, jolla kyseisen palvelun voi maksaa.

Jälkimmäisestä ryhmästä hyvä esimerkki ovat eri kaupunkien paikallisliikenteen sovellukset, joissa itsessään on maksutapamahdollisuus. Bussilippuun ei tarvita käteistä, vaan matkan voi maksaa sovelluksen sisällä.

Varsinaisia maksutapasovelluksia ovat MobilePayn, Google Payn ja Apple Payn kaltaiset sovellukset, joilla talouden hallinta esimerkiksi kavereiden kesken onnistuu helposti. Näissä tapauksissa rahan siirtäminen onnistuu puhelinnumeron perusteella, kun osapuolilla on sama sovellus käytössä huolimatta siitä, että kaikilla ei välttämättä ole sama pankkiyhtymä.

Näillä samaisilla sovelluksilla voi myös asioida verkkokaupoissa. Maksutapavalikoissa on yhä useammin mainittuna jokin sovellus, jonka kautta maksun voi hoitaa.

Siirto-palvelu eli mobiilialusta, jonka jokainen pankki voi ottaa käyttöönsä, helpottaa rahasiirtoja yksityisten henkilöiden välillä. Siirto-palvelu toimii pankin omassa sovelluksessa ja sillä voi siirtää rahaa älypuhelimesta toiseen puhelinnumeron perusteella. Siirto on siitä hyvä, että se siirtää rahan reaaliajassa henkilöltä toiselle.

Lähimaksaminen on avannut yhden mobiilimaksamisen tavan, joka ei välttämättä ole vielä niin yleinen kuin muut sovellukset. Mobiililaitteen ja lähimaksamisen yhdistelmä edellyttää mobiililompakkosovelluksen. Lompakkoon talletetaan maksukortin tiedot sekä osoitetiedot. Kun nämä tiedot ovat “lompakossa”, voi kassalla maksaa vain puhelinta vilauttamalla.

Lähimaksaminen onnistuu puhelimella myös, mikäli puhelimen SIM-kortissa on lähimaksuominaisuus tai puhelimessa on NFC-tuki. Lähimaksu tuli useimmissa paikoissa nyt entistä helpommaksi, sillä lähimaksun raja nostettiin vastikään 25 eurosta 50 euroon.

Maksutapa, jota ei ehkä tule ajatelleeksi sovelluksena, on vanha kunnon tekstiviestimaksu eli maksu, jonka voi suorittaa lähettämällä määrämuotoisen tekstiviestin palvelunumeroon. Näin voi maksaa ainakin pieniä ostoksia kuten automaatista ostettuja juomia tai auton pysäköinti.

Mitä muita ulottuvuuksia älypuhelin tuo talouden hallintaan?

Talouden hallintaan on olemassa omia sovelluksiaan, mutta puhelin toimii myös muuten apuna raha-asioiden tarkkailussa.

Sovelluksista talouden hallinta onnistuu esimerkiksi Toshl Financen, Monefyn, Spendeen ja Money Managerin avulla. Suomenkielinen on esimerkiksi Tulot Ja Menot -sovellus ja tietenikin myös Pivo. Näissä sovelluksissa on se huono puoli, että ne eivät välttämättä sovi kaikille puhelimille, osa toimii vain Android-puhelimissa, osa vain Applen laitteilla.

Kyseiset sovellukset auttavat seuraamaan tuloja ja menoja ja näiden keskinäistä suhdetta. Niillä voi myös luoda budjetteja omaa kulutusta varten. Kulut voi luokitella ja seurata esimerkiksi kuinka suuri osuus tuloista menee viihdetoimintoihin ja kuinka paljon ruokakauppaan. Piirakkamallin avulla on helppo seurata kulutuskohteiden osuuksia ja kuukausia on helppo vertailla keskenään.

Suomeksi nämä eivät kaikki pääsääntöisesti taivu, joten englannin osaaminen on lähes välttämätöntä. Pivo löytyy suomenkielisenä ja siihen voi liittää oman pankkikortin, joten kaikki sillä tehdyt maksut siirtyvät suoraan talouden hallintaan.

Puhelimeen saa myös ihan perinteisen Excel-taulukon, jolla on helppo seurata omaa kulutusta ilman sovelluksilla leikittelyä. Ei ehkä niin jännittävää tai motivoivaa kuin uuteen sovellukseen perehtyminen, mutta yksinkertaisuudessaan äärimmäisen käyttökelpoista.

Yksinkertaisia menetelmiä on muitakin. Puhelimen kalenterin avulla voi laittaa itselleen muistutuksia esimerkiksi säästökohteista: “Muista matka Italiaan, paljonko olet tähän mennessä säästänyt matkabudjetistasi?” Kun tällainen muistutus kilahtaa puhelimesta, ei säästäminen pääse unohtumaan.

Ja koska puhelin on aina mukana, se on samalla aina mukana kulkeva kauppalista. Kun puhelimen muistioon kirjaa loppumaan päässeet tuotteet, ei tule tehneeksi turhia ostoksia “kaiken varalta”.

Miten tunnistaudut hoitaessasi raha-asioita mobiililla?

Raha-asioiden hoitaminen puhelimella tuo mielenkiintoisen ulottuvuuden turvallisuusseikkoihin. Kun puhelin on maksuväline ja verrattavissa pankki- tai luottokorttiin, on hukattu puhelin suuri turvallisuusriski. Puhelimen kadotessa katoaa samalla maksuväline potentiaalisesti useisiin eri ostospaikkoihin.

Toinen turvallisuuden kannalta haastava seikka on sormenjälkitunnistautumiseen liittyvä. Nukkuvan puhelin nimittäin on mahdollista avata vaivihkaa sormenjäljellä ja samalla tavalla voidaan saada auki unessa olevan verkkopankki.

Helppoudessaan uudet tunnistautumistavat ja maksutavat voivat heikentää raha-asioiden turvallisuutta, vaikka nämä tilanteet olisivatkin marginaalisia.