Optoma UHD51 tarjoaa lukuisia hyviä ominaisuuksia maltillisesta hinnastaan huolimatta. Se onkin varsin kelpo kotiteatteriprojektori hd-leffoille ja hdtv:lle, mutta miten se pärjää korkeampien resoluutioiden kanssa?

Teksti: Petter Hammarbäck
 / Kuvat: Valmistaja & HemmaBio
 / Mittaukset: HemmaBio
Artikkeli on julkaistu AVPlus-lehden numerossa 6/2018.

Optoma UHD51 on dlp-pohjainen uhd-projektori, josta löytyy monia jänniä ominaisuuksia. Sen kirkkaus riittää suuremmillekin kuville, tekninen kapasiteetti yltää 4k/uhd-resoluutioon, ja mukana on vieläpä tuki sekä 3d:lle että hdr:lle. Väritoiston tarkkuus on varsin hyvällä mallilla, ja projektori tarjoaa lisäksi laajat kuvan hienosäätömahdollisuudet.

Dlp-tekniikan varjopuolet, kuten sateenkaariefekti ja kuvan levottomuus tummilla alueilla, ovat hyvin kurissa, ja sisäänrakennettu kuvanparannusjärjestelmä tekee yllättävän hyvää työtä muun muassa liiketoiston saralla. Kaiken lisäksi hintalappukin on vielä varsin huokealla tasolla, ja vaikkei UHD51 ole markkinoiden hiljaisin projektori, sen pitämä ääni ei ole kuitenkaan häiritsevällä tasolla.

Todellista luonnetta etsiessämme meidän pitikin kaivautua huomattavasti kiiltävää pintaa syvemmälle.

Optoma UHD51 on moneltakin kantilta tarkasteltuna vaikuttava kotiteatteriprojektori.

Helppo sijoittaa

Optoma UHD51 on suhteellisen näpsäkkä projektori, joka on helppo sijoittaa joko tasolle tai asentaa kattoon. Kuvan kohdistusta helpottaa 1,3-kertainen zoomi sekä 10 prosentin vertikaalinen linssinsäätö.

Kaukosäätimestä ja valikkorakenteista on saatu sen verran yksinkertaisia, että käyttö on varsin helppoa ja nopeaa eritoten medialähteen ja halutun kuvatilan valinnassa. Toisaalta taas valikkoja eri kohtineen täytyy rullata aika kauan, jotta pääsee käsiksi vaativampiin säätöihin.

Muun muassa zoom ja vertikaalinen linssinsäätö ovat määriteltävissä myös itse laitteesta.

Paras olohuoneessa

Valmistaja ilmoittaa UHD51:n valotehoksi 2 400 luumenia, ja säädettynä saimme mitattua siitä noin 1 000 luumenia. Tämä on kontekstissaan standarditason poikkeama. Maksimitasolle viety toiston kirkkaus tuottaa usein viileää ja väritöntä kuvaa, mikä ei varsinaisesti sovikaan leffoille tai televisio-ohjelmille.

Yleisellä tasolla UHD51:n 1 000 luumenia tekee siitä hiukan paremmin soveltuvan valaistuun olohuoneeseen ja noin kaksi metriä leveän valkokankaan kaveriksi kuin pimennettyyn leffaluolaan isommalla kankaalla. Mukana ei ole iiristä kirkkauden säätämiseksi, mutta valotehon voi pudottaa noin 600 luumeniin kytkemällä lampun eko-tilaan. Se taas sopii paremmin hämärään olohuoneeseen ilta-aikaan.

Kontrastiksi valmistaja ilmoittaa huimat 500 000:1, jota rohkenimme epäillä. Mittauksissa todellisuutta paremmin vastaavaksi kontrastisuhteeksi ilmenikin noin 500:1, riippumatta siitä, oliko mustan dynamiikkaprosessointi päällä vai pois. On sanomattakin selvää, että kontrastisuhde voi teoreettisesti olla hyvinkin suuri, jos verrataan keskenään vain täysin mustaa ja äärimmäisen kirkasta kuvaa. Mutta kun valkokankaalla on samanaikaisesti sekä kirkkaita että tummia kohtia, kuten leffoissa ja televisiolähetyksissä yleensä on, mittaamamme kontrastisuhde on huomattavasti totuudenmukaisempi.

