Suoratoistopalvelu Spotify aikoo panostaa toden teolla podcasteihin. Yhtiön huhutaan aikovan ostaa podcast-tuotantoyrityksen Gimlet Median reilun 200 miljoonan dollarin hintaan. Asiasta on kertonut esimerkiksi Recode. Gimletin suosittuja podcasteja ovat olleet muun muassa Crimetown ja Reply All.

Spotify pyrkii mitä ilmeisimmin hankkimaan kilpailuetua originaali- ja yksinoikeussisällöllä videon suoratoistopalvelu Netflixin tapaan. Samalla kyseessä olisi ensimmäinen kerta, kun Spotify ostaisi sisällöntuotantoyhtiön. Levy-yhtiöt ovat suhtautuneet kielteisesti Spotifyn mahdollisuuteen kiinnittää musiikkiartisteja listoilleen, vaikka yhtiö on viime aikoina houkutellutkin indie-artisteja solmimaan sopimuksia suoraan Spotifyn kanssa. Spotifyllä ei kuitenkaan ole lupaa ostaa artistien musiikkikatalogeja tai musiikkia.

Kolmella suurella levy-yhtiöllä eli Universalilla, Sonyllä ja Warnerilla on paljon valtaa ja laajat katalogit, joten Spotify joutuu toimimaan niiden suhteen varovaisesti. Viimeksi viime vuonna Sony väläytteli, että yhtiö voi halutessaan perustaa omankin suoratoistopalvelunsa, jos Spotify rupeaa liian hankalaksi. Yhtiöiden mukana suoratoistopalvelusta poistuisi valtavat määrät sisältöä.

Spotify on suosiostaan huolimatta tuottanut koko olemassaolonsa ajan raskaita tappioita, samoin kuin lähes kaikki musiikin suoratoistopalvelut. Jotain pitäisi siis ennen pitkää keksiä. Videopuolella asiat ovat paremmin, sillä esimerkiksi Netflix on onnistunut kääräisemään toiminnastaan siinä määrin tuloja, että se kykenee panostamaan valtavia summia oman sisällön tuottamiseen.

Se on ollut piristysruiske audiovisuaaliselle sisällöntuotannolle. Jotain samansuuntaista Spotify oletettavasti hakee podcast-puolelta. Herääkin kysymys, olisiko jotain vastaavaa mahdollista saada aikaan myös musiikkipuolella?