Otimme kokeiltavaksi e-ville verkkokaupasta yksinkertaisen köyhän miehen “HUD-näytön”, joka heijastaa siihen sijoitetun älypuhelimen näyttökuvan puhelimen yläpuolelle avautuvasta puoliläpäisevästä akryylilevystä.

HUD eli Head Up Display on läpikuultava “näyttöpaneeli”, joka tuo näyttögrafiikan kuljettajan näkökenttään ilman, että se häiritsee ajosuoritusta. HUD-näyttöjä on jo vakiona useissa autoissa.

Tiedä voiko tässä puhua varsinaisesta tekniikasta, koska kyse on oikeastaan vain näkökenttään, johonkin pinnalle heijastettavasta kuvasta.

Heijastinpinta voi olla auton tuulilasi, joka on käsitelty tietyltä alueelta valoa osittain takaisin heijastavaksi, ikään kuin valoa läpäiseväksi peiliksi.

HUD-näyttö on kätevä esimerkiksi navigoitaessa, jolloin on usein tarve siirtää katse tiestä navigointilaitteen näytölle; erityisesti käytettäessä kännykkää navigointiin.

Heijastinpinta voi olla myös erillinen lasi tai muovilevy, johon projisoitava kuva heijastuu suoraan kuljettajalle, mutta hän näkee silti sen lävitse eteenpäin.


Nyt testatun tuotteen mukana ei tullut minkäänlaista ohjeistusta, ja vaikkei tuotteessa ole montaa liikkuvaa osaa, niin silti: Esimerkiksi maininta kännykän liukuestekumien suojakalvojen poistamisesta ja yleensä asennuksesta ja sijoituksesta olisi ollut kiva. Tyypillistä näille Kiinan-tuotteille. Ja suomalaiselle myyjälle noottia, ettei viitsitä tehdä suomenkielistä ohjeistusta.

Eniten ihmetystä herätti paketissa ollut ylimääräinen heijastinkalvo?
Onko se tarkoitus kiinnittää muovilevyyn? Miksi? Kummalle puolelle? Miten?

Tarkemmin pakettia tutkittuamme, huomasimme maininnan, että lisäkalvon pitäisi parantaa näkyvyyttä päivänvalossa. Kokeilimme telinettä siis ilman lisäkalvoa ja sen kanssa.


Toimiihan se, mutta…

Teline paikoilleen, kännykkään navigointi päälle, näytön asetus peilikuva-tilaan ja kännykkä telineeseen.

Kännykän kuva heijastuu hyvin, mutta heijastinlevy on se verran tumma, että se myös blokkaa näkyvyyttä. Ei tietenkään paljoa, mutta kuitenkin. Ainakin jos vertaa “aitoihin” HUD-näyttöihin. Ja ilmiö korostuu etenkin pimeällä.

Edellä mainittu lisäkalvo tummentaa heijastinlevyä entisestään.

Näyttölevyn koko ei ole kovin iso eikä puhelintakaan saa etäälle, joten kuvan koko jää sen kokoiseksi kuin se on.
Tämä aiheuttaa sen, että teline tulee sijoittaa mielellään aika lähelle kuljettajaa. Esimerkiksi suoraan kojelaudan päälle. Ehkäpä kuitenkin hieman sivuun kuljettajan näkökentästä.

Telineen alla on säädettävä jalka, jonka avulla telineen saa asennettua suoraan myös hieman kaltevalle pinnalle.


Mutta näyttö pitää saada peilikuvana

Niin tosiaan. Peilihän näyttää kaiken peilikuvana. Myös kännykän näkymän. Jotta kuva ja ennen kaikkea teksti näkyisi oikeinpäin, niin heijastettava kännykän kuva pitää olla peilikuvana, joka näkyy heijastuneena sitten oikein päin.

Kännykkä ei itsessään osaa kääntää kuvaa, esimerkiksi navigoinnin näyttöä peilikuvaksi, vaan se on kännykän sovelluksen ominaisuus. Esimerkiksi suosittu navigointisovellus Google Maps ei valitettavasti osaa näyttää kuvaa peilikuvana.

Mutta ei hätää. Tarjolla on useita HUD-käyttöön suunniteltuja sovelluksia. Navigointisovelluksia sekä sovelluksia, jotka osaavat näyttää myös auton nopeuden ja erillisen OBD-lisäpailikan kanssa myös muita auton ja moottorin tietoja näytöllä.

Androidille erilaisia HUD-sovelluksia löytyy Google Play:stä todella paljon.
Ja tottakai myös iPhonelle löytyy monia vastaavia sovelluksia.


Tässä muutama kokeilemisen arvoinen:
Navier HUD 3
DigiHUD Speedometer
Head-Up Nav HUD Navigation


AVPLUS LISÄVINKKI:

Auton ns. OBD-tietoja (On-Board-Diagnostic) voidaan lukea bluetooth-yhteydellä auton OBD-pistokkeeseen asennettavasta OBD-lukijasta. Hyviä kokemuksia on esimerkiksi Verkkokauppa.com:in myymästä Fuj:tech OBD II ELM327 Bluetooth diagnostiikka-anturista.

OBD-lukijalla ja OBD2 Car Wizard -sovelluksella saadaan autosta todella paljon dataa ja tietoja vikakoodeista yms.
Sovelluksessa on upeita mittaristoja, jotka saadaan myös peilikuvaksi HUD-käyttöä ajatellen (maksullisessa versiossa).


Myös nämä saattava kiinnostaa:

Erillinen 3.5-tuuman HUD-näyttöyksikkö ebaysta.


E-ville verkkokaupasta suurempi 5,5-tuuman HUD-näyttöyksikkö.


Kuva suoraan kojelaudasta

Yksinkertaisimpaan “HUD-näyttöön” ei periaatteessa tarvita kuin kojelaudalle sopivaan kohtaan sijoitettu kännykkä, jonka kuva heijastuu tuulilasista kuljettajan silmiin. Tämä toimii vain pimeässä, sillä valo “tappaa” heijastuvan kuva tehokkaasti ja johtuen lasin heijastusominaisuuksista kuvassa näkyä myös jonkin asteinen kaksoiskuva.


Tuulilasiin voidaan myös kiinnittää (laitonta?) heijastavaa, mutta silti valoa läpäisevää kalvoa, jolloin kuva näkyy ilman kaksoiskuvaa ja paremmin myös päivällä. Tällaista “reflective windshield film” -kalvoa on myynnissä ainakin Amazon-verkkokaupassa.