Yksinkertainen ja toimiva kaukosäädin on helppo sisäistää ilman nappuloiden tuijottamista.

Kontrasti käytännössä

Sopivan mustan tason hakeminen tapahtuu usein kirkkauden kustannuksella, ja siinä samassa voi menettää myös kuvan yksityiskohtia. Hyvä kohtaus tämän säätämiseen löytyy James Bond -leffasta Casino Royale. Kolmannen osion aloituskohtauksessa naisnäyttelijä nousee vedestä aurinkoa vasten kuvattuna, ja kun hän saavuttaa tietyn korkeuden, näyttelijän oikeanpuoleinen korva pitäisi vielä olla näkyvissä. Jos korvaa ei näy, kirkkautta on liian vähän. Jos taas korvan lisäksi kuvassa erottuu myös korvakoru, kirkkautta on liikaa, mikä taas johtaa tummimman mustan taittumiseen harmaaseen.

UHD51:n tapauksessa kirkkaus on oletusarvoisesti säädetty arvoon 0, ja Cinema-kuvatilassa korvakoru erottuu selvästi. Tällä asetuksella mitattu kontrastisuhde on 250:1. Kun kirkkautta lasketaan arvoon -6, korva pysyy vielä näkyvillä mutta muun leffan ajan mustan taso on kauttaaltaan parempi. Tällä asetelmalla saimme mitattua kontrastisuhteen 500:1.

Tokihan mustaa voi hienosäätää vieläkin tummemmaksi kirkkautta laskemalla, mutta silloin näyttelijän korva ei enää erotu eikä moni muukaan varjoihin kätketty yksityiskohta. Näin ollen suuremmasta kontrastista ei varsinaisesti ole hyötyä.

Tämäkin osoittaa sen, ettei UHD51 varsinaisesti ole paras valinta pimennettyyn leffaluolaan, sillä sen mustan toiston yksityiskohtien harmaus voi erottua turhankin selvästi. Sen sijaan hiukan valoisammassa olohuoneessa taso riittää tummienkin detaljien esittämiseen kohtuullisesti.

Projektorin kahden hdmi 2.0 -liitännän lisäksi mukana on myös vga sekä sisäänrakennettu kaiutin. Äänen saa toki ulos myös optisesti tai analogisesti.

Värit ja asetukset

Väritoiston suhteen UHD51 vakuuttaa. Se kattaa hdtv-standardin Rec.709-väriavaruuden hienosti. Valmistaja itse väittää projektorin kattavan Rec.709:n sataprosenttisesti ja vastaavasti leffapuolen laajemman DCI-P3:n 80-prosenttisesti. Mittaustemme ja kokemuksemme perusteella voimme melko pitkälti yhtyä tähän.

Yleisellä tasolla monet testaamistamme projektoreista ovat eräänlaisia väliinputoajia. Ne eivät hallitse DCI-väriavaruutta täysin, kun taas Rec.709 menee hiukan yli, jolloin tavanomaisen hdtv-materiaalin toisto on hankala saada nappiin ilman projektorin kalibrointia tietyn väriavaruuden spekseillä.

UHD51 puolestaan on melko rehellinen ja tarjoilee hd-väriavaruuden sävyt yllättävänkin puhtaina, mikä erottuu blu-ray-leffojen, hdtv-lähetysten sekä striimattavan materiaalin kohdalla. On kuitenkin selvää, ettei tulevaisuuden laajempien väriavaruuksien uhd-materiaali toistu aivan yhtä puhtaasti, sillä raja on vedetty Rec.709-standardiin.

Ylimmässä kuvassa toisto on aivan liian tummaa. Keskellä taas tasapaino yksityiskohtien ja tummien sävyjen välillä on jotensakin kohdallaan, ja korvakoru erottuu juuri ja juuri (ainakin todellisuudessa, jos ei näin lehteen printattuna). Alimmaisessa kuvassa taas kirkkautta on liikaa. Sellaisetkin yksityiskohdat, joihin ei välttämättä tarvitsisi kiinnittää huomiota, erottuvat selkeästi. Korkea kirkkaustaso latistaa kontrastia merkittävästi ja tekee koko elokuvan mustista sävyistä harmaahkoja.

Hyvin kalibroitavissa
UHD51 tarjoaa yllättävän hyvät säätömahdollisuudet sekä väriavaruudelle että harmaasävyille, ja vaikka projektorin oletusasetuksista ei löydykään suoraan D65-skaalaa, sekin on säädettävissä melko vaivattomasti. Löydät kuva-asetussuosituksemme tämän jutun yhteydessä olevasta laatikosta.

