Vinyyli- ja cd-levyjen myynti on noussut suositummaksi kuin digitaalisten musiikkitiedostojen myynti ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2011. Näin kertoo Yhdysvaltojen musiikkiteollisuuden RIAA:n tilastot viime vuoden äänitemyynnistä.

Syynä ladattavan musiikin suosion tipahtamiseen eivät kuitenkaan ole ensisijaisesti fyysiset tallenteet tai vinyylibuumi. Cd-levyjen myynti hieman väheni, lp-levyjen taas kasvoi. Digitaalisten latausten suurin vihollinen on suoratoistopalvelut. Siinä missä fyysisten tallenteiden ostajat saavat rahalleen vastineeksi jotain suoratoistopalveluita konkreettisempaa, kuten hypisteltävän levyn ja kansitaidevihkon, digitaalisen musiikin ostaja saa vain tiedoston.

LP-myynnin osuus musiikkiteollisuudesta on edelleen marginaalinen. Kun koko Yhdysvaltojen musiikkiteollisuuden myynti oli 8,7 miljardia dollaria, LP:t toivat pottiin 395 miljoonaa. Lähes kaksi kolmasosaa koko rahamäärästä tuli suoratoistosta, kun se edellisvuonna ylitti ensimmäistä kertaa 50 prosenttia.

Suoratoistopalveluiden joukossa suosiotaan ovat kasvattaneet edullisemmat ja rajoitetut palvelut, jotka saattavat toimia esimerkiksi vain yhdessä tietyssä laitteessa. Tällaisia palveluita on saatavilla esimerkiksi Amazonilta Echo-kaiuttimien oheen. Jo pelkästään näiden suosio on Yhdysvalloissa suurempi kuin vinyylin. Kuitenkin musiikkiteollisuuden kokonaisliikevaihto jää 40 prosenttia huippuvuosista.

Asiasta kirjoitti muun muassa The Verge.