Neljä vuotta sitten Apple teki sen taas. Se nimittäin onnistui julkaisemaan uuden tuotekategorian, jota monet muutkin yrittivät valloittaa – laihoin tuloksin. Tällä kertaa tuo tuotekategoria oli langattomat nappikuulokkeet.

Teksti: Jiri Koivuniemi

Vuonna 2016 täysin langattomat kuulokkeet olivat vielä harvinaisia, kun taas erilaisia langattomia kuulokkeita löytyi jo sadoittain tunnetuilta ja tuntemattomilta valmistajilta. Apple onnistui kuitenkin siinä, missä muut eivät, ja täysin langattomat AirPodsit valloittivat langattomat kuulokemarkkinat muutamassa vuodessa. Nykyään niitä myydään kuin leipää ja AirPodseista on tullut samankaltainen massojen tavaramerkki kuin iPodeista ja niiden kuulokkeista 2000-luvun alkuvuosina.

Myös AirPodsien valkoista ulkoasua matkitaan yhtä paljon kuin iPodeja ja niiden kuulokkeita aikoinaan. Tuntuukin oudolta seurata, miten historia toistaa itseään. Digimusiikkimarkkinat ovat olleet olemassa parinkymmenen vuoden ajan, ja Apple oli aluksi altavastaaja iPodillaan. Se kuitenkin valloitti digisoittimien markkinat muutamassa vuodessa, kunnes älypuhelimet – Applen oma iPhone etunenässä – syrjäyttivät erilliset digisoittimet.

Nyt on tapahtumassa AirPodsien kanssa samankaltainen valloitus. Kun kilpailijat eivät tunnu keksivän mitään varsinaisesti parempaa, ne tyytyvät matkimaan ulkoasua ja hinnoittelemaan tuotteensa edullisemmin. Applen muita parempi markkinointi ja tuotemuotoilu mahdollistavat räikeän ylihinnoittelun, mutta silti ne tekevät kauppansa paremmin kuin suurin osa halvemmista kilpailijoistaan.

Onkin erikoista, että esimerkiksi yksi merkittävimmistä suomalaisista elektroniikan jälleenmyyjistä myy tätä kirjoitettaessa yli 120:tä erilaista täysin langatonta kuulokemallia 19:ltä eri tuotemerkiltä, mutta silti ylihintaiset AirPodsit ovat heilläkin myydyimpiä kuulokkeita.

Kaiutinpuolella Apple ei ole vielä omalla merkillään juuri loistanut. Apple HomePod on lupaava älykaiutin ainakin paperilla, mutta se ei ole kenties ylihintaisuutensa ja kehnon älykkyytensä takia vielä saavuttanut oikein mitään eikä ole virallisesti Suomessa edes vielä saatavana.

Itse musiikin puolella Apple on edelleen haastajan asemassa Spotifyn ollessa kukkulan kuningas. Viisi vuotta julkaisunsa jälkeen Apple Musicilla on vielä pitkä matka Spotifyn johtoasemaan, vaikka Applella luulisi olevan mahdollisuus käännyttää asiakkaita etenkin uusia laitteita hankittaessa, kuten se tekee jo Apple TV+:n kanssa.

Apple ei siis ole kaikkivoipa digimusiikissa, vaan kompastelee tai ainakin hidastelee kaiuttimissa ja musiikin suoratoistossa. Voisiko olla niin, että aiempi digimusiikin kuningas on menettämässä otettaan, vai vetääkö se vain happea ennen seuraavaa isoa ponnistusta? Vai onko vain niin, ettei musiikkiala ole tällä hetkellä tarpeeksi kiinnostava Applen sedille, ja siksi he keskittyvät välillä muun muassa televisioon, podcasteihin ja äänikirjoihin – kuten tekevät monet muutkin boomerit?

Kolumni on julkaistu AVPlus-lehdessä 4/2020 (nro. 197)