Jos kalibrointipuuhat kiinnostaa, UHD51:n värit on mahdollista saada täysin kohdilleen – ainakin niin kauan kun pysytellään Rec.709:n sisällä. Myös projektorin kuvatilat ja oletusasetukset ovat käyttäjän muokattavissa.

Jokainen kuvatiloista on optimoitu tietyille kuvasisällöille, mutta meidän mielestämme vain kuvatilat Cinema ja Reference yltävät haluttuun tasoon leffa- ja telkkarikäytössä. User Modessa kaikki säädöt ovat muokattavissa, ja Reference-tilan asetukset muodostavat hyvän lähtökohdan hienosäädöille.

Optoma UHD51:n väritoisto vakuuttaa hdtv-materiaalin Rec.709-tilassa suoraan pakkauksesta nostettuna.

Liikkeen terävyyttä
Kuvan terävyys on monen tekijän summa, ja siihen voi vaikuttaa myös keinotekoisesti terävöitysominaisuuksilla. Mutta lähtökohtaisesti skarpin kuvan aikaansaamiseen vaikuttaa käytössä oleva optiikka. Terävyyttä voi siten viedä keinotekoisesti vain pykälän suuntaan tai toiseen. Ja mitä korkeampi resoluutio, sitä korkeammat vaatimukset.

Vaikka UHD51:n yksinkertainen optiikka linssin zoomauksella toimiikin terävyyden kannalta melko hyvin, laadukkaan 4k-materiaalin kohdalla suorituskyvyssä erottuu myös hiukan heikkouksia. Tässä hintaluokan rajoitukset näkyvät konkreettisimmin, sillä kalliimpi projektori kykenee tuottamaan huomattavasti terävämpää 4k-kuvaa.

Sama koskee kuvan yhtenäisyyttä. Vaikka ilmiö ei juuri erotukaan peruskatselussa, hiukan kriittisempi silmä havaitsee kyllä sen, ettei kirkkaus ja väritoisto ole täysin tasaista koko kuva-alalla. Mutta tämäkin on yksi hintaluokan ominaisuuksista.

Yllättävää on kuitenkin se, että Optoma on saanut ahdettua projektoriinsa varsin hyvän kuvaprosessorin. Kokonaisuutena suorituskyky onkin kiitettävää, varsinkin heikkolaatuisemman kuvamateriaalin toistossa.

On kuitenkin sanottava, että UHD51 ei ole paras valinta käyttäjälle, joka haluaa nauttia uhd-toistosta korkeimmalla mahdollisella kuvanlaadulla, vaikka projektorin liiketoisto onkin varsin hyvällä tolalla. Markkinoilla on parempiakin malleja uhd-materiaalin toistoon. Sen sijaan hd-tasoisen ja striimattavan materiaalin kohdalla UHD51 tekee hyvää työtä, ja juuri tällä saralla projektorin kuvanparannusteknologia erottuu edukseen. Sitä voi vieläpä säätää asteikolla pykälittäin pois päältä, matala, medium ja korkea. Mielestämme kaikki toimi parhaiten matalalla asetuksella, jolloin myös ylimääräisiä sivuvaikutuksia erottui kaikista vähiten.

Gamma 2.2:ta vastaavan arvon saa asettamalla projektorin gamma-asetuksen arvoon 2.4.

HDR ja 3D
UHD51:n valikoista löytyy kohta, josta hdr-toiston voi määritellä päälle tai pois. Lisäksi mahdollista on katsella standarditasoista materiaalia hdr-paranneltuna. Vaikka projektori tarjoaa tuen esimerkiksi hdr10:lle, ei kannata kuitenkaan odottaa tajunnanräjäyttäviä kokemuksia kontrastin ja kirkkauden suhteen. Periaatteessa valotehon säädöt rajoituksineen ovat samat sekä standardi- että hdr-materiaalilla.

Mitä taas tulee 3d-materiaaliin, niin siinä valmistaja luottaa samoihin tekniikoihin kuin muissakin projektoreissaan. Tämä tarkoittaa erillistä 3d-lähetintä ja 3d-aktiivilaseja, jotka eivät tule myyntipakkauksen mukana mutta ovat ostettavissa erikseen. Optoman mukaan full hd -resoluutio (1 920 x 1 080 pikseliä) takaa parhaimman 3d-kokemuksen, kun taas 4k-materiaalille ei vielä varsinaista 3d-standardia olekaan.

Kaikki harmaasävyt ovat lähes täydelliset vain pienillä säädöillä. Kuvasta voi kuitenkin tulla hiukan liian lämmin – noin 6 000 kelviniä – D65-asetuksella.

HD-projektori UHD-paneelilla

Resoluutionsa puolesta Optoma UHD51 täyttää 4k/uhd-tason vaatimukset, mutta muita ominaisuuksia, suorituskykyä ja suosituksia tarkastellessa se sopii oikeastaan parhaiten full hd -materiaalille, käytännössä siis hdtv- ja hd-leffoille sekä korkean resoluution suoratoistosisällöille.

Uhd-resoluutio voi parantaa matalamman resoluution sisältöä, mikä toisaalta tekee erityisesti stillikuvien katselusta korkealla resoluutiolla varsin ilahduttavaa. Eikä varsinaisen uhd-materiaalin toistossakaan suoranaisia heikkouksia ole, mutta mikään erityisen säväyttävä kokemus ei sillä saralla ole.

YHTEENVETO

Kirkkaasti budjettisarjassa
Etsitkö parasta mahdollista uhd-kuvaa ja varmuutta siitä, että myös tulevaisuuden hdr-materiaalit toistuvat mutkattomasti? Siinä tapauksessa kannattaa investoida kalliimpaan projektoriin tai televisioon.

Optoma UHD51 puolestaan on paitsi varsin hyvin varusteltu mutta myös edullinen uhd-tason projektori, joka tarjoaa sen luokan kuvanlaatua, että vielä noin pari vuotta sitten vastaavasta tasosta sai maksaa moninkertaisesti suurempia summia. Kyseessä on kuitenkin budjettiprojektori kuvantoistoteknologialla, joka sopii parhaiten hd-tasoiselle materiaalille valoisassa katselutilassa. Oikeassa tilassa se loistaakin kirkkaasti myös heikompitasoisella kuvamateriaalilla.

+ Hyvä väritoisto
+ Helposti säädettävissä
+ Kuvanparannustekniikka
– Kontrastisuhde
– Uhd-toiston rajoitukset

Optoma UHD51  
Hinta 1 699 €*
Lisätiedot www.optomaeurope.com
Kuvatekniikka TI DLP XPR 4K UHD 8,3 Mp
Resoluutio 3 840 x 2 160
Liitännät 2x hdmi 2.0 (hdcp 2.2), 1x vga (YPbPr/RGB), audio 3,5 mm & S/PDIF
Ääni 2x 5 W
Zoom 1,3x manuaalinen
Linssinsäätö ±10% vertikaalinen
Heittosuhde 1:1,21–1,59
Kuvanleveys 3m etäisyydeltä 1,88–2,47 m
Etäisyys 2m leveälle kuvalle 2,43–3,19 m
Ilmoitetty valoteho 2 400 ANSI-luumenia
Mitattu valoteho (eko) 1 000 (600) luumenia
Ilmoitettu kontrasti 500 000:1
Mitattu maksimikontrasti 700:1
Mitattu ANSI-kontrasti 500:1
Ilmoitettu käyttöääni 25 dB
Mitattu käyttöääni (eko) 36,5 (34) dB
Mitattu tehonkulutus (eko) 310 (230) W
Lampun elinikä (eko) 4 000 (10 000) tuntia
Hdr-tuki HDR10
3d-tuki Kyllä
Mitat (l x k x s) 392 x 118 x 281 mm
Paino 5,22 kg
*hinta vaihtelee jälleenmyyjittäin


Suositellut kuva-asetukset
Kuvatila: User
Kirkkaus: 0

Kontrasti: 0

Terävyys: 1–5 (riippuen kuvalähteestä)
Värit: 0
Tint: 0
Gamma: 2.4
Värilämpötila: D65
Gamut: HDTV
Kirkkaustila: Eko
PureMotion: Matala

Jotta kuvasta ei tulisi liian lämmin D65-tilassa, kannattaa mennä Color Settings -valikon kohtaan RGB Gain / Bias ja nostaa Green Gain arvoon 2 ja Blue Gain arvoon 3.